Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416957 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Juttuvinkki Diabetes-lehteen  (Luettu 14902 kertaa)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Re: Juttuvinkki Diabetes-lehteen
« Vastaus #15 : Syyskuu 26, 2006, 13:01:16 ip »

Kiitos vinkistä!
Mä haluaisin kirjoittaa niistä hauskoista ja koomisistakin hypomokista, mutta pitäisi varmaan saada suostumus kaikilta, jotka silloin juttujaan kertoivat. Tai jos kirjoittaisi ilman nimimerkkejä? En tiedä, miten käytännössä pitäisi toimia.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Yogi

• Veteraani
« Vastaus #16 : Syyskuu 26, 2006, 13:22:03 ip »

Sinähän voisit haastatella uudestaan muutamaa, jotka vielä saa kiinni. Lehtijuttu vaatii yleensä, että asiat kerrotaan oikeiden ihmisten kautta. Sillä tavalla niistä saa lukijaa kiinnostavia. Loput tarinat voisi kertoa omin sanoin.

Joskus on puhuttu, että parhaista keskusteluista pitäisi tehdä yhteenvetoja. Tämähän olisi juuri sitä. Kysy toki toimitukselta, millaisesta aineistosta heillä on pulaa.

Lehti on tietysti aivan eri väline kuin nettipalsta, mutta näytät osaavan kirjoittaa kiinnostavasti tänne. En yhtään epäile, ettetkö osaisi kirjoittaa myös lehteen.
Kirjattu
Aina napit vastakkain ollaan Pöystin kanssa. Ei ole hyvä tämä Pöysti.

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Syyskuu 26, 2006, 13:39:13 ip »

Peesaan Yogia: kysy lupa niiltä, joiden juttuja haluaisit käyttää. Periaatteessa nettiaineistot ovat julkisesti lainattavissa, mutta se ei välttämättä ole d-lehden linja tai kirjoittajan oma etu (jos meinaa jatkaa täällä pulisemista).

Mä olen kirjoittanut d-lehteen neljä eri kertaa, nimimerkillä ja omalla nimellä. Ekalla kerralla soitin ja tarjosin juttuideaa tietyllä näkökulmalla. He sanoivat, että kirjoita juttu ensin ja he sitten arvioivat haluavatko sen. Eivät sitoutuneet ottamaan juttua, koska eivät voineet tietää minkä tasoinen se on. Läpi meni että heilahti.

Toisella kerralla ehdotin aihetta ja lehdessä hyväksyttiin se periaatteessa. Koska kirjoitin epätavallisesta hoitotavasta, he halusivat arvioittaa juttuni lääkärillä. Hän hyväksyi jutun ja se meni läpi.

Kolmannella kerralla pyysivät itse kirjoittamaan ja rajasivat vähän näkökulmaa. Neljännellä kerralla keksin aiheen, tarjosin sitä ja juttu hyväksyttiin kai käytännössä ennen kuin olin kirjoittanut sen.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #18 : Syyskuu 28, 2006, 23:45:38 ip »

Hmm, täällähän on ollut nyt puhetta myös vähemmän hauskoista hypon käytösvaikutuksista, tostahan saisi jo teemanumeron, hypon syvin olemus? samalla voisi lääkäri kirjoittaa reaktiivisista, varastosokereista, psykologi käytösmuutosten taustoista, ja mukaan mahtuisi se hauskojen sattumusten juttu? Ja käyttäjien hypoevästesti...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Syyskuu 29, 2006, 10:37:36 ap »

Samalla voisivat selittää, miksi joku juo pullosta "rähinäviinaa" ja joku toinen samasta pullosta ilolientä.

Olisiko käytös hypoissakin peräisin "rähinäinsuliinista" tai "iloinsuliinista".

Siis pettääkö kontrolli molemmissa tapauksissa samasta syystä ?

Tietenkin molemmissa tiloissa (siis kännissä ja hypoissa) käytös riippunee olotilan syvyydestä.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Syyskuu 29, 2006, 11:27:46 ap »

Lainaus:

vähemmän hauskoista hypon käytösvaikutuksista  

Juuri tästä aiheesta olen kaivannut(enempi!) tietoa,aikanaan Aitolahden kurssilla oli puhetta kaikesta muusta muttei-
Matalan vs:n aiheuttama itsehallinnan menetys ei saisi johtaa oman roolin menetykseen,vaan miehen pitäisi saada olla mies ja naisen nainen,velvollisuuksineen ja oikeuksineen-
sillä kaikki kokemukset ei ole "kivoja" eikä lystikkäitä,mutta kun niitä itsekseen pähkäilee niin epäilee omaa mielenterveyttään,syystä tai ilman
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

Edward

• Lentävä kynä
  • Teen vain työtäni, sanoi pyöveli.
    • http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaija_Olin-Arvola
« Vastaus #21 : Syyskuu 29, 2006, 11:46:36 ap »

Minusta oikein mielenkiintoinen olisi artikkeli diabetes ja mielenterveys tai vaikka Lenin ja diabetes.

Eetu
Kirjattu
Älä usko kaikkea, mitä ajattelet.

Älä jää tuleen makaamaan.

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Syyskuu 29, 2006, 11:52:25 ap »

HMMMM...
En ihan tarkoittanut mielenterveys "mielenterveys"(sairaus)vaan lähinnä rajujen hypojen kokemisen.
En itse päässyt keskustelemaan menneistä tapahtumista asiantuntijan kanssa,koska en ollut ns.mielenterveyspotilas vaan tavallinen diabeetikko eli asiat jäi kalvamaan
Leninistä ei tietoa;oliko diabeetikko,hänkin
Kirjattu
-Marcelene Cox

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Syyskuu 29, 2006, 11:58:14 ap »

Tai jos tosiaan saisi jutun aikaiseksi hypoista kokonaisuudessaan. Koskaanhan hypo ei ole "kiva" vaan lähinnä välttämätön paha tässä hommassa. Juttuun voisi tietysti yhdistää ns. hauskat hypot ja huonot hypot. Ja sen, miten eri tavalla ihmiset hypon kokevat ja niistä selviävät.

Miksei voisi myös haastatella diabeetikon läheistä? Hänkin voi tarvita apua hypopelossaan jos on joutunut esim.herättelemään tajutonta puolisoaan tai saanut osakseen väkivaltaista kohtelua hypon kourissa olevalta.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Edward

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Syyskuu 29, 2006, 13:00:56 ip »

Eikö Lenin ollut? Vai eikö ollut edes Leniniä

Minusta mielenterveys ja diabetes olisi todella hyvä aihe.

Sitten voisi olla myös hyvä aihe mielenterveys ja internetissä rupattelu. Muistelen jostain lukeneeni, että masentuneen ihmisen ei kannattaisi ollenkaan osallistua näihin keskusteluihin, koska esimerkiksi se, että hän jää vaille vastausta, saattaa syventää masennusta ja lisätä jopa itsemurha riskiä. Uskon, että tästä asiasta on jo paljon tietoa.

Miten niin et päässyt mielenterveyshoitajalle. Kyllähän tämäkin asia kuuluu hoitotakuun piiriin. Vai kuuluko? Luulisi kuuluvan.

Eetu
Kirjattu

Edward

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Syyskuu 29, 2006, 13:04:54 ip »

Sinähän voisit kirjoittaa jutun aiheesta, koska kykenet ilmaisemaan itseäsi hauskasti, selkeästi ja mielenkiintoisesti.

Minulla itselläni on vain yksi hypo, joka tosissaan huolettaa. Se tapahtui tänä kesänä. Löysin itseni yhtenä yönä alakerrasta keittiöstä syömässä rusinoita ja pipareita kaksin käsin ja hiki valui solkenaan. Vapisin. Enkä yhtään tiedä, miten olin siihen tuolille joutunut. Minulla olisi ollut sängyn vieressäkin kyllä hypoeväitä.

Eetu
Kirjattu

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Syyskuu 29, 2006, 13:40:12 ip »

Lainaus:

se, että hän jää vaille vastausta, saattaa syventää masennusta ja lisätä jopa itsemurha riskiä.

En ollut mun rajujen hypojen vuoksi masentunut,vaan peloissani ja epävarma.Aitolahden psykiatrin lähete paikalliselle mt-toimistolle tuli bumerangina takaisin>syy ei mielenterveyspotilas.
KOmmentoin lisää paremmalla ajalla_Duty calls.

Mutta asia,josta ei ole tieteellistä tutkimusta(vai onko),mitä ihmisen(D)aivoissa tapahtuu hypon aikana,tuskin löytyy vapaaehtoisia ky tutkimuksiin,vai mitä luulette?
Kirjattu
-Marcelene Cox

Edward

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Syyskuu 30, 2006, 14:15:25 ip »

Minusta sekin voisi olla hyvä juttu, että miten hoitaa diabetesta, kun rahat eivät riitä edes välttämättömimpään kuten pienituloisilla eläkeläisillä tahtoo tänä päivänä olla.

Eetu
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Lokakuu 02, 2006, 10:11:32 ap »

Asiaan liittyen tiedokoksi kaikille:
Pääkaupunkiseudun Diabetesyhdistys ry:n järjestämät luennot Helsingin suomalaisella työväenopistolla, Opistotalon Viipurin-salissa (Helsinginkatu 26) syksyllä 2006.

Torstaisin klo 16.50 – 18.20
28.9. Hiilihydraattilaskennan merkitys sokeritasapainoon; diabetologi Markku Saraheimo
          Becel, Keiju vai Oivariini?; ravitsemusterapeutti Berit Haglund
 26.10. Kuuluko masennus pitkäaikaissairauteen vai elämään?psykoterapeutti Riitta Rauhala
23.11. Sydänterveys, diabetes ja liikunta; LT Satu Vehkavaara
Kirjattu

Miepä vaan

• Vanha tekijä
« Vastaus #29 : Lokakuu 10, 2006, 11:31:32 ap »

Minäkin kannatan hypo- ja mielenterveysjuttuja. Eikä eläindiabeteskaan huono juttu olisi. joskin kallistunen itse myös sille kannalle, että armeliaampaa olisi lopettaa eläin.
Kirjattu

Linkkejä