Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418367 viestiä  •  20017 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Laihdutukseni ja siihen liittyviä havaintoja  (Luettu 65853 kertaa)

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
Re: Laihdutukseni ja siihen liittyviä havaintoja
« Vastaus #15 : Toukokuu 03, 2006, 22:28:06 ip »

Laskin hiilarini tältä päivältä 210 hh.
40hh hyposyömiseen sisältyy tuohon.
Humalogi annokset olivat 3 yks/ateria
Levis annos aamu 4 yks ja ilta 8 yks.

Mä oon niin tottunut syöppö,ettei mulle tule tönkkö olo hiilareista.

Jos syön enämmän proteiinejä(esim.joulu)vatsa menee kovalle.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Maaria.

• Vanha tekijä
« Vastaus #16 : Toukokuu 04, 2006, 11:38:29 ap »

Jokainen tyylinsä ja kroppansa mukaan, mutta itse olen Liisan linjoilla. Mulla menee hiilareita n. 200-220 g hh päivässä enkä koe sitä mitenkään huonoksi. En osaisi luopua leivästä, hedelmistä, puurosta, perunasta. Inskamäärät on mulla kaikkiaan pienet, joten en koe tarpeelliseksi saada niitä alaspäin. Toisaalta saan olla niin tarkka hh-laskennassa, etten jaksaisi kovin paljon mitään muita kikkailuja ruoan kanssa.

Jos johonkin uskon, niin siihen, että ihminen on tarkoitettu liikkumaan. En voisi hyvin, jos joka paikkaan ajaisin autolla ja sitten kerran viikossa kävisin jossain jumpassa. Kun edesmennyt koirani oli vielä kunnossa, kävelin sen kanssa yli 10v ajan vähintään 3 tuntia päivässä. Silloin söin mitä ikinä huvitti ja varsin paljon eikä koskaan ollut painosta murhetta.

Mutta tosiaan: jokainen tyylillään!
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #17 : Toukokuu 04, 2006, 12:17:44 ip »

Lainaus:

Jos johonkin uskon, niin siihen, että ihminen on tarkoitettu liikkumaan. En voisi hyvin, jos joka paikkaan ajaisin autolla ja sitten kerran viikossa kävisin jossain jumpassa.

Näinhän se on. Nyt kaikenlainen liikehtiminen on mullekin todella paljon helpompaa, kun ennen sain aina odotella kellon kanssa, milloin oli 2 tuntia kulunut edellisestä Humalog-piikistä. Sitä ennen jos lähti liikkeelle, tuloksena oli lähes takuuvarma hypo, olipa pistetty määrä sitten (ilman liikuntaa) sopiva tai liian pieni.

Sanoo hän, joka on nyt lähdössä vesijuoksemaan, vaikka ruokailusta (0 ky Humalog) on vajaa tunti.
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #18 : Toukokuu 04, 2006, 12:21:23 ip »

Yöannos pienenee edelleen, nyt 13 ky tuotti aamuhypon 6:30.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Toukokuu 04, 2006, 12:21:53 ip »

vivianv: Hienoa, että kirjoitat kokemuksistasi tänne.
Itse yritän noudattaa sääntöä: kohtuudella kaikkia. Hiilareita ja protskuja. Valitettavasti nefropatian vuoksi en voi lisätä protskuja vaikka minäkin kallistun siihen suuntaan, että laihdutusta ajatellen olisi varteen otettava vaihtoehto.
Toisealta pelkäisin kyllä ehkä sitä, miten sydän ja verisuonet tykkäisivät pidemmän päälle ko. ruokavaliosta..

Yritän itse syödä hiilareita maltilla ja se on kyllä helppoa, koska en esim. koskaan ole tykännyt pullasta tms. Leipää syön vain palan aamulla ja illalla. Peruna on heikkouteni, mutta sitäkin syön korkeintaan kaksi lounaalla tai päivällisellä. Proteiinia vähensin nefropatian vuoksi siihen n.0,8g/painokiloa kohden jo aikaa sitten. Mutta silti paino on ja pysyy samassa: ei nouse, mutta ei kyllä laskekaan. Ja se johtuu mielestäni puhtaasti siitä, etten liiku tarpeeksi. Joten jos liikun säännöllisesti vaikka puolikin tuntia päivässä reippaasti jonkin aikaa, paino lähtee laskuun.
Syömällä / syömättömyydellä en saa laihdutettua näitä muutamia ylimääräisiä kiloja, en!  
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #20 : Toukokuu 04, 2006, 12:28:56 ip »

Keiju: näinpä! Luulen, että tässä on kyseessä monimutkainen kuvio, jossa suorat syy-seuraussuhteet ovat yksin varsin hyödyttömiä. Koko hommelin avainsana saattaakin olla se, että nyt hypot eivät pääse sotkemaan liikuntaa. Pari viikkoa olen jo pyöräillyt mukavia lenkkejä iltaisin ja kolmisen kertaa viikossa vesijuossut/jumpannut. Kunto nousee hitaasti mutta varmasti.  
Kirjattu

Maaria.

• Vanha tekijä
« Vastaus #21 : Toukokuu 04, 2006, 14:18:52 ip »

Itse en ole koskaan odotellut tuota 2 tuntia. Kantapään kautta opettelin Humalogiin siirryttyäni paljonko vähennän ennen liikuntaa tai sitten söin vain liikunnan vaatimat hiilarit ja myöhemmin sitten lisää. Tuo koko 2 tunnin ohje on mielestäni juuri sopiva niille, jotka voivat valita liikkuvat autolla vai muuten. Ajokortittoman on usein pakko hypätä pyörän selkään tai kävellä montakin kertaa päivän mittaan eikä niitä voi aina ajoittaa insuliinien mukaan. Alussa oli minullakin hypoja, kunnes osasin vähentää tarpeeksi.

Mutta en väitä, että kaikilla olisi noin helppoa. Tämä on yksilöllinen sairaus ja yksilöitä ollaan muutenkin.
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Toukokuu 04, 2006, 14:40:08 ip »

En mäkään ole koskaan mitään 2tuntia odotellut.
Enhän perheen äitinä kerkiäisi ikänä mihkään.

Välillä sitä pitää käydä lenkillä muksujen harrastusten aikana.

Ja yleensä ruoka on ennen harrastuksiin menoa.
Nykyisin kyllä vienti nakki iskee ukolle usein,mutta jos ukolla on iltavuoro.

Mähän en lenkeistäni kovin helpolla luovu.

Naapuri totesi vappu aattona,et pitääkö vappunakin juosta.
olin lähdössä lenkille.

Mä vähän hitaasti katsoin ja totesin että kyllä kaisitä nyt vappunakin pitää.

Naapuri joka viime keväänä lupasi laihduttaa,istuskeli pihan penkillä ja katseli aurinkoa.
Eipä ollut laihtunut.
Ehkä istuminen on väärä harjoitus muoto.hehhee.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

vivianv

• Vieras
« Vastaus #23 : Toukokuu 04, 2006, 15:05:39 ip »

Lainaus:

Tuo koko 2 tunnin ohje on mielestäni juuri sopiva niille, jotka voivat valita liikkuvat autolla vai muuten

Tän "2 tunnin ohje" ei ollut mikään ohje, vaan todellakin kantapään kautta todettu elämän todellinen reunaehto. Hienoa, ettei kaikilla ole näin vaikeaa.

Lainaus:

Alussa oli minullakin hypoja, kunnes osasin vähentää tarpeeksi.

Voin täysin puhtaalla tunnolla sanoa, että osaamisen puutteesta ei ollut kohdallani kysymys.
Kirjattu

Maaria.

• Vanha tekijä
« Vastaus #24 : Toukokuu 04, 2006, 20:09:10 ip »

Niin, ohjeella tarkoitin sitä, että Humalogin kohdalla hoitohenkilökunta aina ottaa esiin tuon 2 tunnin odotuksen. Sieltä suunnasta se on tullut minulle ohjeena, ei täältä Kohtauspaikalta.

Eikö kaiken logiikan mukaan inskaa vähentämällä jossakin vaiheessa pitäisi tulla taso, jolloin hypot eivät iske? Jos niin ei käy, silloinhan ei tarvitse koko Humalogia ennen liikuntaa.
Kirjattu

Brandon

• Matkailija
« Vastaus #25 : Toukokuu 04, 2006, 20:26:14 ip »

Hei vaan Vivianv ja muut=)

Ja Zemitystä painonhallintaan:)

Itse olen tykästynyt myös vähähiilihydraattiseen ruokavalioon, lähinnä jättämällä vaalean leivän pois, syömällä ruisleipää ja itsetehtyä vaaleaaleipää, jossa mm. spelttiä, yms.

Ja uusin suosikkini on Soya Tofu !!  
hiilihydraattia lähes vaan 100g kohden 1 ! eikä tuosta ole jäänyt nollaa pois, se on todellakin vaan 1 =)
Tosi herkkua on. menee pihvistä jne.. monipuolinen juttu siis.

Hmm.. painonpudotukseen en osaa sanoa mitään jippoa, sillä itse kävin sellaisen lääkärin vastaanotolla, joka oli sekä lääkäri että homeopaatti/antroposofinen lääkäri. Hän antoi sellaista elimistön aineenvaihduntaa tms. vaikuttavaa juttua, millä sitten paino laski ja jos ihan suoraan sanon, niin on pysynyt sillä tiellään. olin aiemmin lievästi ylipainoinen, mutta nyt keikutaan tosi hyvissä lukemissa.

Sain myös koko joukon muita juttuja, vitamiineja, ja kaikkee yksilöllisesti, veriarvojen perusteella räätälöitynä. Kallistahan se oli,mutta mielestäni kannatti, sokerit ja paino on hyvissä kantimissa=) En tietysti voi suoraan suositella tätä, sillä se mikä sopii toiselle, ei välttämättä ole toisen juttu..

Paitsi tuon TOFUN puolesta kyllä liputan:)  

Iloista kevättä, kohtahan sitä saa marjoja ja vihanneksia=)
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #26 : Toukokuu 04, 2006, 22:10:53 ip »

Lainaus:

Eikö kaiken logiikan mukaan inskaa vähentämällä jossakin vaiheessa pitäisi tulla taso, jolloin hypot eivät iske? Jos niin ei käy, silloinhan ei tarvitse koko Humalogia ennen liikuntaa.

Periaatteessa näin, mutta jos sama ruoka samalla Humalogin  määrällä aiheuttaa liikunnan yhteydessä tänään hypon ja huomenna jättikorkean, on muuttujia selvästi muitakin (ja ne ovat tuntemattomia). Humalogia tästä vähänkään lisäämällä tuloksena oli aina hypo ja vähentämällä aina jättikorkea. Tämä on perusteellisesti testattu vakioannoksilla ruokaa, liikuntaa, liikunnan ajankohtaa ja perusinsuliinia vain Humalogia varioimalla.

Ei siis oikein huvittanut liikuskella Humalogin vaikuttaessa, kun tuloksena oli joko suoraan korkea tai ensin hypo ja sitten korkea. Minun käsitykseni liikunnan hyväätekevästä vaikutuksesta ei vastaa tuota kuviota.  

Nykyinen tilanne on taas toisesta ääripäästä. Päiväinen tunnin vesijumppa: sokeri lähtiessä 8,6, palatessa 8,4. Äskeinen 45 min pyöräily lähtiessä 9,9, palatessa 8,4. Siinä välissä vs kävi alimmillaan 7,7:ssä, josta nousi tuonne kymppiin siitä ruokalusikallisesta kikherneitä salaatissa, jolle en vaivautunut pistämään.
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #27 : Toukokuu 04, 2006, 22:27:17 ip »

Helou Brandon ja kiitti Zempityksestä. Minäkin tykkään tofusta, mutta kiitos paljon sen olemassaolon muistutuksesta. Söin sitä paljon vuosia sitten, kun olin ihan kasvissyöjä, mutta nyt se on ollut kyllä unohduksissa jo kauan muututtuani sekasyöjäksi.

Laitoin tofuni muistaakseni siten, että viipaloin sen ja  liotin sitä ja siitakesieniä teriyaki-kastikkeessa ja paistoin sitten öljyssä. Hämmentävää, tämähän kuulostaa siltä, että voisin tehdä tuollaista taas, vaikuttaa sopivan nykyiseen valioon kuin nenä päähän.  
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #28 : Toukokuu 04, 2006, 23:32:06 ip »

Verisuonista: ei kai proteiini sinänsä suonia pahenna saati sydäntä, ohjeistuksissa tästä varoitellaan vaan siksi että ajatellaan että ihmiset on tyhmiä ja juoksee heti syömään makkaraa. Tossa Vivieniv:n listassa, kanaa ja mitä olikaan, ei kyllä paljoakaan mitään suoniin vaikuttavaa ole, paitsi positiivisesti, kuten kasviöljyt.

mielenkiintoinen rojekti, erityisen kiinnostunut olen tuosta että perusinsuliinin tarve laskee vaikka paino ei ole vielä laskenut, ja alussa ei tainnut olla paljoa liikuntaakaan, nyt kuulostaa sekin jo sen verran runsaalta että varmaan vaikuttaa perusinskaan laskevasti. Mutta siis vaikka perusinska olisi mitoitettu niin, että ei osallistu ateriainskavaikutukseen, hiilarien vähentäminen kuitenkin vähentää perusinskan tarvetta. Mitä kaikkea ihmisen aineenvaihdunnasta vielä opimmekaan...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

vivianv

• Vieras
« Vastaus #29 : Toukokuu 05, 2006, 07:58:25 ap »

Huomenta taas! Heräsin jälleen selvästi ennen aikojani. Yö meni hyvin. Illalla pistetty 12 ky Levemiriä vaikutti sokereihin siten, että illan korkein, 9 (nousi hieman levemirpistosten taitoskohdassa, normaalia mulle sinänsä) oli klo 7 sopevat 5,6. Kasilta pistän sitten päiväleviksen, eilinen 16 ky vaikutaa kaikin puolin sopivalta määrältä.

Minäkin ihmettelen, miksi perusinsuliinin määrä reagoi näin voimakkaasti. Eikös sen pitänyt olla niin, että basaalilla eletään ja hengitetään ja Humalog kuittaa syömiset No, mä en usko enää mihinkään.

En ole huolissani verisuonistani. Mulla on aina ollut omituisen hyvät kolesteroliarvot voimariinin käyttämisestä huolimatta ja nyt se voimariinikin on jäänyt pois paitsi että pihvit paistan sillä edelleen. Nyt kun varsinaisesti ei ole ollut mitään, minkä kanssa voimariinia on voinut syödä, sen makua on niin ikävä, että yleensä syön paistovoinkin ja nuolen lautasen . Munia menee ehkä 2-3 viikossa.

Laitan tähän esimerkkipäiväksi eilisen, joka oli syömisiltään tyypillinen paitsi että päivän valkuaisen lisänä oli kasviksia ja kaikki valkuainen oli joko kalaa,  maito- ja kasvisproteiinia. Punaista lihaa (naudan sisäfilepihvipaloja) on kulunut viikossa 1 annos per päivä noin kolme-neljä kertaa. Sen kanssa ei tarvitse kasviksia, koska olo tulee niin täydeksi vaikkei pala kovin iso olekaan.

Aamu: en syönyt mitään, aamuarvo oli noussut 13aan, koska olin aamupistosaikaa odotellessani nukahtanut ja aamulevis myöhästyi yli 2 tuntia, laskuun tarvitsin 4 ky Humalogia.
 Lounas   : Salaatti jossa: jää- ja rucolasalaattia, 2 tomaattia ½ sipulia, oliiveja, kaprista, ½ prk tonnikalaa, vapaalla ranteella oliiviöljyä, mustapippuria, suolaa, ei ateriainskaa
 Päivällinen : muuten samanlainen salaatti mutta isompi, lisäksi kikherneitä, paprikaa, vihreitä papuja, fetaa, oljyn määrä suurempi plus balsamiviinietikaa
Tunti tämän jälkeen 1 keitetty kananmuna ja anjovista, ei ateriainskaa näillekään
Kirjattu

Linkkejä