Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: täytettävät ampullit pumpussa  (Luettu 8597 kertaa)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
täytettävät ampullit pumpussa
« : Lokakuu 25, 2006, 21:48:36 ip »

saan keväällä uuden pumpun, joka on accucheck spirit. Tosi tyhmää, kun siinä on se itse täytettävä ampulli. Täytyy opetella tarkemmin pitämään aina mukana vara-ampullit, kun näitä ei joka apteekista saa.

Onko accuchekissä muuten hidastettua bolusta?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Marke

• Jäsen
Re: täytettävät ampullit pumpussa
« Vastaus #1 : Lokakuu 26, 2006, 08:13:53 ap »

On Spiritissä hidastettu bolus. Huoli pois, se on hyvä pumppu (9-v. pojallani ollut tammikuusta asti). Sairaalassa ne täyttivät pumpun säiliöt novorapidin oranssista kynäampullista, meni melko lailla yksi yhteen kynäampulli ja säiliö. Eli niitä voi olla kätevämpi kuljettaa mukana kuin valmiiksi itse täytettyjä.

Minusta hyvä puoli on myös se, että säiliö on tilavuudeltaan 315 yksikköä, aika paljon isompi kuin joissakin muissa pumpuissa. Niin, ja minä kyllä täytän aina kerralla kaapin hyllylle valmiiksi kolme säiliötä (yksi semmoinen isompi apteekin pullo) enkä yhtä säiliötä kerrallaan.
Kirjattu

Riksu

• Vanha tekijä
« Vastaus #2 : Lokakuu 26, 2006, 09:20:18 ap »

Sain Spiritin reilu kuukausi sitten ja en yhtään tykkää näistä itse täytettävistä ampulleista (vielä ), pumpussa itsessään ei ole mitään vikaa! Vanhassa D-Tronissa oli niin kätevää kun oli valmis kynäampulli. Mulla on nyt koko ajan jotenkin "hutera" olo, mietin muka: onkohan ampulli ihan ok kun olen itse sen täyttänyt (tiedän ihan turhaa pohdintaa! ). En pidä vara-ampullia mukana, vaan tarkistan aamulla ennen lähtöä paljonko inskaa on. Jos näyttää sille, että inska ei riitä koko päiväksi niin vaihdan ampullin surutta. Menköön sitten inskaa jokunen yksikkö hukkaan. Pidemmät matkat on tietenkin eri asia.

Minä täytän ampulleja jääkaappiin 10-15. Pumppuedustajan kanssa oli puhetta, että kauanko täytetty ampulli säilyy. Edustaja oli jutellut apteekihenkilöiden kanssa ja apteekissa oltiin sitä mieltä, että kyllä ne säilyy pidempäänkin. Täyttäähän apteekkikin tarvittaessa 3 kuukauden annoksen kerrallaan.
Kirjattu
Riksu
D1 v:sta 1978, Accu-Chek Spirit Combo + humalog. Pumpulla vuodesta 1994

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Lokakuu 26, 2006, 16:24:24 ip »

Itsetäytettävät ampullit tuntuivat minustakin työläiltä tuossa Spiritissä. Jo ihan ruiskuunvetämisen tekniikassa oli opettelemista, minä kun olen kynäkauden diabeetikkoja.

Toisaalta itsetäytettävissä on se hyvä puoli, että niitä voi myös vajaatäyttää.   En haluaisi heittää insuliinia hukkaan ja tuo täysi 315 yksikön ampulli kestää minulla liian pitkään (10-12 päivää) säilyäkseen käyttökelpoisena.

Eli puolensa jokaisessa asiassa. Tosin juuri nyt tuntuu, että käsilaukkukoko kasvaa entisestään, kun kaikenlaista pumppukamaa ja varajärjestelmää pitää kantaa mukanaan.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #4 : Lokakuu 26, 2006, 17:40:36 ip »

joo siihen vajaatäytettävyyteen edustajakin vetosi. Mutta onhan se itse täyttäminen yksi virhelähde lisää, eikä se apteekkilaisille heidän kommenttiensa mukaan ole yhtään tutumpaa/helpompaa mm. humalogin vaahtoamisen vuoksi. No ainakin vastuu siirtyisi heille Jos kantaisi valmiita ampulleja mukana, sitten pitäisi olla se täyttöruiskukin aina mukana, saas nähdä mahtuuko enää käsilaukkuun
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Lokakuu 27, 2006, 20:37:18 ip »

Härregyydendoo, en minä ole kyllä edes älynnyt tuollaisia murehtia kun pumpun sain! Tosin en kielläkään, ettenkö olisi olmi - mutta tuurilla ne suuretkin laivat seilaa...

Minulla on se systeemi, että olen yleensä jossakin määrin kartalla, kuinka paljon minulla on insuliinia pumpussa jäljellä (onhan siinä sitä paitsi hälytys ainakin minun avaruusajan mallissani), eikä se ole jekku eikä mikään tarkistaa säiliössä lilluvan lietteen määrää - ja jos ollaan riskirajoilla, vaihdan ampullin ennen töihin lähtöä tms. ja se siitä. Pitkille matkoille otan insuliinipullon ja muut vermeet messiin. Ei ole koskaan ikinä milloinkaan käynyt edes mielen vieressä täyttää jotain vara-ampulleja jääkaappiin tai muualle. Siitä ei myöskään ole ollut ikinä puhetta diabetespolilla tai pumpumfirman tädin kanssa.  Enkä kyllä aio siirtyä systeemiin nytkään. Onhan sitä insuliinia siellä pullossa, höh?  
Kirjattu
I don't care what you think as long as it's about me.....

Piisamirotta

• Veteraani
« Vastaus #6 : Lokakuu 27, 2006, 21:23:01 ip »

Samaa kaavaa käyttäen toimin minäkin. Yleensä olen koko ajan selvillä paljonko pumpussa suunnilleen on inskaa ja pitkällekö se riittää.

Minulla on jotenkin jäänyt myös mielikuva, ettei niitä säiliöitä kannattaisi etukäteen juurikaan täyttää, koska inska ei säily niissä, kuten pullossa.

Lukeehan siinä 10 ml pullossa, ettei avattua pulloa saa säilyttää enää jääkaapissa, joten tuskin niitä itsetäytettyjäkään. Tai näin ainakin minä olen kuvitellut.
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)
<i>"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo." -Nalle Puh-</i>

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
« Vastaus #7 : Lokakuu 28, 2006, 06:58:36 ap »

Mulla ei ole tietoa, mutta samainen kuva mielessä, että niitä ampulleja ei saisi täyttää kovin pitkäksi aikaa valmiiksi... No, ne jotka ovat tehneet näin jo pidemmän aikaa niin kaipa se on hyväksi havaittu keino.

Mutta eihän siinä itse täytössä mene kuin pari minuuttia. Alkuun, kun homma tuntui hankalalta niin aikaa meni sellaiset 20-30min täyttää ja venkslata niiden säiliöiden kanssa. Nykyään menee vaikka unissaan...
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Lokakuu 28, 2006, 10:47:43 ap »

Juuri niin, säiliön täyttö muodostuu aika pian rutiiniksi ja vie tuon 2...3 min.
Itse käytän NovoR:n kynäampulleja, yhdestä tulee kaksi täyttöä noin viikon välein. Ja yksi ampulli kerrallaan voi olla jääkaapista poissa täyttöä odottamassa.
Nykypumpuissahan näkee jäljellä olevan insuliinimäärän näytöltä, ja hälyytys tulee (asetuksen mukaisesti) 20 yksikön kohdalla. Joskus se tulee yöllä, mutta kuittaaminen ei juuri unia haittaa.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Niinu

• Aloittelija
  • D1 vuodesta 1983, Veo+humalog
« Vastaus #9 : Lokakuu 28, 2006, 15:43:41 ip »

Ainakin pääkaupunkiseudulla jotkut apteekit täyttävät ampulleja, joten ei tarvitse itse sählätä niiden kanssa. Kannattaa kysyä omasta apteekista, jos he täyttävät pumppuampulleja. Minä haen aina kerralla kolmen kuukauden ampullit apteekista, ja se maksaa sen 3 euroa, minkä muutkin inskat.Lähiapteekkini ei niitä täytä, mutta toinen apteekki vähän kauempana täyttää. Jätin reseptin sinne, ja sitten kun tarvitsen lisää inskaa, soitan sinne kolme päivää aiemmin, niin he ehtivät täyttää ne kunnes tulen hakemaan. Todella kätevää. Osaisinhan minä ne itsekin täyttää, kun on ruiskujen kanssa aikoinaan pistänyt inskaa, mutta kun on niin laiska, niin tämä tuntui helpommalta...
Kirjattu

MR_

• Intoilija
« Vastaus #10 : Lokakuu 28, 2006, 22:15:09 ip »

Yliopiston apteekki täyttää kaikkialla suomessa. Sairaalassa kiellettiin ehdottomasti itse täyttämästä eikä edes annettu välineitä siihen...
Kirjattu
Kompassi rikki,
kartta revennyt,
ei ihme, että
elämä kulkee
omia teitään!

Piisamirotta

• Veteraani
« Vastaus #11 : Lokakuu 28, 2006, 22:37:28 ip »

Hassua... Siis tuo kieltäminen meinaan. Itselleni sitä nimenomaan suositeltiin, koska täällä ei ole yliopiston apteekkia. Lähin, joka täyttää, on juuri Turussa.

Nyt tajusin muuten, mistä on jäänyt mielikuva, ettei montaa saa täyttää säästöön... D-hoitaja sitä minulle ääneen pohti, että valmiiksi täyettyjä ampulleja liikkuisi jatkuvasti Turun ja Rauman välillä ja saisiin jatkuvasti niitä noutaa apteekista, joten itseäni säästääkseni, kannattaa täyttää itse... Minun inskankulutuksellani menisi vähintää yksi täyteen täytetty 3ml ampulli viikossa.

Ehkäpä paikkakuntakohtaisissa ohjeissa on eroja, mutta itse en koe minkäänlaisena hankaluutena täyttää omia säiliöitäni. JOhtuen ehkä siitä, että siihen on tottunut. Voisi olla eri asia, jos olisin tottunut käyttämään esim. kynäampulleja .

Jaa kuka on laiska... Minäkö .
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)
<i>"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo." -Nalle Puh-</i>

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
« Vastaus #12 : Lokakuu 29, 2006, 08:15:51 ap »

Mulla on se MiniMed 712 ja siihenkin käy vain itse täytetyt säiliöt. Joko 1,8ml tai 3,0ml säiliöt.

Enkä uskaltaisi minäkään täyttää valmiiksi...
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Lokakuu 29, 2006, 10:51:58 ap »

Minulla on ollut Accu-Chekin Spirit käytössä kokonaista 5 päivää ja siihen voisi täytättää Yliopiston apteekissa säiliöt valmiiksi. Sekä edustaja että diabeteshoitaja suosittelivat kuitenkin itse täyttämään, koska insuliinintarpeeni on melko pieni ja matkustelen mielelläni lämpimissä maissa ja silloin vajaatäyttö on parempi. Yksi 315 yksikön säiliö kestäisi minulla noin 2 viikkoa (insuliinintarve putoaa päivä päivältä  !)

Sanokaapa te kokeneemmat pumppuilijat, kuinka pian se pumpussa oleva insuliini oikeasti alkaa menettää tehoaan? Sairaalassa neuvottiin vaihtamaan ampulli kerran viikossa. Minä kuljetan pääsääntöisesti pumppua melko lähellä ihoa housun kaulurissa ja 60 cm:n katetri on suurimmalta osaltaan vaatteiden alla. Kuumia päiviä varten minulla on varalla myös 30 cm:n katetreja.  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Lokakuu 29, 2006, 11:11:37 ap »

Minulla on Anomas IR1200. Taitaa olla niin, että sekä nykyisiin Animas- että Paradigm 512/712 -pumppuihin on ainoa keino käyttää itse täytettäviä säiliöitä. Apteekista haettava ampullihan voi olla kynäampulli tai "vanhanaikainen"  isompi ruiskuampulli.

Ehkä tuon täyttötyön voisi yrittää teettää apteekilla (tai vaikkapa ystävällisellä naapurilla), mutta minä teen sen kyllä mieluiten itse.
Valmiiksi täytettyjä pumppusäiliöitä on kyllä arveluttavaa säilyttää jääkaapissakään.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59