Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6960 jäsentä  •  418037 viestiä  •  19985 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi milkavainamo, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Diabetestunnukset  (Luettu 22067 kertaa)

Myy77

• Vanha tekijä
Diabetestunnukset
« : Elokuu 19, 2006, 17:51:36 ip »

Sairastuttuani diabetekseen halusin hankkia diabetestunnuksen. Diabetesta sairastavat ystäväni sanoivat, että "onhan se hyvä olla, mutta ne on aika rumia".

Valikoimaa tsekatessani täytyy yhtyä heidän mielipiteeseensä. D-riipuksia on tasan yhtä mallia. Minä ja monet muut käyttävät jotain muuta riipusta, joten katselin rannekkeita. Kavereideni kertoman mukaan tiesin jo, ettei ranneketjuja ole kultaisina. No, ei se mitään , käytän hopeisia koruja muutenkin. Mutta malleja on vain muutama hassu, ja niissäkin vain tietyt pituudet.

Oletetaan, että satakuusikymmentä kiloa painava karpaasiäijä käyttää samaa ketjua kuin viisikymmenkiloinen naisellinen nainen. Minulla hoikkaranteisena laatta on aivan liian iso ja ketjusta jää "yli" viitisen senttiä. Haluaisin kaiverruttaa laatan taakse sotuni, mutta tätä mahdollisuutta ei diabetesliitolla ole. Joudun siis sekä kaiverruttamaan että lyhentämään ketjuani omalla kustannuksella ja kalliissa kultasepänliikkeessä. Voisiko kaiverrus- ja lyhennys/pidennyspalvelu kuulua jo ketjun tilaamiseen/ostamiseen?

Järjestäkää kilpailu ketjumallien ym. suunnittelusta kaikkien diabeetikoiden kesken. Diabeetikoita on PALJON, mutta tunnuksia surkean vähän. Ranneke tai kaulakoru on pukine, jota pidetään aina. Miksei niihin panosteta tämän enempää?
Kirjattu
Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä. (Antoine De Saint-Exupéry)

Scorpio_80

• Intoilija
Re: Diabetestunnukset
« Vastaus #1 : Elokuu 19, 2006, 18:10:34 ip »

Mahtavaa!

Mä olen itse miettinyt pitkään tätä samaa asiaa.

Mulla joskus aikoinaan oli "jäkälä"-niminen ranneke, se oli siro ja kaunis, laattakaan ei ollut liian iso, mutta sen valmistus on lopetettu jo aikoja sitten.

Tämän jäkälä-rannekkeen pystyi myös lyhentämään itse jos vaan omisti pihdit jolla sai puristettua palojen välissä olevat kiinnikkeet uudestaan kiinni.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Elokuu 19, 2006, 18:10:40 ip »

Itse olin ihan samaa mieltä, mutta sitten huomasin jutussa toisenkin puolen.

Itse käytin aiemmin kultaista riipusta kaulassa ja sen rinnalla mulla killui siinä toinenkin pieni koru.

Sitten täyttäessäni pyöreitä vuosia sain työnantajaltani "tavaralahjan", joka perinteisesti olisi ollut kello. Itse kuitenkin käytin tilaisuutta hyväkseni ja teetin rahoilla itselleni kultaisen ranneketjun siroine laattoineen. Laatassa lukee toisella puolella (sillä "oikealla") Diabetes ja toisella puolella on sotuni.

Olen ollut erittäin tyytyväinen ranneketjuuni ja moni muukin on kehunut sitä sen nähtyään Mutta on kyllä joku sanonut myös, että ymmärretäänkö sitä edes katsoa, koska ei ole standardin diabeteskorun näköinen

Tuota en itse tullut edes ajatelleeksi korua teettäessäni. No korua toki aina pidän ranteessani, mutta on mulla vähän jäänyt kaikertamaan tuokin, että tosiaan tutkivatko esim. ambulanssimiehet - puhumattakaan tavallisista kadun tallaajista - kaikenlaiset korut mitä apua tarvivalla sattuu olemaan yllään

Mutta itselläni oli ihan sama syy kuin sullakin, en voinut edes ajatella niitä liiton hopeisia rannekkeita kokonsa takia - hoikat ranteet täälläkin.

Siis toki ranneke tai riipus on pukine, mutta meillä kait sen ensisijainen tarkoitus on helpottaa auttajien työtä hätätilanteessa. Eli ainakin niillä malleilla pitäisi sitten olla tarpeeksi tunnettavuutta, jotta pelaisivat halutulla tavalla.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Elokuu 19, 2006, 18:16:48 ip »

En usko että ambulanssimiehet tutkivat mitään muita kuin näitä perinteisiä d-tunnuksia. Tietoa ei kylläkään asiasta ole, pelkkä luulo vaan. Mutta eiköhän se ole melkoista haipakkaa se homma.

Pakko tunnustaa, että en kykene käyttämään näitä nykyisiä tunnuksia. Inhoan muutenkin kaikkia killuttimia - kaulakoruja, rannekoruja, kelloja, pitkiä korviksia, hiuspinnejä jne. Eikä se auta asiaa ollenkaan, että nykyiset d-tunnukset ovat kyllä aika kaukana omasta tyylistäni. Vain lompakossa kulkee minulla on diabetes -kortti.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Elokuu 19, 2006, 22:06:15 ip »

No minulla ainakin Hesan ambulanssimiehet olivat kaivelleet laukkuni syövereistä kerran läpinäkyvästä pikkukotelosta KELA-kortin ja sillä perusteella tiedon diabeteksestani Kertoivat sen mulle ambulanssissa, kun tajuihini tulin.

Niin ja silloin mulla ei ollut mitään tunnusta missään killumassa

Mutta tilanteestahan se varmaan on kiinni mihin on aikaa ja mihin ei.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Milla

• Intoilija
« Vastaus #5 : Elokuu 19, 2006, 22:07:57 ip »

Siiri hei, kuinka pitkä se sinun lasten ranneke on? Tässä hiljattain mun mielestä d-lehdessäkin mainostettiin, että nyt olis tullut lapsillekin hopeinen ranneke. Pituus 15 cm. Mutta kun mittanauhalla mittailin rannettani, totesin, että se taitaa olla juuri himpun verran liian lyhyt, vaikka minäkin kuulun siihen sarjaan, jolla on linnun ranteet.

Tällä hetkellä käytän sitä lasten perlonranneketta, mutta onhan se ruma ja tylsä.
Kirjattu
"Joka tahtoo, keksii keinot, joka ei tahdo, keksii selitykset."

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Elokuu 20, 2006, 10:16:00 ap »

Eikös sitä perlonranneketta voisi vaihtaa johonkin nättiin ketjuun kultasepänliikkeessä?

Itselläni roikkuu kultaisen sydämen seurana kaulassa se kultainen D-tunnus. Onhan se aika iso, mutta pakko ajatella omaa turvallisuuttaan...  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Elokuu 20, 2006, 10:19:51 ap »

Lainaus:

Siis toki ranneke tai riipus on pukine, mutta meillä kait sen ensisijainen tarkoitus on helpottaa auttajien työtä hätätilanteessa  

Täytyy myöntää,kun ikää tullut enempi on sitä lakannut välittämästä kaikesta eli mitä väliä miltä se ranneke näyttää,vaan hädän hetkellä,jos siitä apua...
Rannekkeessa on paras mitata käden leveys,että se(ranneke) ei tipu,vaikka ranne on kapea on lapasen leveys suurempi.
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Elokuu 20, 2006, 22:12:43 ip »

Kannattaa olla omatoiminen, jos palvelut eivät pelaa.

Minä käytin alussa myöskin sitä lasten laattaa. Korvasin vain ruman perlonrannekkeen yksinkertaisella hopeaketjulla. Seuraavaksi kaiverrutin tavallisen kultaisen laattaranneketjun laattaan sanan Diabetes.

Sittemmin olen tehnyt "antsut" eli teettänyt kultasepällä oman rannekoruni kelta- ja valkokullasta. Siinä valkokultainen lukko on aivan samanmuotoinen kuin Diabetesliiton viralliset tunnukset sokeripalakuvioineen ja Diabetes-teksteineen.

Koskaan en ole tunnuksia tarvinnut tositoimessa, mutta eihän sitä koskaan tiedä...
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Haagar

• Jäsen
« Vastaus #9 : Elokuu 22, 2006, 11:46:12 ap »

Tämän hetkinen ranneke on panssariketjulla (hopeaa). Muista en valikoimassa tykännyt. Laitoin D-liittoon toiveen kultaisesta rannekkeesta aikoja sitten, vastauksena sain tiedon, jotta ottavat asian esille/harkintaan. Ois kultainen vähän kivempi pitää kädessä esim juhlissa ym...ja muutenkin kaikki muutkin korut ovat kultaa tai pronssia.

Ei värillä oo väliä kunhan se on punainen  
Kirjattu
Mikä pahan tappaisi.

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Lokakuu 23, 2006, 20:45:06 ip »

Lainaus:

Mulla jäi tuossa edellisessä viestissä mainitsematta, että myös D-klubin sivuilta D-puodista löytyy diabetestunnuksia.

HHhmm.. Just tilasin liitolta uuden tunnuksen, semmosen kamalan Voiskohan tilauksen perua ja tilata d-puodista paremman...
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Konrad

• Vieras
« Vastaus #11 : Lokakuu 24, 2006, 11:18:38 ap »

Lainaus:

Just tilasin liitolta uuden tunnuksen, semmosen kamalan  Voiskohan tilauksen perua ja tilata d-puodista paremman...

Voithan sen peruakin, jos eivät ole vielä ehtineet lähettää. Käy myös normaali ilmaispalautus, kun on kyseessä postimyynti.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Lokakuu 24, 2006, 14:01:55 ip »

Ju, täytyy kai palauttaa, kun oli tänään jo tullut postissa
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Lokakuu 24, 2006, 17:50:21 ip »

Näissä tunnuksissa on yleensä vain yksi pikku ongelma; ne eivät ole kansainvälisesti tunnettuja. Toisin sanoen joku ensiapua antava ammattilainen saattaa parhaassa tapauksessa jopa havaita suomalaisen diabetes-tunnuksen, mutta ulkomailla niitä ei huomata lainkaan.
Löytyy kuitenkin yksi tunnus, jolla on ainakin rajoitetusti merkitystä myös ulkomailla. Sen nimi on SOS-passi, ja sitä myy Suomessa Suomen Punainen Risti.
Kas tässä on linkki sellaiseen.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Sus

• Vanha tekijä
« Vastaus #14 : Lokakuu 24, 2006, 18:09:45 ip »

Mutta diabetes on kuitenkin aika kansainvälinen termi - luulisi, että jos sen bongaa kaulassa/ranteessa/sormuksessa, ehkä ymmärtää mistä kyse. En tiedä.
Kirjattu
\Sus
------------------------------------------------
Still alive and kicking!

Linkkejä

Puolustusvoimat ei muuta päätöstään diabetesta sairastavien varusmiespalveluksesta

Puolustusvoimat vahvisti tänään päätöksensä, että diabetesta sairastavat vapautetaan palveluksesta rauhan aikana. Käytännössä päätös hautaa monen nuoren diabeetikon toiveet asevelvollisuuden suorittamisesta.

Julkaistu 07.02.2020 | 13:29