Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Levottomat jalat  (Luettu 6936 kertaa)

Zarra

• Vieras
Levottomat jalat
« : Heinäkuu 12, 2006, 16:34:51 ip »

Olen sairastanut ykköstyypin diabetestä kuusitoista vuotta, ja minua ovat
vaivanneet välillä enemmän, toisinaan taas vähemmän, levottomat jalat muutaman vuoden ajan.Varsinkin tuntuu, että helteet aktivoivat  oireet, tosin olen huomannut, että niinä
iltoina, kun olen käynyt uimassa raikkaassa järvivedessä, jalat ovat olleet rauhallisemmat.

Levottomat jalat ovat kuulemma todennäköisesti perinnöllinen riesa kantajalleen.
Ainakin minun kohdallani tämä pitää kyllä paikkansa, sama riesa on vanhemmillani sekä
sisarellani. Jalat vaivaavat minua erityisesti iltaisin ja paikallaan ollessa, ja sauna
ja kahvi pahentavat oireita kunnolla. Sokruarvojen vaihtelujen en ole huomannut aiheuttavan lisävaivaa.Tuntuu kuin jaloissa olisi muurahaisia tai jokin sähkövirta menisi jalkojen läpi. Jalkoja kuumottaa ja "kihisyttää", ja niitä on koko ajan pakko liikutella. Minulla vaiva rajoittuu lähinnä jalkapohjiin. Toisaalta jaloilla on selvästi myös päiväolemuksensa, sillä istuskellessani heiluttelen ja liikuttelen jalkojani jatkuvasti.Ne ovat siis levottomat

Liikuntaa harrastan ahkerasti, jaloissa on tunto kohdallaan ja jalkojenhoitajan mukaan
jalkani ovat erinomaisessa kunnossa.

Luin joskus jostain (?), että levottomat jalat olisivat diabeetikoilla muita
väestöä yleisempiä vaiva. Onko täällä muita, joita kiusaa tämä sama vaiva ?
Mistä olette löytäneet apua ?

Kiitos.
Zarra
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Re: Levottomat jalat
« Vastaus #1 : Heinäkuu 12, 2006, 22:25:39 ip »

Kyllä löytyy muitakin. Mulla on myös tuota sukurasitusta levottomien jalkojen suhteen eli kaikki äidin puolen naiset on "levottomia".  

Itse yhdistän levottomat jalat ihan selkeästi kyllä korkeisiin sokereihin, koska sen jälkeen kun aloin kunnolla hoitaa itseäni, niin vaiva on helpottanut huomattavasti. Mutta kovin yksilöllistähän tämäkin on.

Ehkäisen jalkojen levottomuutta kävelylenkeillä, lämpöisillä sukilla ja vitamiinien säännöllisellä popsimisella (Lady-Vita). En tiedä, onko näistä konsteista muille apua, mutta ainahan voi kokeilla...  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

ransu2

• Jäsen
« Vastaus #2 : Heinäkuu 13, 2006, 13:03:34 ip »

Mulla kans on ollut tuommoinen riesa jaloissa ja muistelisin että iltaisin se oli pahimmillaan. Paikallaan ei pystynyt olemaan ilman että heilutteli jalkoja ja myös niitä kuumotti kovin. Nukkumaan käyminenkin oli suorastaan hankalaa, kun piti vain heilutella.
Minulle tehtiinkin aikani valitettuani hermoratatutkimus jalkoihin ja vikaahan sieltä löytyi. No, lääkkeeksi kirjoitettinn Neurontinia ja ne heiluttelut jäivät siihen paikkaan. Tosi väsy olin pari päivää kun se lääkitys aloitettiin, mutta kun elimistö tottui pitoisuuteen ei sitäkään ole ollut. Olen kuullut, ettei se lääkitys kaikille sovi ja kait muitakin konsteja on keksitty. Minulla se kumminkin on ollut tosi hyvä kivun poistaja ja pystyn myös kävelemään paremmin.
Kirjattu

Sirkku62

• Intoilija
« Vastaus #3 : Heinäkuu 13, 2006, 20:19:50 ip »

Joskus jalkani ovat oireilleet pistävällä kivulla enkä saanut kunnolla nukuttua risteilyllä. Huomasin ongelman aika pian, kun särkylääkkeet eivät tuntunee tehoavan. Kengässäni törrötti naula ukkovarvastni vasten. Kengät lensivät roskikseen ja sen jälkeen ei ole "levottomista jaloista" tarvinnut kärsiä. Tarkistakaa myös kenkänne, ettei tule jalkahaavoja.

t. Sirkku
Kirjattu
(o)(o)
 ( -- )
(,)  (,)

meritta

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Heinäkuu 13, 2006, 22:29:09 ip »

Kyllä levottomuutta löytyy. Illalla viimeksi ja iltaan se mulla yleensä ajoittuu. Tämä helle vaikuttaa lisäävästi.
Olen kuullut, että B-vitamiini esim. neurobion forte saattaisi auttaa. En tosin ole kokeillut.
Kylmä kylpy helpottaa sekä myös se, että kasaan tyynyjä jalkojen alle.
Kirjattu
meritta D-kakkonen
Etsin kulkemalla, mutta löydän vasta pysähtymällä.

Mankeli1976

• Vieras
« Vastaus #5 : Heinäkuu 14, 2006, 03:36:20 ap »

Hei!

Minulla on sama vaiva, kuten myös molemmilla vanhemmillani (hyvät geenit:)! En usko, että vaivalla on mitään tekemistä diabeteksen kanssa. Kumpikaan vanhemmistani ei sairasta diabetesta! Olemme huomanneet että vaiva tulee iltojen lisäksi kun joutuu olemaan kauan paikallaan esim. pitkä lentomatka! Minulle lääkäri suositteli kävelyä. Äitini on saanut vaivaan Sifrol nimistä lääkettä (joka on kai Parkinsonintaudin hoitoon tarkoitettu!). Äidilleni lääkäri oli sanonut, että kävely ei vaikuta tähän vaivaan mitenkään, koska vaiva on neurologinen. Olen samaa mieltä, koska kävelen aika paljon! Auttaahan se kävely tietenkin silloin kun vaiva on päällä! Ehkä lääkärini tarkoitti, että pitäisi yöllä vaivan tullessa lähteä kävelemään:)!!
Välillä vaiva saattaa olla poissa kauan, kun taas välillä se on joka yö. Vaiva on jokatapauksessa tosi kiusallinen, koska uni jää usein hyvin vähäiseksi, kun pitää jalkoja heilutella! Usein saatan olla tosi väsynyt ja nukahtamaisillani, kun levottomat jalat alkavat!

Tälläinen linkki löytyi:
http://www.uniliitto.fi/uni/rls%20e.htm
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #6 : Heinäkuu 14, 2006, 10:37:15 ap »

Muistelin, että magnesiumista on ollut joillekin apua levottomiin jalkoihin. Muita vitamiineja ja hivenaineita, jotka ovat olleet avuksi, ovat mm. B12, foolihappo, rauta, kalsium ja E-vitamiini. Varsinkin raudan lisääminen voi johtaa vakaviin ongelmiin, jos ei siitä ole todella puutetta. Sama pätee foolihappoon. Sen lisääminen yli kohtuuannoksen, jos samaan aikaan on B12-vitamiinin puutos, voi olla vaarallista. Puutokset pitäisi todeta laboratoriokokein.

Wikipediassa on osaavantuntuista tekstiä englanniksi levottomista jaloista (restless legs syndrome):

http://en.wikipedia.org/wiki/Restless_legs_syndrome
Kirjattu

liisukka

• Veteraani
« Vastaus #7 : Heinäkuu 19, 2006, 09:51:49 ap »

Jaloissa huomaa jos ei ole päässyt liikkumaan tarpeeksi - jos on pari iltaa ilman lenkkiä, niin ihan varmasti jalat nykivät ja särkevätja tuntuvat puutuneilta.
Nyt kun illat jo viilenevät olen tuntenut sen luissani eli jalkoja on särkenyt nilkasta polveen. Viimeyöksi laitoin villasukat (niin, heinäkuussa) ja jo helpotti.
Olen tosi paljon nauttinut näistä helteistä, pari kertaa tosin on ollut jo huono olo. Nyt kun on jo viileämpää olen kotonakin hiippaillut kelsitossut ja villatakki päällä.
Vielä on kesää jäljellä....
Kirjattu
//// / \\\
/// ¨o` \\
/// <> \\\
////I I\\\\\Elämä on ihanaa!

Linkkejä