Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Hgin liuskajakelu vielä kerran  (Luettu 11706 kertaa)

Tea

• Lentävä kynä
Re: Hgin liuskajakelu vielä kerran/VOITTO KOTIIN!
« Vastaus #15 : Helmikuu 27, 2006, 12:32:47 ip »

Jees, no olenkin käynyt siellä jo ennen tuota Pääkaupunkiseudun diabetesyhdistykseksi muuttumista (ymmärtääkseni Helsingin seutu on sama asia kuin pääkaupunkiseutu, joten en ihan seurannut, ketä tuo nimenmuutos lämmitti..? Neuvolanimitykset menee samaan piikkiin)  

Mutta nyt pääasia: kuulin juuri, että  liuskahakemukseni meni sellaisenaan läpi (siis se 8 liuskaa/pvä), tosin aivan käsittämättömän metelin kera  

Ah, kun tuntuu massiivisen hyvältä - joskus kannattaa käyttää hieman aikaa paperitöihin ja kun lääketieteelliset faktat ovat selkeästi tilanteen osalta esitettyinä, ei hallinnolliseen helppouteen pyrkivä paavikaan voi niitä kumota (tai jos olisi kumonnut, olisi tapaus saanutkin riemastuttavat jatkotoimet aikaiseksi)

(okei, myönnetään että ottaisin mieluusti vaikka reilusti vähemmän liuskojakin, jos vain verensokerit tasoittuisivat jo pikkuhiljaa tästä hormonipyörityksestä. Nimim. viikonloppuna alin mittaus 1.7, ylin 28.1 - molemmissa kyllä edelleen kävelykunnossa )
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Helmikuu 27, 2006, 13:11:32 ip »

Hyvä Tea

Kyllä siitä omasta paperityöstä apua on. Itse sain läpi liuskamääräni ilman ylimääräisiä lääkärin uudelleenmäärittelyjä juuri kirjoittamalla seikkaperäisen sähköpostin tilanteestani kaikkine komplikaatioineen ja Hba1c:n paranemisineen mittaustiheyden kasvaessa. Ja tietenkin vaatimalla diabetekseen erikoistuneen ja minut parhaiten tuntevan lääkärin määräämän liuskamäärän hyväksymistä

Ylihoitaja jopa kysyi soittaessaan, että riittääkö tämä nyt vai tarvisinko enemmän (pyysin "vain 6 liuskaa vuorokaudessa"). No minä kuitenkin pysyin lähetteen määrässä, koska sillä olin hyvin tullut toimeen edellisenkin vuoden
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Helmikuu 27, 2006, 13:34:49 ip »

Lainaus:

No minä kuitenkin pysyin lähetteen määrässä, koska sillä olin hyvin tullut toimeen edellisenkin vuoden

Juu, no itsekin perustin normaalia suuremman tarpeeni täksi vuodeksi yksin tälle raskaudenjälkeiselle hurlumheille, jossa esim. normaalit verensokerin poikkeaman oireet voivat olla ihan mitä vain. En varmasti mittaa näin taajaan normaalipäivänä, eikä ole tarviskaan.

Esim. väsymys:
1. kuka tahansa pienen vauvan äiti on valvotuista öistä väsynyt ja tuohon auttaa nukkuminen
2. korkeat verensokerit perinteisesti ovat väsyttäneet, niin nytkin, ja silloin siis tuloksesta riippuen lisää insuliinia tai fyysistä rasitusta peliin
3. matalat verensokerit väsyttävät myöskin, hoitokeinona hypoeväät.

Vaan kun juuri hormonien vaihtelut & imetys vaikuttavat verensokereihin niin, ettei pysty loogisesti päättelemään, mistä normaalisti selkeä oire yhdistettynä päivän aiempiin tapahtumiin oikeasti kertoo. Ja toiminta tietysti riippuu syystä.

Esim. tuo mittaamani 1.7 - tunti ennen sitä verensokeri oli kymmenen pintaan ja ajattelin, että on turvallista mennä nukkumaan kun väsytti & oli mahdollisuus nukkua. Havahduin siitä sitten tunnin kuluttua johonkin, mittasin ja sain tuon 1.7:n lasiin. Rock. Onneksi olen sitä lajia, joka vielä kykenee toimintaan matalissa lukemissa. Vauva näet aloitti huudon ruokansa puolesta samalla hetkellä...

Mutta onneksi järki voitti tuossa liuskamittelössä. Olisin ollut valmis menemään pidemmällekin tarvittaessa - adrenaliinilla saa kuitenkin nostettua verensokereita, joka toisinaan tulee erittäin tarpeeseen nykyolosuhteissa  
Kirjattu
Tea

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Helmikuu 27, 2006, 14:01:13 ip »

Juu, kyllä ne hyvin argumentoidut omat "valituskirjeet" näyttävät purevan   ja varsinaisen hoitohenkilökunnan aika jää tärkeämpiin tekemisiin, kuten (vaikkapa omalla kohdallani) uudelleen perusteluihin.

Oma d-tiimini (ainakin lääkäri ja hoitaja - Hesan kunnallisella puolella) olivat palaveroineet tämän jakelutahon "johtoportaan" kanssa ja kuulin, että ainoa myönnytys oli ollut se että  hoito ei saa liuskajakelun takia vaarantua.

Toivotaan, että tämä kaikki on vaan jonkinlaista alkukankeutta apuvälinejakelun puolelta ja että näiden alkutappeluiden jälkeen homma lähtisi kaikkien osalta pelaamaan hyvin  
Kirjattu
Antsu1

TonninStiflat

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Helmikuu 27, 2006, 14:36:55 ip »

Mites heille jotka eivät osaa tai jaksa hienoja lääketiteellisiä argumentteja laatia.
Tai muuten vain ovat lahjaksi saaneet epäedullisen pärstäkertoimen.
Heitähän kuitenkin suurin osa meistä on, ainakin byrokraattien arvomaailmassa.
Näinhän sitä säästöö syntyy.
Niin ja tietysti tasa-arvo kunniaan.
Kirjattu
\|||/ TonninStiflat Vantaa
(o o) NHH, Monipistoshoito D2, Verenpaine ja
-(_)- keuhkoputkenahtaumatautinen.

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Helmikuu 27, 2006, 15:17:01 ip »

Tätä asiaa minäkin olen ajatellut, että miten sellaiset, jotka eivät jaksa "tapella" ja selvittää ja kirjoittaa ja taas soitella ja perustella... ja huh...?

Omat argumettini eivät auttaneet minulla vaan ainoastaan tuo hurlunhei, jonka jo alussa kirjoitin.

Tämä tässä pännii kanssa ihan helvetillisesti, että mikä kelpaa toisilla, ei kelpaakaa toisilla. Ja toisille hyväksytään mukisematta lisää liuskoja ja toisille taas ei. Tässä ei ole mitään logiikkaa, ei ede naisen sellaista.

Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Helmikuu 27, 2006, 15:32:50 ip »

Lainaus:

Kyllä siitä omasta paperityöstä apua on.

Tai sitt ei kaikissa tapauksissa...  
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Helmikuu 27, 2006, 22:30:00 ip »

Lainaus:

Tätä asiaa minäkin olen ajatellut, että miten sellaiset, jotka eivät jaksa "tapella" ja selvittää ja kirjoittaa ja taas soitella ja perustella... ja huh...?

Jees, itse ajattelin asian niin, että kun näitä kirjallisia vastalauseita tulee riittävän taajaan, vaikka ei edes kaikilta, siitä kuitenkin hyötyvät kaikki. Koska päätöksen järkevyys versus diabeetikon arki törmäävät rankasti ja aiheuttavat jatkuvaa & erittäin kiusallista päänvaivaa päättäjille näiden hakemusten muodossa.

Ehkäpä alkavat nähdä kokonaiskuvaa ja osaavat arvioida toimintatavat uudelleen, hieman toimivammasta näkökulmasta, kaikkia, eikä vain niitä, jotka osaavat riittävän painavaa postia päättäjille laittaa, koskien. Mieluummin siis meteliä peliin kuin omissa nurkissa jupiseminen. No, olen se ikuinen optimisti ja valmis kaikenlaisiin rientoihin fiksujen juttujen puolesta. Hehee.

Ja kyllähän sitä voi kollegiaalista apua saada myös muilta diabeetikoilta näiden paperien väsäämiseen - ei se ole hallintolääkärien yksinoikeus  
Kirjattu
Tea

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Helmikuu 28, 2006, 16:46:31 ip »

Nyt tekisi mieli kiroilla ja lujaa. Oman lääkärini (Suomen huippuja) antamat perustelut suoraan Sumuvuorelle eivät auttaneet hilaamaan liuskamäärääni kuin hieman ylöspäin. Lääkärini antoi lähetteen 7 / vrk, Sumuvuori oli päättänyt suuressa viisaudessaan 5,6.  

Näköjään strategia on se, että siellä päässä annetaan periksi pikku hiljaa ja vain niille, joilla on eniten taistelutahtoa. No, saivatpa ainakin mut nousemaan barrikadeille.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Helmikuu 28, 2006, 22:49:48 ip »

Vaikea tietää, miten pitäisi perustella suurempaa liuskantarvetta. Itse perustelen omaani sillä, että minulla on huono hoitotasapaino. Mutta hoitopaikassani taas oltiin sitä mieltä, että koska minulla on huono tasapaino, en tarvi niin paljon liuskoja.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Helmikuu 28, 2006, 23:31:12 ip »

Hmm. Sarjassa kollegiaalista apua & yleiskommenttia liuskahakemuksiin... Lainaus Antsulta:

"Oma d-tiimini (ainakin lääkäri ja hoitaja - Hesan kunnallisella puolella) olivat palaveroineet tämän jakelutahon "johtoportaan" kanssa ja kuulin, että ainoa myönnytys oli ollut se että  hoito ei saa liuskajakelun takia vaarantua ."

Eli nyt siis jos hoitotasapainotavoite on asetettu HbA1c-arvolle <7.5, niin käytännössä siis tarttuisin hakemuksessasi ensimmäisenä tuon tavoitteen saavuttamiseen, mikä edellyttää mittaamista x krt/vrk.

Tämän vaatimuksen tueksi on tietysti hyvä laittaa kirjanpito mittauksista vaikka kuluneelta kuukaudelta, jonka kautta voi näyttää sekä nykytilanteen että liuskojen todellisen kulumisen. Tarkka kirjanpito kertoo myös siitä, että todella näet vaivaa asian suhteen.

Ja siihen päälle perusteluksi kaikki muu mahdollinen asiaan vaikuttava: vaativat liikuntasuoritukset, vuorotyö, lasten huoltajuus, työnkuva, aikaisemmat vaaratilanteet & sairaalakeikat esim. hypojen vuoksi, yksilöllinen reagointi esim. hormonaalisiin muutoksiin, stressiin, hypoherkkyys, ketoasidoosiherkkyys, elämäntilanne yleensä, tiedossa olevat leikkaukset/hoitotoimet, tarve olla ajokunnossa, jne. - siis asiat, jotka itselllesi aiheuttavat tarvetta varmistella verensokeritasoa tai mahdollista heittoa sokereissa ns. normaalista, ja näissä nimenomaan siis sellaiset, jotka eivät ole joko itsesi muutettavissa tai joiden kokonaishyöty taudinkin hoidossa (esim. kestävyysurheilu) on suurempi kuin se, ettet esim. harrastaisi urheilua - eihän mittauksia tarvitse tehdä, jos elämä kulkee päivästä toiseen samalla tavalla tai jos et kertakaikkiaan välitä pätkääkään, miten tautisi voi. Perusteluissa myös se, ettei asioita voi ennakoida 100% varmasti on edullista, sillä jos kuvio toistuu aina samalla tavalla, ei mitatakaan tarvitse.  

Lopuksi voi kuitata sen, miten asia sinun kohdallasi todennäköisesti etenee, mikäli et voi toteuttaa hoitoasi esittämälläsi perustellulla tavalla. Näin siis siirrät heille vastuun siitä, että he tietoisesti epäävät sinulta mahdollisuuden välttää huono tautiennuste, lisäsairaudet pitkällä juoksulla, jne. jos eivät siis liuskoja perustellun tarpeesi mukaisesti anna. Ja hakemuksessa kannattaa nimenomaan käyttää pidempää aikaperspektiiviä kuin vain tämä vuosi nykytilanteen lisäksi seurausten arvioimisessa - tautihan ei ole poismenossa, mutta riittämätön hoito kostautuu pitkällä aikavälillä kyllä.

Ja kyllä tuollaiseen selvitykseen riittää 1 A4, ei sen yhtään pidempi tarvitse olla.

Suullisesti sama esitettynä on aina heikompaa (jollei ole erittäin hyvä puhumaan), koska joku argumenteista voi jäädä sanomatta tai tilanne voi kärjistyä juupas-eipäs -väittelyksi. Suullisessa esityksessä sen sijaan voi aina nojata paperille kirjoitettuun.

Lisäksi dokumentista jää aina jälki, johon voi palata, mikäli joku jossain ryhtyy selittämään, ettei tällaisesta ole ollut mitään puhetta. Hyvään hallintotapaan kuuluu niinikään vastata kirjallisesti perusteluiden kera kirjalliseen pyyntöön - ja tuotahan voi käyttää sitten jatkotaistoissa.

Oliskos tästä mitään hyötyä..? Tsemppiä kovasti kaikille taistoon!
Kirjattu
Tea

RAR

• Lentävä kynä
Siis mitä?
« Vastaus #26 : Maaliskuu 01, 2006, 09:24:47 ap »

Lainaus:

Mutta hoitopaikassani taas oltiin sitä mieltä, että koska minulla on huono tasapaino, en tarvi niin paljon liuskoja.

Nyt mä kyllä putosin.. Siis mitä tällä tarkoitettiin?  
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Maaliskuu 01, 2006, 09:44:05 ap »

Mun perusteluissa oli juuri noita Tean mainitsemia juttuja. Tean kirjoitus on täynnä niitä pointteja, joita kirjelmään kannattaa laittaa.

Ja pointtejahan mulla riitti. Mainituksi tuli insuliini/hiilariherkkyyteni, liikunta, autoilu, liitännäiset ym Tean listalla olleet asiat ja niinkuin tätä palstaa lukeneet tietävät, niin mulla on melkoisesti liitännäisiä, mutta olen onnistunut saamaan ne melkoisen hyvään jamaan ja juuri selvästi parantuneen hoitotasapainon avulla. Ja toki kaikki hätkähdyttävät jutut kannattaa mainita, itselläni ASO sekä sen aiheuttama valtimonohitusleikkaus ja yhden varpaan amputointi.

Itse en laittanut omia mittaustuloksiani suoraan mukaan, vaan totesin, että olen valmis näin haluttaessa tulokset esittelemään ja kertomaan miten aktiivisesti käytän tuloksiani hyväkseni päivittäisessä hoidossa.

Itselläni oli suoraan mukana pitkäaikaissokerini kehitys vuodesta 1999 sekä lisäksi tieto kulloisestakin mittaustiheydestä. Myöskin esim. kyseiselle aikavälille sattuva selvä Pt-Krea-Cl -arvon paraneminen näytti hyvältä. Se arvohan mulla oli jo läheni dialyysin aloittamistoimenpiteisiin valmistautumis-arvoja, mutta nyt on selvästi parempi  

Ja minä viittasin esim. myös HUSin nefropatian hoito-ohjeisiin, joissa yhtenä kohtana on mahdollisimman hyvä Hba1c-taso, vähintään alle 7,5%. Ja viittasin myös erään nefrologin antamaan tavoitteeseen, alle 7%, jonka totesin juuri saavuttaneeni.

Yhteen A4:een todella mullakin varsinainen teksti mahtui ja sen lisäksi oli se Hba1c-kehitystaulukko.

Ja sitten vielä hyvä lopetus   Itselläni oli:

Odotan puoltavaa lausuntoa liuskamääräni kasvatukselle hoitavan lääkärini määräämälle tasolle. Olen myös valmis tapaamiseen, jossa voin näyttää miten noita mittauksiani hyväksikäytän aktiivisessa omahoidossani, jos leikkauksen syynä on epäily turhista mittauksista.

Älkää vaan luovuttako, se on tärkeintä.
Kirjattu
Antsu1

anna-mari

• Vanha tekijä
« Vastaus #28 : Maaliskuu 01, 2006, 10:26:02 ap »

Hyvä Antsu! Päätöslauselma oli todella  vakuuttava
Kirjattu
"What cannot be cured, must be endured"

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Maaliskuu 01, 2006, 10:43:15 ap »

Lähetin tosi vihaisen meilin eilen liuskajakeluun ja tänään aamulla sieltä soitettiin, että mun saamaan meiliin oli tullut kirjoitusvirhe. Piti lukea 2550 ja luki 2050 liuskaa / vuosi. En tiedä pitäisikö lukea "kirjoitusvirhe", olen tullut tässä jo aika vainoharhaiseksi. No joka tapauksessa, he olivat myöntäneet mulle sen 7 liuskaa / vrk, minkä tarvitsen.

Eli meikäläisen kohdalla asiat kääntyivät parhain päin. Jos siitä on jotain hyötyä jollekin, niin ainakin yksi diabeetikko on saanut hormonien vaihtelun perusteella tarpeensa mukaan liuskoja. Vedotkaa vapaasti mun tapaukseeni, jos jollain on sama tilanne! Yksärillä annan myös henkilötiedot, mutta vasta viralliseen valitukseen.

Valitettavaa tässä on a) että pitää olla erittäin aktiivinen, hyvissä voimissa ja sinnikäs saadakseen tarpeensa mukaan liuskoja ja/tai b) pitää olla maineikas ja tiukkasanainen lääkäri. Toivottavasti ainakaan lääkärin maineella ei oikeasti ole merkitystä.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59