Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6850 jäsentä  •  416243 viestiä  •  19880 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi markjoke, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Uusi mama sivuilla + diabetesmaailmassa  (Luettu 4527 kertaa)

wintermama

• Matkailija
Uusi mama sivuilla + diabetesmaailmassa
« : Lokakuu 11, 2006, 13:34:53 ip »

Heippa!
2v 8kk tyttärelläni todettiin elokuun lopulla diabetes ja nyt ollaan siis kohta 2kk totuteltu tähän "uuteen elämään". Hyvin ollaan pärjätty ja neitokaisemme suhtautuu asiaan hienosti, mutta mammaa välillä yön pimeinä tunteina ahdistaa, kukapa nyt haluaisi omalle lapselleen elinikäistä sairautta. Eikä tätä todellakaan osannut odottaa, tyttö kun ollut todella terve (muutamaa flunssaa ja 4vkoa ennen laskettua aikaa syntymistä lukuunottamatta) ja suvussa ei diabetesta ole.
Vaikeinta on ollut huomata se (mistä olen myös täällä sivuilla lukenut) ettei diabetesta (tarkemmin: verensokeriarvoja) voi täysin hallita ja kun olen vielä hieman sellainen kontrollifriikki niin...KÄÄK!

Toisaalta päähän ovat mahtuneet myös positiiviset (ne pelastavat) ajatukset: tämä sairaus on kuitenkin hoidettavissa oleva ja tyttäremme voi edelleen viettää suht'tavallista elämää ja tässä kummallisessa maailmassa pienet lapset sairaustuvat vielä hirveämpiin sairauksiin tai elämä muuten kohtelee kaltoin, meidän tyttäremme saa kuitenkin elää onnellista, tasapainoista elämää jossa ei rakkaudesta ja huolenpidosta ole pulaa:)

Juu, olisi kiva kuulla miten muilla diabeteslasten vanhemmilla menee, miten teillä on pärjätty ja kaikenlaisia vinkkejä otetaan myös vastaan Lueskelen niitä sitten niinä yön pimeinä tunteina;)
Kirjattu

Cattleya

• Matkailija
Re: Uusi mama sivuilla + diabetesmaailmassa
« Vastaus #1 : Lokakuu 12, 2006, 00:01:27 ap »

Tervetuloa antoisalle keskustelupalstalle!

Tutulta kuulostaa teidän tilanteenne. Meillä ollaan kolme kuukautta edellä, diagnoosi tehtiin toukokuun lopulla, ja arki rullaa jo mukavasti.

Sen sijaan poikkeustilanteet -- lähinnä koulupäivissä, kun itse emme ole mukana -- pistävät vielä kovasti pohtimaan aikatauluja ja annostuksia. Koulussa ruoka on normaalistikin turhan varhain tytön verensokerin kannalta, ja kaikenmoiset erikoispäivät, kuten tällä viikolla metsäretki, tuppaavat vielä aikaistamaan lounasta. Ja sitten tietysti retkellä syödään taas uudestaan. *huokaus*

Mukava juttu, että tyttönne suhtautuu kivasti, vaikka vielä pieni onkin. Meillä diabeetikon kolmivuotias pikkuveli muistaa huolehtivaisesti kysellä isosiskon sokeriarvoja ja tilaa sujuvasti välipalaksi kymmenen hiilarin leipiä. Nopeasti ne pienetkin oppivat!

- toinen kontrollifriikki -
Kirjattu
tyttären (6/1999) D1-diagnoosi 5/2006
monipistoshoito Levemir + Novorapid

viljonkka

• Aloittelija
« Vastaus #2 : Lokakuu 12, 2006, 16:51:52 ip »

Hei!
KOvin ollaan samassa tilanteessa. Meillä (kuukauden päästä) kaksivuotias tyttö sairastui vuoden alussa (tai diabetes löydettiin sattumalta) ja insuliinittä olimme maaliskuusta elokuuhun ja nyt siis aloitellaan insuliinihoitoa, kun näyttää oma insuliinintuotanto loppuvan. Ymmärrän hyvin tunteesi ja varmaankin aina oman lapsen sairastuminen on kriisi.Itse surin asiaa oikein kovastikin alussa, mutta nyt kyllä pystyn iloitsemaan elämän pienistä ja isoistakin iloista, ja db ei ole mielessä ensimmäisenä.Me saimme tavallaan tällaisen pehmeän laskun, kun insuliinihoito aloitettiin vasta myöhemmin. Sokeriseurantaa ja hiilarilaskentaa siis opeteltu jo helmikuusta .

Mutta ihan samaa itsekin ajattelin, että onneksi on hoidettavissa tämä sairaus. Ehkä osaa enemmänkin arvostaa läheisiä ja yhteistä aikaa, kun diabetes on mukana kuvioissa. Ja samaa itsekin olen ajatellut, että ei lapsellä hätää ole, vanhemmilla vain . Se hyvä puoli on tässä, että kun pienenä sairastuu, oppii alusta asti arjen ´db:n kanssa.

Meillä Levemir pitkänä insuliinina ja korjaukset (tietyt rajat annettu) tehdään actrapidillä. Mutta tosiaan nyt mennään lähes koko ajan korkeilla, joten ehkäpä muutoksia tehdään ihan lähipäivinä. Ja sepä se, tuntuvat sairaalassa sietävän paljon paremmin ja pitempään korkeita kuin minä. Onkohan se aina näin pienten lasten ollessa kyseessä, että korjauksia hoitoon tehdään ihan ylivarovasti.Millainen hoito on sielläpäin ja mitä insuliineja te käytätte? Miten on toimineet? Miten yöt teillä sujuvat=?

Voimia teille alkuun ja kiva olisi kuulla enemmänkin teidän kuulumisia. Näin pienten lasten juttuja kuulee vähän harvemmin kuin isompien.
Kirjattu

meja

• Jäsen
« Vastaus #3 : Lokakuu 13, 2006, 02:45:22 ap »

Hei

Meillä todettiin pojan diabetes viime toukokuun lopulla ja nyt vasta alan itse sisäistämään taudin, että se tulee olemaan lopullisesti osa arkeamme.. itselleni myös iltaisin tulee ahdistusta, mutta kyllä päivisinkin asia mietityttää.. Poika itse suhtautuu diabetekseensa hyvin .. vanhemmille tämä vaan tuntuu olevan pahempi asia sulatettavaksi. Meillä verensokerit seilaavat ylös ja alas..mutta tasapaino pysynyt nyt suht.koht.hyvänä. ..erityisesti pelottaa hoidon aloittaminen. Tällä hetkellä olen äitiyslomalla ja myös vanhempi poika jäi kanssani kotiin.

Vaikeinta on painiminen yksin asian kanssa .. kun vertaisryhmiä en ole vielä yhyttänyt enkä tutustunut muihin D-lasten vanhempiin. Poikani täytty juuri 4 ja asumme vaasassa..
Kirjattu

bebek23

• Jäsen
« Vastaus #4 : Lokakuu 13, 2006, 12:47:35 ip »

Meillä on kotona kaksoset, tyttö ja poika joilla ikää 1v 7kk. Tyttärellämme todettii diabetes heinäkuussa ja olen vieläkin hyvin masentunut ja sekaisin tilanteesta. Mieheni meni töihin kuukausi sitten ja on pitkät päivät töissä ja toimin ns.yh-äitinä arjet. Kaksosten kanssa muutenkin rankkaa mutta sitten vielä diabetikon hoitaminen siihen päälle. Tyttäremme on kakspistoshoidolla. Ja annostukset tällä hetkellä aamulla 3,5 pitkää ja 1 lyhyttä, illalla 1,5 pitkää ja 0,5 lyhyttä (actrapid ja protaphane). Verensokerit heiluu koko ajan ylös ja alas, varsinkin ylös vaikka joka päivä lasken tarkkaan hiilarit. Arvot terveenä siinä 8-15 välillä ja kipeenä 15-28 välillä. Neidillä jo 4 kertaa flunssaa/virusta 2 kk aikana, huh huh. Sairaalassa arvot olivat 37 ja hänet vietiin teho-osastolle vuorokaudeksi koska jo kuivumaa 5% ja ketoja 5,6 (silloin heinäkuussa). Terveyskeskuslääkäri oli päivä aiemmin todennut tytön täysin terveeksi, että sillä lailla. Mun arki menee siihen et joka 2-3 tunnin välein mittaan verenskeria, annan välipalaa tai ruokaa ja ne pistokset 7.30 sekä 16.30. Mihinkään ei juuri voi mennä kun ei autoakaan, pysymme vain koti asuinalueellamme kun on niin hankalaa julkisilla liikkua kun aina pitää mitata ja syödä, siihen vaipanvaihdot päälle jne. Elämämme on kuin vankilassa olisi ja hyvin kaavamaista. Jopa ruokakaupassa käynti kestää kun on tarkkaan laskettava hiilarit ja välipalat jne että mitä syövät ja milloin jne. Mä en jaksa kohta, itken itseni illalla uneen ja pelkään pahinta. Jatkuva sairastelu ja korkeat sokerit tekee mut niin väsyneeksi, ei yhtään vapaa päivää sairaudesta. Lapsi vielä niin pieni ettei osaa sanoa onko huono olo tms kun ei osaa kunnolla vielä puhua. Näyttää normaalilta mutta mitattaessa saattaa sokeri olla joko 2,8 tai 28, kamalaa!!! eipä oo oikein apua tullut diabetespoliltakaan...
Kirjattu

viljonkka

• Aloittelija
« Vastaus #5 : Lokakuu 13, 2006, 19:54:29 ip »

Hei Bebek! Voimia ja jaksamista sinulle. On varmasti raskasta jo pelkästään kaksosten hoitaminen ja vielä haasteellisempaa, kun toisella on diabetes. Tarvitsisit kyllä hengähdyshetken aina silloin tällöin. Olisiko kunnassa tarjolla kotiapua, vaikka vain parin tunnin ajaksi, että saisit nukkua tai käydä jossain. Entä muita hoitajia saatavilla? Tiedän, että on helppo sanoa, mutta ei niitä hoitajia niin vain löydykään.

Meillä oli kanssa infektiokierre viime keväänä ja en tiedä mikä auttoi, mutta olen antanut tytölle (vajaa 2-vuotias) keväästä saakka maitohappobakteereita aina päiväpalalla eli joka päivä (Probiootti baby ja nyt Probiootti plus). Yleensä annan yhden kapselin, mutta jos on nuhaa, flunssaa, kuumetta lähipiirissä tai tytöllä itsellään, lisään annosta kahteen tai kolmeen. Lääkäri on sanonut maitohappobakteerien käytön olevan ok. Lisäksi olen kyllä käynyt tytön kanssa säännöllisesti vyöhyketerapiassa. Joka tapauksessa noiden bakteerien käytön aloittamisen jälkeen ei ole ollut kuumetta tai korvatulehduksia tai yskää. Nuhaa kylläkin. Tarkoituksena on vahvistaa siis lapsen omaa vastustuskykyä pöpöjä vastaan.

Mietin myös noita sokeriarvoja. On kyllä aika hurjat vaihtelut sokereissa. Ovatkohan nuo insuuliniannokset oikein? Voisikohan insuliinia vaihtaa toiseen? Jos ei sekään auta, entä pumppuhoito? On meilläkin aina parin viikon ajan ollut arvot tuota tasoa (muttei ihan jatkuvasti), mutta olen kyllä soitellut db-hoitajalle silloin päivittäin, ja ovat aina lopulta asialle jotain suostuneet tekemään (vaikka välillä meinaa vaipua epätoivoon). Tuo vaan esille oma väsymyksesi hoitopaikassa kin, että osaavat tehdä asialle (=insuliinihoidolle) jotain. Insuliineissa on ihan oikeasti eroja. Lantus ja Levemir ovat selkeästi tasaisempia kuin esim. Protaphane. Ja pumppuhoito kuulemma toimii hyvin pienillä.

Toivottavasti helepottaa pikku hiljaa. Aika auttoi minulla ainakin ahistukseen ja se,että sai itkeä.
Kirjattu

KIT

• Vieras
« Vastaus #6 : Lokakuu 13, 2006, 23:58:00 ip »

Hei Bebek! Voimia sinulta kysytään. Meilläkin on kaksoset poika ja tyttö. Täyttävät nyt viikonloppuna 7v. Pojalla todetiin D1 toukokuun lopussa ja voimia tarvitaan muutenkin kaksosten hoitamiseen saatikka sitten vielä toisen lapsen sairauden hoitoon. Meilläkään ei aina osaa poika sanoa onko sokerít alhaalla vai ylhäällä. Mittaamalla selviää. Oikeat annokset oppii ajan kanssa. Juuri kun tuntuu siltä, että tasapaino on löytynyt niin sokerit menevät sekaisin useimmiten jännityksestä taikka kovasta urheilusuorituksesta. Voimia, kyllä se aurinko risukasaankin paistaa.
Kirjattu
Nautitaan elämän iloista

wintermama

• Matkailija
« Vastaus #7 : Lokakuu 15, 2006, 14:37:14 ip »

Tilanteesi kuulostaa TODELLA raskaalta, olet varsinainen superäiti kun olet tähän asti jaksanut aivan yksin! Näin ei kuitenkaan pitäisi olla, kaikki tarvitsevat joskus edes pieniä levähdystaukoja, aikaa itselle. Lapsen (etenkin sairaan) hoidossa on tärkeää, että äiti/isä voivat hyvin ja jaksavat. Toivottavasti löytäisit+saisit hoitoapua ja saisit edes hieman helpotusta tilanteeseesi. Woimia sinulle!!!
Kirjattu

wintermama

• Matkailija
« Vastaus #8 : Lokakuu 15, 2006, 15:16:36 ip »

Meillä hoitona Protaphane pitkänä ja Novorapid pikainsuliinina. Aamulla annetaan 7 Protaa, illan Pro-annos 1 yksikkö annetaan jo päivällisen yhteydessä (aluksi annettiin iltapalaa ennen, mutta yöllä tahtoi tulla matalia). Novorapidia aamulla 1 1/2, päivällisellä 1 ja illalla 1 1/2. Novoon ollaan ihan tyytyväisiä, mutta Prota arveluttaa. Yöt ovat kaikki melkeinpä erilaisia, edelleen joudun mittaamaan öisin vaikka ovat kovasti sairaalassa sanoneet, että yömittauksista täytyisi päästä luopumaan ja itsekin tahtoisi yöunien olevan paremmat että jaksaisi. Viime yö oli ok, mutta esim. toissa yö oli matalaa kahteen otteeseen eli se siitä mittausten poisjättämisestä...

Meillä ollaan korjausten välillä odotettu useampi päivä, mutta jos muutosta ei ole tapahtunut 4-5 päivässä niin olen ottanut hoitajaan uudelleen yhteyttä. Verensokeriarvot ovat olleet aika ok, mutta lounaan jälkeen 11-18 mmol/l ja laskevat vasta päivälliselle (klo 16:20) ja 2v8kk-ikäinen mielestäni tarvitsisi iltapäivästä välipalan. Välillä tulee matalia arvoja ihan ihme aikoihin ja lyhyessä ajassa (puoli tuntia aiemmin mitattu ok-arvo ja sitten yhtäkkiä matala...), nyt ollaan onneksi alettu hieman "nappaamaan" niitä ennen kuin on ehtinyt mennä hirmuisen alas (alhaisin ollut 1.9... tyttö kuitenkin ollut ok, hypo-oireita silloin ei edes ollut!).

Itsekin haluaisin kuulla lisää toisten hoito- ynm. juttuja. Vaikka kaikilla oma, yksilöllinen hoitotapa niin kyllä niistä aina jotain vinkkiä voisi saada...
Kirjattu

viljonkka

• Aloittelija
« Vastaus #9 : Lokakuu 15, 2006, 16:40:10 ip »

Hei!
Meillä sokerit asettuivat paremmalle tasolle nyt, kun Levemir-annosta nostettiin. Kuitenkin ilta- ja aamupuuroarvot ovat aina lähellä 20 eli varmaan lisää Levemiriä tarvittaisiin ainakin päivällisen yhteyteen.

Minullekin jäi sairaalassa ollessa vähän se käsitys, että Prota ei ole ihan yhtä tasainen kuin nämän uudet Levemir ja Lantus. Ja olen myös lukenut aiheesta tuosta Diabetes-kirjasta, jonka tilasin db-liitosta. Mutta toisaalta siinä on se vaikutushuippu korkeampi, että sen voi käyttää aterialle. Näiden uusien kanssahan tarvitaan periaatteessa kai aina ateriainskat erikseen (ellei ole vielä remissiovaihe päällä).

Ja olen ihan samaa mieltä, että tämänikäinen lapsi todella tarvitsee sen välipalan iltapäivään. Näkyykö muuten teillä korkeat yli 15 arvot kiukkuna? Nyt alan olla huomaavinani, että kiukkuisuus huomattavasti lisääntyy, kun sokerit ovat korkealla. Samoin tietty se matala näkyy kiukkuna, mutta se tulee meillä ainakin tosi äkkiä. Aina on oltava palasta mukana .
Kirjattu

bebek23

• Jäsen
« Vastaus #10 : Lokakuu 17, 2006, 20:25:18 ip »

Kiitos kaikille osaanotosta, koitamme jaksaa. Meillä on onneksi tulossa kunnalta kotiapua nyt 3 h/joka pe eli klo 8-11. Ehkä silloin saan hetken hengähtää. Nyt alkaa pienten flunssakin ja yskä menemään ohi pikku hiljaa ja tytön sokeri tasottumaan sinne 8 paikkeille, huh. Kiitos kaikille sympatioista.
Kirjattu

juselius

• Jäsen
« Vastaus #11 : Lokakuu 23, 2006, 10:45:28 ap »

BEBEK Voimalähetys täältäkin sinulle! Meillä tyttö, nyt 3v sairastui vajaa vuosi sitten. Meilläkin heittoja melkoisesti mutte onneksi ihan noin hurjaa kuin teillä. Kuopus on 9kk ja olin siis viimeisilläni raskaana kun DB todettiin. Ei ole helppoa kahden pienen kanssa edes jos lapset olisi terveitä saati sitten kun toisella on DB. TSEMPPIÄ KOVASTI!

juselius
Kirjattu

vuodesta -65

• Vieras
« Vastaus #12 : Lokakuu 25, 2006, 20:57:07 ip »

Voi kuinka hyvin ymmärrän hätäsi, lapselleen ei kukaan varmasti halua kroonista sairautta. Meillä ollaan pärjätty lapsen (11 v) diabeteksen kanssa vallan mainiosti syyskuun loppuun saakka, jolloin tytöllä todettiin reuma. Meillä on tosin tietoa ja tuntemusta diabeteksesta jo PITKÄLTÄ ajalta, olen itse "sairastanut" 42 vuotta ja olen voinut todella hyvin koko ajan. Tuon sairastamisen laitoin sitaatteihin ihan sen vuoksi, etten missään vaiheessa ole tuntenut olevani sairas. Olen säästynyt silmänpohjamuutoksilta ja munuaisongelmilta ja olen saanut kaksi ihanaa tytärtä joista vanhempi on kaikin puolin terve. Toivon että jaksat uskoa hyvään huomiseen, kyllä me pärjätään  
Kirjattu
umpikiero savolainen

Linkkejä