Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Hiilihydraattitietoja  (Luettu 8357 kertaa)

vuodesta_63

• Intoilija
Hiilihydraattitietoja
« : Helmikuu 06, 2006, 17:35:14 ip »

Hei,
olisiko mahdollista saada liiton nettisivuille tietoja ruoka-aineiden, herkkujen, eksoottisten hedelmien jne. hh-pitoisuuksista? Jokainen meistä D-ihmisistä tarvitsee perustietoja ja ajoittain mielelläni kävisin ainakin itse tarkistamassa, muistanko oikein. Tällä hetkellä etsiskelen joskus muistaakseni 80-luvun lopulla joltakin sairaalan ravintoterapeutilta saamaani listaa... Luulisi ravintoterapeuteillakin olevan tähdellisempää tekemistä kuin näitä tietoja yksittäin kyselijöille jakaa.

Samoin olisi ihanaa saada joitakin hyviä/ sopivia ruokaohjeita sivuille. Näitä en ainakaan löytänyt, tai sitten en vain ole osannut katsoa oikeasta paikasta. Diabeteskeskuksesssa jos missä osataan tämä terveellisen ruoan laitto erittäin hyvin ja olisi varsin kelpo tiedotusteko laittaa näitä esille arkipäivän avuksi meille kaikille jokapäiväisen tasapainon kanssa kamppaileville.
Kirjattu
-Sick of pricks. Cure type 1 diabetes!-

äskoo

• Lentävä kynä
Fineli tietää
« Vastaus #1 : Helmikuu 06, 2006, 17:38:12 ip »

Esim. täältä:
http://www.fineli.fi/
löytyy aika paljon tietoa ruoka-aineiden koostumuksesta.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Markus

• Intoilija
Re: Hiilihydraattitietoja
« Vastaus #2 : Helmikuu 06, 2006, 18:11:40 ip »

Lainaus:

Samoin olisi ihanaa saada joitakin hyviä/ sopivia ruokaohjeita sivuille. Näitä en ainakaan löytänyt, tai sitten en vain ole osannut katsoa oikeasta paikasta. Diabeteskeskuksesssa jos missä osataan tämä terveellisen ruoan laitto erittäin hyvin

Diabetesliitolla on myynnissä keittokirja Makumatka kevyeen kotiruokaan.
Kirjassa on käsittääkseni aivan samoja ruokia, mitä tuolla keskuksessakin tarjoillaan (olisiko peräti keskuksen ruokalistoista koottu) ja hintaa tuotteella on 25€. Löytyy myös hiilihydraattitiedot annoksista.
Kirjattu

vuodesta_63

• Intoilija
« Vastaus #3 : Helmikuu 06, 2006, 19:35:51 ip »

Ai niin, tsorry, minä tyhmä! En tajunnut, että kysymyksessä tietenkin on "pisnes", eikä niin muodoin ole nettisivuilta suoraan saatavissa. Olen vain jotenkin niin tottunut siihen, että netistä tietoa löytyy aiheeseen kuin aiheeseen liittyen ja tuohon hh-kyselyyni en saanut kovin hyviä osumia. Täytyy tutustua tuohon Finelin linkkiin. Kiitos siitä vinkistä.

Ajatelkaapa, miten hajallaan tämä tieto on ja miten monesta paikasta sitä joutuu etsimään. Kuinkahan pärjäävät ne ihmiset, jotka eivät netissä haahuile tai yleensä tietokonetta käytä! Pitävät sitten varmaan paremmin tallessa ne ravintoterapeuteilta saamansa HH-listat
Kirjattu

astrakan

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Helmikuu 06, 2006, 20:34:13 ip »

Tallessahan ne on  .

Olen tässä vuosien mittaan tehnyt niin, että löydettyäni hyvän ruokaohjeen olen siihen valmiiksi laskenut ja piirtänyt satsin sisältämän hh-määrän.

Monissa valmisruoissa ja puolivalmisteissa on hiilarit merkitty, ja niistä voi aika hyvin päätellä itse valmistetun samantyyppisen ruoan määrät.

D-liiton ruokaohjeista sen verran, että D-lehdessä on toisinaan ilmoitettu ruokaohjeen yhteydessä vain kalorimäärä! Se tieto ei paljon hiilareita laskevaa lämmitä...

Pirkan reseptihausta löytyy joistakin resepteistä ravintösisältötiedot /annos ja /100 g. Ainakin erikoisruokavalioohjeissa näin on. Pirkan reseptihakuun pääsee TÄSTÄ.

...astrakan kokkaa hernerokkaa...
Kirjattu
.\:\:/:/.      
:\:\:/:/:.          
:'- ¿ -':.          
( 9 - 9 )'          
-( (_) )            
/'-vvv-'\

Markus

• Intoilija
« Vastaus #5 : Helmikuu 06, 2006, 21:50:43 ip »

Niin ja jos haluat saada uuden paperisen hiilihydraattitaulukon, voit  täältä  tilata Novon version ihan ilmaiseksi. Toki myös d-hoitajat niitä jakavat.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #6 : Helmikuu 06, 2006, 23:33:52 ip »

Kiitos, tilasin heti! Kaipailin nimittäin ihan samaa tässä männä päivänä, kun omani oli mennyt hukkaan.

Fineli on huippujuttu, mutta usein kaipaisi vain hiilaritietoa, ja nimenomaan annoskohtaista; nyt kun inskantarpeeni on tippunut pitäisi virkistää muistia noista määristä.

Finelissä on myös tiedot vain 100g kohti, mutta onneksi samoilta sivuilta löysin aikoinaan pdf:n ruokien annoskoosta, siis esim. paljonko painaa 2 dl kaurahiutaleita yms. Auttaa!

mutta noi perusvihot on hyviä mukana pitämiseen. Mulla on ollut myös sydänliiton kalori- ja rasvataulukko, sitä oli myös hyvä pitää mukana...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

vuodesta_63

• Intoilija
« Vastaus #7 : Helmikuu 06, 2006, 23:57:29 ip »

Jankutanko, mene ja tiedä, mutta minusta juuri nämä hh-tiedot olisivat sellaista yleistä ja äärimmäisen tärkeää tietoa, joka tulisi olla juuri Diabetesliiton sivuilla. Ellei siellä, niin missä sitten? Kaikkiko me jäsenet jahdataan sitä pysyvää, yksinkertaista ja jonkun asiantuntijan tiedossa olevaa informaatiota yltympäriinsä? Ja juuri sellaista tietoa, joka hoidollisesti on aivan älyttömän tärkeää. En ymmärrä tätä!

Tällaista tietoa ei löydy, mutta kyllä sitten sitä pseudotietoa siitä, kuinka hoidon yksi kulmakivi on hiilihydraattien laskeminen ja insuliiniannosten säätäminen sen mukaan. Hallåå?
Kirjattu

Kerttuli

• Veteraani
« Vastaus #8 : Helmikuu 07, 2006, 09:46:18 ap »

Minusta tuo Finelin keräämä tieto on hyvnkin laaja-alainen.
Mielestäni ei ole järkevää käyttää Diabetesliiton voimavaroja jo olemassaolevan tiedon uudelleenjulkistamiseen.
Ehkä tietenkin linkki Finelin sivuille voisi olla.
Oletko tutustunut Finelin tiedostoihin?
Kirjattu
Mikä ei tapa - se vahvistaa.

vuodesta_63

• Intoilija
« Vastaus #9 : Helmikuu 07, 2006, 11:07:34 ap »

Hmm... Ok. tunnistan ja tunnustan tulleeni torjutuksi. Minä kun kuvittelin, että tieto olisi ollut jo valmiina ja vain nettisivuille laittamista vaille. Ettei nyt ihan varsinaisia  voimavaroja  kysyisi... Tästä nyt sen enempää en halua kinata... Ajattelin vain, että olennainen, ei päivitystä vaativa (koska ei muutu) ja yksinkertainen, olemassa oleva tieto olisi hyvä olla liiton omilla sivuilla, varsinkin kun se on niin tosi olennaista tämän sairauden hoidossa... ja minusta, edelleen, niiden hh-määrien arvioiminen on vaikeaa, ehkä vika on sitten tässä tapauksessa arvioijassa...
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Helmikuu 07, 2006, 11:23:27 ap »

Liiton kannattaisi kyllä pistää linkki Fineliin vaikka tuonne, missä on noita ruokavaliojuttuja. Ihmettelen ettei sitä siellä jo ole.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #11 : Helmikuu 07, 2006, 18:15:58 ip »

jep, ja edelleen; finelissä ei ole annoskohtaista tietoa kuin mutkan kautta. Siis juuri sellainen tieto, mitä siinä hoitsujen jakamassa lääkefirman vihkosessa on, arkiruokien annoskohtaisia (esim. leipäpala) hh-määriä, voisi olla liiton sivuilla. Mutta eihän niitä nykyään ole edes d-lehden resepteissä aina
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Konrad

• Vieras
« Vastaus #12 : Helmikuu 09, 2006, 20:43:02 ip »

Laitanpa tähän jonon jatkoksi kirjakauppatuotteen Finellin tiedoista typistetyssä muodossa:

http://www.ktl.fi/portal/suomi/osastot/e...arviketaulukko/

On ainakin vähän nopeampi plarata kuin Finellin yksittäissivut. Kuitenkin maksullinen
Kirjattu

fillari

• Veteraani
« Vastaus #13 : Helmikuu 10, 2006, 00:39:02 ap »

Mulla on myös se Novon pieni vihkonen, missä on n. pääpiirteittäin  eri ruuista ym. hiilarit merkattuna.

Itse olen siihen merkannut Finelin ilmoittamia hh-määriä, sekä kaupasta ostetetuista tuotteista hh-määrät, mitä syön ja ne yleisimmät myös  

Huomaa siinä suuren eron hh-määrät on erilaisia, joissakin tuotteiden kohdalla.

Mun mielestä kannattaa merkata niistä kaupasta ostamistaan tuotteista itselleen hiilarit ylös mitä syö.

Esim. leipää on monta sorttia, vaikka olisi sana leipä sekin on laaja käsite esim. ns."ruisleivässä" on huomattavia eroja hiilarimäärissä.

Itse olen ajatellut näin, Aapisesta olen oppinut lukemaankin, sen takia joskus kaupassa luen näiden pakettien hh-määriä, vaikka huvikseen, muita ostoksia tehdessä  
Kirjattu
fillari
DM1

Elämän voi ymmärtää vain taaksepäin ja kuitenkin sitä on elettevä eteenpäin.

Sören Kierkegaard

astrakan

• Vanha tekijä
« Vastaus #14 : Helmikuu 10, 2006, 12:35:16 ip »

Lainaus:

Esim. leipää on monta sorttia, vaikka olisi sana leipä sekin on laaja käsite esim. ns."ruisleivässä" on huomattavia eroja hiilarimäärissä.

Näin on! Kieltämättä tulee luettua pieniä pränttejä jatkuvasti D-pojan keliakian takia. Gluteenittomat tuotteet ovat usein "tiiviimpää" tavaraa, joten hiilareita kertyy enemmän. Esim. norm. vuokaleipäviipale on n. 10 hh, vastaavan kokoinen glut. vuokaleipäviipale n. 15 - 20 hh.

Tosi hyvin ravintosisällöt tuotteista yleensä löytää ja viimeaikoina ovat mm. keksipaketteihin lisänneet /kpl tai /annos tietoja. Hyvä homma!
Kirjattu
.\:\:/:/.      
:\:\:/:/:.          
:'- ¿ -':.          
( 9 - 9 )'          
-( (_) )            
/'-vvv-'\

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54