Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6877 jäsentä  •  416673 viestiä  •  19910 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Fiina, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Yläasteen jälkeen?  (Luettu 3198 kertaa)

johD1

• Aloittelija
Yläasteen jälkeen?
« : Maaliskuu 14, 2006, 21:32:14 ip »

Jos yläasteen jälkeen haluais lähteä muualle lukioon, saako diabeteksen vuoksi minkäänlaista tukea asuntoon yms.?
Ajattelin ensin lähteä ammattikouluun yläasteen jälkeen, mutta koska en tiedä saanko sillon haluamaani ammattia ajattelin vielä kerran harkita myös lukiota vaihtoehtona. Mutta en jäis kotia enään, vaan kävisin lukion jossain muualla. Mitä kokemuksia sairaalan vaihdosta, jos olette muuttaneet kauas ja käytte nyt eri sairaalaa mitä lapsena?
Kirjattu

Lumikki

• Jäsen
Re: Yläasteen jälkeen?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 18, 2006, 09:34:50 ap »

Ymmärtääkseni diabetes ja asuntojutut ovat kaksi täysin eri asiaa. Eli en usko että ainakaan asumislisiin tms diabetes vaikuttaisi. Korjatkaa jos olen väärässä. Kelalta kannattaa kysellä enemmän noista tukiasioista.
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Maaliskuu 19, 2006, 22:41:47 ip »

Hei!

Diabeetikot ovat kaiketi oikeutettuja Kelan kuntoutukseen, jota voidaan myöntää esim. koulutuksen muodossa (ammatillinen tai lukio). Tuo tuki ei suoraan ota kantaa asumiseen, mutta on kuitenkin enemmän kuin mitä ns. normaali opintotuki on & se on suoraan koulutussidonnaista.

Luepa lisää & kysy ihmeessä lähimmästä Kelastasi, vanhempasi voivat varmasti myös auttaa asian selvittelyssä (jos olet valmis paljastamaan suunnitelmiasi   ):

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/160801115822EH?openDocument

Muuton takia en ole itse hoitopaikkaa vaihtanut, mutta muuten kyllä. Veikkaisin, että molemmissa tapauksissa joutuu hetken hakemaan omaa paikkaansa uudessa systeemissä, mutta hyvässä lykyssä uudesta hoitopaikasta voi vaikka löytää uutta potkua tämänkin taudin hoitoon   No, vanhakin paikka voi olla sen verran nasta, että ikävä tulee, mutta omalla aktiivisella otteella pääset varmasti parhaiten vaikuttamaan uuden hoitopaikan sisäänajon helppouteen  
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Humalog, D1
« Vastaus #3 : Maaliskuu 20, 2006, 19:58:55 ip »

Kelan maksama tuki koskee käsittääkseni vain ammatillista kuntoutusta, eli lukioon en itse sitä ainakaan vielä saanut. Lukion jälkeisiin opintoihin kylläkin. Kannattaa kysyä, voiko kuntoutusta saada jo lukioon, koska yleensä sitä maksetaan joka tapauksessa vain 2v (ainakin itselläni). Mutta JOS tukea maksetaan pidempään, kannattaa ottaa normaali opintotuki+asumistuki lukioa varten (saat opintotukea kuitenkin kunnolla vasta lapsilisän loputtua) ja kuntoutustuki vasta yliopistoon/ ammattikouluun, joka kestää pidempään. Mutta Kelan sivuilta löytyy huonosti tietoa, eli joudut tosiaan kyselemään Kelan virkailijoilta. Lukioikäisen tuet ovat aika huonoja, eli siksi Kelan kuntoutustuki voi kannattaa, koska asumiskulut eivät muuten tule katettua.
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Maaliskuu 20, 2006, 23:05:11 ip »

Tuosta viestiini laittamasta linkistä suora lainaus (eli lukio on katettu ja maksuaika on se, mitä koulutus kestää):

Kuntoutuksena tuetaan seuraavanlaista koulutusta:

- Yleissivistävää koulutusta esimerkiksi lukioissa tai kansanopistoissa.
- Ammatillista peruskoulutusta sekä ammatillisesti valmentavaa koulutusta.
- Ammatillista uudelleen- ja jatkokoulutusta.  

Kuntoutujalle korvataan koulutuksen ajalta seuraavia kustannuksia:

- Tarpeellisina ja kohtuullisina pidettävät opiskelukustannukset, esim. lukukausimaksut ja koulutarvikekustannukset.
- Koti- ja koulupaikkakunnan väliset matkakustannukset, jotka ylittävät omavastuun  yleensä kerran kuukaudessa. Päivittäisiä matkoja ei korvata.
- Koulutusajan toimeentuloturvana maksetaan yleensä kuntoutusrahaa.

Koulutusta tuetaan yleensä se aika, minkä suunniteltu koulutuskokonaisuus kestää.

Piisamirotta

• Veteraani
« Vastaus #5 : Maaliskuu 21, 2006, 08:06:13 ap »

Minä tuota kyselintuota kuntoutusrahaa opiskelemaan lähtiessä (AMK), mutta minulle KELAsta perusteltiin, että kuntoutusrahakin maksetaan aiempien tulojen perusteella, joita minulla ei tietysti lukiolaisena ollut, joten tämä nk. kuntoutusraha olisi ollut yhtä suuri kuin opintotuki ja asumislisä.

Mielestäni silloin myös väitettiin, että jos saa kuntoutusrahaa, niin ei ollut oikeutettu minkäänlaiseen asumistukeen... Tai no Tean viitteestähän huomaakin, että kuntoutusraha kattaisi myös asumiskustannuksia .
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)
<i>"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo." -Nalle Puh-</i>

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Maaliskuu 21, 2006, 09:20:51 ap »

Aaaargh. Tämä on taas näitä Kelan toimintatapojen tulkinnanvaraisuuksia..?

Itse sain 90-luvun alussa yhden ammatillisen tutkinnon ajan selkeästi korotettua opintotukea kuntoutuksen otsikon alla  (olin myös alle 20-v). Asuin kotona, joten tuota asumisjuttua ei tullut testattua, mutta ilman tätä kuntoutusjuttua opintotuessani olisi huomioitu vanhempieni tulot.

Ja kiitos tuon tuen (jota en sitten periaatteestakaan yrittänyt käyttää mihinkään muuhun kuin opiskeluun & opiskelun mahdollistamiseen eli kertomukset biletyksen rahoittamisesta opintotuin eivät päde minuun   ) sain sitten hoidettua itselleni toisenkin tutkinnon hyvään alkuun - loput hoidinkin sitten opintojen ohella työtä tekemällä, Hgissä eivät nämä asumiskustannukset ole ihan halvimmasta päästä. Eli meillä pappa ej betala kaikkea, vaikka muuten vanhempani ovatkin tukeneet aivan 100%:sti kaikessa.

Varmaan kannattaa kuitenkin mennä Kelaan juttelemaan asiasta & pitää mielessään heidän itsensä tekemät määrittelyt esim. siinä vaiheessa, jos ryhtyvät vetoamaan esim. aiempiin tuloihin, tms.
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Linkkejä

Jäsenten oma sivusto auennut

Julkaistu 12.06.2019 | 08:46