Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Raskaana ulkomailla?  (Luettu 1356 kertaa)

peppipitkatossu

• Vieras
Raskaana ulkomailla?
« : Maaliskuu 19, 2007, 18:01:48 ip »

Heippa,
Asun Irlannissa ja diabeteslaakarini kanssa raskautumisesta keskusteltaessa (ajankohtaista ihaaaaaan pian ) tuli esille Levemirin kaytto raskauden aikana. Irlannissa Levemirin kaytto raskauden aikana on ehdottomasti kiellettya ja laakarini haluaa sen tilalle vaihtaa minulle Insulatardin!!! Olenko yksin jarkytykseni kanssa vai onko tama jonkun muunkin mielestava hieman outo ehdotus? Levemirin kanssa tasapaino hyva ja aiheeseen liittyvia viestiketjuja taalla luettuani vaikuttaa silta etta Suomessa Levemirin kanssa raskautuminen on jo mahdollista. Kaipailisin kokemuksia/ajatuksia tasta ja laajemmaltikin ulkomailla synnyttaneiden diabeetikkojen raskausajasta. Itse suunnittelen viettavani taalla raskausajan mutta lentavani pikapikaa Suomeen jos jotain on vialla. Synnyttaa haluaisin myos mieluiten Suomessa. Onko kenellakaan vastaavia kokemuksia kahdessa eri paikassa hoidossa olemisesta?
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
Re: Raskaana ulkomailla?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 20, 2007, 09:40:10 ap »

Suomessa Levemirin kanssa saa jo olla raskaana. Tässä tilanne on vissiin muuttunut nopeasti, kun "omalla vastuulla" Levemir-lapsia saaneita on riittävästi.

Mun lääkärit ovat sanoneet, että ehdottomasti tärkeintä on, että insuliini sopii itselle. Omasta mielestäni on korvaamattoman tärkeää, että perusinsuliinia pystyy muuttamaan päivittäin, ja muutos näkyy heti. Mulla ainakin perusinsuliinintarve on muuttunut niin nopeasti ensin ylös ja sitten alas jo tässä ekalla kolmanneksella, että tasapainoni olisi heikentynyt radikaalisti esim. hitaalla Lantuksella (josta myös kokemusta). Insulatardin ominaisuuksista ei ole tietoa.

Merkitystä on myös sillä, että uuden insuliinin käyttöön ottaminen on aina pitkä prosessi. Itse en olisi ollut valmis lykkäämään ehkäisyn jättämistä esim. neljällä kuukaudella hoitosysteemin muutoksen takia. Varsinkin, jos paremmista tai edes yhtä hyvistä hoitotuloksista ei olisi ollut mitään takuuta.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Linkkejä