Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Laihdutukseni ja siihen liittyviä havaintoja  (Luettu 70104 kertaa)

vivianv

• Vieras
Laihdutukseni ja siihen liittyviä havaintoja
« : Toukokuu 03, 2006, 08:21:46 ap »

No niin. Taustana tilaanteestani lyhyesti: reilu vuosi sitten sain sokerini hallintaan nopeasti vaihtamalla Levemir-insuliiniin. Jonkin aikaa myöhemmin tuli vauvalupa ja -yritys, joka ei kuitenkaan tuottanut tulosta. D1:tä takana 28 v, ei aiemmin havaittuja lisäsairauksia. Nyt kuitenkin löydettiin lisäsuonia silmistä, joita laseroidaan parhaillaan. Vauvalupa meni jäihin. Ylipainoa minulla on noin 20 kg. Ajattelin käyttää tämän tauon painonpudotukseen, joka muuten on ensimmäinen laatuaan Leviksen aikana. Laitan tähän muutaman havainnon, jotka saattavat kiinnostaa joitakuita.

-Laihdutan siten, että olen jättänyt hiilihydraatit lähes kokonaan pois. Kontrolloin myös ruokamäärää, mutten kuitenkaan laske kaloreita. Parin ensimmäisen päivän aikana vain Humalog väheni, korjailin edelleen joitain satunnaisia korkeita ja paria reaktiivista korkeaa ja toki pistin myös salaateille, joissa kalaa, papua, juustoa, munaa ym. Tämä ei tuottanut mitään ongelmia, sillä perusinsuliinini on säädetty siten, että se kattaa vain perusaineenvaihduntani.

-Perusinsuliinin tarve on dietin alusta laskenut sekin hiljalleen mutta varmasti. Annokset ennen olivat 22+24 ja nyt ne ovat jo 17+13. Päiväannos sallii nyt yleensä myös salaatit plus lihasapuskat ilman eri pistämistä, eli siinä on tavallaan liikaa mutta koska näin vältyn Humalogin pistämiseltä ja nälältä, aion jatkaa suurinpiirtein tällä annoksella.

-Olo on ollut hyvä, nälkä on ollut ainoastaan silloin, kun ole syönyt jotain sellaista johon on tarvinut pistää pikaa ja aikaa ateriasta on kulunut tunti-pari.

-Kk-kierto on aina vaikuttanut sokereihin paljon. Ovulaation aikana ja ennen kuukautisia perusinsuliinia on tarvittu selvästi enemmän kuin muulloin. Tämä ilmiö vaikuttaa kolmen viikon laihtarin jälkeen hävinneen tai ainakin laantuneen selvästi.

-Siinä vaiheessa kun yöannos alkoi pienenetyä, minulla oli aamuyöstä hypoja. Yleensä yöhypo tuottaa automaattisesti todella korkeat aamun reaktiiviset, mutta nyt hypoyön aamuarvo voi olla vain 6-8. Ehkä maksassa ei yksinkertaisesti ole mistä reuhahtaa.

-Edelliseen liittyen myös aamunkoittoilmiöni on kadonnut. Aiemminkin olen huomannut, että iltapainotteinen syöminen tuottaa arvaamattomia öitä, mutta nyt homma toimii kuin se kuuluisa junan vessa.

-Myöskään syomäni silkka proteiini ei näytä enää vaikuttavan sokereihin. Tämä on hämmentävää, koska hh-pitoisen ruoan kanssa vaikutus oli selvä.

-Sokerit pysyttelevät päivisin turvalliseti ja tasaisesti noin 6-8 arvoissa. Tosin eilen iltakuudelta söin yhden leivän ja 2 siripiriä, kun tuntui matalalta, eli taidanpa  vähentää aamuannosta tänään vielä yhdellä yksiköllä.

-Olen avannut pyöräilykauden ja näillä minun lenkkimäärilläni (rapakunnossa) liikunta ei vaikuta sokereihin mitenkään.

-Vappuna nautitut skumppapullon puolikas plus toisena päivänä otettu vinkkupullon puolikas eivät vaikuttaneet juurikaan laskevasti sokereihin, tosin näin ei ole ollut ennenkään. Päähän se meni ehkä tavallista tujummin.

-Painonmuutoksesta en osaa sanoa mitään, käytän kireitä vaatteita tuloksen arvioimiseen ja nyt näyttää siltä, että keskivartalopöhö on laskenut jonninverran.

-Unentarve on vähentynyt. Tavoistani poiketen olen herännyt aamuvarhaisella ilman normaalia hieman pahoinvoivaa oloa.

Raportoin täällä kunka homma etenee. Kysyä saa, jos joku asia jäi kiinnostamaan. Eilen oli d-lääkäri, joka siunasi tämän diettini kuultuaan kuinka tasaisina sokerit ovat olleet. Sanoipa myös, että pistettävä (pika)insuliini todellakin vaikeuttaa painonpudotusta ja että koska juuri otettu mikroalbuminuria oli 2, mitään syytä proteiinin suhteellisen määrän kauhisteluun ei ole, varsinkin kun sen kokonaismäärä on suunnilleen se, mikä se on aiemminkin ollut. Koko proteiinijuttu on kuulemma muutenkin kiistanalainen.

Omat fiilikset tällä hetkellä ovat sellaiset, että miksi ihmeessä hiilareia kehoitetaan syömään niin paljon. Itse voin näin todella hyvin ja harkitsen erittäin tarkkaan, palaanko koskaan enää entiseen noin 100 g/hh määriin.
Kirjattu

vuodesta_63

• Intoilija
Re: Laihdutukseni ja siihen liittyviä havaintoja
« Vastaus #1 : Toukokuu 03, 2006, 08:50:20 ap »

Hei vivianv, jopa alkoi kiinnostaa!

Kamppailen myös nimenomaan keskivartaloon sijoittuneen rantapalloni kanssa. Parhaat tulokset painon pudotuksesta olen saanut aikaiseksi nimenomaan vähän hh-ta sisältäneellä ruokavaliolla, mutta olen kiltisti aina palannut ruotuun hoitopaikassa käynnin jälkeen, kun hh-määrä pitäisi kuulemma olla korkeampi. Nyt olen ryhtynyt harkitsemaan sitä vaihtoehtoa, että sovellan tuota "aviomiehen kuuloa" näihin ruokavalio-ohjeisiin ainakin väliaikaisesti. Siis sellaista, kun ainakin minun aviomiehelläni on (= hmmm... juuu... aivan.)

Kerropa kokemuksistasi. Mitä tarkoitat sanomalla :
Lainaus:

Laihdutan siten, että olen jättänyt hiilihydraatit lähes kokonaan pois

Eli siis minkä verran hiilareita syöt? Entä kuinka pitkät aterian välit pidät päivisin? tarvitsetko välipaloja? Mikä on käsityksesi, onko perusinsuliinin tarve vähentynyt laihtumisen vai ruokavalion vuoksi? Onko missään vaiheessa ollut huonoja oloja?

Mielenkiinnolla odottelen vastauksiasi!
Kirjattu
-Sick of pricks. Cure type 1 diabetes!-

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Toukokuu 03, 2006, 08:54:28 ap »

Mä taas olen hiilihydraattien puolesta puhuja.
Paljon liikkuvana ihmisenä,nuupahdan kyllä jo pienestä hiilari vajeesta.

syön sitten vastaavasti vähemmän proteiiniä.

Mättään hiilareita n.180-??+hypot päälle.
Inska määrät ovat pienet.

En ole ylipainoinen.

Joskus olen koittanut vähentää hiilareita ja inskoja,mutta syön puuttuvat hiilarit yöllä lisänkanssa takaisin.
Kaiken lisäksi tulen kiukkuseksi.

Joskus kun ei iltapala aikaan ole nälkä jätän iltapalan syömättä,en saa unta ja syön sen sitten vaikka 2 aikaan yöllä.

Jonka jälkeen uni tulee.
Näin käy vainmuutamia kertoja vuodessa.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

vivianv

• Vieras
« Vastaus #3 : Toukokuu 03, 2006, 09:21:19 ap »

Lainaus:

Kerropa kokemuksistasi. Mitä tarkoitat sanomalla :
Lainaus:

Laihdutan siten, että olen jättänyt hiilihydraatit lähes kokonaan pois

Eli siis minkä verran hiilareita syöt?

Lasketaanpas: Yleensä salaatissani on kidney-papuja tai kik-herneitä. Näistä tulee maksimissaan 7-10 g/hh. Vihreät pavut ja porkkanat huomioin, näitä menee yhteensä päivässä n. 10 g/hh. Salaatit, paprikat, tomaatit, kurkut ja proteiinit lasken nolliksi. Yleensä päivässä menee myös 1 pussi nutrilett-kana"keittoa" jossa 10 g/hh. Tämän pyrin ajoittamaan siten, että nautin sen kun huomaan sokereiden hieman laskeneen. Tämän lisäksi tietenkin hypoeväät, mutta niiden määrähän lähestyy nollaa, kun kuvio solahtaa kohdalleen.

Lainaus:

Entä kuinka pitkät aterian välit pidät päivisin? tarvitsetko välipaloja?

En ole aiemmin syönyt aamupalaa voimakkaan aamunkoiton takia. Nyt voin syödä sen satunnaisesti, mikäli vs on riittävän alhainen. Yleensä otan paprikaa ja fetaa tai jopa nutrilett-pussin. Jos pussi, niin sitten on pakko pistää 1 ky Humalogia. Lounaalla syön yleensä lihaa, ei kastikkeita ja ehkäpä tomaatti-sipuli-oliiviöljy-balsamicosalaattia tai vastaavaa. Iltapäivä menee oikeastaan sokerien mukaan. Jos vaikuttaa laskevalta, saatan ottaa N-pussin tai jos on tehnyt mieli napostella jotain, otan porkkanaa tai pakastesokeriherneenpalkoja. Nyt ei ole ollut tarvista ja iltapäivä kuluu yleensä jossain puuhasssa. Päivän pääruoka nautitaan sitten ennen klo kuutta miehen kanssa yhdessä. Teemme mahtisalaatit, joissa paria lehtilaatua, paria proteiinilaatua (esim tonnari, papu, paahtopaisti, kala, juusto, feta), sipulia, vihanneksia, lorotellen oliiviöljyä ja mustapippuria plus balsamicoa. Sitten ei enää mitään, ellei tule hypoa. Pisin tauko on siis illalla ja yöllä. Nyttemmmin olen kyllä voinut syödä iltaisin jopa porkkanaa, eli homma elää koko ajan mutta onneksi helpompaan suuntaan.

Lainaus:

Mikä on käsityksesi, onko perusinsuliinin tarve vähentynyt laihtumisen vai ruokavalion vuoksi?

Ehdottomasti ruokavalion vuoksi. Painoa ei ole vielä lähtenyt niin paljon. Luulen, että tällä on jotain tekemistä sen kanssa, että maksalla ei ole nyt rahkeita puuttua mun diabetekseen siinä määrin kuin aiemmin. Tämä voi tietty olla vaarallistakin, mikäli ei huomaa hypoja, mutta mulle siitä on ollut suuri hyöty monella eri tavalla, kuten ylempänä kirjoitinkin.

Lainaus:

Onko missään vaiheessa ollut huonoja oloja?

Kyllä pari ekaa päivää olivat vaikeita vaikka laskeuduin hitaasti tähän systeemiin. Elimistö kiljuu sokeria, vaikka mittari näyttäisi kasia tai kymppiä. Kun hetkeksi istahtaa ja juo vaikka funlight-mehua, niin se menee kyllä ohi. On tärkeää mitata ensi alkuun usein, että tietää mistä mikäkin olo kertoo. Sitten helpotti ja nyt olo on oikein hyvä eikä ole juurikaan edes nälkä. Kerran olo tuntui tukkoiselta, mutta lisäsin juomista ja se auttoi.
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #4 : Toukokuu 03, 2006, 09:27:53 ap »

Lainaus:

Mä taas olen hiilihydraattien puolesta puhuja.
Paljon liikkuvana ihmisenä,nuupahdan kyllä jo pienestä hiilari vajeesta.
Dyön sitten vastaavasti vähemmän proteiiniä.
Mättään hiilareita n.180-??+hypot päälle.
Inska määrät ovat pienet.
En ole ylipainoinen.

Minä luulen, että ihmiset vain ovat erilaisia. Minä olen hyvin hiilariherkkä ja sen lisäksi tarvitsen niihin melko paljon insuliinia per g/hh. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Kuulostaa siltä, ettei sinulla ole ongelmaa etkä siis tarvitse muutoksia systeemiisi.

Minulla taas hiilarit tuppasivat sotkemaan asioita jopa tavoilla, joista en ollut tietoinen. Nyt minäkin voin iloita siitä, ettei liikuntaa tarvitse rajoittaa ruokailujen jälkeen tai siitä, että voin syödä joskus jotain myös aamulla tai illalla.  
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Toukokuu 03, 2006, 09:39:34 ap »

Kiinnostavia havaintoja! Mun paino on n. 62-63 kg, pituus 166 cm eli ylipainoa sinänsä ei ole.

Mua on kuitenkin alkanyt ärsyttää pöhöt, joita tulee silloin kun syön omiin tarpeisiini nähden liikaa nopeita hiilareita. Aloimmekin miehen kanssa vähän katsoa mitä syömme.

Söin pari päivää vain vähän hiilareita + melko paljon proteiinia, sitten pari päivää enemmän hiilareita + hyvin vähän proteiinia. Hiilaripäivinä oli ihan tolkuton nälkä ja sain olla mussuttamassa jotain parin tunnin välein! Näin siis siitä huolimatta, että hiilarini ovat pääsääntöisesti aina hitaita. Proteiinipäivinä syömiset jäivät paljon vähemmälle (ruokailuvälit n. 4-5 tuntia), koska nälkä ei yksinkertaisesti ollut.

Kun ottaa huomioon miten paljon hiilarit keräävät mulla nestettä eivätkä pidä nälkää, mun pitäisi siirtyä proteiinipitoisempaan ruokavalioon. Kun muutama vuosi sitten sellaista noudatin, paino putosi 5 kg laihduttamatta. Mulla vaan on ollut ongelmana tuo proteiinien sokereita nostava vaikutus... mutta jos se vaikka lieventyisi kuten sulla Vivianv, voisin taas palata proteiinipitoiseen ruokavalioon. Sen kanssa kun mulla ei mitään rajoituksia toistaiseksi ole.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Marenki

• Aloittelija
« Vastaus #6 : Toukokuu 03, 2006, 11:47:11 ap »

Mitäs meitin d-munuaiset tykkää kovasta proteiinikuormasta? Samaten olin jostain d-artikkelista lukevinani, että aivot tarvitsevat hiilihydraatteja toimintaansa melko paljon.
Itsekin melkoisena paksukaisena olen koittanut jos jonkinmoisia painonpudotuskonsteja, mutta lääkärini kielsi minulta nämä Atkins-tyyppiset dieetit juuri munuaisten takia. Minulla ei siis ole lisäsairauksia.
Kirjattu
Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa,
se hämmästyttää, kummastuttaa
pientä kulkijaa

-Marenki D1-

vivianv

• Vieras
« Vastaus #7 : Toukokuu 03, 2006, 11:59:39 ap »

Lainaus:

Mitäs meitin d-munuaiset tykkää kovasta proteiinikuormasta?

Mikä on kovaa? En minä lihaa varsinaisesti mätä, ihan järkeviä määriä syön. Vain suhteellinen osuus on suuri. Sama pätee rasvaan. Jotain täytyy kuitenkin syödä, ettei ihan kuukahda tai kadota lihasmassaa.

Eilinen lääkäri sanoi, että mitään merkkejä siitä, että ennen vajaatoiminnan alkamista nautittu proteiiniravinto aiheuttaisi munuaismuutoksia, ei ole. Näin on vain totuttu neuvomaan, jostain syystä. Tästä toki on myös poikkeavia mielipiteitä ja neuvoja, mutta mitään mutua vahvempaa sen taakse ei ole antaa. Tämän vahvisti muuten PIP kohtauspaikkalaisten tapaamisessa viime ja tänä vuonna.

Sitten kun vajaatoimintaa tulee, asia on eri.

Lainaus:

Samaten olin jostain d-artikkelista lukevinani, että aivot tarvitsevat hiilihydraatteja toimintaansa melko paljon.

Kroppa tekee ne tarvittavat sokerit mistä tahansa ravinnosta. Eskimo elää hyvin syömällä hylkeitä, kalaa ja niiden rasvaa. Ongelmia on tullut vasta kun MacDonalds vehnäsämpylöineen on rantautunut niillekin seuduille. Minä olen ihan järjellä päätellyt, että aivosokeria on ihan riittävästi (jopa liikaakin), jos vs on 6-8.

EDIT: En minä sitä, että kenenkään tarvitsisi tehdä niinkuin minä teen. Ajattelin vaan, että joitain voipi kiinnostaa tämän kotilaboratorion ihmiskokeiden tulokset tällä yksilöllä
Kirjattu

vuodesta_63

• Intoilija
« Vastaus #8 : Toukokuu 03, 2006, 13:25:15 ip »

Vivianv, kiva kun kirjoitit. Minua tämä juttu kiinnostaa kovin ja oli mukava kuulla myös, ettei sinänsä ongelmaa pitäisi olla, jos munuaiset ovat kunnossa.
Kirjattu
-Sick of pricks. Cure type 1 diabetes!-

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Toukokuu 03, 2006, 13:46:18 ip »

Minä olen tehnyt aika samanlaisia havaintoja hiilihydraateista/proteiineista. Normaalisti vuorokauden hiilihydraattimääräni on ollut 130-160g, nyt olen pyrkinyt pysyttelemään alle sadassa. Aamupuurosta minun on ollut lähes mahdotonta luopua, leivän/pullan himokin riivaa.

Jos hiilihydraatteja on vähän, nälän tunnetta ei tule, eikä väsymystä. Äskeisellä Kiinan matkallani huomasin taas, kuinka virkeänä pysyin sikäläisellä ruokavaliolla. Jos jättää riisin pois, ruoassa on hyvin vähän verensokeria nostavia tekijöitä. Tosin jotkut hapanimelä-kastikkeet ovat aika petollisia.

Minä olen ryhtynyt käyttämään aiempaa reippaammin kananmunia (kolesterolittomia omega-munia), niistä saa oivaa lisää esim. munakkaiden muodossa salaattipitoiseen ruokavalioon. Ruokavalioni koostuu nyt (hyvänä päivänä) pääasiassa kasviksista, kalasta, kalkkunasta, vähärasvaisista juustoista, pähkinöistä ja hyvistä öljyistä.

Tuloksia ei painonpudotuksesta tahdo vain millään näkyä, kun hypoja ja hyposyömistä on ollut viime aikoina liian paljon. Pitäisi osata pienentää reippaasti myös insuliinimääriä! Toisaalta jo virkeys ja huonovointisuuden välttäminen ovat hyviä saavutuksia.  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

vivianv

• Vieras
« Vastaus #10 : Toukokuu 03, 2006, 14:14:28 ip »

Moikka äskoo. Siis sinäkin brutukseni...

Minäkin yritin aikani tuolla hiukka alle/päälle 100 g/hh tahdilla, mutta siinä oli kuitenkin vielä ikävä kombinaatio insuliiniannoksen arpomisen vaikeutta eri syistä, sen seurauksena hypoja ja reaktiivisia, hiilareiden/pikainskan tuomaa nälkää, repsahduksen mahdollisuuksia ja liian erilaisia päiviä.

Mulle alkaa todella kirkastua maksan osuus näissä d-taistoissa. Pään lisäksi myös sillä taitaa olla taipumusta äkillisiin kuohahteluihin. Puhumattakaan kun ne pelaavat yhteen (sanoo hän joka tuli ekasta laseroinnista itkien ja sokerit heittämällä kahdenkymmenenviiden ylitse ilman mitään ruoka-avustuksia) .
Kirjattu

liisukka

• Veteraani
« Vastaus #11 : Toukokuu 03, 2006, 14:16:48 ip »

Olen tässä pähkäillyt sitäkin, että onko ns. normaalipainoisen vaikeampi päästä eroon kiloistaan kuin reippaasti ylipainoisen? Ärsyttää oma syliläskini - eikö siihen auta muu kuin puukko?
Tuplaako insuliini myös kalorit? Laskeskelen satunnaisesti kaloreitakin ja ne on yleensä 1300 - 1700/vrk.
Kai se on niin, että tässä iässä saavutetut linjat pitävät!
Kirjattu
//// / \\\
/// ¨o` \\
/// <> \\\
////I I\\\\\Elämä on ihanaa!

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Toukokuu 03, 2006, 16:55:29 ip »

Minuakin kiinnostaa kovasti. Laskin omat kalorini 800:aan tuossa pari kuukautta sitten. En syö juurikaan ylimääräistä liikunnan vuoksi, vasta 2 tunnin lenkille 10-20g hiilaria lisää ja tuo liikunta kuluttaa kuitenkin kalorimittarin mukaan yli 1000 kaloria. Yritin keväällä, että josko syömisen lisääminen laihduttaisi, mutta eipä laihduttanut eikä laihduta tämä syömisen vähentäminenkään. Takana on n 3 vuotta matalahiilarista ja matalakalorista ruokavaliota. Ja paino siis sama huolimatta pitkistä juoksulenkeistä. Ja ei, kyseessä ei ole lihasmassan lisääntyminen, vaan ihan yksinkertainen läski. Mutta jos en liikkuisi, niin näilläkin kalorimäärillä lihoisin ihan varmasti. Ja sokeritasapainohan minulla on muutamia parin päivän hyviä jaksoja lukuunottamatta päin prinkkalaa.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

vivianv

• Vieras
« Vastaus #13 : Toukokuu 03, 2006, 17:19:47 ip »

Jaa-a.

Lantuksen aikana lihoin aika tavalla. Itse olen sitä mieltä, että tiuhat hypot ja hypotankkaukset sen tekivät noin pääasiassa. Kun on hypo, niin se liika insuliini tekee yhdessä tankkauksen jotain jäynää. Ja kun tulee reaktiivinen korkea, niitäkin korjaillaan insuliinilla.

(En tiedä miten, mutta jotenkin on sellainen kutina, että kaloreilla on varsin vähän tekemistä tämän ilmiön kanssa. Tietysti solusyönnillä taltioitu rasva lihotttaa myös, sitä en väitä, mutta se on mielestäni erillinen ilmiö.)

Kun ihminen laihtuu, hänhän on ketoositilassa, ainakin lievästi. Rasvan palaminen tekee sen, koska se on väistämättä epäpuhdasta palamista. Epäilen, että nämä sokeri-inska -härdelit jotenkin estävät elimistöä pääsemästä tähän tilaan. Mistäpä se elimistöparka voisi tietää, onko korkeat sokerit ja suuret insuliinimäärät aidon hiilarimässäyksen vai sokeritaudin kiemuroiden tulosta.

Vaikea yhtälö. Periaatteessahan energia otetaan ensin verensokerista, sitten vasta muualta, mutta jos insuliinia on liikaa niin sitten ollaan matalalla ja täytyy syödä. Itse näen mielekkääksi yrittää laihtua syömällä niin, että vähempikin insuliini riittää ja toisaalta syödä sen verrran vähän, että energiaa tarvitaan myös vararenkaasta.

*JA TÄMÄ OLI SITTEN TÄYTTÄ MUTUA, KUNHAN POHDISTKELIN*
Kirjattu

nulla

• Vanha tekijä
« Vastaus #14 : Toukokuu 03, 2006, 22:04:43 ip »

Tämä kyllä herättää ajatuksia. En kirjoita tänne laihdutuksesta - en ole koskaan laihduttanut, kun ei semmoiseen ole ollut tarvis. Mutta olen huomaamattani noudattanut hiilariköyhää ruokavaliota miltei koko ikäni. Ja tämä sen takia, että proteiinit + vihannekset on paljon maukkaampi yhdistelmä kuin hiilarit + vihannekset.

Monet noista Vivianin kokemuksista tuntuu tutuilta. Ei ole raskasta oloa, insuliinin määrän voi pitää pienenä, eikä ole nälän tunnetta (no joskus kyllä on, ja silloin tietysti syödään).

Pointti tässä kirjoituksessani on, että uskon kohtuulliseen (ja pikemminkin sen alle jäävään) hiilihydraattimäärään hyvän olon takaajana. En kyllä tarkemmin tiedä, milloin hh:ja on epäterveellisen vähän. En tiedä, jäänkö näin syödessäni jostakin tärkeästä paitsi. Kuitenkin kuvittelen, että aivoilla on ollut tarpeeksi sokeria, kun en ole kuukahtanut.
Kirjattu

Linkkejä