Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: täytettävät ampullit pumpussa  (Luettu 8582 kertaa)

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
Re: täytettävät ampullit pumpussa
« Vastaus #15 : Lokakuu 29, 2006, 11:38:43 ap »

Mulle oli alkuun myös tosi yllättävää, kuinka inskatarve laski. Johtuisiko juuri siitä, että elimistö sai sitä tasaisemmin?

Kesän kuumalla pohdin tuota, että kuinka kauan uskallan pitää samaista säiliötä, jos kuumuus pilaa inskan. Mulle suositeltiin että max.4vrk/säiliö ja kanyyli. Ja oikeestaan niin olen tehnyt. Alkuun 3ml säiliö kesti ja kesti... Ja tuossa 7vrk:n kohdalla huomasin, että sokrut alkaa tosiaan nousta. Joten täytin sitten alkuun noita 3ml säiliöitä vajaiksi, kunnes sain noita pienempiä.

Mutta en tiedä johtuiko siitä, että inska meni piloille säiliössä vaiko kudos ei enää niin pelittänyt? Vaiko molemmista?

Ja 60cm katetrit mullakin on käytössä.
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

Piisamirotta

• Veteraani
« Vastaus #16 : Lokakuu 29, 2006, 14:23:53 ip »

Minulla on Paradigm 712 käytössäni.
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)
<i>"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo." -Nalle Puh-</i>

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #17 : Lokakuu 29, 2006, 16:38:53 ip »

Mulla on ollut tähän asti d-tron. Niinhän se on, kaikkeen tottuu. Mulla on nyt tähän asti ollut mahdollisuus valmiisiin ampulleihin, niin siksi tuntuu tosi pöljältä uusi ylimääräinen vaiva, lähinnä tuotekehitysmokalta. Ja se, että tämä helpompi mahis menee niin banaalin syyn takia kuin yrityskauppojen.

Hassua miten erilaisia ohjeita olette saaneet. jos ei kerran voi säilyttää itse täytettyjä jääkaapissa, miten sitten apteekin 3 kk:ta varten valmiiksi täyttämiä?! Luulisin, että itse oppisi täyttämisen paremmin kuin joku apteekissa aina vaihtuva tyyppi. Ei siihen taustakoulutus vaikuta vaan kokemus.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Riksu

• Vanha tekijä
« Vastaus #18 : Lokakuu 29, 2006, 16:56:44 ip »

Kieltämättä aika omituisesti täysin toisistaan poikkevia ohjeita pumppaajille jaellaan. Voitteko selitä minulle tarkemmin, miksi ette uskalla säilyttää täytettyjä pumppuampulleja jääkaapissa? Onko muita syitä kuin ohje pullon kyljessä?

Minulla oli ennen edellistä D-Tronia H-Tron ja kun siihen alkoi saada humalogia, niin ampullit piti aina täytättää apteekissa. Sain aina kolmen kuukauden annoksen valmiiksi täytettyjä ampulleja kerralla ja säilytin ne normaalisti jääkaapissa. Koskaan ei ollut ongelmia insuliin säilyvyydessä. Eikä ole vieläkään ollut ongelmia Spiritin itse täytettyjen ampullien kanssa. Täytän valmiiksi sen 10-15 ampullia ihan siksi, että on paljon helpompaa (= laiskuus ) täytellä ne kerralla ja sitten vaan vaihtaa ampulli. Minulla kuin se 3.15 ml menee noin kolmessa vuorokaudessa. Tapa se on tämäkin

Pumppuedustaja muuten kertoi, että apteekki veloittaa Kelalta noin 200 € yhden potilaan kolmen kuukauden pumppuampullien täytöstä.
Kirjattu
Riksu
D1 v:sta 1978, Accu-Chek Spirit Combo + humalog. Pumpulla vuodesta 1994

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Lokakuu 29, 2006, 18:09:04 ip »

Animaksen ja Paradigm -pumppujen "ampulli" on itse asiassa insuliiniruisku mäntineen, jota pumpun mekanismi hitaasti, boluksissa nopeammin, liikuttaa.
Täytettynä niiden tiiveys ja siten säilytys ei taida olla suositeltavaa.
Jos pumppuun käy ihan oikea ampulli asianmukaisine tiivistyksineen, säilytyskin lienee turvallisempaa.
Turvallisuus tarkoittaa lähinnä ilmakuplien estymistä ja pumpun mäntämekanismismin liikkeen herkkyyden säilymistä siten, että ampullin "mäntä" ei jumitu seistessään säilytyksessä insuliinien pyrkiessä kiteytymään.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

mimmi1

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Lokakuu 29, 2006, 19:08:13 ip »

Mä perustelisin oman näkökantani tuohon asiaan juuri  Tapsan tapaan.

Aika satavarmasti ilmautuisivat nuo pumppujen säiliöt. Ja en edes kehtaisi niitä täyttää valmiiksi tuossa "pelossa".

Mutta ne tietää tarkemmin, jotka ovat pidemmän aikaa täyttäneet ampullit jo valmiiksi.
Kirjattu
Mimmi1

Riksu

• Vanha tekijä
« Vastaus #21 : Lokakuu 30, 2006, 09:34:04 ap »

Spiritissä on sisällä oma mäntä, joten ampulin pohjassa on vain kumitulppa, jota pumpun mäntä työntää. Ampullin täytön yhteydessä kumituplaa työnnellään tyhjänä muutama kerta edestakaisin, jotta tulpan silikoni jakautuu tasaisesti ja tulpan liikkuvuus pumpussa on varmenpaa. Täytetyn ampullin päähän tule jokaisen ampullipaketin mukana oma korkki, joka napastaa erittäin tiivisti paikalleen. Korkin poistamiseen tarvitaan jopa hieman voimaa (minusta). Näillä perusteilla uskallan täyttää Spiritin ampulleja valmiiksi jatkossakin.  

ps. tämä keskustelu on muuten hyvä esimerkki siitä, että keskustelussa kannattaa mainita minkä merkkiseen pumppuun omat kokemuksensa perustaa. Malleissa ja käyttöohjeissa näyttää olevan suuria eroja, jotka eivät koske kaikkia pumppuja yleisesti.
Kirjattu
Riksu

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Lokakuu 30, 2006, 10:30:31 ap »

Juu, tapansa kullakin, eikä kai mikään ole kauhean huono tapa, jos se ei tapa (kylläpäs mulla tänään suoni pullistelee   )

Mulla vaan ei ole koskaan käynyt edes mielen vieressä eikä lähimaastossakaan täytellä jotain ampulleja valmiiksi jääkaappiin. Minun näkökulmastani ampullin elikäs ruiskun (minun sanastossani) täyttäminen käyttää ihan näppärästi siinä samassa, kun pumppu kelailee mäntää sisään ja häslään kanyylien sun muiden vitkuttimien kanssa. Minen jaksais kyllä millään alkaa niitä urakalla täytellä! Siks toisakseen pidemmillä matkoilla yksi inskapullo kulkee ihan näppärästi mukana, kaksikin, jos täytyy särkymistä tai loppumista pelätä.

Mulla on Paradigmin 512:nen. Minun mielestä näppärä peli, ja mikä tärkeintä, sininen  
Kirjattu
I don't care what you think as long as it's about me.....

Riksu

• Vanha tekijä
« Vastaus #23 : Lokakuu 30, 2006, 14:31:39 ip »

Jeps, jokainen taaplaa tyylillään. Tärkeintä olla onnellinen!      

Ja asian vierestä: Mä en muuten tajua miksi pumput on niin usein juuri sinisiä?! Mä en tykkää yhtään siitä väristä Tahtoo vihreän - tahtooooooo!
Kirjattu
Riksu

Piisamirotta

• Veteraani
« Vastaus #24 : Lokakuu 30, 2006, 14:54:34 ip »

Minäkään en välitä sinisestä pumpusta (mielipidekymysys ), mutta onneksi Paradigmista pystyi valitsemaan harmaan ja mielestäni sitä sai violettina ja vihreänäkin .

Värihän on pääasia   .
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)

mimmi1

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Lokakuu 30, 2006, 15:29:15 ip »

Ja sitä taitaa olla myös vaalea, sellainen mistä koneisto näkyy läpi... Ihanku olisin jossain mainoksessa nähnyt sellaisenkin.

Tuo Paradigmin violetti on ihana. Mulla on se harmaa... Tylsä.
Kirjattu
Mimmi1

Piisamirotta

• Veteraani
« Vastaus #26 : Lokakuu 30, 2006, 16:02:32 ip »

Itseasiassa tarkoitin harmaallani sitä läpinäkyvää ja mun mielestä se on sairaan hieno. Mutta Paradigmia taisi tosiaan saada myös sellaisena tummanharmaana.

Eikös Mimmi pumppuedustajasi antanut sun valita haluamaasi väriä vai eikö D-hoitajasi huomannut esitellä värivaihtoehtoja?

Tuolta Minimedin  linkistä ei löytynyt sitä mainitsemaani vihreää, mutta olisiko se värinä poistunut markkinoilta...
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Lokakuu 30, 2006, 16:14:09 ip »

No niin, nyt ruvetaan vertailemaan vielä värejäkin!  Kaikilla on tietysti kaukosäätimetkin käytössä!  
Hyvä, että sai edes pumpun ja värejä valittavana tasan yksi: sininen, joka ei sitten yhtään ole minun värini.

Yx kateellinen, joka olisi halunut Paradigmin  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

mimmi1

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Lokakuu 30, 2006, 16:41:38 ip »

Joo, siis mulla on se tumman harmaa. Alkuun mulla oli tummansininen.

Ne oli sairaalalla valmiina, joten sain sitten niistä. Seuraavan kerran, jos tulee tarvetta vaihtaa niin saan valita värinkin itse.

Kaukoa ei ole käytössä. Ja, aika vähän sitä varmaan tulisi tarvittua... Mutta ehkäpä joskus.
Kirjattu
Mimmi1

Riksu

• Vanha tekijä
« Vastaus #29 : Lokakuu 30, 2006, 18:54:54 ip »

Mä kompaan sua äskoo! Tiedän nääs mistä sun ja mun "värinvalinta" johtuu... Yritetään kestää!  
Kirjattu
Riksu

Linkkejä