Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6974 jäsentä  •  418238 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Riikka Lindholm, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hgin liuskapolitiikka ja verensokerin mittaus  (Luettu 10486 kertaa)

Misty

• Lentävä kynä
Re: Hgin liuskapolitiikka ja verensokerin mittaus
« Vastaus #15 : Joulukuu 03, 2006, 00:19:22 ap »

Noi laput on tosi vaikeasti seurattavia. Mulla oli viime kerralla neljä erilaista lappua; yhdessä luovutetut, kahdessa avoimet nimikkeet ja yhdessä Sap:in ohi annetut ihopyyhkeet... Mullakin liuskat oli nyt laitettu 0:ksi tälle vuodelle eli mielenkiintoista nähdä mikä määrä ensi vuonna on... Ei noissa päivämäärissä kukaan pysy perässä....  
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #16 : Joulukuu 03, 2006, 20:39:17 ip »

Luin tämän ketjun uudestaan. Tuli mieleen, että vuoden alussa mulle oli merkitty 520 liuskaa vuodessa, mikä oli aikaisempi käytäntö. Tämän mukaan hain tammi- ja toukokuussa 150 liuskaa/hakukerta. Elokuussa aioin hakea taas 150 liuskaa. Sanottiin, että määräni on pudotettu 250 liuskaan vuodessa ja olen saanut jo liikaa. Armosta luvattiin 50 liuskaa loppuvuodeksi! Jos ei asiakaspalveluhenkilö olisi ollut niin kohtelias, olisin kyllä pyytänyt tunkemaan nekin ...

Nyt en sitten tiedä, mitä ensi vuonna oikein saan. Varsinkin kun koko homma on noin sekavaa. Onko siellä merkittynä 0 liuskaa, mikä ei tässä sotkussa olisi mikään ihme. Lääkärillekin menen vasta keväällä.

Elämä on täynnä ihmeitä.
Kirjattu

TonninStiflat

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Joulukuu 04, 2006, 16:51:59 ip »

Terveisii Kapkaupungista maailman diabetesmiitingistä.
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=618033

Lainaus:

Diabetekseen kuolee vuosittain 3,8 miljoonaa ihmistä. Tutkijat luonnehtivat tautia aikapommiksi, joka tikittää koko ajan äänekkäämmin. Diabetesliiton toinen edustaja Martin Silink arvosteli erityisesti Lähi-idän, Intian, Kiinan ja Yhdysvaltojen johtajia siitä, etteivät ne ota tautia tosissaan varoituksista huolimatta.  

Kyl olis Suomalaistenkin päättäjien aika hiukan funtsia
mihin tää "omahoito" johtaa, kun hoitoresursseja vaan napsitaan
yks toisensa jälkeen pois. Kaikki vain säästösyistä.
Kyl se on niin syvältä kun vain syytellään itse hankitusta taudista,
ja sen varjolla piiloudutaan nurkan taakse jemmaan.

Koskahan ne ummistaa silmänsä koko taudin olemassaolosta
Tonni  (SS-mies = syyllisistä syyllisin)
HD.
Kirjattu
\|||/ TonninStiflat Vantaa
(o o) NHH, Monipistoshoito D2, Verenpaine ja
-(_)- keuhkoputkenahtaumatautinen.

Myy77

• Vanha tekijä
« Vastaus #18 : Joulukuu 04, 2006, 20:22:05 ip »

Hain tänään liuskoja Kivelästä. Olen käyttänyt jo "kaikki" vuoden liuskani, joten olen saanut lisäliuskoja. Nyt nekin on käytetty, eli saldoksi liuskoille jäi nolla. Nämä muutamat liuskat pitäisi sitten riittää ensi vuoden heinäkuulle... Tuli itku silmään aamulla hakiessani näitä liuskoja ja kuunnellessani sitä ainaista narinaa, että "kun sulla on mennyt jo niin ja niin paljon ja miten sulla nyt on näin kauheesti mennyt jne jne jne..." Pitääkö minun pyytää lakki kourassa anteeksi, että olen sairastunut diabetekseen?

Sairastuin ykköstyypin diabetekseen 28-vuotiaana reilu vuosi sitten. Helsingissä 1-tyypin diabeetikko saa 1500 liuskaa vuodessa, mikä tekee n. 4 liuskaa päivässä. 4 liuskaa ei todellakaan riitä alkuvaiheen "opiskelijalle", koska minun on itse selvitettävä mikä on perusinsuliinitarpeeni, miten liikunta, hormonitoiminta, stressi, sairaudet, eri ruoka-aineet, alkoholi, valvominen ym. eri elämäntilanteet vaikuttavat insuliinin tarpeeseeni. Lisäksi minulla on diagnosoitu labiili diabetes, mikä ei tee hoidosta sen helpompaa

Jos esim. lähden kävelylle, mittaan määräysten mukaan vs:n ennen liikuntaa, pari kertaa liikunnan aikana ja vielä sen jälkeen. Tähän menee jo ne 4 liuskaa. Millä helv*tillä sitten mittaan verensokerin ennen aamupalaa, ennen lounasta, ennen välipalaa, ennen illallista, ennen iltapalaa ja vielä ennen nukkumaanmenoa ja mahdollisesti vielä yöllä???

Minulla on surkea Hba1c, ja lääkärin mukaan ainoa keino seurata alkuvaiheen omahoitoa on verensokerin mittaaminen. Millä hitolla mittaan, kun ei ole millä mitata!!!

Tehdäänkö yhteinen adressi liittyen liuskojen nihkeään jakeluun? Kuka on mukana?
Kirjattu
Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä. (Antoine De Saint-Exupéry)

liisukka

• Veteraani
« Vastaus #19 : Joulukuu 04, 2006, 20:28:24 ip »

Teille annetaan ihan ruhtinaallisesti liuskoja kun vertaa tänne hämeeseen. Täällä tyyppi 2 saa 50 liuskaa/vuosi ja tyyppi 1 750-1000.

Mun mielestä meidän pitäisi pyrkiä siihen että kaikki saisivat jokapaikassa tarpeeksi hoitovälineitä sillä halvemmaksihan ne tulee kuin sairaalassa lojuminen.

Eipä minullakaan ole vielä ihan sitä puoltatoista vuotta takana tätä ykköstyypin elämää ja kerjäämällä olen liuskoja saanut - pakko on mitata enemmän kuin se 2,1 kertaa vuorokaudessa varsinkin jos tulee joku pikkuinen flunssa tai mahatauti...

Eikö me kaikki kuuluta liittoon - voisi sieltä tulla VAATIMUS hyvään hoitoon eikä pelkkää suositusta.
Kirjattu
//// / \\\
/// ¨o` \\
/// <> \\\
////I I\\\\\Elämä on ihanaa!

Konrad

• Vieras
« Vastaus #20 : Joulukuu 04, 2006, 20:47:43 ip »

Lainaus:

Teille annetaan ihan ruhtinaallisesti liuskoja kun vertaa tänne hämeeseen. Täällä tyyppi 2 saa 50 liuskaa/vuosi  

Kiinnostaisi tietää, kuuluuko OTU mittarivalikoimaanne? Jos kuuluu, niin liuskapakkauksen ohjeessa lukee, että liuskojen toimivuus on viikon välein testattava testiliuoksella. Siinähän ne 50 liuskaa menevät mukavasti. Tosin ei pääse yhtään omamittausta tekemään. Onhan siellä testiliuosta jaossa? Pullo on avaamisen jälkeen 3 kk voimassa. Onko jakohenkilöstö perehtynyt todella mittarin käyttöohjeisiin vai millä tietämyksellä toiminta tapahtuu?
Kirjattu

liisukka

• Veteraani
« Vastaus #21 : Joulukuu 05, 2006, 08:34:39 ap »

Täällä noudatetaan pienten säästöjen politiikkaa. Tällaisissa asioissa on niin helppo säästää - ja sitten viedään johtavia virkamiehiä palaveroimaan muille maille suurilla päivärahoilla.

Vanha kommarivereni keihahtaa ja näillä sokereilla siitä tulisi aikamoista kiisseliä.

Mutta ihan oikeasti - eikö meillä kaikilla suomalaisilla daibeetikoilla pitäisi olla mahdollisuus hyvään hoitoon tasapuolisesti?

Ei varmaan kenenkään toive ole, että asiat olisi vain omalla kohdalla hyvin ja joku perähikiäläinen jolla ei ole nettiyhteyttä jäisi paitsi hänelle kuuluvista etuuksista?

Sekin hyvä puoli tässä kohtauspaikassa on, että täältä saa myös ihan oikeaakin tietoa. Joskus nämä epäoikeudenmukaisuudet paikkakunnitain herättävät pientä katkeruutta, mutta KAI ME VOIMME YHDESSÄ TEHDÄ JOTAIN?

Mennään huomenna kuokkavieraitten seuraksi linnanjuhliin huutamaan LISÄÄ LIUSKOJA HETI!!!

Hyvää itsenäisyyspäivän aattoa toivoo agitaattori liisukka
Kirjattu
//// / \\\
/// ¨o` \\
/// <> \\\
////I I\\\\\Elämä on ihanaa!

H1

• Vanha tekijä
« Vastaus #22 : Joulukuu 05, 2006, 09:11:19 ap »

Lainaus:

Eikö me kaikki kuuluta liittoon - voisi sieltä tulla VAATIMUS hyvään hoitoon eikä pelkkää suositusta.

Hyvä liisukka!   Osasit näppärästi kiteyttää sen mikä voisi toimia...

Vaaditaan me että he (liitossa) vaativat!  

Ei taida pelkät suositukset tai adressit riittää, vaikka minä laitan nimeni adressiin kyllä, jos sellainen jossain on.

Pessimismiin taipuva H1
Kirjattu
DM1, pumpussa Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Joulukuu 09, 2006, 17:41:11 ip »

Hmm, kyselin tämän d-yhditykseltä pari kuukautta sitten, että miten uusi liuskajakelu on sujunut. Minulle vastattiin, että hyvin muutamia yksittäistapauksia lukuunottamatta. Siis onko yhdistyksellä oikeasti tällainen käsitys tilanteesta? Itselläni on ihan toisenlainen käsitys esim. tämän palstan perusteella. Vaikka itse sainkin viimeksi tarpeeksi liuskoja, niin sanon, että tämä ei jää tähän.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Konrad

• Vieras
« Vastaus #24 : Joulukuu 09, 2006, 17:48:39 ip »

Lainaus:

Eikös avatuissa liuskapaketeissakin ole joku aikaraja, minkä kuluessa paketti pitäisi käyttää? Omassa mittarissa se on 90 vrk, joten miten ihmeessä yhtä 50 liuskan purkkia voi käyttää KOKO vuoden luotettavasti? Mielenkiintoista logiikkaa  

Tuokin on totta. Tosin paketissa on kaksi 25 liuskan purkkia. Näin ollen maksimikäyttöaika on 6 kk. / . Siitähän ei menisi testiliuostesteihin kuin 26 kpl, joten 24 todellista verensokerimittausta voisi tehdä ja siis puolen vuoden aikana. Tosin puolet vuodesta jäisi ilman testejä.

Ehkä tämä esimerkki kertoo monien terveysasemien suhtautumisen kakkosten omahoitoon.
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #25 : Joulukuu 09, 2006, 18:04:08 ip »

Oikeastaan ihmettyttää, miten Pääkaupunkiseudun diabetesyhdistys on voinut mielipiteensä muodostaa? Ei yhdistykseen kuulu kuin osa Helsingin diabeetikoista. Eivätkä ne, jotka yhdistykseen kuuluvat, sinne välttämättä valita. Kide-lehdessä ei ainakaan omiin silmiini ole osunut pyyntöä kertoa ongelmista. Yhdistys elää kyllä jossakin autuaassa tietämattömyydesä. Valitettavasti.

Yleensäkin epäillyttää koko yhdistyksen tietämys kakkosten kunnollisesta omahoidosta. Kide-lehden teksteistä ei tällaista tietoa ole löytynyt. Riittävä määrä liuskoja on edellytys takaisinkytkentään ruokavalion ja liikunnan vaikutuksista verensokereihin.
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #26 : Joulukuu 09, 2006, 18:11:15 ip »

Lainaus:

OTUN purkeissa on 25 liuskaa / purkki, mutta monessa muussa mittarissa on kaikki 50 liuskaa samassa purkissa.  

Tuolloin tilanne on ilmeisesti se, että liuskat on käytettävä 3 kk:ssa (olisi tarkistettava liuskojen käyttöohjeesta).
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #27 : Joulukuu 09, 2006, 19:59:22 ip »

Laitanpa tähän jatkoksi sen käsityksen, jonka olen saanut amerikkalaisesta diabeteksen hoidosta. Tämä koskee varsinkin kakkostyyppejä, mutta samat periaatteet pätevät varmasti ykkösiinkin.

USAssahan kunnollinen terveydenhoito perustuu vapaaehtoisiin vakuutuksiin. Joilla ei tällaista ole, ovat suunilleen samassa asemassa kuin Suomessa ollaan, usein huonommassakin.

Diabeteksen hoidosta vastaa endokrinologi. Vastaa täysin Suomen diabetologia. Siis kakkosetkin ovat erikoislääkärihoidossa, eivätkä niinkuin Suomessa yleensä terveyskeskushoidossa. Endokrinologi määrää yleensä poikkeuksetta parhaan tunnetun hoidon. Uudet lääkitykset ovat tässä mukana ja tarvittavan tiuhat laboratoriokokeet. Liuskoja saa endon määräyksen mukaan ja  riittävästi. Asiakkaalla on mahdollisuus mitata riittävästi ja tehdä tarvittavia säätöjä ruokavalionsa ja liikuntansa perusteella. Lisäksi lääkityksen nopeakin säätäminen on mahdollista. Hoitava lääkäri seuraa toimintaa. Siis hyvien verensokeriarvojen saavuttaminen on todella mahdollista. Riippuu tietysti diabeetikosta itsestäänkin. Perusta on siis vapaaehtoiset vakuutukset, jotka ovat todella käytännössä pakollisia. Vakuutusyhtiöt ovat myös varautuneet kalliisiin sairausmenoihin.

Jos jollakin kohtauspaikkalaisella on omakohtaisia kokemuksia USAn systeemistä, olisi mielenkiintoista kuulla. Omat tietoni olen vuosien mittaan ammentanut lähinnä uutisryhmistä ja muista kv. keskustelupalstoilta.
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Joulukuu 09, 2006, 21:28:41 ip »

Siirin arvio on sama kuin itselläni on näppituntuma.

Toisaalta, saman asian voi kääntää niinkin päin, että jos liuskojen suuri käyttö ei ole kuin ns. harvan diabeetikon ongelma, ei liuskojen osalta tarvinne mitään rajoituksia..?

Eli annetaan erillisestä pyynnöstä ns. rutiinitoimena henkilölle mitä pyytää (toki perustelut pitää olla muutakin kuin vain mukavan sivubisneksen mahdollistaminen, joka on verhoiltu kirkasväriseen gobeliiniin  ), eikä ryhdytä panttaamaan hoitotarvikkeita vain periaatteesta ja lisätä sillä hallinnollistä hässäkkää.

Toinen vaihtoehto on nostaa suoraan tuota per vuosi annettavaa kiintiötä ja seurata muutama vuosi, mihin todellinen käyttö asettuu - eihän nyt kukaan niitä liuskoja erikseen kai asiakseen ota hakea, jollei niitä oikeasti aio käyttää..?

No, minäpä olen taas se paha, joka kirjaa uuden perustellun hakemuksen ensi vuonna ekan hakukerran jälkeen. Katsotaan millaisen metelin siitä tällä kertaa saa aikaiseksi  
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Myy77

• Vanha tekijä
« Vastaus #29 : Joulukuu 21, 2006, 16:45:26 ip »

Kävin tänään Meilahdessa kontrollissa. Onnekseni mulla sattui olemaan oma lääkäri vastaanotolla. Hän on asiantunteva, rauhallinen, kannustava ja ainoa lääkäreistäni, joka osaa antaa toimivia käytännön "oppeja".

Kerroin tälle lääkärille siitä, että en saa tarpeeksi liuskoja. Sanoin, että "kun viimeksi hain liuskoja, mulle sanottiin, että nää on sitten kestettävä seuraavan vuoden heinäkuulle". Sekä d-hoitaja että lääkärini purskahtivat nauruun, ja totesivat, että "tää on just tätä".

Itse olen käyttänyt kaikki "sallittavat" liuskat, mutta lääkärini antoi minulle lisäliuskoja. Liuskajakelun mukaan saisin uusia liuskoja vasta heinäkuussa 2007, sillä olen "käyttänyt" jo ne 1500 liuskaa mitä Helsingin jakelupisteet luovuttavat.

Kerroin asiasta lääkärilleni, ja hän oli vihainen saamastani kohtelusta ja lupasi itse soittaa jakelupisteeseen, jos he vielä urputtavat. Ammattini vaatii tietyn määrän mittauksia päivässä, ja lisäksi olen ns. tuore diabeetikko, jonka perusinsuliinimäärää vasta haetaan, joten liuskoja menee tähänkin.

Te joilla on puutetta liuskoista, kertokaa lääkärillenne tarpeesta ja kulutuksesta! Välinejakelun mukaan olisin joutunut ostamaan reilun puolen vuoden liuskat itse (ja mulla niitä olisi mennyt 200 euron edestä kuukaudessa), mutta lääkärini oli eri mieltä. En mittaile verensokeria ihan huvikseen, jokainen mittaus on tärkeä.

Älkää suostuko maksamaan liuskoja itse. Diabetesliiton suosituksen mukaan jokaisen diabeetikon on saatava liuskoja yksilöllisen tarpeen mukaan!!!
Kirjattu
Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä. (Antoine De Saint-Exupéry)

Linkkejä