Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Oletteko ottaneet 40% verovähennyksen?  (Luettu 38089 kertaa)

Brandon

• Matkailija
Oletteko ottaneet 40% verovähennyksen?
« : Kesäkuu 01, 2006, 10:27:56 ap »

Oletteko ottaneet sen lääkärin lausunnon, jolla saa -40% verovähennystä?

Minä luin vasta nyt siitä, onneksi saa takautuvasti.. Onko siitä käytännössä mitään haittaa?

Lääkäri sanoi,että ei ole, on vain verottajan ja minun välinen asia.
Miten teillä?

Eihän tuosta luulis haittaa olevan, kun vähennyksiä saa parempi kuitenkin kysellä, kuin katua..
Kirjattu

liisukka

• Veteraani
Re: Oletteko ottaneet 40% verovähennyksen?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 01, 2006, 10:35:15 ap »

Juu, käytössä on - oikeesti se merkitsee hyvin pientä vähennystä eli se muuttaa veroprosenttisi määrää ehkä 1,5 %.

Itsellä hyöty verotuksessa n. 100 €
Kirjattu
//// / \\\
/// ¨o` \\
/// <> \\\
////I I\\\\\Elämä on ihanaa!

Brandon

• Matkailija
« Vastaus #2 : Kesäkuu 01, 2006, 10:36:46 ap »

100e on jo hyvä!

jee jee

Parempi,uin ei mitään..mut jännä että vähentää vain noin vähän..
Kirjattu

Rouva -77

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 01, 2006, 10:56:10 ap »

Pyysin juuri todistuksen. Lääkärissä oli kaamea kiire, kuten aina, enkä siinä hässäkässä muistanut pyytää lausuntoa, että olisin saanut takautuvasti. Kun sain todistuksen myöhemmin ja vein sitä verottajalle, tajusin, etten saa kuin tästä vuodesta alkaen sen vähennyksen... harmitti, kun itse todistus maksoi jo 27 euroa...  
Kirjattu
D1 vuodesta -92, Spirit-pumpussa Novorapid vuodesta -07.

vivianv

• Vieras
« Vastaus #4 : Kesäkuu 01, 2006, 11:02:17 ap »

Kyllä se pitäisi saada 5 v takautuvasti.
Kirjattu

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
« Vastaus #5 : Kesäkuu 01, 2006, 11:03:19 ap »

Mulla on tuo kyseinen verovähennys ollut käytössä siitä lähtien, kun ekat työni olen aloittanut (kesätyöt). Isukki piti huolen noista asioista ja lääkärikin siitä silloin mainitsi.

Varsinkin hoitoalalla, kun veroprosentti on pienempi, niin käteenjäävä osuus on suurempi, ottaen huomioon ilta-, yö- ja viikonloppulisät ym. Mulle siitä onollut hyötyä!
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

Riksu

• Vanha tekijä
« Vastaus #6 : Kesäkuu 01, 2006, 11:13:33 ap »

Lainaus:

- - - Minä luin vasta nyt siitä, onneksi saa takautuvasti.. Onko siitä käytännössä mitään haittaa? - - -

En ymmärrä kysymystä, mitä takoitat että onko haittaa? Mitä haittaa voi tulla siitä, jos verottaja antaa verotuksessa hyvitystä sairauden perustella?

Minulla on vähennys ollut siitä asti kun olen ensimmäiseen työpaikkaani mennyt, eli noin 25 vuotta.
Kirjattu
Riksu
D1 v:sta 1978, Accu-Chek Spirit Combo + humalog. Pumpulla vuodesta 1994

Brandon

• Matkailija
« Vastaus #7 : Kesäkuu 01, 2006, 11:18:05 ap »

kivaa että tulin ottaneeksi sen vähennyslausunnon minäkin.

Mä ajattelin että jos sen näkee joku muu, ja sit ajattelin ettei saa töitä sitten.. tälläinen ajatus iski kirjoittaessa.. kaikkea sitä ajatteleekin, nyt kun tarkkaan ajattelee, niin ihan tyhmä ajatus. heh*
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Kesäkuu 01, 2006, 11:29:12 ap »

Brandon, ymmärrän hyvinkin huolesi tuosta mahdollisesta haitasta, siitä on tyhmyys kaukana. Itse tsekkasin tietosuojavaltuutetulta asti sen, missä/kenelle tuo tieto näkyy.

Mutta, työnantaja (nykyinen tai mahdollinen tuleva) ei siihen tosiaan kiinni pääse (jollei nyt sitten ole verottajalle töihin menossa   )

Itse hain tuota myös takautuvasti viideltä vuodelta, enkä nyt kyllä mitään erillistä takautumistodistusta lääkäriltä saanut, vaan paperin, jossa todettiin diagnoosi & sairastumisvuosi, jonka perusteella siis näkee suoraan, mistä lähtien tämä tauti on oikeuttanut verovähennysprosenttiin.

Ja kyllä itselleni ainakin kelpaa matalampi veroprosentti - ei kai sitä nyt heti kättelyssä tonneja voi tuollaisen kautta netotakaan, mutta sillä pienemmälläkin summalla voi vaikka auttaa muita, jos sijoituskohteista tulee pulaa  
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Kesäkuu 01, 2006, 11:36:12 ap »

Juu, ja pitää myös muistaa, että jos (siis ei missään nimessä "kun" ) niitä liitännäisiä tulee, niin kannattaa muistaa kinuta uusi todistus isommalla prosentilla.

Ei ainakaan omalla kohdallani lääkäri sitä mitenkään ehdotellut, vaan oman aloitteeni pohjalta kirjoitteli parikymmentä lisäprossaa, joten "ylimääräinen sijoutuskohteeni" kasvoi vähän
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Piisamirotta

• Veteraani
« Vastaus #10 : Kesäkuu 01, 2006, 12:42:00 ip »

Samaa minäkin mietiskelin kevään mittaan kuin Brandonkin, että onko siitä haittaa, jos ottaa tuon vähennyksen. Siis tulevaisuuden töidenhaun ym. kannalta.

Lopulta tulin siihen lopputulokseen, että eipä tuo tieto varmasti kuulu kellekään muulle kuin minulle ja verottajalle, joten pyysin lääkärintodistusta D:n tiimoilta ja pistin oikaisuvaatimuksen aiemmalta viideltä vuodelta myöskin menemään. Nyt sitten jännätään verottajan vastausta (jos vaikka rahaa saisi taannehtivasti ).

Lääkärintodistuksessa luki sairastumisvuosi, josta lähtien olen oikeutettu 40 % invaliditettiin. Eli ei siis mitenkään eritellysti takautumistodistusta.

Diabeteshoitajakin pahoitteli, että on alunperin (silloin vuonna kivi ja napa) unohtanut lääkärin käskeä kirjoittamaan kyseisen lapun verottajalle. Oma "onneni" oli, ettei tuosta oikaisuvaatimuksesta jäänyt kuin yksi hyvätuloinen kesä pois. Sitä aiemmat kesät olivätkin niitä kuukauden työpätkiä, joista veroja ei tarvinnut muutenkaan maksaa.
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)
<i>"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo." -Nalle Puh-</i>

muru

• Aktiivinen
« Vastaus #11 : Kesäkuu 01, 2006, 13:03:54 ip »

nyt lyö mulla tyhjää!!???
voiskos joku selventää mulle ton vähennysjutun??

Kirjattu
Tyhmyys työllistää

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Kesäkuu 01, 2006, 14:05:21 ip »

Tässä ainakin jotain tietoa invalidivähennyksestä verotuksessa:

http://www.diabetes.fi/diabtiet/sosturva/luku8.html

Ja allaolevan linkin takaa löytyy tietoa tuon prosentin määräytymisestä:

http://www.diabetes.fi/diabtiet/sosturva/liite3.html
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #13 : Kesäkuu 01, 2006, 14:16:14 ip »

Apua, eikö tällaiset asiat ole jo lääkärillekin rutiinia ja varsinkin juuri sairastuneelle ne tehdään heti.
Itselläni se on ollut jo noin 36 v ja prosentti on 40, koska suurempia "häikkiä" ei ole ilmennyt.
Hoitopaikkani onkin kyllä upea. Jopa vapaa-ajan tapaturmavakuutusta varten siellä tehtiin todistus, jossa ilmeni, että estettä vakuutuksen antamiselle ei ole. Ja vain muutamaa kuukautta myöhemmin muutin sitä vielä hieman erilaiseksi. Nyt se on täysajanvakuutus (siis työ+vapaa-aika) ja voimassa 80 ikävuoteen asti. Hinta vuodessa vain muutaman euron kalliimpi.
Kirjattu

Miepä vaan

• Vanha tekijä
« Vastaus #14 : Kesäkuu 01, 2006, 14:22:59 ip »

Ei tosiaankaan tule automaattisesti vastasairastuneelle lääkärin toimesta. Itsekin kuulin iha sattumalta jostain ½ vuotta sairastumisen jälkeen   oliskoha ollu D-lehdestä tai jostain, en usko että hoitopaikasta...
Kirjattu

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54