Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: vuoristorata, jonka possumunkki sai aikaan tänään  (Luettu 3161 kertaa)

marjukka

• Vanha tekijä
vuoristorata, jonka possumunkki sai aikaan tänään
« : Kesäkuu 15, 2007, 21:55:18 ip »

Hei

Tapahtui kummia. Olin vauvan kanssa uimassa hallissa, vesi oli lämmintä ja varmaan laski sokereita. Lähtiessä oli ollut 12,4. Polskutellessa pumppu oli tietty pois.

klo 15, reilun tunnin kuluttua uimaan menosta oltiin noustu altaasta ja ähisten ja puhisten puettu, join pillimehun 20hh kun tuntui kummalta eli hypolta, en mitannut (liuskoja ei ole selvään tilanteeseen hukattavaksi asti).

15.15 join kahvin ja söin munkin (sellaisen ihanan ison, tuoreen ja vadelmahilloisen). Unohdin boluksen.

klo 16 söin vielä ruisleipää n.30hh, ja laitoin menemään siinä kohtaa 2,5 bolusta.

Klo 18 olo oli taas outo ja mittari näytti HI. Laitoin bolusta menemään 7 yks

klo 20 vs oli 14,3

klo 21.30 hypo

Reilun kuuden tunnin aikana 12-hypo-HI-14,3-hypo. Kääk, ja olin vielä tolkuissani. Liikunta- aika kova reaktiivinen + munkki+ sen lisäksi tosi kova lasku insuliinin avulla. Ainut mitä en tässä tiedä on ne munkin hiilarit.Mitä ihmettä ne ovat?

Ja pumpullahan vs on tasainen, joo, mutta kun sitä pitää muistaa käyttää ja hiilarilaskenta osata..
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
Re: vuoristorata, jonka possumunkki sai aikaan tänään
« Vastaus #1 : Kesäkuu 15, 2007, 22:23:18 ip »

Lainaus:

Ainut mitä en tässä tiedä on ne munkin hiilarit.Mitä ihmettä ne ovat?

No eri valmistajien munkeissa on kyllä ainakin valmistajien tuotetietojen perusteella paljonkin eroja - ja toki on paljon eroja myös tuotteiden herkullisuudessa ja maussa

Esim. Fazerin hillomunkissa taitaapi olla hiilareita sellaiset 50 g ja vastaavasti jollain muulla valmistajalla hiilarimäärä jää 30 grammaan. Ja siis kyse ei ole possumunkista, vaan sellaisesta perinteisstä pöyreästä

Eli tarkemmin tietämättä sanoisin aika ison haarukan, hiilareita on 30-50 g per yksi hillomunkki. Ja possu menee varmaan haarukkaan 40-50(60) grammaa.

Ja jälleen kerran kyse on vain omista "haarukoinneistani"

Ihan kunnioitettavan vuoristoradan todellakin onnistuit kehittämään
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

marjukka

• Vanha tekijä
Re: vuoristorata, jonka possumunkki sai aikaan tänään
« Vastaus #2 : Kesäkuu 15, 2007, 22:30:30 ip »

Olkoon tämä mulle opetuksena taas. Uimahallin munkki oli itse leivottu , ihana rasvapläjäys. Uskomatonta, miten vieläkin herkuttelen ajatuksella :O

Nuo reaktiiviset on olleet mulla aika mahtavia aiemminkin, pelkkällä boluksen unohtamisella tuo ei selity.
Mutta HI arvoje en ole saanut aikoihin.
Viimeisimpään hypoon söin jo maltilla, vaikka nälkä alkoi painaa päälle.
Kirjattu

Pumppis81

• Aktiivinen
Re: vuoristorata, jonka possumunkki sai aikaan tän
« Vastaus #3 : Kesäkuu 16, 2007, 19:35:56 ip »

Muistaakseni vastasit minulle, että sinulla oli mitattu insuliinivasta-aineet jotka olivat positiiviset. Siinä sinulle yksi syy tuohon kummalliseen vuoristorataan
Varmasti tuolla munkilla on ollut myös osansa asiaan, mutta tuo korkea vs saattaa olla myös reaktiivista nousua tuon uimisen jälkeisen hypon ansiosta. Ja selvästi tuo tiukka lasku illalla  kertoo siitä, että pistämäsi insuliini on vaikuttanut hitaammin kuin olisi tarkoitus. Siihen päälle liikunnan jälkeinen nopeutunut aineenvaihdunta... Vuoristorata on valmis.

Kuulostaa todella tutulta.
Kirjattu
Ykköstyyppiläinen v. 1992, pumppuilija ( Humalog), hypotyreoosi, HLAB-27 pos. Granuloma annulare, refluksitauti, erittäin vaikea uniapnea

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #4 : Kesäkuu 18, 2007, 12:08:26 ip »

Hurjalta kuulostaa, mutta tutulta. Munkissa kyllä voi hiilareita olla mitä määriä vaan, ja tollasessa tilanteessa ainakin mulla myös se, että pumppu oli pois 1 h vaikuttaisi jälkikäteen nostavasti kun osuu yhtäaikaa muiden vaikutusten kanssa (runsas hiilarikuorma ilman pistämistä+reaktiivinen), vaikka normaalitilanteessa ei irtiolo sokruissa näkyiskään. Ja sitten siihen vielä ne munkin rasvat!

Yksi selitys tossa on myös se, ettei kyseessä ollutkaan hypo (itehän tiedät milloin oireet ovat varmat, mutta mulla on käynyt noinkin että olen pitänyt varmana hypona ja kuitenkin tarkistanut ja ollut korkealla - sauna ja uiminen yms. yhdessä saattaa mulle tuottaa "oloja", ja yli kympin arvolla uimaan meneminen saattaisi mulla nostaa sokereita, riippuen edellisen pistoksen ajankohdasta). JOS tuo hypo olisikin ollut "väärä hälytys", käyrä on jopa looginen, kun siihen vielä päälle se bolukseton munkki. Ja tuossa vaiheessa on tietty iskenyt jo resistenssikin päälle, eli se leivälle pistettykään ei ole tepsinyt odotetusti.

Mulle myös 7 ky:n korjaus liikunnan jälkeen olisi liian hurja kerralla, vaikka olisi miten HI ja resistenssi päällä. Inska tepsii paremmin kun maksa täyttää varastojaan jne. Ja kaikki nää vaikutukset kun on yhtäaikaa...

ei voi muuta sanoa kuin että kaikille niin paljon liuskoja ettei tarvii säästellä ja arvailla! Eri asia sitten, miten pienen lapsen kanssa pukiessa olisi ehtinyt siltikään...  
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

marjukka

• Vanha tekijä
« Vastaus #5 : Kesäkuu 18, 2007, 23:19:28 ip »

Vauvauinnin jälkeen mulla on ollut monesti hypo. Se on jotenkin yllättävän rankkaa.. ehkä siksi OLETin kyseessä olevan hypo eikä vaan normaali "hyytyminen". Hyvä pointti,en tullut tuota ajatelleeksikaan! Hypotuntemuksethan mulla sinänsä ovat vähentyneet, joten ei tosiaan pitäisi oletella mitään.

7yks. korjaus oli mulle ennenkuulumaton. Jotenkin järkeilin, etten ehdi lapsen kanssa touhutessa lakaa mittaamaan koko ajan ja laskeskelemaan sitä pikkuhiljaa. hMM.. olenkohan sortumassa hoidossa liikaa oletuksiin.. kyllähän tuolla menolla se kiire lakkaa, ja varmasti väärässä paikassa.

Edelliset päivät ovat menneet ihan ok, tai miten mulla nyt nykyään menee, kympin pinnassa kuitenkin.

Ei ole tehnyt munkkia mieli :d
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #6 : Kesäkuu 19, 2007, 10:57:25 ap »

Lainaus:

kyllähän tuolla menolla se kiire lakkaa, ja varmasti väärässä paikassa.

no ei toivottavasti tarvi siihen asti mennä Ei sitä lapsen kanssa varmaan enempiä ehdi... tilanteeseen nähden hienosti menee, eikä lapsi ole pieni ikuisesti!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

marjukka

• Vanha tekijä
« Vastaus #7 : Kesäkuu 20, 2007, 21:46:41 ip »

Kävin tänään taas uimassa, hypo oli tulla, tarkistin tilanteen mittaamalla ja join pillimehun. En syönyt munkkia. Uimaan lähtiessä vs oli taas n. 12.

Kaikki meni hyvin. Munkin syy se oli
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Kesäkuu 20, 2007, 22:18:44 ip »

Vaiko se, ettet muistanut laittaa munkille boluksia no kunhan tällä heittelen...
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

marjukka

• Vanha tekijä
« Vastaus #9 : Kesäkuu 21, 2007, 23:09:37 ip »

Ei tartte boluksia, kun ei syö munkkia. Vaara eliminoitu!
Itse asiassa olenkin ollut tosi kilttinä herkkujen suhteen tuon jälkeen.
Kirjattu

NeptunE

• Intoilija
« Vastaus #10 : Kesäkuu 27, 2007, 14:15:25 ip »

No nyt on kyllä vuoristorataa täälläkin taas ihan riittämiin...!! ARGH!!

Eilinen meni oikein hyvin, kunnes alkuillasta iski hypo. Seurauksena sitten alkuyöstä sokerit 17. Noh aamuun mennessä oli sitten jo ihan hyvä taso, eli 5. Ja meikäläisen aamu on sitten välillä klo 10-12. Mut nyt sit pomppas, tai siis romahti, aamupalasta oli muutama tunti aikaa niin sokerit 2,9. Voi kerpeleen kerpeleen kerpele, alkaa oikeesti mennä usko ja toivo tässä hommassa. Olihan siinä välissä jopa yks kokonainen vuorokausi ilman hypoa!

Pitää vissiin soittaa sinne laaksoon notta saanko tulla teille hoidettavaksi vai odotellaanko kunnes mulla pettää joku suhteellisen tärkee sisäelin... prkl...
Kirjattu
Never let go of your dreams, never stop dreaming new ones.

D1 since 1987, Lantus & Humalog.   (keliakia -94)

Annu-80

• Intoilija
  • D1 todettu 1981, Levemir ja Humalog
« Vastaus #11 : Kesäkuu 28, 2007, 13:44:20 ip »

Vuoristorata on hyvin tuttua täälläkin. Vaihdoin oma-aloitteisesti Lantuksen kahteen pistokseen päivässä aikaisemmasta yhdestä kun alkoi aamuyöt olla koko ajan hypoilla (vaikka olis menny 15 sokerilla nukkumaan, kokeilin senkin, oli sokeri aamu kuudelta 2) ja ilta viiden jälkeen taas nousta pilviin vaikkei syöny yhtään mitään. Mutta enpä ole vielä saanut säädettyä aamu- ja ilta-annoksia sopiviksi. Yöt alkaa pikku hiljaa olla paikoillaan, mutta päivällä ei meinaa tasottua millään ja illat ne vasta hankalia onkin. Ei jaksais tämmöistä vuoristorataa. Ja hoitava lääkäri pois maasta vielä elokuun ajan. Mutta kuluupahan kaupungin riemuksi liuskoja erittäin paljon  

Todella "hauskaksi" tämän vuoristoradan tekee insuliinin tarpeen vaihtelu vuorokauden sisällä samoille hiilarimäärille plus stressi plus liikkuminen plus kuuma tai kylmä ilma eri päivinä plus muut lääkkeet jne jne jne. No, kyllähän te tiedätte...
Kirjattu

NeptunE

• Intoilija
« Vastaus #12 : Kesäkuu 28, 2007, 19:15:34 ip »

Sanos muuta...  

Pistitkö lantuksen ennen siis illalla? Ajattelin vaan kun viiden aikaan sitten alkoi sulla sokerit nousta. Olisko ongelmaan auttanut pistosajankohdan muuttaminen aamuun? Vai oliko tämä vaihtoehto jotekin epäsopiva, töiden tms kannalta?

...Kunhan utelen...  
Kirjattu
Never let go of your dreams, never stop dreaming new ones.

D1 since 1987, Lantus & Humalog.   (keliakia -94)

Annu-80

• Intoilija
  • D1 todettu 1981, Levemir ja Humalog
« Vastaus #13 : Kesäkuu 29, 2007, 09:11:14 ap »

Lantusta pistin aikaisemmin illalla, koska se oli ainoa aika päivästä kun sain varmistettua että insuliini tulee pistettyä about samoihin aikoihin ilman sen suurempia ponnisteluja. Että olisi edes yksi asia päivässä säännöllinen... Aamulla pistämisessä mietitytti se insuliinin loppuminen sitten aamuyöstä. Ei ole pahempaa tapaa pilata päivänsä kuin joutua nousemaan korkeilla sokereilla, mieluummin nousen hiukan matalalla kuin korkealla sokerilla. Nyt kun olen tottunut tähän kahteen pitkän pistämiseen päivässä, niin taidan harkita Levemirin kokeilemista syksyllä kunhan lääkäriin pääsen. Tuntuu nimittäin siltä että helpommin vaihdeltavissa oleva pitkän määrä voisi parantaa tilannetta.

Tästä voidaankin sitten päätyä seuraavaan kysymykseen: kokemuksia Levemiristä? Olen kyllä kuullut että on helpompi säädellä kuin Lantusta ja että pistää pitää kaks kertaa päivässä (näin siis suurin osa, ei tietenkään kaikkien kohdalla), mutta muita eroja? Mitä hankaluuksia ollut?
Kirjattu

Linkkejä