Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Hormooni kierukka Mirena  (Luettu 44053 kertaa)

Tea

• Lentävä kynä
Re: Hormooni kierukka Mirena
« Vastaus #15 : Tammikuu 06, 2007, 23:39:45 ip »

Huiii, ei kai me Lissun kanss lannistettu sua..? Voi kai se toisille sopiakin  
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
« Vastaus #16 : Tammikuu 06, 2007, 23:44:16 ip »

Ei ollenkaan!

Kyllä se on sen verran kallis, ja jos vaikka haluaisi toista lasta joskus vähän aikaisemmin kuin viiden vuoden kuluttua ...

Ei, kun mä pelkään niitä patteja, lihomistakin (tässä on raskauden jälkeiset kilotkin karistettavana) ja muutenkin mä olen niin herkkä noille kaikille hormooneille.
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Tammikuu 07, 2007, 11:05:37 ap »

Mulla on sitten vähän parempia kokemuksia.  

Paino ei ole noussut (vaikka oli se joulukin  ). Ei ole tullut iho-ongelmiakaan.

Ainut ero entiseen aikaan ennen kierukkaa on se, että menkat ovat pienentyneet pikkiriikkisiksi entisten rinnalla ja hemppa vaan nousee! Odotankin jännityksellä seuraavaa mittausta...

Nyt vaan vartuskelen sitä ihanuutta, että rättipäivät jäisivät kokonaan pois! Kesäkuussa on tapaaminen gynekologin kanssa ja tällä kokemuksella haluan jatkaa Mirenan käyttöä.  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

flute

• Vieras
« Vastaus #18 : Tammikuu 07, 2007, 11:16:31 ap »

Nuin ohimennen ajattelin tulla mainostamaan ehkäisyrengasta jota pidetään noin kuukausi..tuo vaan vaihtoehdoksi jos ei halua kierukkaa ja pillerit pyörii pitkin lattioita.
Ite tykkäsin taannoin.
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Tammikuu 07, 2007, 16:32:45 ip »

Joo, se oli loistava verme.   Mutta kun en enää saa käyttää sitä, raskauden aikaisen hepatogestoosin vuoksi. Eli hormonaalisista ehkäisykeinoista jää jäljelle kaiketi vain hormonikierukka tai minipillerit (sisältävät pelkkää progesteronia, kun muut hormoniperäiset sis. myös estrogeeniä - meniköhän tämä näin ulkomuistista oikein?).

Ja esim. tuo rengas tasoitti kuitenkin hormonien vaikutusta siten, ettei sokereiden osalta ollut ihan niin pahaa vuoristorataa, joten olishan sen käyttöä ollut kiva jatkaa. Vaivaton kun oli.
Kirjattu
Tea

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Tammikuu 07, 2007, 19:00:02 ip »

Toivottavasti toi vuoto lakkaa pian,kun ei voi edes uimahalliin mennä.

Kuntosalilla ei voi polkee pyörää,kun side hautoo ja hiertää.

Kai ne siitä kaikki ongelmat voi vielä ajan kanssa lakatakkin,mutta olen niin malttamaton.

Lääkäri puhui vuodon tasoittumisesta ja voi jopa menkat loppuakkin 3 kk kuluttua.

Näähän on nyt ekat menkat laiton jälkeen ja tokat pitäisi alkaa,mutku ei ekat oo loppuneetkaan.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Tammikuu 07, 2007, 21:57:22 ip »

KÄRSIVÄLLISYYTTÄ!  

Mulla ekat menkat kierukan laittamisen jälkeen kesti melkein kuukauden. Olihan ne niukemmat kuin ennen, mutta silti...   Kyllä kävi heti alkumetreillä mielessä heittää koko härveli männikköön, mutta päätin odotella.

Tuota 3-6 kk:n (vuotojen) tasoittumisaikaa minullekin vakuuteltiin ja toivon, että se pitää paikkansa kun muuten asiat kierukan suhteen on ok.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Bebe

• Veteraani
« Vastaus #22 : Tammikuu 07, 2007, 22:08:56 ip »

Toivon, että kärsivällisyys palkitaan! Meinaan jos/kun kaikki alkaa sujua, lopputulos on oikein oivallinen.

Mulla on ollut hormonikierukka kuusi vuotta.

Ensin oli pitkästi vuotoa, olisikohan kestänyt kuukauden päivät. Sen jälkeen on tuskin havaittavat kuukautiset  olleet ehkä kaksi kertaa, nekin silloin ensimmäisen vuoden aikana.

Sittemmin ei enää kertaakaan.

Olen onnenpekka, sillä kuukautiseni olivat aikoinaan kivuliaat ja runsaat ja kestivät aina kymmenen päivää. Oli suuri helpotus päästä niistä eroon, eikä mulle tullut edes  mitään hankaluutta pikku hormonimäärästä, vaikka sitä pelkäsinkin.
Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970
Tresiba kokeilussa + Humalog 1-5 kY / vrk 
ja liikuntaa niin paljon kuin ehtii. Ja  ruokatarkkuus

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Tammikuu 08, 2007, 00:49:47 ap »

Laitetaan nyt tähän samaan ketjuun... Onko täällä ehkäisyrenkaan käyttäjijä?  Olivatko sivuvaikutukset teillä pienempiä kuin pillereissä?
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Tammikuu 08, 2007, 06:09:34 ap »

Juu, siis kun käytin, homma pelitti renkaalla loistavasti. Se oli kaikenkaikkiaan vaivaton, paniikkivapaa (kun muisti kerran-pari kuussa hoitaa homman, se on siinä, eikä mitään välivuotoja), luotettava ja jos nyt jotain negatiivista niin taisipa olla kalliimpi kuin pillerit (joissa siis enempi muistettavaa, ja paniikki esim. jos sattui oksentamaan väärään aikaan, vaikka ei välivuotoja niidenkään käytön aikana). Mitään sen kummempia sivuvaikutuksia esim. painoon, ihoon, tms. en nyt tähän hätään muista olleen (pillerimerkistä riippuen näitä oli tai ei ollut), paitsi:

Yhdistelmäpillereihin verrattuna vaikutus verensokereihin oli itselläni pienempi (eli oma kierto näkyi selvemmin insuliinintarpeessa), mutta kun tuon kuvion oppi, ei aiheuttanut megaongelmia vaan oppi ottamaan huomioon tuon vaihtelun insuliinintarpeessa.

Mutta, kuten sanottu, en saa enää käyttää rengasta tai yhdistelmäpillereitäkään raskaushepatoosin vuoksi (pilsuja en edes haluaisi enää käyttää, rengasta kyllä). Joten jäljelle jäävät minipillerit (joihin en koske tikullakaan parin kuukauden aivan järkyttävän penkin alle menneen kokeilun vuoksi) & hormonikierukka (joissa molemmissa siis vain progestiinia, ei estrogeeniä). Ja tässä kuussa pitäisi nähdä sitten, käyvätkö nuokaan elimistölle (maksa-arvoja tsekataan tarkkaan).
Kirjattu
Tea

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Tammikuu 08, 2007, 09:10:28 ap »

Aamun paikallislehdessä oli eri ehkäisytapojen varmuus- ja hintavertailu. Mirena oli varmin, ehkäisykapseli/rengas lähes yhtä varmoja. Kondomi (tavanomaisessa käytössä?) oli huonoin.

Hintavertailu (e/vuosi):
Kuparikierukka 24,08
Mirena 31,40
Ehkäisykapseli 38,31
Sterilisaatio 94,00
Yhdistelmäpillerit 95-150,00
Minipilleri Cerazette 121,16
Ehkäisylaastari Evra 172,40
Ehkäisyrengas Nuvaring 177,50

Hinnat saattavat vaihdella paikkakunnittain, koska jotkut kunnat antavat ensimmäisen kierukan tai esim. 3-6 kk:n pillerit ilmaiseksi.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Tammikuu 11, 2007, 23:11:01 ip »

No nyt se riemu koitti.
Muutama päivä ilman vuotoa ja painokin on heti alkanut laskea,tosin kyllä yrittänyt syödä vähemmän.
Eikä ole ollut yö hypoja.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Tammikuu 11, 2007, 23:46:03 ip »

"Sterilisaatio 94,00 euroa" Siis mistä tuo sterilisaation vuosihinta oikein tulee? Ei kai sitä varten tarvi yötä olla sairaalassa?
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Tammikuu 12, 2007, 08:27:55 ap »

Hups!   Ei se tietenkään ole  vuosi hinta, vaan kertahinta.

Hinta muodostuu poliklinikkamaksusta 22e + päiväkirurgian toimenpidemaksusta 72e. Jutussa sanotaan, että "julkisen terveydenhuollon tekemä sterilisaatio on potilaalle halpa, mutta yhteiskunnalle se maksaa 800-1000e."  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

muru

• Aktiivinen
« Vastaus #29 : Tammikuu 14, 2007, 11:51:44 ap »

olen menossa ensi kuussa sterilisaatioon ja sanoivat että pitää jäädä yöksi...
Kirjattu
Tyhmyys työllistää

Linkkejä