Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Hgin liuskajakelu vielä kerran  (Luettu 11720 kertaa)

KatriM

• Intoilija
Re: Hgin liuskajakelu vielä kerran/VOITTO KOTIIN!
« Vastaus #30 : Maaliskuu 01, 2006, 10:51:35 ap »

Ensimmäinen liuskojen hakureissuni on nyt tehty. Sain entisen määrän, joka on enemmän kuin suositus, mutta ei hirveän paljon. Erittäin ystävällinen henkilö ja kaikki sujui mukavasti paitsi: Reissu kesti 1,5 tuntia  Täältä Koillis-helsingistä ei pääse mihinkään jakelupisteeseen yhdellä kulkuneuvolla. Kävin Koskelassa ja matka vaatii bussin vaihtamisen. odotteluaikaa ei paljon tullut kun käytin HKL:n reittiopasta ja silti tuo aika. Olen alusta asti ihmetellyt miksi oman alueemme sairaala, Malmi, ei ole jakelupaikkana  Tämähän vaatii huonosti käveleviltä taksin käyttöä ja muilta pitkää poissaoloa töistä.
Kirjattu

Sokeritoppa

• Jäsen
Re: Hgin liuskajakelu vielä kerran
« Vastaus #31 : Maaliskuu 01, 2006, 12:29:12 ip »

Täytyy tässä kertoa meidän kokemukset hoitovälinejakelusta. Eli poikani,13 v., on sairastanut 3 vuotta D1:stä ja olemme siis tähän asti saaneet mukisematta tarvittavat välineet Malmin terveysasemalta. Eli noin 5-6 liuskaa/päivä. Noin 5-6 neulaa monipistoshoitoa varten /päivä. No ikuisena pessimistinä aloitin soittamisen sairaalaan välinejakeluun jo noin kk ennen kuin kamat loppuivat. Seuraavassa homman kulku pääpiirteittäin.

1.Soittoyrityksiä kaikkiin kolmeen jakelupisteeseen, ei pääse mihinkään läpi, noin 30 min yrittämisen jälkeen vihdoin vastataan Kivelässä.
2.Hoitaja toteaa, että listoilta löytyy vain pojan nimi, ei mitään välinetietoja. Toteamus, ei voida antaa mitään ulos.
3. Soitto omalle Malmin terveysasemalle. Ei taaskaan pääse läpi.
4. Seuraavana päivänä uusi yritys, nyt terveydenhoitaja vastaa muutaman yrittämisen jälkeen.On kuulema lähettänyt tiedot sairaalaan, mutta lähettää ne nyt uudestaan. Samalla käydään läpi vielä kerran oikeat määrät.Homma OK??
5. Taas viikon kuluttua soitto jakelusairaalaan. Ei taaskaan meinaa päästä läpi, noin 20 min yrittämisen jälkeen vastataan. Nyt löytyy jo pojan kohdalla hoitovälinetietoja. Mutta neuloja merkitty vain 2/päivä. Liuskoja noin 4 /päivä.Sanon, ettei riitä. Jos on kolmenlaista inskaa käytössä, niin ei siihen riitä 2 neulaa.Vastaus, että pitää taas ottaa yhteys terveysasemalle.
6. TAAS useamman yrittämisen (30-40 min) jälkeen saan terveydenhoitajan kiinni. Hän sanoo ettei voi lisätä neulamääriä eikä muita, soita HYKSiin diapolille, että lähettävät uuden lähetteen.
7. Soitto HYKSiin, sieltä vastataan heti, laitetaan lähete kaikilta osin kuntoon, tarkistetaan määrät jne. Luvataan lähettää se Malmin terveyskeskukseen.
8. Nyt olen odottavalla kannalla ja yritän taas loppuviikosta soittaa jakelupisteeseen josko nyt olisi kaikki kunnossa ja voisin hakea kamat.Ne nimittäin kohta loppuvat.
Tuli vaan tässä mieleen, että onko tämä nyt uusi keino vähentää potilaita ja tappaa osa hoidon puutteeseen ja säästää kustannuksia.TÄ
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Maaliskuu 01, 2006, 12:41:37 ip »

Lainaus:

Tuli vaan tässä mieleen, että onko tämä nyt uusi keino vähentää potilaita ja tappaa osa hoidon puutteeseen ja säästää kustannuksia.TÄ

Lyhyt vastaus: kyllä.  
Kirjattu

Sokeritoppa

• Jäsen
« Vastaus #33 : Maaliskuu 01, 2006, 13:10:12 ip »

Olen itse asiassa aika kiukkuinen tästä rumbasta. Kelle tästä voisi laittaa kirjallisen valituksen. Työtoverit (raukat) ovat jo saaneet kuulla marmatusta ja yritän saada aikaiseksi kirjoituksen Hesaan, jos vaikka julkaisisivat. Mutta kuka on se viranomainen joka vastaa tästä asiasta.
Terveuskeskuksen Matti Toivolalle voisin tietysti ensin laittaa viestiä. Hänen allekirjoittamassaan kirjeessä luvattiin, että homma hoituu jne.
nimin tarttis tehrä jotain
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Maaliskuu 01, 2006, 13:20:36 ip »

Lainaus:

Kelle tästä voisi laittaa kirjallisen valituksen.

Jokaiselle mainitsemallesi taholle, siis paikkojen hallinnollisille vetäjille nimellä (nimet saa vaihteesta ainakin).

Lisäksi tietysti tämän hoitovälinejakelun keskittämispäätöksen tekijälle, joka lienee sama taho, jota kiinnostaa liuskoihin uponneet rahat (keskittämispäätöstähän perusteltiin säästöillä).

Sama kirje toiminee kaikissa tahoissa yhtä hyvin.
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

RAR

• Lentävä kynä
Antsu1: Palaute liuskajakelusta?
« Vastaus #35 : Maaliskuu 01, 2006, 13:31:45 ip »

Käsittääkseni Antsu keräsi kokemuksia jakelusta eteenpäin laitettavaksi:
http://www.diabetes.fi/ubbthreads/showflat.php?Cat=0&Number=57739&an=0&page=1#Post57739

Antsu1 osannee vastata, onko palautetta tullut ja onko niille jotain tehty? Kiitti.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
Re: Antsu1: Palaute liuskajakelusta?
« Vastaus #36 : Maaliskuu 01, 2006, 14:40:53 ip »

Valitettavasti en tällä hetkellä tiedä tarkkaa tilanetta yhdistyksen puolelta, koska olen ollut lomalla ja muissa kiirejutuissa tässä koko helmikuun.

Pääkaupunkiseudun Diabetesyhdistys etunenässä Hesan alueosasto on kuitenkin yrittänyt vaikuttaa asioihin ja kerää teidän kokemuksianne päättäjille vietäväksi, kuten yhdistyksen sivuilta http://www.psdiabetes.fi/ajankohtaista.htm voi lukea (selaa vähän alemmas sivua...)

Siellä on myös sähköpostiosoite, johon toivotaan palautetta meiltä "käyttäjiltä". Laitanpa vielä tähänkin tuon osoitteen: yhdistys@psdiabetes.fi
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

d1-nainen

• Lentävä kynä
Re: Siis mitä?
« Vastaus #37 : Maaliskuu 01, 2006, 16:55:15 ip »

[
Lainaus:

Keiju, tulkitsin itse asian niin, että koska olen jo vuosikausia saanut paljon liuskoja enkä siitä huolimatta ole onnistunut saamaan aikaan hyvää hoitotasapainoa, en enää ansaitse liuskoja. Tämä on sitä kuuluisaa tulosvastuuta.

Höh ei se lainaus tullutkaan siihen, vaikka yritin.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Maaliskuu 01, 2006, 23:36:34 ip »

[quote
koska olen jo vuosikausia saanut paljon liuskoja enkä siitä huolimatta ole onnistunut saamaan aikaan hyvää hoitotasapainoa, en enää ansaitse liuskoja. Tämä on sitä kuuluisaa tulosvastuuta.

Tää on myös mun kova pelkoni. Itselläni on nyt hoitotasapaino niin huono, että siirsin Meilahden aikaa nyt maaliskuulta toukokuulle (onneksi Meikussa on pitkät jonot!) Arvot ei nyt olisi kovin vertailukelpoisia  
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Maaliskuu 01, 2006, 23:56:55 ip »

Vastapuolella ilmeisesti liuskojen määrän rajoittamisen syyksi kelpaa nyt sekä hyvä että huono tasapaino. Jos on hyvä tasapaino, niin ei tarvi enempää liuskoja, kun on jo hyvä tasapaino. Jos on huono tasapaino, ei tarvi senkään vertaa liuskoja, kun ei osaa käyttää mittausarvoja hyödyksi.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #40 : Maaliskuu 02, 2006, 22:36:07 ip »

tähän tää mennee, dippelit lykkää liuskojenmenetyksen pelossa aikojaan kun on huono tasapaino, sen sijaan että aikaistaisi niitä saadakseen siihen apua...

ei siis henk. koht. sulle misty, vaan systeemiä päivitellen
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Maaliskuu 03, 2006, 00:18:14 ap »

Samaa mieltä kanssasi Dadda tämä on tosi hullu systeemi  
Kirjattu

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Maaliskuu 03, 2006, 08:34:08 ap »

Mulla on Misty kans ollut muutaama kuukausi pääasiassa pelkkiä korkeita sokereita ja Hba1c on varmaan tosikorkee, mutta mä en meinaa ottaa siitä paineita, koska mä olen tavallaan tehny sen (siis pitäny sokerit korkeella) ihan tahallaan. Mulla kun ei ole ollu pitkään aikaan nyt kunnon hypoa! Mä olen ajatellu nyt alkaa pikkuhiljaa säätämään basaaleja "uuteen uskoon". Mulla on maaliskuun loppupuolella d-polille lääkärille aika ja mietin että mitäköhän se remppakeinostani tuumaa..... Liuskoja on kyllä menny tän ekstrakorkeen aikakaudenkin aikana sama määrä kuin ennenkin.
Mä soitin just eilen Herttoniemen liiuskajakeluun ja kaikki sujui ihan hyvin. Liuskajakelija oli ystävällinen ja ymmärtäväinen  ja sanoi, että määriä voi sitten loppuvuodesta vielä muutella jolleivät nykyiseet määrät tunnu riittävän. Ainoo asia mikä mua vähän jurppi on, ettei enää ole tuttua liuskajakelijaa, joka tuntee mut ja tietää mun vaivoja sekä se, että jonotusaika sekä puhelimessa että tarvikkeiden saannissa on turhan pitkä.
et silleen....... MiniMi
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

Sokeritoppa

• Jäsen
« Vastaus #43 : Maaliskuu 03, 2006, 09:49:00 ap »

Hoitovälineseikkailu Helsingissä jatkokertomus-toinen osa.
Eli kirjoitin aikaisemmin tässä ketjussa kokemuksia hoitovälinejakelusta Helsingissä. No nyt jatkan tarinaa, kyseessä on siis poikani, 13 vuotias D1.
Kohta 9. HYKSistä luvattiin lähettää uusi, päivitety lähete Malmin terveyskeskukseen, joka sitten lähettää sen jakelua hoitavaan sairaalaan. Sain selville, että lähete oli tullut Malmille tämän viikon alkupuolella. Ja kuulema saman tien toimitettu jakelusairaalaan. Soitin tiukkana Herttoniemen pisteeseen eilen ja taas muutaman minuutin odottelun jälkeen pääsin läpi. Siellä EI ollut lähetettä tullut perille vaan vanhat tiedot, joissa määrät ovat liian pienet. Mutta sain mennä hakemaan lastin tavaraa koska tarve oli. No menin sitten sinne ja sain ystävälliseltä hoitajalta ison pussin tavaraa. Koska olen luultavasti liian luottavainen ja jälkeeni oli kaksi ihmistä odottamassa vuoroaan, en hölmönä laskenut määriä vaan kuittasin paketin ja tavarat siis saaduksi ja lähdin kotiin. Kotona sitten tajusin, että liuskoja puuttui 200 kpl. Soitin heti perään ja ilmoitin asiasta. Pyysin korjaamaan pojan tietoihin 200 liuskaa vähemmän saaduksi. Tämä ei kuulema onnistu vaan kamat on uloskirjattu  ja sillä siisti. Tietoihin kirjoitettiin huomautus, että olin ilmoittanut asiasta. Katsotaan nyt, huomioidaanko tämä seuraavalla kerralla.
10. Tänään taas soitto terveysasemalle, josta luvattiin uudestaan lähettää lähete Herttoniemeen ja soittaa vielä perään.

Olen miettinyt, että miten henkilö, jolla ei ole esim. mahdollisuutta roikkua jatkuvasti puhelimessa soittamassa asioitaan, pärjää? Nämähän on hoidettava virka-aikana. Onneksi itselläni on töissä oma huone ja voin soittaa
 päivällä. Ja laskut maksaa sama taho, joka on asiat sotkenutkin tähän jamaan. HAHAA hyvä näin.
Kirjattu

tv

• Intoilija
« Vastaus #44 : Maaliskuu 06, 2006, 00:51:31 ap »

Velvoitetta liuskajakeluun ei kait millekään taholle ole ihan suorasanaisesti laissa säädetty, mutta jos näitä hoitovälineitä hoitolaitoksissa julkisesti jaellaan, silloin jakelussa on toimittava Suomen lain ja muidenkin  sellaisten sääntöjen mukaan, joita  jakelija on lupautunut noudattamaan.

Helsingissä on vs-liuskojen osalta julkisesti kerrottu vain lyhyesti , että ”Omahoitotarvikkeiden saantiin oikeuttava lähete tehdään asiakkaan omalla terveysasemalla”. http://www.hel2.fi/terveyskeskus/suomi/ajankohtaista/Omahoitotarvike.html  , mikä ei sitten kerro jakelukriteereistä yhtään mitään.

Terveysasemien tasolta saamani kirjeen mukaan ” Hoitovälinejakelussa käytössämme on yhteinen koko kaupunkia koskeva ja terveysviraston johtoryhmän hyväksymä jakeluohje, jonka terveyskeskuksen diabetestyöryhmä osaltaan on hyväksynyt ja joka sekin perustuu kansalliseen diabeteshoito-ohjelmaan. Terveyskeskuksen ohje määrittää mm. sokeritautipotilaiden omahoidon seurannassa käytettävien liuskojen lukumäärän.”

Esiin nousee seuraavia kysymyksiä: 1) Mikä terveysviraston johtoryhmä, keitä siihen kuuluu? 2) Mikä terveyskeskuksen diabetestyöryhmä, keitä siihen sitten kuuluu? 3) Mikä kansallinen diabeteshoito-ohjelma? Se on, tai siihen sisältynee ainakin diabetes-liiton diabetesten hoitosuositus. 4) Mikä terveyskeskuksen ohje liuskamääristä? Mistä sen ohjeen potilas eli hoitojen kohde voi tietoonsa saada, vai onko se potilailta salattu hoitajapuolen ohje?

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista:
2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) potilaalla terveyden- ja sairaanhoitopalveluja käyttävää tai muuten niiden kohteena olevaa henkilöä;
2) terveyden- ja sairaanhoidolla potilaan terveydentilan määrittämiseksi taikka hänen terveytensä palauttamiseksi tai ylläpitämiseksi tehtäviä toimenpiteitä, joita suorittavat terveydenhuollon ammattihenkilöt tai joita suoritetaan terveydenhuollon toimintayksikössä;

Potilaan tiedonsaantioikeus
Potilaalle on annettava selvitys hänen terveydentilastaan, hoidon merkityksestä, eri hoitovaihtoehdoista ja niiden vaikutuksista sekä muista hänen hoitoonsa liittyvistä seikoista, joilla on merkitystä päätettäessä hänen hoitamisestaan.

Potilaan itsemääräämisoikeus
Potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan.

Kuinkahan moni liuskarajoitettu on Helsingissä saanut selvityksen eri liuskamäärävaihtoehdoista ja niiden vaikutuksista  hänen terveydentilaansa? Ja miten on yhteisymmärrystä potilaan kanssa edes yritetty hakea liuskamäärien suhteen.

Onko Helsingin liuskajakeluohje muka kansallisen, diabetes-liiton jakeluohjeen mukainen? Ei  ole, kun Helsinki ei omaa ohjettaan  ole edes julkistaa uskaltanut. Diabetes-liiton ohjehan on hyvin tapauskohtainen ja potilaslähtöisesti tarveharkintainen yhdessä lääkärin tai hoitajan kanssa sovittava (! ) asia.
Kirjattu

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54