Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6915 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Hajonnut, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ookkona paastonnu?  (Luettu 5705 kertaa)

...necesse est.

• Matkailija
Ookkona paastonnu?
« : Maaliskuu 28, 2006, 12:00:43 ip »

Heips! Enpä tiedä huvittaisiko minua edes kokeilla, mutta olen tässä kuitenkin pohtinut että onko paastoaminen edes mahdollista D1-tyyppinä? Onko kenelläkään kokemuksia? Jonkinlaisella nestedietillä kun voisi olla mukavakin olla jonkun aikaa...   Täytyykö tyytyä vain sose-soppa -linjaan?  
Kirjattu
Byrokratia = taito tehdä täysin mahdollisesta täysin mahdotonta.

Tiina64

• Matkailija
Re: Ookkona paastonnu?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 28, 2006, 13:27:31 ip »

Hei
Joskus niitä on ollut pakollisia "paastopäiviä". Vatsatauti tai krapula. Kai paasto onnistuu jos huomioi nesteissä ettei tule kerralla liikaa nopeita hiilareita. Miten usein sitten nesteitä nauttii ja miten usein mittaa sokerit onkin aikamoinen juttu. Niin ja kauanko paastoaa. Epäilen, että aika heikkoon kuntoon D1 sairastava kyllä useamman päivän paastolla menee.
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Maaliskuu 28, 2006, 14:13:31 ip »

Ainakin 1-tyypin diabeetikko saanee paastosta enemmän haittaa kuin hyötyä. Mutta onhan niitä muitakin extreme-lajeja, joten ehkä se antaa henkistä tyydytystä, ainakin onnistuessaa ilman ongelmia.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Maaliskuu 28, 2006, 14:45:56 ip »

Oon paastonnu viikon, eipä juuri ongelmia, kun pisti tarpeeksi vähän insuliinia ja pelkkää pitkävaikutteista. Tai siis itse asiassa, ei varmaan ole koskaan ollut niin hyvät sokerit kuin sillä viikolla, jotain 3-4 koko ajan.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Maaliskuu 28, 2006, 14:50:31 ip »

Lainaus:

Ainakin 1-tyypin diabeetikko saanee paastosta enemmän haittaa kuin hyötyä.

Olen aivan samaa mieltä, mutta monen junahan tämä on...

Aika outoa eliksiiriä täytyy ykkösdiabeetikon nauttia, jotta säilyisi paaston aikana ajattelu- ja toimintakykyisenä...
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Maaliskuu 28, 2006, 15:20:02 ip »

Minä nautin paaston aikana ainoastaan kahvia ja tomaattimehua. Välillä hieman ananasmehua, jos meinasi sokerit laskea liikaa. Elikkös tuo kahvihan ei tietenkään kuulu oikeaoppiseen paastoon.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Maaliskuu 28, 2006, 15:24:50 ip »

Minä olen myös lukenut ja kuullut, ettei paastoamista suositella 1-tyypin diabeetikolle. Mm. Akuutissa oli tästä juttua:
http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2003/080403_b.htm
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Maaliskuu 28, 2006, 15:53:37 ip »

Varmasti sitä ei suositella, mutta onpahan kuitenkin ollut lähes ainoa viikko minun yli 20v d-uran aikana, jolloin sokeri on pysynyt koko ajan suositusten mukaisena.
Kirjattu

TonninStiflat

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Maaliskuu 28, 2006, 18:26:49 ip »

Lainaus:

Oon paastonnu viikon, eipä juuri ongelmia, kun pisti tarpeeksi vähän insuliinia

Heh kuulostaa ihan kakkosten hoitosuositukselta.
Mä oon paastonnut lähes kaks viimestä vuotta.
Sokrutkin pysyneet kohtalaisella tasolla.
Se tarkoittaa että dippishoitsu ei haukkunut meikäläisen metodeja niin kuin tavallisesti.

Ps.Kun kerran on pitkäaikaisinsuliineja niin miksi kukaan
ei keksi sellasta pitkaikaisvaikutteista sapuskaa.
Vois olla vaikka jotakin soppaa joka kiteytyy vatsassa ja
luvuttaa energiaa tasaisesti ja hitaasti ympäri vuorokauden.
Vai onks tää jotenkin glopaalin markkinatalouden vastaista.

Filosofoi:
Kirjattu
\|||/ TonninStiflat Vantaa
(o o) NHH, Monipistoshoito D2, Verenpaine ja
-(_)- keuhkoputkenahtaumatautinen.

tumi

• Aktiivinen
« Vastaus #9 : Maaliskuu 28, 2006, 18:32:19 ip »

Siittä paastosta!
Itselleni ainakin kokisin nuo jatkuvat alhaiset arvot hankaliksi.Joskus-onneksi harvoin on ollut niin kipeä,ettei ruoka tai juoma pysyisi sisällä.Jos silloin on sokerit kolmen pinnassa,niin melkein paniikki iskee.
Vapaaehtoisesti en kyllä paastoa.Eikä onnistuisikaan kuin vain makaamalla,ettei olisi kulutusta.
Enkä kyllä usko,että siittä mitään hyötyä olisi.
Jokainen toki voi kokeilla,jos siltä tuntuu!
Kirjattu

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Humalog, D1
« Vastaus #10 : Maaliskuu 28, 2006, 18:38:13 ip »

Ei paastosta varmasti haittaa ole, kyllä diabeetikkokin osaa paastota, jos muuten tuntee itsensä. Mutta ainakaan painonhallinnan takia paasto EI KANNATA, sillä ellei ruokavalio pysyvästi muutu, paaston aikana menetät vain nestettä, et rasvaa. Ja paaston jälkeen lihoo entistä helpommin (tuttavani oli 10kg ylipainoinen ja paastoaa joka 3.kk huonoin tuloksin; paino kyllä laskee sen 5-6kg, mutta tulee jo parin viikon kuluttua takaisin korkojen kera, nyt ylipainoa on jo kai 20kg). Terveysvaikutuksistakaan en ole ihan varma, itse olen kerran paastonnut (suolistoa puhdistaakseni), eikä siitä ollut mielestäni suurempaa hyötyä. Mutta kaikkea voi kokeilla
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #11 : Maaliskuu 28, 2006, 19:20:42 ip »

osittain tuo paastokielto juontaa ajalta, kun actrapidillä paikattiin protan aukkoja, eli oli pakko syödä ja pistää 4-6 tunnin välein. Nykyisillä inskoilla mahdollisempaa. Pitäisi onnistua, jos perusinska on kohdallaan, eli vastaa vaan perusaineenvaihdunnasta. Pumpulla varsinkin. Ja sitäperusinskaakin pitäisi varmaan tiputtaa paaston aikana, jos paino laskee. Eri asia sitten, onko paastosta hyötyä Paitsi että lääkärini jopa vinkkasi yksittäistä paastopäivää perusinskan käyrän sopivuuden tarkastamiseen
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

tv

• Intoilija
« Vastaus #12 : Maaliskuu 28, 2006, 22:00:31 ip »

Se, että erityisesti diabeetikoille paasto ei muka sopisi, lienee vain diabetes-maallikkojen ajatuksen juoksua kuvaavaa osaamattomuuden ilmentymää. Kun diabeetikko paastoaa niin ei toki pidä olettaa - mikä taitaa lääketieteen maallikkosaarnaajien joukossa hyvin yleistä olla - että diabeetikko oletusarvoisesti niin hölmö olisi, ettei paaston aikana  pienentynyttä insuliinin tarvettaan huomioon ottaa osaisi.

Ehkäpä paastosta varoittelijat eivät itse siitä ole tietoisia, että nykyään diabeetikko itse valitsee käyttämänsä insuliinimäärän tarpeen mukaisesti, eikä suinkaan ole sidottu johonkin lääkäriauktoriteetin jossakin joskus määräämään insuliiniannokseen.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Maaliskuu 29, 2006, 08:22:22 ap »

Silloin kun paastosin, olin protalla ja actrapidilla, että onnistui kyllä niilläkin. Mutta on selvää, että paasto eikä edes muutaman tunnin syömättömyys voi onnistua, jos insuliiniannokset on liian isot. Ja sitten: viikon paastolla en laihtunut grammaakaan.
Kirjattu

Milla

• Intoilija
« Vastaus #14 : Maaliskuu 29, 2006, 08:28:11 ap »

Niin, en minäkään näe mitään estettä, ettei diabeetikko voisi paastota. Eihän paasto tarkoita sitä, etteikö mitään hiilihydraattipitoista nautita, vaan paaston aikana yleensä juodaan hedelmä ja kasvismehuja. Lusikallinen hunajaakin on sallittua huonoon oloon, joten silläkin voi mahdollisia hypoja korjailla. Tarkkaa verensokerin seurantaa se kyllä varmaan vaatii.

Itse paastosin muutaman kerran ennen D:ta, mutta ei ole tullut kokeiltua sairastumisen jälkeen.

Muuten, paaston sijaan voi myös kokeilla ns. vitaalikuuria, jossa saa syödä kasviksia, hedelmiä ja täysjyväriisiä. Tosin ilmeisesti ei miten paljoa tahansa. Ainakin Vogelilla on ollut jotain ohjeita.
Kirjattu
"Joka tahtoo, keksii keinot, joka ei tahdo, keksii selitykset."

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07