Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Vertainen ...  (Luettu 900 kertaa)

Konrad

• Vieras
Vertainen ...
« : Huhtikuu 14, 2007, 19:26:45 ip »

Meistä moni joutuu haluamattaan vastaanotolle, jossa tuntee, että toinen osapuoli ei hallitse omaan diabetekseeni liittyviä asioita lähellekään niinkuin minä itse.

Miten toimin tällöin? Sanonko suoraan tai kierrellen? Etsinkö muun vastaanoton seuraavaksi kerraksi? Vai mitä?

(Itselleni sattui tällainen tilanne. Diabeteksestani en todella halua puhua kuin osaamistasoltaan vähintään vertaisteni kanssa. Olin todella vihainen.)
Kirjattu

Yogi

• Veteraani
Re: Vertainen ...
« Vastaus #1 : Huhtikuu 14, 2007, 20:12:16 ip »

Lainaus:

Miten toimin tällöin? Sanonko suoraan tai kierrellen? Etsinkö muun vastaanoton seuraavaksi kerraksi? Vai mitä?

Minä menen vastaanotolle niin kuin veisin auton huoltoon. Kuvaan kysyttäessä ensin kaikki viat ja havaintoni niin tarkkaan kuin osaan. Sitten kyselen, mitä vaihtoehtoja hoidon suhteen olisi. Kyllä minäkin uskon elämäntapajutuissa olevani asiantuntija. En tosin sitä julista, koska en aina kykene elämään niin kuin tiedän hyväksi olevan.

Minulla tauti on vielä siinä vaiheessa, että ei siinä lääkärin ammattitaitoa oikeastaan tarvita ollenkaan. Terveellä järjellä pystyy sanomaan, mitä pitäisi tehdä. Toista on sitten, kun on monta oheistautia ja paljon lääkkeitä ja pitäisi sanoa, hoidetaanko noin tai näin. Silloin vasta punnitaan lääkärin osaaminen enkä kuvittele silloin itse kykeneväni arvioimaan kokonaistilannetta.

Joidenkin lääkärien kanssa synkkaa paremmin kuin toisten. Onhan aina mahdollista vaihtaa lääkäriä, jos on valmis maksamaan siitä. Jos vuorovaikutus ei toimi, koen itsekin epäonnistuneeni.

Olen kyllä huomannut, että lääkäreissä on eroja. Yksi luottaa enemmän lääkkeisiin ja toinen enemmän potilaan kykyyn elämäntapamuutoksiin. Varmaan on potilaskohtaista, minkä arvion lääkäri tekee potilaastaan.

Kun olen koko työurani ajan ollut jossain tekemisessä tutkimuksen kanssa, vaistoan aika äkkiä, jos ihmiset alkavat kilpailla oppineisuudellaan. Tällaista tilannetta vastaanotolla yritän kaikin keinoin välttää. En minä autohuoltoonkaan mene kaikkitietävänä automekaanikkona.
Kirjattu
Aina napit vastakkain ollaan Pöystin kanssa. Ei ole hyvä tämä Pöysti.

varis

• Aktiivinen
« Vastaus #2 : Huhtikuu 14, 2007, 23:57:26 ip »

harmittaa harmittaa kun sian hoitaja yrittaa huonontaa hoito tasapainoa...tuttua on
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Huhtikuu 15, 2007, 08:51:51 ap »

minullakin on se tilanne, että tauti on (suht.koht.) hoidettavissa, kun vaan omaa motivaatiota löytyy. Niin kävin sitten 2-3 kertaa tälläisellä "huonolla" lääkärillä. Lopputulos oli se, että itse pähkäilin, että mitä on omahoidossa tehtävä. Onneksi ymmärsin verikoetulokset ja lääkärikin osasi niistä sanoa, että olivat rajojen sisäpuolella, joten en tarvinnut mitään suurempia neuvoja
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54