Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Lääkäri haukkui pataluhaksi  (Luettu 24491 kertaa)

varis

• Aktiivinen
Re: Lääkäri haukkui pataluhaksi *DELETED*
« Vastaus #120 : Kesäkuu 22, 2007, 14:57:21 ip »

Viestin poistanut: Diabetesliiton tiedotus
Kirjattu

Haimaremppa

• Intoilija
Re: Lääkäri haukkui pataluhaksi
« Vastaus #121 : Kesäkuu 23, 2007, 00:54:05 ap »

Lainaus:

vilja tuotteet ja juurikasvit.nayttaa kuuluvan kiellettyjen listaan.Dr.Bernsteins neuvojen mukaan. kirja on myynnissa

Niin joo. Jos harrastaa vähänkään urheilua on pakko vetää hiilareita naamaan ja lujasti. Itsellä lenkillä mukana juomapullollinen jotain kaakaota ja siihen lisättynä SOKERIA n.8rkl eikä se monesti riitä energiavajeeseen. Urheilevan ihmisen täytyy tankata hiilareita säännöllisesti, sillä ennen treeniä nautittu energiapommi on äkkiä käytetty.
 VHH tai hiilaritietoinen elämäntapadieettijatkuvaelämäntapa tai mikä vaan toimii kyllä, jos ei kuormita itseään kertaakaan kunnolla. 10km lenkillä se ei toimi ja tämä tuli karvaasti itse todettua, kun juokset voimiesi äärirajoilla ja toiset pysyy kävellen mukana etkä pääse karkuun.
Kirjattu

tökö

• Intoilija
« Vastaus #122 : Kesäkuu 23, 2007, 22:29:26 ip »

Lainaus:

vilja tuotteet ja juurikasvit.nayttaa kuuluvan kiellettyjen listaan.Dr.Bernsteins neuvojen mukaan. kirja on myynnissa

Taaskin varis on väärillä jäljillä... Pitäis olla hiljaa kun ei asioista tiedä...
Kirjattu
Tökö

T1D-tautinen hoidosta huolimatta v.-88 alk.
Levemir ja Novorapid elämänkumppaneina, lisäksi Zanidip ja Lipitor

Konrad

• Vieras
« Vastaus #123 : Kesäkuu 26, 2007, 19:08:00 ip »

Lainaus:

Lainaus:
--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Taaskin varis on väärillä jäljillä... Pitäis olla hiljaa kun ei asioista tiedä...    

Kyllä varis tässä totta puhuu. Bernsteinin ideahan on tiukka hiilarirajoitus (sekä ykkösille että kakkosille). Hiilarimäärien tulisi olla: aamiainen 6 g, lounas ja päivällinen kumpikin 12 g. Siis vuorokaudessa ideaalitapauksessa vain 30 g hiilareita.

Hiilarit koostuvat valtaosin osin kasvisten hiilareista. Viljatuotteet ovat kieltolistalla lukuunottamatta joitakin näkkileipiä ( < 5 gHH/siivu). Kasviksista suosituimmuuslistalla ovat vihreät kasvinosat. Ne sisältävät vähemmän hiilareita kuin juurekset. Asian voi tarkistaa vaikka Finelistä. Hyvä kasvisyhdistelmä on esimerkiksi parsakaali + ruusukaali + kukkakaali.

Bernstein on itse ykköstyypin diabeetikko ja jo ikämies. On noudattanut hyvin tuloksin kirjansa mukaisia oppeja. Lisäksi hän on omalla vastaanotollaan hoitanut menestyksellisesti asiakkaitaan. Yleensä hän asettaa verensokerin keskiarvotavoitteeksi noin 5,0 ja kakkosille vielä pari kymmenystä alemman. Kaikki siis ilman isompia hyporiskejä.

Itse olen soveltanut hänen oppejaan. En kylläkään aivan kirjaimellisesti. Tulokset ovat olleet hyviä.

Kannattaa avartaa näkemyksiään ja perehtyä teokseen. Suosittelen.
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #124 : Kesäkuu 26, 2007, 20:48:12 ip »

Itse joudun syömään paljon hiilareita liikkuvana ihmisenä.
Pärjäisin varmastikkin ilman humalogia,pienemmillä hiilari määrillä.
Mutta,kun tulee ilmiö että kropasta loppuu energia ja silloin ei todella etene mihkään.

Jos onnistun päivällä pihtaamaan hiilareista syön ne kuitenkin yöllä.

Olen joskus kokeillut lähteä lenkille,niin että edellisestä syömisestä on ollut pitkä aika.
Sokereiden puolesta ei olisi tarvinnut syödä,mutta kävi niin kun autolle poltto aine loppui.

Lenkin jälkeen on taas tärkeä syödä,siksi että palautuminen lähtee käyntiin.

Mitään vhh:ta vastaan mulla ei ole.
Voisin jopa kokeillakkin sitä,jos saisin ravitsemusterapeutilta valmiin paperin missä on lueteltuna kuinka syön.

Toisaalta en voisi luopua kaurapuurosta,myslistä,jogurtista,ruisleivästä,banaanista,riisistä,makaroonista,perunasta.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Konrad

• Vieras
« Vastaus #125 : Kesäkuu 26, 2007, 21:02:34 ip »

Lainaus:

Mitään vhh:ta vastaan mulla ei ole.
Voisin jopa kokeillakkin sitä,jos saisin ravitsemusterapeutilta valmiin paperin missä on lueteltuna kuinka syön.

Toisaalta en voisi luopua kaurapuurosta,myslistä,jogurtista,ruisleivästä,banaanista,riisistä,makaroonista,perunasta.  

Nuo mieltymyksesi ovat aika huono pohja hiilarirajoitteiselle ruokavaliolle.

En tuota Bernsteinin ruokavaliota kaikille tyrkytä. Kirja käsittelee muuten paljon laaja-alaisemminkin diabeteksen hoitoa ykkösten ja kakkosten kannalta, ruoka on vain yksi asia. Kirjassa on paljon sellaisia ahaa-elämyksiä tuottavia asioita, joita voisi ainakin joitakin ehkä kukin soveltaa. Valitettavasti kirja on vain englanniksi.

Näistä mainospuheista pitäisi saada Dr. B:ltä jokin provika Suomeen myydyistä kirjoista.
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #126 : Kesäkuu 26, 2007, 21:10:24 ip »

Just,kun ajattelin mennä katsomaan kirjastosta tulin kohtaan englanniksi.

Voi harmi mulla on niin huono englanti ettei lukemisesta tulisi mitään.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Konrad

• Vieras
« Vastaus #127 : Kesäkuu 26, 2007, 21:23:21 ip »

Vaikka englanti olisi yleisellä tasolla hyvin hanskassa, niin D-englanti on kuitenkin terminologiansa takia pientä lisäoppimista vaativaa. Muistan itse, kun aloin netistä diagnoosin jälkeen ammentaa tietoa ja hankin joitakin englanninkielisiä peruskirjoja maallikoille, jouduin vähän väliä turvautumaan sanakirjaan. Toisaalta tuon tarvittavan perusterminologian oppii nopeasti.

Suomen markkinat ovat varmaan niin pienet, että suomeksi julkaiseminen on jo etukäteen tappiota tuottavaa. En tiedä, että kirjaa olisi julkaistu edes isommilla kielillä.
Kirjattu

varis

• Aktiivinen
« Vastaus #128 : Kesäkuu 27, 2007, 01:28:25 ap »

kiele oppiminen ei ole vaikeata .vajaassa vuotessa oppii lukemaan omiksi tarpeiksi .netti nayttaa olevan taynna uusinta tietoa.markinoilla on ehka 200 miljoonaa diabetikkoa
Kirjattu

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #129 : Kesäkuu 27, 2007, 06:05:15 ap »

Markkinat: Toreilla käytävää kauppa. Erittäin vanha perinne. Markkinoilla myydään tuotteita.

Diabeetikoitakin voi olla markkinoilla, joko ostajina tai myyjinä, muussa mielessä diabeetikoita ei ole markkinoilla.

Kielen oppiminen on puolestaan hyvin yksilöllistä. Suomen kielestä en ole kenenkään ulkomaalaisen kuullut sanovan, että se olisi helppo oppia.

Minulla on eräskin amerikkalais- syntyinen ystävä, joka on asunut suomessa 30 vuotta. Hänellä on suomalainen vaimoa ja hän toimii englannin kielen opettajana täällä, mutta suomenkielen lausumisessa ja puhumisessa on melkoisia puutteita.  Hän ei mielellään kirjoita suomeksi esimerkiksi sähköpostia minulle.
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #130 : Kesäkuu 27, 2007, 07:35:25 ap »

Jospa minäkin sanon jotakin kielelliseen kehitykseen Veljeni, joka ei ole koskaan oppinut koulussa mitään kieliä, oppi n. vuodessa viron kielen. Luulin, ettei hän sitä oppisi alkeita pidemmälle, vaikkakin on melko samanlainen kuin suomen kielikin. Tapasi siis virolaisen vaimonsa... Muutamaa vuotta myöhemmin, hän oli Helsingissä ja joku virolainen oli kysynyt, kun hän oli töissä puhunut suomea suomalaisille, että "missä sä olet oppinut suomea noin hyvin?" Yllätyin sitäkin, että veljeni kertoi pari vuotta sitten, että hän luki Virossa "kirjaston tyhjäksi" ja harmitteli sitä, että Arto Paasilinnan kirjoja ei olty täydellisesti käännetty
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59