Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Oletteko ottaneet 40% verovähennyksen?  (Luettu 38088 kertaa)

Antsu1

• Lentävä kynä
Re: Oletteko ottaneet 40% verovähennyksen?
« Vastaus #30 : Kesäkuu 07, 2006, 22:24:54 ip »

Mä en joutunut maksamaan mitään ylimääräistä, kun ihan normaalilla d-kontollikäynnillä pyysin lääkäriltä uuden todistuksen, jolla siis sain nostetuksi tuon 40% => 60%.

Kyse oli kunnallisen puolen käynnistä.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Piisamirotta

• Veteraani
« Vastaus #31 : Kesäkuu 08, 2006, 08:16:32 ap »

Eikös kunnallisella puolellakin erikseen soittopyynnön perusteella kirjoitettavasta lääkärintodistuksesta joudu maksamaan sellaisen todistuksenkirjoitusmaksun. Jos lääkärintodistusta pyytää polikäynnin yhteydessä, niin silloinhan se kuuluu poliklinikka maksuun.

Itse soitin d-hoitajalle ja pyysin postittamaan lääkärintodistuksen verottajaa varten. Kirjeen mukana tuli 18,63 euron lasku.
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)
<i>"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo." -Nalle Puh-</i>

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Kesäkuu 08, 2006, 09:46:02 ap »

Juu, saattaapi olla noin - en ole koskaan joutunut kokeilemaan, kun ei ole ollut tarvetta tarkkaan toimitusaikaan sidottuun todistukseen.

Niin sitä vaan, että kun sen verovähennyksen saa takautuvasti, niin eihän siinä ole (mun mielestä) mitään kiirettä erikseen sitä pyytää (ja maksaa). Hyvin riittää, kun seuraavalla polikäynnillä muistaa pyytää Ainakin mulla on käyntejä 3-4 kk välein. Ja mä olen ymmärtänyt, että tuo on kuitenkin niin pieni vähennys, että sen perusteella ei saa suoraan esim. veroprosentin alennusta, vaan vasta lopullisessa verotuksessa näkyy nuo vähennukset automaattisesti niin kunnallisveron kuin valtionveronkin puolella. Mutta mitään virallista tietoa tää en ole, ainoastaan itselleni tullutta "mutu-tuntumaa".

Ja tämä nyt vaan on mun tapani enkä yhtään tiedä miten yleistä on keskittää nuo paperiasiatkin vastaanottoajalle. Mulle on tullut tavaksi kasata pikkuhiljaa asialistaa seuraavalle käynnille (kirjoittelen ihan wordillä mukaan otettavaa listaa ), jotta en sitten unohtaisi jotain asiaa.
Kirjattu
Antsu1

Piisamirotta

• Veteraani
« Vastaus #33 : Kesäkuu 08, 2006, 10:15:21 ap »

Siten minäkin ennen hoidin asiat, mutta tämä invaliditeetti asia tuli mieleen vasta veroehdotuksen tullessa ja varsinainen poliklinikka-aika minulla on vasta syksyllä (käynkin vain kerran vuodessa lääkärillä + oman tarpeen mukaan sekä verikokeet + soittoajat 3kk välein).

Tämä "verotodistus" tuli hieman ylimääräisenä ja seuraavaan soittoaikaan on kuitenkin vielä 2kk, joten halusin saada kerralla koko tämän vuoden verohässäkän + oikaisuvaatimuksen tehtyä. Tietysti, koska näin olen halunnut, niin siitä minä maksankin ... Pitäähän lääkäreilläkin olla tuntiveloitustaksat ylimääräisistä paperitöistä .
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)
<i>"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo." -Nalle Puh-</i>

pkm_80

• Matkailija
« Vastaus #34 : Kesäkuu 08, 2006, 22:14:30 ip »

mitenniin 40 saa 60% vähennykseksi?? onko tullu joku uudistus
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Kesäkuu 08, 2006, 23:57:22 ip »

No saa, jos on tullut näitä liitännäisdiagnooseja tarpeeksi.

Eli olen ymmärtänyt, että pelkkä insuliinihoitoinen diabetes ei riitä noihin lisäprosentteihin, mutto jos on neropatiaa, retinopatiaa tai vielä muutakin, niin kannnattaa ainakin kysyä lääkäriltä...
Kirjattu
Antsu1

Lina

• Aktiivinen
« Vastaus #36 : Kesäkuu 09, 2006, 00:16:50 ap »

Lääkäri kirjoittaa lausunnon ja pelkällä iska D:llä saa sen 40%. Lopusta tekee päätöksen verottaja. Mutta kannattaa pyytää lääkäriä laittamaan kaikki vaivat paperille.
Kirjattu
Lina

Trixie82

• Aloittelija
    • irc-galleria.net/view.php?nick=Trixie82
« Vastaus #37 : Syyskuu 01, 2006, 19:07:21 ip »

öööhhh... Mitenkäs minulle ei ole ukaan koskaan ks. asiasta maininnut??? Ei ehkä asiasta hirveästi lääkäritkään puhu. Elikkä onko siis kaiilla diabeetikoilla oikeus saada helpotusta veroprosenttiin? Itse kun sairastuin 7 vuotta sitten. Voisiko joku ystävällinen henkilö kertoa tarkemmin minulle tästä asiasta koska totta kai minäkin haluan helpotusta elämääni vaikka ei kovin suuresta helpotuksesta olisikaan kyse.
Nuoret jää aina pimentoon kaikesta...
Kirjattu
1.tyypin diabeetikko

Vauvalupaa odotellessa
Nous défendre quelque chose, Ce qui nous en donner envie

Rouva -77

• Vanha tekijä
« Vastaus #38 : Syyskuu 01, 2006, 19:33:29 ip »

Juu, kyllä kaikilla on oikeus. Itsekään en siitä tiennyt, vaikka olin sairastanut jo 15 vuotta. Pyydä todistus verotusta varten hoitavalta lääkäriltäsi ja muista pyytää maininta todistukseen sairastumisvuodestasi, jotta saat verovähennyksen myös menneiltä vuosilta! Sitten vaan toimitat sen verotoimistoon!
Kirjattu
D1 vuodesta -92, Spirit-pumpussa Novorapid vuodesta -07.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Syyskuu 01, 2006, 19:53:34 ip »

Trixie82, vastasin yksäriisi

t. Antsu1
Kirjattu
Antsu1

Renzo

• Aktiivinen
« Vastaus #40 : Syyskuu 01, 2006, 20:23:31 ip »

Lainaus:

jotta saat verovähennyksen myös menneiltä vuosilta! Sitten vaan toimitat sen verotoimistoon!  

Tarkentaisin sen verran, että viideltä viimeiseltä vuodelta takaisin.  
Kirjattu
Kun avaan lompakkoni, minulle tulee outo tunne, että raha ei ole enää muodissa.

Bebe

• Veteraani
« Vastaus #41 : Syyskuu 01, 2006, 21:09:08 ip »

Pikku huomio: kuten moni on sanonut, B-todistuksessa pitää olla sairastumisvuosi.

Minä sain juuri postissa oman todistukseni, johon lääkäri ei ollut kuitenkaan kirjoittanut vuotta, vaan minun ikäni (45 v.) ja sairastumisiän (9 v.).

Soitin verotoimistoon, jossa sanottiin tiukasti: se ei riitä takautuvaa maksua varten! Pitää olla merkittynä se sairastumisvuosi. Hyvä on, minä hommaan sellaisen, mutta onpa hemmetinmoista.

Malliesimerkki pikkumaisuudesta ja pilkunviilaamisesta ja sanonkoma mistä. Äkkinäisempi voisi kuvitella noista ikämerkinnöistä voitavan päätellä, että sairastumisesta on kuin onkin yli viisi vuotta.
Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970
Tresiba kokeilussa + Humalog 1-5 kY / vrk 
ja liikuntaa niin paljon kuin ehtii. Ja  ruokatarkkuus

Renzo

• Aktiivinen
« Vastaus #42 : Syyskuu 01, 2006, 21:21:09 ip »

Ikävä juttu täytyy sanoa täydellinen luukutus kaikilla mausteilla. Armeijassa syyttäjä käyttäisi nimitystä simputus!  
Kirjattu

Trixie82

• Aloittelija
    • irc-galleria.net/view.php?nick=Trixie82
« Vastaus #43 : Syyskuu 01, 2006, 21:35:15 ip »

Onko todistuksen kirjoittavalla lääkärillä väliä eli pitääkö sen olla nimenomaa minun oma diabeteslääkäri vai riittääkö että kunnallisen terveydenhoidon lääkäri kirjoittaa todistuksen sairastumisestani?
Kirjattu
1.tyypin diabeetikko

Vauvalupaa odotellessa
Nous défendre quelque chose, Ce qui nous en donner envie

Renzo

• Aktiivinen
« Vastaus #44 : Syyskuu 02, 2006, 09:50:48 ap »

Omalääkäri tai millä yleensä käy tarkastus ja hoitoasioissa pitäisin parhaimpana. Ja jos menee muulle olisi syytä ottaa mukaan B-todistus siitä käynnistä jolloin diabetes todettiin, kopion saa kelasta jos oma on hukassa.  
Kirjattu

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54