Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Hgin liuskajakelu vielä kerran  (Luettu 11652 kertaa)

Antsu1

• Lentävä kynä
Re: Hgin liuskajakelu vielä kerran
« Vastaus #45 : Maaliskuu 06, 2006, 13:53:39 ip »

Lainaus:

Tuo 6 § pykälä on mielenkiintoinen; Potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä. Otsikko on kuitenkin Potilaan itsemääräämisoikeus. Onkohan niin, että kyseinen pykälä on tehty tarkoittamaan vain sellaisia tapauksia, joissa potilas itse vapaaehtoisesti haluaa luopua hoidostaan, mutta että toisin päin se ei olisikaan voimassa eli jos potilas itse haluaakin jotain hoitoa??  

Minä olen kait jotenkin onnistunut aina vaatimaan sellaisia hoitoja/tutkimuksia, että lääkärinikin on ollut samaa mieltä. Useinkin olen halunnut jotain testejä tai selvityksiä ja jostain syystä aina niihin on suostuttu

Parhammillaan "arvauskeskuksessa" on lääkäri oikein kysellyt, että mitä mä haluaisin hänen tekevän, mitä kokeita määräävän...

Ongelmia varmaan tulisi, jos vaatisi sellaisia hoitoja, joille lääkäri ei näe/koe/tiedä olevan tarvetta kyseisessä tapauksessa.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #46 : Maaliskuu 06, 2006, 14:45:53 ip »

Juu, tuo on ongelmallista silloin, kun on monia eri asiantuntijatahoja vaatisia juttuja - hankalaa

Itse törmään tuohon samaan usein työssäni, vaikka se kaukana terveydenhoidosta onkin. Isoissa kokonaisuuksissa (vertaa monia sairauksia) ei yksi taho uskalla ottaa vastuuta kuin omasta erikoisalastaan. Itse huomaan sen ohjatessani kysyjiä (=hoitoa tarvivia) toisten erikoisalojen asiantuntijoiden pakielle ja toisaalta itse tietoja tarvitessani joudun myös juoksemaan useampien tahojen luona.

Vaikka tietoa olisi kuinka "bittivirtana" ei se välttämättä riitä luettuna, vaan ihan kasvokkaista konsultaatiota sitä tarvisi (esim. yhden alan erikoislääkäri toisen alan erikoislääkärin kanssa). Mulla onneksi tuota konsultaatiota saa sentään samasta rakennuskompleksista, mutta terveydenhoidon puolella se ei taida olla yhtä helppoa  

Nyt meni todellakin kauas alkuperäisestä aiheesta, mutta tälläistä se on myös ICT-alalla - ainakin välillä
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

tv

• Intoilija
« Vastaus #47 : Maaliskuu 06, 2006, 16:40:48 ip »

Lainaus:

Tuo 6 § pykälä on mielenkiintoinen; Potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä. Otsikko on kuitenkin Potilaan itsemääräämisoikeus. Onkohan niin, että kyseinen pykälä on tehty tarkoittamaan vain sellaisia tapauksia, joissa potilas itse vapaaehtoisesti haluaa luopua hoidostaan, mutta että toisin päin se ei olisikaan voimassa eli jos potilas itse haluaakin jotain hoitoa??

Siiri,
ei se vain hoidosta luopumista tarkoita. Mahdollinen hoito kun ei ole pelkästään yksi kyllä/ei- vaihtoehto. Kyllä-vaihtoehto sisältää monenlaisia valintoja, joista ne jotka ovat potilaan tahdon vastaisia eivät ole hyväksyttäviä.

6 §:ssä on velvoite vain hoitavalle osapuolelle: potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan, mistä seuraa, että vastentahtoinen hoito ei ole hyväksyttävää. Onko sitten  lääkärin liuskalähete vaikka 7 liuskaa /viikko vastentahtoista hoitoa, jos potilas sanoo tarvitsevansa 7 liuskaa päivässä? On.

Kuitenkaan 6 §:stä yksistään ei seuraa potilaalle vapaata, rajatonta  oikeutta vaatia etukäpälä ojossa, että nyt  tuhat miljoonaa liuskaa tänne ja sassiin, eikä oikeutta mihinkään muuhunkaan hoito-/tutkimustoimenpiteeseen. Mutta oikeus tulla hoidetuksi lääkärille tarjolla olevista vaihtoehdoista potilaan tahtoa vastaavalla tavalla seuraa 6§:stä.

Potilaslain 3§:ään sisältyy myös liuskajakelu: potilaalla on oikeus laadultaan hyvään  terveyden- ja sairaanhoitoon. Liuskajakelusta on olemassa kansallinen suositus, jota voidaan pitää diabeetikkojen kohdalla hyvän terveyden hoidon kriteerinä. Helsingissä tuota ohjetta ei noudateta, vaikka totuuden vastaisesti  väitetäänkin noudatettavan.

Jos 3§:ää noudatetaan, potilaalla on hoidon yhteisymmärrysvelvoitteen (6§)  perusteella oikeus vaatia ja saada  kansalliseen hoitosuositukseen sisältyvästä liuskamäärästä se, joka  vastaava hänen omaa, oman valintansa mukaista henkilökohtaista tarvettaan, kansallisen jakelusuosituksen kriteereiden mukaisesti.

Hoitosuosituksessa  on 15 erillistä syytä, jotka oikeuttavat/velvoittavat tihennettyyn seurantaan.
Kirjattu

Linkkejä