Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Hgin liuskapolitiikka ja verensokerin mittaus  (Luettu 10635 kertaa)

Misty

• Lentävä kynä
Re: Hgin liuskapolitiikka ja verensokerin mittaus
« Vastaus #45 : Tammikuu 28, 2007, 23:08:30 ip »

Lainaus:

Itse olen oman perheeni puolesta vaatinut sekä Helsingin yhdistystä että liittoa toimimaan sen puolesta että perheemme saisi -ilman jatkuvia rutinoita jakelun puolelta- ne liuskat joita lääkärimme pitää tarvittavina. Tähän saakka olemme saaneet tarvitsemamme, mutta kuka tietää huomisesta?

Olin pettynyt saamaani pliisuun vastaukseen. Ehkä liiton voimavarat menevät liiton ylläpitoon eikä jäsenien edun ajamiseen?

Olen myös huomannut tuon saman asian, eli D-Liitto ei ole Helsingin alueella mitenkään kyennyt parantamaan välinejakelun tilaa - alaspäin on kyllä tultu ja ryminällä. Diabeetesliiton omaksuma "valistavan etujärjestön rooli" ei sisällä minkäänlaista napakkuutta valvoa diabeedikoiden etuja.

Olen myös itse ollut useamman kerran yhteydessä d-liittoon, koskien Helsingin seudun välinejakelua (varsinkin kun suunnitelmat keskittämisestä ekan kerran julkaistiin). Jokaiseen yhteydenottoon suhtauduttiin hyvin symppaattisesti voi-voi sentään tyyliin, mutta mitään konkreettista tietoa/apua ei koskaan tullut.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #46 : Tammikuu 28, 2007, 23:32:24 ip »

Laittakaa ihmeessä lisää palautetta d-yhdistykselle, jotta tietävät missä mennään. Tiedustelin heiltä juuri nykyistä tilannetta ja minulle vastattiin, että muutamia poikkeuksia lukuunottamatta kaikki ovat saaneet tarpeeksi liuskoja. Olenkin vähän  , kun täältä lukee, että ei saa tarpeeksi ja d-yhdistys kuitenkin sanoo, että saa.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #47 : Tammikuu 29, 2007, 08:07:42 ap »

Lainaus:

Laittakaa ihmeessä lisää palautetta d-yhdistykselle, jotta tietävät missä mennään. Tiedustelin heiltä juuri nykyistä tilannetta ja minulle vastattiin, että muutamia poikkeuksia lukuunottamatta kaikki ovat saaneet tarpeeksi liuskoja. Olenkin vähän  , kun täältä lukee, että ei saa tarpeeksi ja d-yhdistys kuitenkin sanoo, että saa.

Peesaan d1-naista - palautetta vaan

Ja varmaan kannattaa hyvin tarkasti tuoda julki ainakin se, jos välinejakelu ei suostu antamaan sitä määrää, minkä oma hoitava lääkäri on määrännyt. Ja ne lähetteeseen kirjoitetut perustelutkin kannattaa varmistaa, jottei niiden kautta voida leikkauksia tehdä määriin. Niin ja sitäkin voisi tutkia onko hoitava taho ollut HUS, kunnallinen vai yksityinen. Siis löytyykö tältä puolelta jotain eroja käsittelyssä/kohtelussa.

Niin ja kuka on se hylkäävä taho? Tuo välinejakelu vaiko jo oma terveysasema vai mikä.

Ai niin, vielä on todettava, että itse saan liuskoja sen millä koen pärjääväni (6 kpl/vuorokausi). Tosin vuosi sitten eli siinä aloitusvaiheessa entistä määrääni oli tiputettu, mutta se palautettiin yhden perustelukirjeen jälkeen ennalleen ja ihan jatkuvana toistaiseksi, koska pystyin perustelemaan, ettei tilanteeni ole väliaikainen, vaan ihan pysyvä keskimääräsitä suuremman liuskakulutuksen suhteen.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #48 : Tammikuu 29, 2007, 22:17:12 ip »

Lainaus:

Lähinnä mielipiteeni koski yhdistyksen tehotonta   toimintatapaa. Varmasti tavaroita saa kun olet itse ottanut selvää, mihin ja minkäväristä lankettia täytät. Tähän(kään) yhdistyksellä ei ole ollut antaa neuvoja kun niitä joskus kysyin.

Lisäksi kuten sanoin, harmittaa tuo yhdistyksen passiivinen politiikka välinejakeluasioissa (esim sallittiin keskittäminen sillä perusteella että katsotaan (!) miten ihmiset saavat haettua tavaransa pitkien matkojen päästä -> sen sijaan että oltaisiin pidetty kiinni siitä että palvelut pysyvät kodin lähellä)
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #49 : Tammikuu 29, 2007, 22:58:10 ip »

Tämän uuden jakelusysteemin piti kaiken kukkuraksi olla vuoden kokeilu, niin että minä olisin erityisen kiinnostunut kuulemaan, kuinka paljon nyt vuoden aikana sitten säästettiin sitä rahaa. Mutta kukaan ei taida tietää  
Kirjattu

anna-mari

• Vanha tekijä
« Vastaus #50 : Tammikuu 30, 2007, 12:01:13 ip »

Kovin laimean kuvan olen minäkin saanut D-yhdistyksen toiminnasta.
Ei ole uskallusta vaatia ja nostaa aihetta tapetille, vaan hissutellaan ja ollaan niin korrekteja ettei lopulta saada mitään aikaiseksi.
Huolestuttavaa mielestäni on se, jos yhdistyksessä ollaan niin naiiveja että todella kuviteltiin Hkin välinejakelun muutoksen olevan kokeilu... Menetetyt etuudet todella ovat menetettyjä, sen verran pitäisi todellisuudentajua olla yhdistyksessäkin
Kirjattu
"What cannot be cured, must be endured"

Konrad

• Vieras
« Vastaus #51 : Tammikuu 30, 2007, 12:19:43 ip »

D-yhdistys voisi järjestää kyselyn Helsingin jakelusta. Välineenä olisi Kide-lehden väliin laitettu kyslylomake, mieluiten postimaksu maksettuna tai nettilomake.

Ainakin ne saataisiin helpommin mukaan, joilla on moittimista. Vapaamuotoisen kannanoton laatiminen vaatii vaivaa, johon moni ei rupea. Varsinkin jos viittaus asiaan on ollut jonkin Kide-lehden artikkelin sisällä.

Idea on vapaasti käytettävissä ja muokattavissa.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #52 : Helmikuu 04, 2007, 00:20:08 ap »

Hyvä idea.

Ja jos nyt minulta kysytään, homman pitäisi mielestäni mennä näin:

Lääkäri kysyy diabeetikolta, kuinka paljon liuskoja, pumppuvälineitä, neuloja jne hän tarvii ja kirjoittaa lähetteen sen mukaisesti. Diabeetikko itse tietää parhaiten, kuinka paljon hän tarvii. Periaatteessa lääkärin lähetettä ei edes tarvita, vaan säästöä tulisi siinä, jos välinejakelu kysyisi suoraan diabeetikolta, paljonko tarvitaan. Vältyttäisiin turhalta paperisodalta ja lääkärillä on varmaan parempaakin tekemistä kuin jatkuva lähetteiden väsääminen. Jos joku diabeetikko ei välitä mitata eikä tarvi liuskoja, siihenkin on oikeus.

Uskoisin, että tällaisesta "asiakaslähtöisestä" välinejakelusta olisi parhaat tulokset ja rahaakin säästyisi pitkällä aikavälillä.
Kirjattu

MirjamHki

• Matkailija
« Vastaus #53 : Helmikuu 08, 2007, 19:12:40 ip »

Aika kummallista on, että joutuu taistelemaan liuskoista ym. Kuvitteleeko ne päättäjät, että diabeetikot ihan vaan huvikseen pistelevät itseään ja mittailevat sokereitaan?

Minunkin pitäisi pärjätä 108 kpl/vuosi liuskoilla, vaikka diabeteshoitaja käski mittaamaan VÄHINTÄÄN neljä kertaa viikossa.
Kirjattu
Nyt aion ottaa vähän rennommin, olen huolissani vain päivän kerrallaan.

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59