Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Vielä kerran Hesasta  (Luettu 11444 kertaa)

juselius

• Jäsen
Re: Vielä kerran Hesasta
« Vastaus #15 : Tammikuu 03, 2007, 17:12:33 ip »

Vielä,

laitoin myös hertsikkaan kyselyn onko lansettirumpua mahdollista saada mitenkään..katsotaan mitä vastaavat.

j.
Kirjattu

Myy77

• Vanha tekijä
« Vastaus #16 : Tammikuu 05, 2007, 18:12:14 ip »

Kävin siellä Kivelässä "hakemassa" liuskoja. Sain joulukuussa lisälähetteen liuskoille, vanhat on ihan loppu. Lisäliuskatilaus lähetettiin Meilahdesta suoraan eteenpäin.

No, lisäliuskalähetteeni kuulemma lojuu isossa pinossa ylilääkärin huoneessa, ja sen läpikäymiseen menee kuulemma jopa puolitoista kuukautta. Apua! Sain reiluksi viikoksi "hätäliuskoja", mutta ketuttaa, että joudun nyt jatkuvasti kyselemään Kivelästä onko hakemus käsitelty ja kerjäämään viikoittain liuskoja, jotta selviän.

En siis muistanut edes kysyä saako Multiclixiin niitä hemmetin lansettirumpuja, vaikka lupasin...
Kirjattu
Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä. (Antoine De Saint-Exupéry)

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Tammikuu 05, 2007, 20:26:33 ip »

No Voi Harmi!
Saas nähdä miten käy mun lisäliuska-anomuksen,jonka jouduin jälleen uusimaan?
Sanoivat viimeksi Kivelässä siitä liuskarummusta,että ei ole eikä tule.Siksi ottavat Avivan paketista Multiclix-reiittäjät pois ja vaihtavat tavalliseen Softclixiin.Valitettavasti  !
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

juselius

• Jäsen
« Vastaus #18 : Tammikuu 06, 2007, 11:21:20 ap »

Sain nopeasti vastauksen kyselyyni tuosat multiclixistä ja niin se on että Helsingissä niitä ei vielä saa - näin sanoivat. Eli viime kilpailutuskierroksella ne ei vaan ole "voittaneet". Softclixiin lansetteja saa ja lisäksi thin lanset nimisiä oli tarjolla myös ja näitä suositeltiin kun kerroin että diabeetikko on pieni. Alun perin niitä ei ollut (vuosi sitten) joten en tiedä miten niitä nyt saa...

JA olivat pakanneet meille noita vs-mittareista pois kerättyjä multiclixin lansettirumpuja kun käyttäjä on pieni eli sain niitä nyt kasan vähän ylimääräisenä. Todella ystävällisesti tehty ja iso helpotus kun pienen kohdalla vaihdamme lansetin joka kerta eikä samalla siis pistellä koko päivää. Nyt esim päiväkodin reissuilla riittää kun ne ottaa yhden rummun mukaan eikä tarvi erikseen purkkeja.

Samoin sain ilman lähetettä noita thin lansetteja laatikollisen ja niihin sopivan nipparikynän. Täytyy ensi kerralla pyytää toinen että kotiin ja päikkäriin on omansa kun nuo lansettirummut loppuvat. Softclix jää nyt sitten vaan varalle. Meillä on niitä lansetteja laatikkotolkulla kyllä nyt...
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Tammikuu 06, 2007, 15:23:20 ip »

Lainaus:

No, lisäliuskalähetteeni kuulemma lojuu isossa pinossa ylilääkärin huoneessa, ja sen läpikäymiseen menee kuulemma jopa puolitoista kuukautta. Apua! Sain reiluksi viikoksi "hätäliuskoja", mutta ketuttaa, että joudun nyt jatkuvasti kyselemään Kivelästä onko hakemus käsitelty ja kerjäämään viikoittain liuskoja, jotta selviän.

En voi muuta sanoa kuin TÄYSIN KÄSITTÄMÄTÖNTÄ! Eikö niitä liuskoja nyt voisi myöntää hätävaraksi kuukaudeksi kerralla tai siksi aikaa kun uuden hakemuksen käsittely vie? Varmaan helpottaisi ja vähentäisi kaikkien työtä...

Tai sitten muutetaan joukolla Vantaalle. Täytyy rehellisyyden nimissä sanoa, että entinen kotikuntani on hoitanut välinejakelun mallikkaalla tavalla. Tavaroita annetaan kaikille, tarpeeksi ja ilman turhaa kitkutusta. Tästä iso plus Vantaan päättäjille!
Kirjattu

tökö

• Intoilija
« Vastaus #20 : Tammikuu 15, 2007, 17:28:21 ip »

Lainaus:

Terkkarilla tarkoitin terveysasemani omahoitajaa. D-hoitajakin siellä on, mutta hänen tykönsä pääsevät vain ykköset. On kysytty. Omahoitaja sanoi, kun keskitetty jakelu perustettiin, että kaikki materiaali siirrettiin sinne. Näin ollen en usko oikein saavani terveysasemalta vihkojakaan.

KOnrad, toimin terkkarissa d-hoitajana, ja mun vo:lla käy joitakin poikkeuksia lukuunottamatta lähes enimmäkseen kakkosia...Tietty paikoin voi olla alueellisia poikkeuksia, mutta en usko näin olevan Hesassa vai onko sulle joku näin sanonu kiukuspäissään... Heh, voit tulla täysin vapaasti mun vo:lle, mä kyllä otan sut ilomielin vastaan ja mulla on vihkojakin kaapissa ...!! T.d-hoitsu jolla tyypin 1 dm  
Kirjattu
Tökö

T1D-tautinen hoidosta huolimatta v.-88 alk.
Levemir ja Novorapid elämänkumppaneina, lisäksi Zanidip ja Lipitor

Konrad

• Vieras
« Vastaus #21 : Tammikuu 15, 2007, 19:51:15 ip »

Kun siirryin diabetekseni kanssa puoli vuotta diagnoosin jälkeen paikallisen terveysaseman asikkaaksi, sanottiin, että siellä ei ole ollenkan d-hoitajaa. Viime syksynä kyselin asiaa ajanvarauksesta, jolloin ilmeni, että on (mistä lie ilmestynyt). Kanta oli, että d-hoitajalle ei kakkosilla  ole asiaa.

Vähän minuakin on ihmetyttänyt, että Kohtauspaikalla on helsinkiläisiäkin kakkosia, jotka kertovat käyvänsä d-hoitajalla. Ymmärrän, että hoidon alkuvaiheessa tai vaikka insuliinin siirryttäessä tästä on hyötyä.

Itse en ole käynyt kuin lääkäreiden vastaanotoilla. En diabeteksen alku- enkä jatkovaiheessa ole käynyt d-hoitajilla enkä kuin pakosta omahoitajalla, joka itsekin on tunnustanut, että tietämys on hänellä vähäistä.

Nyt olen kehittänyt omahoitoni sille tasolle, että en kaipaa pahemmin lääkärin, d-hoitajien tai muidenkaan neuvoa. Tämä on ollut melkoista opiskelua uutisryhmistä, yleensäkin netistä ja USAsta ostamistani kirjoista. Ruokavaliona vhh ja liikunta ovat olleet perusasioita. HbA1c on nykyään jatkuvasti alle 6. Lähtötilanne oli 13! Kol 3.1 ja HDL hyvä. BMI alle 25. Lääkkeenä metformiini. Liuskajakelu tekee kiusaa sen, kun ehtii. Hain juuri puolen vuoden liuskat 100 kpl! Tuo määrä ei mahdollista ruokavalion jatkuvaa kehittämistä ja riittävää tarkkailua toimenpiteitä varten. Ainakin Helsingissä pyritään tehokkaasti estämään kunnollinen omahoito. Ei ymmärretä, että on henkilöitä, jotka haluavat panostaa omahoitoonsa.

Kiitos kutsusta! Tulen vastaanotollesi, kun haluan d-hoitajan juttusille.
Kirjattu

Myy77

• Vanha tekijä
« Vastaus #22 : Tammikuu 16, 2007, 19:46:06 ip »

Tänään oli lisäliuskahakemukseni hyväksyttynä Kivelän valinejakelussa! Jee! Huomenna haen liuskat! Saan kesäkuuhun asti ne huimat 6 liuskaa päivässä, ja sitten siirrytään ns. normaalijakeluun, joka mahdollistaa n. 3 mittausta päivässä...

Halooooo! Ei riitä alkuunkaan. Miksi ns. liuskatarve päivää kohden on jo heti alussa määritelty aivan riittämättömäksi??? Sitten kun ne 3 liuskaa ei riitä ja tarvitset lisäliuskoja, niin välinejakelusta huokaillaan, että "kun sä olet jo ylittänyt tän määrän tuplasti ja voi että sentään..." No totta hitossa olen ylittänyt, määrä on jo alunperin aivan liian pieni!

Että osaa ärsyttää... On vähän sama fiilis, kun Jeesuksella silloin, kun sen piti ruokkia tuhansia ihmisiä muutamalla fisulla ja leivän kannikalla... Harmi vaan kun ei omaa samoja kykyjä kuin Jesse.

Olen sitä mieltä, että meidän diabeetikkojen on nyt puututtava tähän ainaiseen säästelyyn ja jahkaamiseen. Tehdään yhteinen vetoomus ja lähetetään se päättäjille. Tuntuu, että on ihan turha kitistä täällä asiasta, jos ei itse edes koita tehdä sen eteen jotain.
Kirjattu
Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä. (Antoine De Saint-Exupéry)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Tammikuu 16, 2007, 20:13:32 ip »

Kuule,
Pääkaupunkiseudun Diabetesyhdistys on ainakin netin kautta (ja myös omassa Kide-lehdessään) pyytänyt kertomaan ongelmista nimenomaan hensinkiläisillä liuskajakelun keskittämisen jälkeen.

Heillä kun on "väylä" ainakin jotenkin auki tuonne Hesan päättäjiin, niin olisivat lähettäneet sinne kunnon kirjelmän (tai paremminkin käyneet oikein audienssilla).

Mutta homma kaatui siihen, että ei tullut tarpeeksi valituksia/yhteydenottoja koskien tuota liuskajakelua ja siis yleensäkin välinejakelua. Ei siis saatu kasaan kunnon valituskirjelmää yhteydenottojen vähyyden vuoksi

Eli kirjoittelehan sinne, niin jospa sitäkin kautta syntyisi kunnon kirjelmä noille päättäjille
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Tammikuu 17, 2007, 07:33:26 ap »

Minäkin sain sieltä viestiä, että palautetta ei ole tullut tarpeeksi ja valituksia ei kuulemma vuoden lopulla lainkaan.

Välinejakelusta vakuutettiin, että tämän vuoden kiintiöistä ei ole otettu mitään viime vuonna, vaan että liuskojen määrän lasku aloitetaan alusta. 1-tyyppiläisille myönnetteävä määrä on 1300 eli vähemmän kuin d-liiton suositus. Vuosi sitten vastattiin, että 1560 on tuo lähtömäärä (johon siis voi hakea korotuksia). Tivasin, että onko määrää siis leikattu ja sanottiin, että ei ole leikattu, vaikka määrä onkin pienempi kuin viime vuonna. Taidan olla vähän  , kun en ymmärrä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Mobbi

• Vieras
« Vastaus #25 : Tammikuu 17, 2007, 18:56:36 ip »

Mun diabeteslääkäri laittoi omahoito-väline-määräykseen kulutuksekseni 5-6 liuskaa päivässä, jotta tämä suht hyvä tasapaino pysyisi.. (HBA1c 7,1%) ja vauhdikas sekä epäsäännöllinen työ hoituisi. Ei ainakaan minun kohdalla ole kukaan Kivelästä moittinut ja liuskoja olen aina saanut niin paljon kuin pyydän! Eli matkaa tai kesää varten vähän ennakkoa ym.

Onkohan vika siis teidän lääkärilähetteessä??
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Tammikuu 18, 2007, 11:53:18 ap »

Lainaus:

Onkohan vika siis teidän lääkärilähetteessä??

Ei, kun oman terveyaseman johtavassa lääkärissä, joka kyseenalaisti oman, myös kaupunginsairaalassa alan erikoislääkärinä työskentelevän, d-lääkärini liuskalähetteen (jonka liitteenä oli myös numeerista dataa verensokerieni vaihtelusta, jne.).

Mutta, asia ratkesi kauhean väännön jälkeen edukseni kyllä ja samalla annoin d-yhdistykselle luvan käyttää hakemustani parhaalla katsomallaan tavalla tuon liuskarajoitteen ääliömäisyyksien poistoon. Tämä siis viime vuonna. Tänä vuonna täytyy tehdä uusi hakemus, saa nähdä miten sen sitten käy.

Ongelmana on ehkä enempi se, että noita liuskamääriä  määrittelemässä ja lähetteitä hyväksymässä on asian komplisuudesta varsin tietämättömiä ja suurempaa kokonaiskuvaa tuntemattomampia tahoja (kokonaiskuvalla tarkoitan muutakin kuin liuskojen tai muiden hoitotarvikkeiden välittömiä kustannuksia, sillä motivoituneen potilaan hoidon estäminen maksaa enemmän kuin siitä seuranneet ongelmat ihan millä aikavälillä tarkasteltuna tahansa, vaikka varsinainen painotus kustannuksissa tulisikin vuosien kuluttua).
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Tammikuu 18, 2007, 21:26:55 ip »

"tänä vuonna täytyy tehdä uusi hakemus"

Kivelässä minulle vakuutettiin, että nimenomaan uutta hakemusta ei tarvi, vaan viimevuotinen on yhä voimassa ja lasku aloitetaan uudestaan 2.1.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Tammikuu 19, 2007, 08:54:25 ap »

Niin, siis omassa tapauksessani tarvitsee, kun saamani liuskamäärä oli viime vuonna yli normirajojen ja tänä vuonna täytyy myös pyytää enempi.
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Tammikuu 19, 2007, 09:01:22 ap »

Minulla on monipistoshoitoisena liuskoja yli normimäärän, mutta minulla lähete on kuitenkin jatkuvasti voimassa. Eli alkuperäinen ei ollut esim. minkään yksittäisen tilanteen vuoksi korotettulle määrälle, vaan ihan siis jatkuvan tilanteeni perusteella tuon korotetun määrän olen saanut.

Ja tosiaan jakelupiste on vakuuttanut minulle, että lähetteeni on heillä hyväksytty jatkuvana
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Linkkejä