Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Mitä kummaa elimistöni puuhaa? -osa 2  (Luettu 2417 kertaa)

Maaria.

• Vanha tekijä
Mitä kummaa elimistöni puuhaa? -osa 2
« : Maaliskuu 18, 2006, 20:29:00 ip »

Kirjoitin viime kk-kierron tässä vaiheessa viestin, jossa jahkasin, oliko raskaus alkanut touhutipoista. No, nyt on heitetty kaikki ehkäisyt mäkeen ja tilanne on tismalleen sama.  Menkat on nyt päivän myöhässä, yllättäviä hypoja on päivittäin, närästää yms. Tämä kaikki on edennyt vieläpä saman aikataulun mukaisesti kuin viimeksi.

Kädet ristissä toivon, etteivät menkat alkaisikaan. Jos alkavat taas useamman päivän viiveellä, niin voiko tälle ilmiölle olla joku selitys? Esim. se, että hedelmöittyminen on tapahtunut, mutta alkio kiinnity tms.? Hypot ovat olleet sellaisia, etten niitä saa aikaiseksi psykosomaattisina vaikka haluaisin.

Vaikea tässä on rauhassa odotella...  
Kirjattu

Kerttuli

• Veteraani
Re: Mitä kummaa elimistöni puuhaa? -osa 2
« Vastaus #1 : Maaliskuu 19, 2006, 19:57:10 ip »

Minä olen elämäni aikana kokenut monta kertaa tuon "myöhässä"-ilmiön kun vuosikausia yritin tehdä lasta. Sitä ei vain koskaan sitten kuulunut.
Naisen elimistö on tosi ovela. Pelkäätpä tai toivotpa olevasi raskaana, niin kuukautiset ovat myöhässä. Pahimmassa tapauksessa kaikki muutkin raskauden merkit ovat olemassa ja hormonit heittelevät! Sitten teet raskaustestin ja se on negatiivinen. Ja hupsis, kuukautiset alkavat sitten jopa samana päivänä.
Jos haluat lasta, tee se suunnitelmallisesti, ole yhteydessä lääkäriin jos vuoden yrittämisellä ei ole onnistunut. Käykää molemmat testeissä ja edetkää sen mukaisesti.
Minä olen liian pitkään odotuksen kokemuksesta viisastunut, kantapään kautta, ja olen nyt lapseton.
Kirjattu
Mikä ei tapa - se vahvistaa.

Maaria.

• Vanha tekijä
« Vastaus #2 : Maaliskuu 19, 2006, 20:58:39 ip »

Edelleen uskallan väittää, että en saa tällaisia hypoja aikaiseksi vain luulemalla ja toivomalla. Etenkään viime kerralla asia ei ollut edes mielen päällä, kun ei ollut tietoista yritystäkään.

Mietin vaan, että vuoden verranko katson, jos tämä joka kierrossa toistuu. Siksi toivoisin jonkun kommentoivan, voiko moiselle ilmiölle olla joku selitys? Jos siis joku jotain tietää. En todella käsitä tätä.
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Maaliskuu 19, 2006, 21:28:57 ip »

Lainaus:

Mietin vaan, että vuoden verranko katson, jos tämä joka kierrossa toistuu. Siksi toivoisin jonkun kommentoivan, voiko moiselle ilmiölle olla joku selitys? Jos siis joku jotain tietää. En todella käsitä tätä.

Hmm. Kun jätin ekan kerran ehkäisyn pois raskautumisen toivossa, elimistö meni todella sekaisin: oksensin viikkotolkulla, voin pahoin n. puoli vuotta, menkat tulivat milloin tulivat useamman kuukauden, jne. Verensokerit olivat aivan sekaisin (niin ne tosin ovat olleet raskausaikanakin ja nyt imettäessä   ), ja vasta ehkäisyn jätettyäni havahduin edes siihen, että kuukautiskierrolla voi olla mitään tekemistä mielialojen tai fyysisen voinnin kanssa (olin aiemmin vain ihmetellyt itsekseni muiden puheita PMS:stä, kuukautiskivuista (ei itsellä vaan ikinä...), jne.). Ja noihin omituisuuksiin kiinnitti megalomaanisella suurennuslasilla huomiota, kun etsi merkkejä raskautumisesta. Villiä eloa sellainen ja taatusti erilaista kuin ehkäisyn aikana.

Tuohon hormoniperäiseen sekaisuuteen ei ollut mitään muuta lääkettä (lääkäreilläkään, joita näin vähintään kuukausittain) kuin odotella, josko elimistö vaikka tasaantuisi hormonien osalta. No ei se varsinaisesti tasaantunut ennenkuin olin vauvani synnyttänyt ja tuohon meni melkein 3 vuotta.

Kaikillehan ei suinkaan käy niin, että systeemit sotkeutuvat ihan maan perusteellisesti (ja tosi hyvä niin!), mutta naisen elo ei välttämättä ole lievemmissäkään tapauksissa ihan maan selkeintä aina, kiitos hormonien  & niiden muutoksien. Olivat ne sitten raskausperäisiä, stressiperäisiä tai esim. ehkäisyn muutoksesta johtuvia.

Täällä pidetään kyllä kaikki varpaat ja sormet pystyssä, jotta olisit "sekaisin" siitä syystä, mitä toivotkin, mutta tuo sekaisuus voi tosiaan johtua kovasti paljon muustakin. Ikävää sinällään, mutta toisaalta, tilanne voi olla joka tapauksessa petraantumassa sen osalta, että jos juuri tässä kierrossa ei tärpännyt, myöhemmin sitten kuitenkin - optimismia peliin ja hirmuisesti jaksamista & tsemppiä!  
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Maaria.

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Maaliskuu 19, 2006, 21:45:04 ip »

Niin ei kai tähän ole mitään selkeää järjellistä vastausta. Täytyy vaan odottaa. Menkkoja ei ole edelleenkään tullut. Ihmettelen, että oviksen ja menkkojen väli on nyt 2sti ollut pidempi. Tähän asti aina 14 vrk. Ajankohdan tiedän tarkasti, sitä on pakko tarkkailla huiman vs-nousun takia. Pillerien jättämisestä on kuitenkin jo 10 kk.
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Maaliskuu 19, 2006, 21:50:25 ip »

Jees, toisaalta, jos näitä pitenemisiä tapahtuu toistuvasti (kolme perättäistä kertaa on jo varmaa toistumista), niin onhan tuossakin yksi syy käydä tarkistamassa lääkärissä tilanne? Pystyy ainakin poissulkemaan mahdollisia sekoittavia tekijöitä.

Tuli myös mieleen, että kun olet niin insuliiniherkkä, voihan se olla, että olet vähintään yhtä herkkä reagoimaan myös muiden hormonien kautta, sitten enää tarttis keksiä että mihin reagoit..?
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
« Vastaus #6 : Maaliskuu 19, 2006, 22:32:58 ip »

Maaria, pidän sulle peukkuja pystyssä. Toivottavasti on tärpännyt.

Mä olen lopen kyllästynyt näihin hormooneihin. Saa niin herkäksi ja toisaalta nyt olen kaksi päivää kiukunnut aivan sietämättömällä tavalla. Ja ilman mitään syytä, ei voi olla kyseessä kuin hormoonit! Inhottaa oikein itseäänkin, kun kiukuttaa ja kaikki asiat suututtaa.

Ja turvottaa, kuin ilmapallo olisin. Ja naama kukkii ja sietämättömiä fiiliksiä. Kahtena aamuna sokerit olleet koholla, ja iltaisin matalia. Ja mikään ei tunnu enää normaalilta. No odottelen, että ne menkat alkaa, mutta toisaalta tiedä sitten. Viime alkuviikon kaikki hajut kävi niin voimakkaasti nenään, että voin kaupassakin pahoin, kun tuote-esittelijä maistatutti tuotteitaan. Mä voin pelkästä hajusta pahoin, yöllä olen herännyt wc:n, jota yleensä en tee. Ja vatsaa on nipistellyt sekä rinnat ovat arat. Tiedä sitten mitä odottaa, kuukautisia vai raskautumista? Inhottaa!

Mutta asioille ei voi mitään, pitää vaan yrittää jaksaa ja odottaa... Parempi olisi, kun pääsisi kunnon tukkimettälle ja hakkaan kirvestä puuhun ja huutamaan täysillä.  
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

Panny

• Jäsen
« Vastaus #7 : Maaliskuu 20, 2006, 11:48:36 ap »

Tiedä sitä sitten puuhaako mun elimistö vai tekeekö tajunta tepposet, mutta mulla on noita oireita joka kerta. Ensimmäiset luomukierrot meni varmaan pillerivieroituksessa, mutta mitä pidempään olen ollut ilman, sitä pahemmiksi/selvemmiksi PMS:t muuttuvat ts. "valeraskausoireet". Kai sitä niiiiin toivoo tärppiä, että jokainen pienikin puristus tai kuumotus, vilunväristys tai muu olisi raskausoire, että tavallisesti niihin ei edes kiinnittäisi huomiota. Tai että tulkinta olisi toinen- turvotusta, nipistelyä pahaa oloa makeanhimoa jne.
Mun ovisaikaan insuliinia tarvii lisätä aika lailla ja jos en sitä vähennä sitten riittävän ajoissa niitä hypoja sitten tulee.
Taas kerran tässä piinaillessa päätin, että NYT en toivo mitään...
Kirjattu

Linkkejä