Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Hgin liuskajakelu vielä kerran  (Luettu 11710 kertaa)

RAR

• Lentävä kynä
Hgin liuskajakelu vielä kerran
« : Helmikuu 23, 2006, 10:24:38 ap »

Otan tämän vielä kerran esille. Tämä on siis niin sotkuinen vyyhti.

Tammikuun puolessa välissä vein diabteshoitajalleni lääkäriltä saamani liuskatarvelähetteen, jossa oli merkitty päivätarpeeksi 8kpl/pv ja 56kpl/vko. Maininta labiilista diabeteksesta ja nefropatiasta. Tämän piti riittää.
Kävin hakemassa liuskoja Kivelästä - ei mitään mainintaa suuremmasta määrästä. Jakelija sanoi, että osastonhoitaja ottaa yhteyttä suoraan minuun parin viikon sisällä. Soitin vielä diabeteshoitajalleni, että onhan se lähete varmasti mennyt eteenpäin. Hän ei oikein edes tiennyt, miten homma toimii. Ilmoitin hänelle, että pitäisi mennä oman terveyskeskuksen ylilääkärin kautta. Hän soitti takaisin jossain vaiheessa, että nyt on mennyt eteenpäin.

Pari viikkoa oli mennyt jo aikaa sitten, joten laitoin Kivelään kyselyn eilen, että missä mennään. Sieltä ilmoitettiin että ylilääkäri ja osastonhoitaja on laittanut lisäselvityspyynnön minun lääkärilleni. Otin yhteyttä lääkäriini joka ei ko. pyyntöä ollut saanut. Kirjoitti spostissa minulle lähetteen suuremman liuskatarpeen syistä ja kertoi, että voin sen toimittaa hänen luvallaan eteenpäin. Tosin lääkärini olikin laittanut siihen että liuskatarpeeni on 6/pv. Eli 42/vko.

*huokaus*

Laitoin tämän spostin suoraan ylilääkärille ja osastonhoitajalle ja tiedustelin, riittäkö tämä? Osatonhoitaja soittikin minulle suoraan takaisin, ja ilmoitti että kyllä he tuon verran enemmän liuskoja voi myöntää. Mutta se 56/vko oli niin suuri määrä.
Selitin hänelle, että todellisuudessa minä mittaan useammin eli vähintään sen 8 kertaa/pv, että saan tuon tasapainon ja sitä kautta nefropatian pysymään kurissa. Tämä hyvin ystävällinen osastonhoitaja ilmoitti, että jos loppuvuodesta tarvitsen sen ylimenevän määrä, voin soittaa hänelle suoraan ja antoi numeronsa.

Tästä tarinasta olen jättänyt kertomatta muutaman puhelinsoiton ja spostin välistä ihan sen vuoksi, että tarinasta olisi tullut vielä pitempi.

Tämä oli vain kiteytettynä, miten homma "toimii".  
Sanoisin, että asiat voidaan tehdä joustavasti tai sitten Hgin terveydenhoidon tai Suomen armeijan tavalla...  

Mutta se täytyy edelleenkin mainita, että koko ajan henkilökunta on ollut erittäin ystävällistä.
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
Re: Hgin liuskajakulu vielä kerran
« Vastaus #1 : Helmikuu 23, 2006, 11:17:26 ap »

Oijoi, Keiju, samassa veneessä ollaan. Tosin oma veneeni on kovasti sun jäljessä  

Sain myös hoitavalta lääkäriltäni hoitotarvikelähetteen liuskamäärälle 8/pv, toimitin sen diabeteshoitajalle oman saatekirjeeni ja mittaustulosteni kanssa (ongelmana tällä hetkellä siis raskauden jälkeiset hormonimuutokset & imetys, joiden ansiosta olen tänä aamuna mm. päässyt tunnin sisällä mittautuloksissa 2.5->24.1->9.8, jonka perusteella yritin arpoa sitten insuliinimääriä   ). Tunti tuon paperipinon jättämisestä diabeteshoitaja soitti perääni ja kysyi, olenko oikeasti hengissä (niillä tuloksilla). No, hän sanoi laittavansa paperit eteenpäin TA:n ylilääkärille ja kehotti soittamaan parin viikon kuluttua uudestaan.

Kävin tuossa välissä mittaria vaihtamassa lääkärini vastaanottopaikassa Diabetesyhdistyksessä, jonne ilmeisesti ko. ylilääkäri oli sitten soittanut aivan massiivisen kiukkuisen puhelun (tyyliin "ei kukaan täysjärkinen kirjoita tuollaista hoitotarvikelähetettä"). Siis ilman, että osasi ottaa kantaa itse asiaan/ongelmaan hoidossa. Olin aivan hölmistynyt moisesta, enkä tosiaan ollut ainoa...

Tällä viikolla koetin saada TA:n diabeteshoitajaa kiinni, mutta koska oli lomalla, jatkan asian selvittelyä ensi viikolla.

Hakemukseni oli mielestäni aivan asiallinen (suoraan asiaan, mutta myös ekplisiittiset perustelut mukana), joten siitä ei pitäisi olla kyse. Eikä liuskatarpeeni edes ole tätä koko loppuelämäni, arvelisin, koska en ajatellut olla raskaana tai viettää vauvavuotta ihan niin pitkään. Hakemus koski siis 2006 määriä.

Veikkaanpa, että asiasta hienoja päätöksiä tehnyt ei ole ihan ymmärtänyt diabeteksen hoidosta tai hoitamattomuudesta tarpeeksi (tämähän ei meille ole ylläri, enempikin sääntö) ja nyt sitten vingutaan siksi paniikinomaisesti.

Vaan eikun lisää painetta siihen suuntaan, jotteivat pääse unohtamaan, mistä tässä nyt on kyse  
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

RAR

• Lentävä kynä
Re: Hgin liuskajakelu vielä kerran
« Vastaus #2 : Helmikuu 24, 2006, 13:00:00 ip »

Tuli sitten vastaus Sumuvuorelta spostitse tänään. Koska lääkärini oli merkinnyt  vähintään 42 liuskaa/vko tuohon sposti lähetteeseen, se sitten myönnettiin.
Toivottavasti se soitto riittää sitten loppuvuodesta...  
Kirjattu

Reesu

• Vieras
« Vastaus #3 : Helmikuu 24, 2006, 15:31:38 ip »

Hain viime viikolla pojalleni liuskoja. Hän on pumppuhoidolla ja lapsi. Aiemmin olemme saaneet aivan tarpeen mukaan liuskoja, tarve ollut 5-7 kpl/vrk.
Kun tilasin liuskat kerroin tiedot ja liuskatarpeen. Kun menin hakemaan pakettia, oli liuskoja 25 kpl/vk.

Onneksi kuitenkin tiesin vaatia tarkkaan tarvittavan määrän  ja koska kyseessä on lapsi ja vielä pumppuhoidossa oleva, niin ymmärrystä alkoi löytyä.

Ihmettelenkin vain, miten aiemmin voimassa ollut lähete on voinut muuttua...
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Helmikuu 24, 2006, 15:49:36 ip »

Et ole tainnut lukea aikaisempia kirjoituksia liuskajakelusta...
Ja ihme on, jos puhumalla olet saanut enemmän liuskoja. Me aikuiset olemme ainakin joutuneet kerjäämään niitä monen mutkan kautta.
Varmista vielä, että saatte myös loppuvuodesta tarpeeksi liuskoja ja että vuosimäärä on riittävä.
Kirjattu

Reesu

• Vieras
« Vastaus #5 : Helmikuu 24, 2006, 19:54:31 ip »

Koko vuoden määrä muutettiin samalla tarvitun määrän mukaiseksi. Ja olen lukenut aiemmat keskustelut aiheesta.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Helmikuu 24, 2006, 20:39:10 ip »

Hienoa, ettei lapset joudu samaan pyöritykseen!
Kirjattu

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Liprolog, D1
« Vastaus #7 : Helmikuu 26, 2006, 12:28:00 ip »

Lapset saavat liuskoja sen verran kuin tarvitsevat, ilman enempiä rajoituksia, eli heillä eivät liuskat voi loppuvuodesta loppua kesken! Tämän olen kuullut kahdesta paikasta.

Kivelässä kuulema myös pumppulaisilla joustetaan, mutta ilmeisesti vuosimäärä on heilläkin sama, eli ilman erityispyyntöä, voit olla loppuvuodesta ilman liuskoja, jolloin lääkärin lähetteen kuitenkin tarvitset. Muuten, mikäli lääkäri kirjoittaa "tarve vähintään 6liuskaa/pv, suositus 8/pv", liuskoja määrätään 6/pv mukaan. Eli kannattaa katsoa, mitä lääkäri paperiin kirjoittaa, ja pyytää uusi paperi, ellei lausunto miellytä. Syy, miksi ylimääräisiä liuskoja tarvitaan on aina pakollinen, mutta kaikki lääkärit eivät tätä tiedä, siksi lausunto kannattaa aina tarkistaa ennenkuin sen laittaa eteenpäin. Ongelma on sitten ne terveyskeskuksen suoraan lääkärin kanssa käymät keskustelut ja paperit, joista et itse välttämättä saa tietoa.
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Helmikuu 26, 2006, 19:49:00 ip »

Kävin viime viikolla hakemassa tarvikkeita ja nyt kun oli lähetteet kierrätetty Meilahden ja terveyskeskuksen kautta kahteen kertaan tavaroita oli juuri oikea määrä ei yhtään enempää eikä vähempää.  ´

Sain tavaroiden mukana lapun josta kävi ilmi paljonko olin saanut nyt tavaroita ja paljonko loppuvuodeksi oli jäljellä eli kannattaa seurata paperista määriä aina kun hakee   Mutta jos lähetteet on saanut tapeltua kuntoon, niin homman pitäisi olla rock  
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Helmikuu 26, 2006, 22:24:10 ip »

Huh, mulla on tuo edessä, kun oma lääkäri ei kirjoita tarpeeksi suurta lähetettä. D-neuvolasta sanottiin, että heidän lääkäreiltä saa suuremman lähetteen, joka on myös pätevä jakelussa. Onko kenelläkään edelleenkään kokemusta tästä?
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Helmikuu 27, 2006, 09:35:39 ap »

Mikä on D-neuvola ja missä se sijaitsee..?
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Helmikuu 27, 2006, 11:00:55 ap »

Oho, sieltähän minä nimenomaan hain oman liuskalähetteeni (8/pv ja käyn siis Diabetesyhdistyksessä lääkärillä vakituisesti), joka ei ihan sellaisenaan kelvannutkaan TA:n ylilääkärille.

No, yritän tässä setviä, missä mennään & kuittaan tänne sitten tulokset...
Kirjattu
Tea

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Helmikuu 27, 2006, 11:20:04 ap »

Lainaus:

Oho, sieltähän minä nimenomaan hain oman liuskalähetteeni (8/pv ja käyn siis Diabetesyhdistyksessä lääkärillä vakituisesti), joka ei ihan sellaisenaan kelvannutkaan TA:n ylilääkärille.

Sama juttu, siellä minäkin käyn. (En ole koskaan kuullut sitä kutsuttavan muuten D-neuvolaksi)
Joka tapauksessa lue aikaisempi viestini, kuinka siis D-yhdistyksen lääkärin lähete ei sellaisenaan kelvannut jne..
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Helmikuu 27, 2006, 11:23:11 ap »

[quote (En ole koskaan kuullut sitä kutsuttavan muuten D-neuvolaksi)

En minäkään tunnistanut paikkaa D-neuvolaksi, vaikka onhan se sympaattista käydä neuvolassa vielä tällä iälläkin  
Kirjattu
Tea

Konrad

• Vieras
« Vastaus #14 : Helmikuu 27, 2006, 12:02:30 ip »

http://www.psdiabetes.fi/

Kyllä siinä "diabetesneuvola" seisoo.
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme