Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6862 jäsentä  •  416386 viestiä  •  19890 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Liisa1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Någon annan svenskspråkig gravid diabetiker?  (Luettu 6706 kertaa)

Pihla

• Intoilija
Någon annan svenskspråkig gravid diabetiker?
« : Maaliskuu 20, 2006, 22:49:35 ip »

Hej!

Finns här någon annan svenskspråkig gravid diabetiker?
Eller någon som redan har barn och vill berätta om sina erfarenheter?
Vi väntar barn nummer två. Men det känns som att jag glömt allt från förra graviditeten... Hör gärna om andras erfarenheter.

Hälsningar, "P"
Kirjattu
Paradigm sensoripumppu, silloin tällöin itse maksettu sensori
Prinsessa s. 2004
Prinssi s. 2006
Poikanen s. 2009

Milla B

• Aktiivinen
Re: Någon annan svenskspråkig gravid diabetiker?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 22, 2006, 17:45:40 ip »

Hej Pihla! Jag har fått två barn men måste medge att det är ganska länge sedan...   Svarar gärna om det är någonting du vill fråga. Hälsningar Milla B
Kirjattu
Herkkä Ykköstyyppi (Levis & Humalog)

Pihla

• Intoilija
« Vastaus #2 : Maaliskuu 22, 2006, 22:24:25 ip »

Hej Milla b!

Tack för svaret! Roligt att få svar!
Jätte trevligt om du orkar svara på frågor.

För tillfället kämpar jag på med mitt blodsocker vilket inte är det lättaste. Jag tycker att det är svårare nu andra gången än första gången. Kanske för att man denna gång inte kan sätta all sin tid på att bara kolla blodsocker utan också har ett barn att ta hand om. HbA1c har varit ganska ok. Då jag märkte att jag var gravid (kom lite som en överraskning) var det 7% så inte helt bästa möjliga. Men sjönk sedan på 2 veckor till 6,6% och nu senast var det under 6%.

MEN det jag undrar är:
Trots att HbA1c nu har varit ok så är det väldig varians i de blodsocker jag mäter hemma. Lätta far blodsockret upp närmare och över 10mmol/l  . I början hade jag väldigt mycket lågt blodsocker. Men nu har jag inte sååå ofta hypoglykemi. Hur var det för dig? Fick du blodsockret att hållas under 8mmol/l hela tiden? Och i så fall HUR?

Hur ofta mätte du ditt blodsocker (dvs hur många gånger per dag)?

Hur ofta gick du på kontroller?

Hurdana HbA1c värden hade du?

Är dina barn födda med kjejsarsnitt eller "nedre vägen"?
I vilken vecka är de födda?
Om du orkar/vill berätta så hör jag gärna mer om hur förlossningen gick och tiden på BB.

Tacksam för svar!

Hälsningar, "P"
Kirjattu
Prinsessa s. 2004
Prinssi s. 2006
Poikanen s. 2009

...necesse est.

• Matkailija
« Vastaus #3 : Maaliskuu 23, 2006, 21:54:08 ip »

Hej Pihla!
Jag är inte gravid nu heller och har "familjen full" med två, men önskar dej lycka till med baby-projekt #2. Hur gammal är din förstfödde?
Jag fick mina barn med kejsarsnitt vid vecka 37+2 och 35+1, den senare vägde då redan över 4kg. Friska och glada har de båda nog varit. Jag tycker ochså att den första var "lättare" att få (på Kvinnis). Med nummer två gick det nog bra i och för sig, men då fick jag så mycket mindre stöd av personalen speciellt före förlossningen (då i Åbo), och det var nog rätt så avgörande.
Blodsockren hölls rätt bra under båda graviditeterna ( då igen var det nog egentligen urusell vård med #2 i Åbo och jag fick klara mig själv så gott jag kunde ). Men nu med två barn och arbete och allt annat stök i livet är det nog svårt att alls hänga med eller göra rätt gällande min diabetes. Oj-oj... men det behöver ju inte bli så för dej, så lycka till!
Kirjattu
Byrokratia = taito tehdä täysin mahdollisesta täysin mahdotonta.

Pihla

• Intoilija
« Vastaus #4 : Maaliskuu 24, 2006, 13:39:41 ip »

Hej "necesse est"!

Tack för ditt svar och lyck önskningarna!

Vår dotter är nu 1 år och 8 månader. Övar sig flitigt på att prata. Hittills har hon en väldig massa ord på finska, men bara ett par enstaka svenska ord. Jag pratar svenska med henne, men de flesta andra finska. Men nog litar jag på att hon snart börjar prata också svenska (ser nämligen fram emot att sen då hon blir äldre läsa Pippi Långstrump på ORGINALspråket  ). Hon förstår båda språken lika bra.

En riktigt solig vår till dig och din familj!
Pihla
Kirjattu
Prinsessa s. 2004
Prinssi s. 2006
Poikanen s. 2009

...necesse est.

• Matkailija
« Vastaus #5 : Maaliskuu 24, 2006, 17:37:14 ip »

Vi bildar också en tvåspråkig familj och lever i en helt finskspråkig miljö, så visst har det varit utmanande att försöka få barnen att ta till sig svenskan. Det hjälper ju ändå mycket att mommo och moffa bor nära. Vårt äldre barn började också tala mycket mera svenska efter att den yngre föddes, för då fick han på något sätt ändå stöd i sitt språk i och med att han insåg att "mamma talar svenska med det där pyret också!" och att det inte var bara han som hade "ansvaret" att tala svenska med mej. Så han började också med att alltid tilltala babyn på svenska, och som tur är har det hållit i sig...  
Kirjattu
Byrokratia = taito tehdä täysin mahdollisesta täysin mahdotonta.

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #6 : Maaliskuu 24, 2006, 18:11:10 ip »

Hej igen Pihla!
Den äldre dottern föddes 11.12 och den beräknade dagen var 7.1. Förlossningen startade helt naturligt av sej själv. Ingen förstod att jag höll på att föda, då redan, fast jag hade så ont.
Min andra dotter föddes 23.9 och då var beräknad tid 7.10.Den förlossningen sattes igång med diverse mediciner. Båda flickorna föddes alltså nedre vägen. Båda gångerna spräckte barnmorskan hinnorna.
Jag skall kolla i mina rådgivningskort hur ofta jag var på kontroll. Då den första föddes fanns det inte ännu några mätare. Men under den andra graviditeten mätte jag kanske några gånger om dagen. Långtidssockret var nog säkert väldigt högt under den första graviditeten...
Kirjattu

Pihla

• Intoilija
« Vastaus #7 : Maaliskuu 25, 2006, 11:42:55 ap »

Hejsan Milla B!

Tack för nya svaret!  

Får jag fråga när dina barn är födda? 80-talet?
Det fanns alltså inte blodsockermätare för hemmabruk, men kunde de mäta HbA1c på sjukhus då?

Det vore snällt om du ville kolla hur ofta du var på kontroll.
Tog de förresten ögonbottenfotografier? Hur ofta?

Härligt att höra att allt gick så bra för dig!
Plus att det var trevligt att höra att båda dina barn fötts "nedre vägen".

Solig fortsättning på våren!

"p"
Kirjattu
Prinsessa s. 2004
Prinssi s. 2006
Poikanen s. 2009

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #8 : Huhtikuu 08, 2006, 19:00:37 ip »

Hei igen! Förlåt att jag inte svarat! Har börjat jobba för några månader sen på en ny arbetsplats och det tar alla mina krafter.
Nåja. Då jag kollar "Moderskapskortet" ser jag skojiga saker. Gick upp 20 kg! Från 50 till 70 kg.Beräknad dag var alltså 11.10. I början av februari visade testet positivt. Då jag räknar mina besök på rådgivningen och Kvinnokliniken i H:fors kommer jag till 18 besök. Där ingår också några intagningar på sjukhuset för närmare kontroller (vuorokausikäyrä). Den 15.9 togs jag in pga högt blodtryck och stannade inne till 23.9 då min dotter föddes.
Berätta du hur det går till nuförtiden !
Hälsningar, Milla B
Kirjattu

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #9 : Huhtikuu 08, 2006, 19:01:39 ip »

Min andra dotter föddes alltså 1989!
Kirjattu

Linkkejä