Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Hgin liuskapolitiikka ja verensokerin mittaus  (Luettu 10602 kertaa)

asdf

• Vieras
Hgin liuskapolitiikka ja verensokerin mittaus
« : Marraskuu 30, 2006, 22:15:31 ip »

Moi (ja terveisiä Helsingin kaupungille)

Kävin tänään 30.11 hakemassa A Chec liuskoja Kivevelän
pisteestä 200 kpl ja ilokseni huomasin himassa että
koko ensi vuodeksi jäi jäljelle "Avoin määrä" 165 kpl.

Eli voin tarkistaa veren sokerin suunnilleen joka toi-
nen päivä tai ostaa itse 40€/50 kpl lisää. MELKO REILUA
VAI MITÄ !

Suosittelen että Hki siirtyisi jakamaan diabeetikoille
korttipakan kerranvuodessa. Silläkin voi mitata yhtä
tarkkaan sokerit!
Kirjattu

vivianv

• Vieras
Re: Hgin liuskapolitiikka ja verensokerin mittaus
« Vastaus #1 : Joulukuu 01, 2006, 11:39:10 ap »

Kyllä liuskoja lienee mahdollista saada enemmänkin, mutta tarvitset hoitavan lääkärin lähetteen liuskamäärästä ja ilmeisesti vielä liuskajaosta vastaavan ylilääkärin hyväksynnän.

Mitä olen palstalta lukenut, lopulta kaikki ovat saaneet tarvitsemansa liuskat, tosin tappeluiden jälkeen. Tähän tilanteeseen ei kannata tyytyä.
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #2 : Joulukuu 01, 2006, 11:55:30 ap »

Ehkä ykkösille enempiä liuskoja on myönnettykin, mikä on aivan välttätöntä omahoidon kannalta.

Kakkosilla tilanne on aivan peestä. Terkkarilääkäri on joka kerta aina uusi ulkomaalainen, joka on aivan pihalla koko d2-hoidon tavoitteista. Paikallinen ylilääkärikään ei pitkän ja perusteellisen puhelun jälkeen sano muuta kuin, että lähettäisit saman kirjallisena. Todella osaamattomuutta niitä kakkosia kohtaan, jotka haluavat hoitaa sairauttaan kunnolla.

Diabetes ja lääkäri -lehdessä on jossakin vaiheessa todettu, että d-hoidossa on maailmalla kolmee eri tasoa. Suomi edustaa keskitasoa. Ykköstaso on Amerikassa. Kun päästäisiin täälläkin osaamisen huipputasolle.
Kirjattu

TonninStiflat

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Joulukuu 01, 2006, 12:36:44 ip »

Kyl ainakin 2-diabeteksen hoito nykyään on niin "omahoitosta".
Tuntuu että joka asiasta nipistetään.
Labrakokeet D-hoitsun tapaamiset yms ovat puolittuneet,
Pitkät sokerit saa vain 2-kertaa vuodessa entisen 4-kerran sijasta.
Liuskoja ei tullut yhtään lisää vaikka insuliinihoitokin muuttui monipistoshoidoksi.
Uskokaa tai älkää mutta pikainska 10 yks aamuisin kaurapuurolle on vakio. Ilman erillistä mittausta, ei tietoo missä mennään kuin kerran tai kaks viikossa.
Liuskat on tälle vuodelle finis.
Seuraavan kerran d-hoitsulle saa mennä jo huhtikuussa 2007.

Mutulla vaan, täytyy olla nuuhku kondiksessa.
D-hoitaja eikä omalääkärikään tiedä meikäläisen voinnista yhtään mitään muuta kuin mitä on tietokoneelle jaksaneet kirjata.

Tonni
Kirjattu
\|||/ TonninStiflat Vantaa
(o o) NHH, Monipistoshoito D2, Verenpaine ja
-(_)- keuhkoputkenahtaumatautinen.

Konrad

• Vieras
« Vastaus #4 : Joulukuu 01, 2006, 13:37:38 ip »

Lainaus:

Kyl ainakin 2-diabeteksen hoito nykyään on niin "omahoitosta".  

Kerroit ansiokkaasti kuvan kakkosten hoidosta. Ensimmäiseen toteamukseesi on vedetty todella hyvin yhteenveto.

Olen käynyt keskusteluja omahoitajan kanssa (Stadissa ei oo d-hoitajia kakkosille). Hieno nainen, mutta pihalla. Taas olisi uusi omalääkäri. Ylilääkäri vaihtunut. Hän voisi laittaa liuskasuosituksia eteenpäin. Vastassa kuulemma joku pikkunilkki. Tulospalkkiolla? En tiedä?

yrpiintyneenä Konrad
Kirjattu

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Joulukuu 01, 2006, 13:45:50 ip »

Lainaus:

Mitä olen palstalta lukenut, lopulta kaikki ovat saaneet tarvitsemansa liuskat, tosin tappeluiden jälkeen.

Valitettavasti ei pdä paikkaansa.  

Tosin ei kyse ole Helsingistä, ja kuten olen jo kertonut, niin tilanne on muuttunut, mutta mistä sen tietää, missä ja milloin tulee eteen sama tilanne.
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

vivianv

• Vieras
« Vastaus #6 : Joulukuu 01, 2006, 15:43:38 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Mitä olen palstalta lukenut, lopulta kaikki ovat saaneet tarvitsemansa liuskat, tosin tappeluiden jälkeen.

Valitettavasti ei pdä paikkaansa.  

Tosin ei kyse ole Helsingistä, ja kuten olen jo kertonut, niin tilanne on muuttunut, mutta mistä sen tietää, missä ja milloin tulee eteen sama tilanne.

Niin, mutta ketjun aihe on kuitenkin Hgin liuskapolitiikka ja siihen minä vain otinkin kantaa. Muualla on miten on, minä olen selvillä vain pääkaupunkiseudun kuntien tilanteesta.
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #7 : Joulukuu 01, 2006, 16:22:28 ip »

Hei Vivianv

Tuossa mun edellisesä viestissä ei ehkä käynyt täysin selväksi liuskojen jako kakkosille. Totuus on kuitenin omalta osaltani joko 208 tai 250 kpl/vuosi. Lopullinen määrä on täysin epäselvä.

Yleensäkin fakta, että jotkut kakkosetkin pyrkivät verensokruja tasoittamaan, on terkkareiile aivan outoa. Terkkareissa ajatellaan, että suositeltu runsasHH-dieetti on hyvä ja toivotaan, että pitkäaikainen oilsi alle 7,0 mutta ei moitita jos on 7,5.

Tämä vaatisi todellista asennemuutosta koko terkkarissa. Kakkosen pitkis ei saisi hoidossa olla missään tapauksessa yli kuuden. Jos pitemmässä seurannassa näin on, niin pitäisi ilman muuta hoidon vastuuhenkilöt vaihtaa.

Vähän sisuuntuneena, mutta aiheesta
Konrad (kenkänro 46)
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #8 : Joulukuu 01, 2006, 16:29:23 ip »

Vivian pahoittelee. En tajunnut heti, että ketjun aloittaja on kakkonen. Olisihan se pitänyt liuskamäärän pienuudesta heti ymmärtää.

No, edelleen sanomani lienee periaatteessa oikein, mutta vain ykkösten kohdalta.

Ja samaa mieltä olen siitä, että kakkosien hoitoa varjostaa käsittämätön asennevamma niin syyllistämisen, liuskojen jakelun ja ruokavaliosuositusten suhteen. D2 lienee Suomen alihoidetuin vakava sairaus.
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #9 : Joulukuu 01, 2006, 16:58:45 ip »

Lainaus:

D2 lienee Suomen alihoidetuin vakava sairaus.  

Osut asin ytimeen. Valitettavasti näin on. Ja niille harvoille, jotka haluavat hoitaa kakkostaan kunnolla, ei ainakaan terkkarilta saa tukea.

Tulee tässäkin mieleen diabeteksen hoidon taso maailaman laajuisesti. Suomessa on kohtuu taso, Amerikassa hyvä taso.

Parannusta pitäisi meilläkin saada kakkosten hoitoon. Muuten 10 vuoden päästä on jalat amputoituja, munuaisvaivaisia, silmävaivaisia, aivoverenvuotoisia ja sydäninfraktitapaukisia sylin täydeltä.
Kirjattu

Scorpio_80

• Intoilija
« Vastaus #10 : Joulukuu 01, 2006, 22:51:27 ip »

Mulla itelläni ei koskaan ole ollut mitään ongelmaa saada tarpeeksi liuskoja, toisaalta enpä ole vielä täyttä vuotta tässä uudessa kokeilussa ollutkaan, ainakin tähän mennssä saanut tarvittavat tarvikkeet soitaessani.

Oletko varma että kyseessä on liuskojen eikä liuskapakettien määrä?

Koska jos kyse on oikeasti kappaleista, olen käyttämyt insuliinipumppunit patterit seuraavan 1½ vuoden ajalta hakiessani 3x9 patteria joka kestää n 3-6 kk.

Anteeksi jos on kirjoitusvirheitä tai jotain, olen hieman nauttineessa tilassa rankkojen viikkojen jälkeen...
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Joulukuu 02, 2006, 00:06:44 ap »

Luulisi, että laskut aloitetaan tammikuun alusta uudestaan. Siis niin että ensi vuonna saa saman määrän liuskoja kuin on tänä vuonna saanut tai siis mitä lähetteessä on ollut.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Joulukuu 02, 2006, 01:25:59 ap »

Sorry,niinhän sitä luulisi,mutta esim.itse sain viime kuussa ens vuoden kiintiöstä  .Pitänee puolessa välissä lääkärin käynnillä ehdottaa korotettua määrää kuten oli tänä vuonnakin.Eli meinaan  sitä ettei ole kalenterivuoden ne kiintiöt vaan alkaen jostain johonkin päivämäärään  
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

Scorpio_80

• Intoilija
« Vastaus #13 : Joulukuu 02, 2006, 12:22:03 ip »

Nimen omaan, mäkin luulin että ne kiintiöt nollautuis aina vuoden vaihteessa, mutta niissä muutenkin vaikeasti tulkittavissa lapuissa päivämäärät on ihan mitä sattuu, kuten mä tossa äsken lappua lukiessani tajusin.

Tässä esimerkkinä muutama tieto tavarasaatelomakkeesta:
Nimike.............Luovutettu määrä..Avoin määrä....Voimassa
Insul.p paristot..........27............0 kpl........08.11.2007
Accu Chek liuska.......600.........1225 kpl.....08.11.2007
Insuliinisäiliö 3ml.........10..........146 kpl......08.11.2007
Quick Set, infuus........40..........168 kpl......08.11.2007

Näin ollen kun alan laskeskelemaan niin paristoja saa mennä seuraavan vuoden aikana tuo 27 kpl ja kerralla menee 3, eli 9 kertaa vuodessa saa vaihtaa paristot jotka kestää 2,5-5 viikkoa... tulee pitkä vuosi! Jos ollaan positiivisia niin noi patterit kestää 9*5=45 viikkoa joten mä olen ainakin 7 viikkoa pattereitta.

Liuskoja saa käyttää vuodessa 1825 kpl ja sen kun jakaa niin päivässä saa käyttää 5 liuskaa joka on noin 2/3 siitä mitä mä tarvitsen, joten ensi vuonna mä taidan olla pulassa.

Onneksi sentään noita insuliinipumpun säiliöruiskuja ja infuusiosettejä on enemmän kun mä vuodessa kulutan, niillä mä voin sitten loput vuodestan hoitaa itteäni, tosin se voi hieman olla hankalaa ilman paristoja joilla pumppu toimii tai liuskoja joilla mitata sokeria.

Onpa hyvä että tämän viestiketjun taki tuli tarkemmin tota lappua luettua niin tajuan ajoissa lääkäristä pyytää uuden ja isomman määräyksen paristoille ja muille.

Pitää tähän vielä todeta että kun terveyskeskus jakeli tarvikkeet, niin aina sai tarvikkeita sen verran kun tarvitsi, mitä nyt joskus kyseltiin että meneekö noita liuskoja oikeasti noin paljon?
Kirjattu

varis

• Aktiivinen
« Vastaus #14 : Joulukuu 02, 2006, 12:49:34 ip »

kun liuskat loppuu tilaan sairas auto epailyttavassa tilanteessa
Kirjattu

Linkkejä