Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Hej alla svensktalande!  (Luettu 50760 kertaa)

Konrad

• Vieras
Hej alla svensktalande!
« : Tammikuu 24, 2006, 19:09:43 ip »

Har vi inga svårigheter med diabetes eller varför är vi så tysta? Vi andra är färdiga att svara på frågorna på sättet vi kan. Eller är alla finsktalande?
Kirjattu

Lintu_84

• Vieras
Re: Hej alla svensktalande!
« Vastaus #1 : Tammikuu 24, 2006, 21:27:27 ip »

kanske vi bara nöjer oss med att följa med de finskspråkiga diskussionerna...eller så är vi så blyga att vi inte vågar göra ett nummer av oss själva med att skriva på finska  
 men no tror ja att vi har precis lika myki svårigheter me diabetes som dom finskspråkiga
Kirjattu

nenne

• Intoilija
« Vastaus #2 : Tammikuu 24, 2006, 21:39:06 ip »

Hej alla!

Nehe, problemen har inte försvunnit någonstans   Men så småningom så småningom..
Hur är det med er alla andra?
Kirjattu

april

• Aloittelija
« Vastaus #3 : Tammikuu 25, 2006, 09:57:44 ap »

Hellou!

Den här "svenska diabetesen" är i mångt och mycket så otroligt lik den "finska diabetesen"
Dom är så suverena på att diskutera på "finska" sidorna att jag har inget behov att skriva här på svenska.
om man har problem så tycker jag själv att det är enklare att skriva på finska och då få en ev. dyslexi-stämpel ( hände på jobbet efter en finsk mail )
jag tror nämligen att många finsk-språkiga inte gärna vill svara på svenska för att de tror att det blir dåligt.Åtminstone är det så med mig och finskan. Oftast har de ändå  information,hjälp eller vinkar som man då blir utan.

men man vet ju aldrig när man får ett problem som man bara inte hittar ord på finska...

Ha en bra dag!

April
Kirjattu
Terv. April
...............................................
D 1, Levemir / Humalog

45beni

• Intoilija
« Vastaus #4 : Tammikuu 31, 2006, 19:51:01 ip »

Mit modersål är svenska, men finska, både talat, och skrivet är starkare  . Jag har mycket svårare att skriva på svenska. Förstoss är det en vane fråga.
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #5 : Helmikuu 01, 2006, 18:35:33 ip »

Har du någonsin tänkt på, att de svenskspråkiga kan skriva sin opinion på svenska och säga till slut, att det är möjligt att svara också pä finska. De flesta finskspråkiga förstår bra svensk tekst, ehuru de inte gärna svarar på svenska.

Vi måste vara djärva! Låt oss försöka!

Konrad (känner inga skillnader mellan sjukdomar eller mellan olika språk)
Kirjattu

katuvarp

• Vieras
« Vastaus #6 : Marraskuu 28, 2006, 19:33:33 ip »

Hej alla!
Man skall tydligen inte använda svenska i någon fråga hur dum den är. Själv har jag varit diabetiker i 41 år och fortfarande försöker jag jobba trots att åldersdiskriminering nog förekommer. Angående problem, alla har vi våra men att specifikt säga något om diabetesproblem skulle vara för enkelt. Under 41 har ganska många låga sockerhalter kommit emot men så länge inget alvarligare händer är det väl inte värre än att slockna av alkohol i vinterkylan osv...

Kirjattu

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Marraskuu 29, 2006, 00:23:13 ap »

Lainaus:

De flesta finskspråkiga förstår bra svensk tekst, ehuru de inte gärna svarar på svenska.

Det är ju lättare att prata svenska än skriva.

Förlåt mig katuvarp att var "lite"näsvis med de där bilderna-sak,men tyckte att jag var vitsig .
Mitt svenska är riktigt skolsvenska,men jag jobbar med rikssvenska kunder o tycker prata svenska alltid,om det är möjligt,med mina finsksvenska vänner.
Det ska vi inte göra,om vi nånstans slocknar så är det hem och egen säng
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

TonninStiflat

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Marraskuu 29, 2006, 07:44:41 ap »

Lainaus:

Förlåt mig katuvarp att var "lite"näsvis med de där bilderna-sak,men tyckte att jag var vitsig  

Tjänare PateT och andra..
Nu hajar jag inte ett dugg,,  alltså.
Näsvis.? Vad då näsvis.?
Har jag missat nåt viktigt.?

Du är ju vitsig för det mesta
Tonni undrar.
Kirjattu
\|||/ TonninStiflat Vantaa
(o o) NHH, Monipistoshoito D2, Verenpaine ja
-(_)- keuhkoputkenahtaumatautinen.

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Marraskuu 29, 2006, 12:36:46 ip »

No nää ingenting specielt ,nu känner jag mig igen "lite"snopen,
de var bara med bilder av några brudar...där
Kirjattu
-Marcelene Cox

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #10 : Marraskuu 30, 2006, 18:42:13 ip »

Pate T och Tonni, jag hänger inte alls med! Vad pratar ni om?  
Kirjattu
Herkkä Ykköstyyppi (Levis & Humalog)

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Joulukuu 01, 2006, 13:14:49 ip »

Det var nu ingenting,nån frågade nånting o jag svarade lite dummt,ursäkta mig,hoppas det är nu över,fast vi diabetiker är ganska sensitiva,med insulin och livet.
Livet är ju sådant Lintsin bergbana,varje dag är olik.När allt ser ut att vara OK,efter nästa hörnet det är uppåt skogen.
Livet med D är inte tråkigt  
Kirjattu
-Marcelene Cox

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Joulukuu 04, 2006, 13:44:29 ip »

Hej Milla B (o alla andra som läser denna kedja)!
Ingen annan förstod nå't heller, så känn dej inte ensam. Jag läste genom alla meddelanden i denna kedja o förstod nästan att det hela handlade faktist om missförstånd. PateT menade kanske svara till Konrads bidrag. Detdär med bilderna måste ha fallit med från nån finsspråkig diskussion....
Själv är jag inte alls längre aktiv på Kohtauspaikka (varken på finska eller svensnka), men ibland får jag lust att kolla diskussionerna o kollar då först denhär svenskspråkiga sidan. Det är ju bara så att denhär sidan är rätt tyst, o jag förstår att mer eller mindre tvåspråkiga gärna vill ha reaktioner på sina frågor o skrivelser o därför gärna använder sej av dom finska sidorna som är extremt aktiva. Har själv ofta varit skyldig av just denhär faktorn . Visst kunde man ju göra så, att man skrev samma meddelande på bägge språken o satte det svenskspråkiga meddelandet här, så kunde kanske även denna spalt aktiveras. Själv saknar jag Ålänningar på Kohtauspaikka . Troligen har de flesta "emigrerat" till Sveriges motsvarande sidor, vilket jag förstår mycket väl men tycker det är synd. Dom hör ju trots allt till det finska sjukvårdssystemet och skulle säkert ha mycket nytta av att följa med diskussioner här. Come hither, ni på kobben
Själv har jag just fått väldigt spännande o förväntansfulla nyheter. Jag har blivit beviljad möjligheten att undergå transplantation av Langerhanska öar (saarekesolusiirto på finska). Allt är i ett väldigt tidigt stadie, men jag är väldigt spännd och hoppfull angående fortsättningen.
I'll keep you posted (nå nu slank det in på engelskan igen) tjingtjong, MiniMi
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #13 : Joulukuu 04, 2006, 15:03:06 ip »

Hej MiniMi!
Tack att du förklarade saken för mej!  
Jag är ganska avundsjuk på dej för "transplantation av Langerhanska öar". Har själv försökt komma med i testgrupp och liknande men fått nekande svar eftersom jag s.a.s. är för frisk! Min läkare sade en gång att det kanske vore bästa möjligheten för mej att slippa hypona.
Vad roligt att du fått nöjlighet till detta! Berätta hur det går!
Kirjattu
Herkkä Ykköstyyppi (Levis & Humalog)

Habazo

• Intoilija
« Vastaus #14 : Joulukuu 04, 2006, 22:23:57 ip »

Har varit ganska slö gällande deltagande på forumet, speciellt på svenska sidan men ska nu göra ett tappert försök att aktivera mig! Transplantation...? Visste inte ens att sånt ännu genomförs, där ser man igen hur väl insatt jag är Hoppas allt går utmärkt!

Skulle verkligen vara roligt om några Ålänningar tittade in här. Jobbade faktiskt där en kort tid för några år sen men har dessvärre inte hållit kontakten uppe med mina gamla arbetskamrater.

På tal om jobb så var det i dag min första dag på nya jobbet! Började ungefär så katastrofalt som det bara börja kan....försov mig o kom försent, på min första arbetsdag!!!! Nåja, har nu gjort bort mig för hela slanten så kanske jag har det undanstökat för en tid framåt (eller så int ). Dagen gick trots allt helt ok och ser fram emot fortsättningen, tror nog det skall kunna gå helt bra för mig där.

Jeps, hittar int på nåt desto djupsinnigare just nu, ha en trevlig vecka allihopa o hör av er...
Kirjattu
"...and to bodly go, where no diabetic has gone before..."

Linkkejä