Kohtauspaikka

Kohtauspaikka => Tyypin 1 eli nuoruustyypin diabetes => Aiheen aloitti: Nimeton - Marraskuu 04, 2019, 15:51:24 ip

Otsikko: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes
Kirjoitti: Nimeton - Marraskuu 04, 2019, 15:51:24 ip
Terve,

hyvin on juttua 1 tyypin diabeteksen matkustamisesta netissä, mutta minulla kävi niin onnellisesti, että vastaan tuli mielenkiintoinen työ jossa saa/joutuu matkustamaan melko paljon. Mitään varmaa ei vielä ole, mutta puhutaan jostakin n. 10 reissua vuodessa pääasiassa Kiina, Intia, Japani, Etelä-Afrikka.

Reissut ei sinällään pitkiä ole. Pääasiassa viikko tai kaksi. Onko täällä henkilöitä jotka reissaavat työn puolesta tai sitten muuten vain paljon? Oletteko hommanneet jotain erillistä laukkua lääkkeille vai onko vain minigrip pussissa ja siitä esille? Suositus tuntuu olevan, että parissa eri paikassa olisi varkauden/muuten häviämisen takia. Jos kuitenkin kaikki tarpeet on käsimatkatavaroissa niin miten sen jälkeen jaatte tavaranne ja minne?

Toinen asia sitten. Tämä aikavyöhykkeiden ylitys. Se tietysti on kovin yksilöllistä miten siihen reagoi, mutta mukava olisi kuulla kokemuksia siitä. Teorian tasolla asia on selvä, mutta se miten elimistö/sokeritasapaino käytännössä reagoi tuohon aikaero hommaan kiinnostaa.

Kolmantena. Kuulin, että insuliinipumppu voisi olla hyvä tässä tapauksessa niin ei tarvitsisi laskea edestakaisin pistoksia ja muutenkin hoitotasapaino olisi mahdollista saada paremmin kohdalleen. Nyt pyörii pitkä sokeri siellä 8% pintaan. Osaisiko joku antaa vinkkiä mikä näistä pumpuista olisi se tämän päivän Rolls Royce mitä kannattaisi yrittää saada?

Kiitokset!
Otsikko: Vs: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes
Kirjoitti: pake10 - Marraskuu 10, 2019, 01:49:26 ap
Matkustamisesta ei juuri ole kokemusta, mutta tuohon pumppuasiaan osaan kommentoida.  :)

Monien mielestä se nykypumppujen "mersu" on Medtronicin MiniMed 670G. Käytetään glukoosisensorin kanssa, jolloin pumppu säätelee ns. automaattitilassa itse insuliiniannoksia verensokeritason muaan.  :) En tiedä, oletko vielä tutustunut pumpputermistöön, mutta 670G:ssäkin "ruokainsuliinit" (=bolukset) on laitettava itse. Pumppuun syötetään hiilihydraatit, jolloin annosopas laskee insuliiniannoksen. Ainakin itselläni on vähentänyt hoidosta aiheutuvaa kuormitusta, mutta asiaa toki kannattaa punnita myös huonojen puolien näkökulmasta: pumppu voi vaatia kohtalaisen paljon huomiota (matalien ja korkeiden hälytykset, sensorin kalibrointi VS-mittauksilla) ja ongelmatilanteitakin esiintyy, kun. esim sensorit toimivat joillakin huonommin, toisilla paremmin. Lisäksi juuri matkustaessa mukana raahattavan tavaran määrä kasvaa rajusti: mukana on oltava ainakin infuusiosettejä, sensoreita, sensorin asetin, sensorin lähettimen laturi, sensorin teippejä, varaparistoja, insuliinisäilöitä, ... . Runsaasti siis kaikenlaista "pikkusälää" tulee nykyisen päälle, joka kulkee sitten varajärjestelmänä.

Jos taas sensoria ei pysty/halua käyttää, on tarjolla ainakin Accu-Chekin (viimeisimpänä Insight) pumppuja ja Omnipod. Accu-Chekissä ei varsinaisesti mitään ihmeellistä ole, sillä tavalla poikkeaa Medtronicin pumpuista, että siinä on monitoimintoinen, kosketusnäytöllinen "kauko-ohjain", joka toimii myös VS-mittarina. Pumppua ei siis tarvitse kaivaa esiin esim. vaatteiden alta. Medtronicin pumpussa tämä taas on usein välttämättömyys, sillä annosopas toimii itse pumpussa. Omnipod taas poikkeaa muista siten, että se on letkuton. Kyseessä on siis yksi "mötikkä", joka on kertakäyttöinen. Monille sopii, mutta itse en Omnipodista pitäisi: jos esim. kanyyli menee huonosti paikalleen, menee hukkaan koko pumppu ja sen mukana insuliini. Lisäksi käyttö onnistuu vain kauko-ohjaimen avulla.

Kannattaa kysellä hoitopaikasta, mitä olisi saatavilla ja pohtia, mikä sopisi parhaiten omiin tarpeisiin. Itselläni tämä 670G on toinen pumppuni, ensimmäisellä pumpulla HbA1c juuri tuota 8 %:n luokkaa. Nyt se on hyvää vauhtia putomassa kohti kuutta prosenttia.  :) 670G:n kanssa täytyy toki huomioida myös se, että pumpun algoritmi perustuu oppimiseen. Se arvioi yksilöllistä insuliinintarvetta ja hyödyntää laskelmiaan insuliinin annostelussa. Aikaeron kanssa saattaisi siis tulla "hämmennystä", mutta toisaalta annostelu perustuu toki sensorin lukemaan (=insuliinin annostelua vähennetään tai se pysäytetään hetkeksi, jos VS uhkaa pudota). Ainakin itselläni automatiikka on hyvä hypojen välttämisessä.
Otsikko: Vs: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes
Kirjoitti: D1-1978 - Marraskuu 10, 2019, 09:16:43 ap
Matkustin aiemmin paljon, nyt enää ollut muutama. Kynät: Minigrip 1l x2. Käsimatkatv:hin normimäärät x 2 ja varaksi pidän matkalaukkuun 1 kynä molempia thermopakkaukseen (oma tapani, ruumaan ei saisi ikinä laittaa, mutta JOS kässärille käy jtn). Reissut muuten yleensä pitenevät suunnitellusta, parin kerran näet, miten omassa työssäsi. Apteekista saa kylmäpakkauksia, jos tulee >1kk reissuja. SiriPiriä saa viedä aina lentokoneeseen varaksi, Aasian koneisiin tripeistä pitää joskus olla D-todistuksessa maininta (olen ostanut silloin lentoaseman kaupasta; omassani lukee vain D-tarvikkeet). Työpaikan kautta oleva matkavakuutuskortti ja puh.nro aina mukana (kattanut myös D:n hätätapaukset minulla, mutta en ole koskaan tarvinnut).

Aikavyöhykeylityksistä on D-liiton sivuilla paras ohje. Itse menen suoraan kohdemaan aikaan ja korjaan tarvittaessa pikalla (helpointa). Mutta en ole aikaerolle herkkä matkustaessa eli yksilöllistä. Hauskalle työlle vaikuttaa; nauti!!!

Edit: Liitto käsittääkseni suosittelee kylmäpkk lyhyillekin matkoille, itsellä teho vähentynyt vasta +35°C 2kk jälkeen, eli laiskasti olen mennyt Minigripeillä. Älä laita jääkaappiin puolikalliissa hotellissakaan testaamatta: helposti jäätyy eli 1.yö limsaplo kaapin takaosaan ja ks aamulla, onko jäätynyt. Sähköpiikit aiheuttavat jäätymistä eli testauksesta huolimatta voi jäätyä, itse vältän jk kehittyvissä maissa, ellei >2kk reissu.
Otsikko: Vs: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes
Kirjoitti: Reiska - Marraskuu 10, 2019, 10:55:38 ap
Toinen asia sitten. Tämä aikavyöhykkeiden ylitys. Se tietysti on kovin yksilöllistä miten siihen reagoi, mutta mukava olisi kuulla kokemuksia siitä. Teorian tasolla asia on selvä, mutta se miten elimistö/sokeritasapaino käytännössä reagoi tuohon aikaero hommaan kiinnostaa.
Itse aikoinaan tein aika paljon työmatkoja ja ne joissa matkusti Eurooppaan ja kello siirtyi vain korkeintaan pari tuntia niin ei ollut ongelmia. Sensisaan jotain 8h hyppy länteen päin siirryttäessä ei mennyt putkeen koskaan. Itäänpäin oli jostain syystä helpompi siirtyä. Minulla ainakin meni monta vuorokautta ennenkuin sisäinen kello siirtyi uuteen paikalliseen aikaan jos hyppy oli tuollaista 8h luokkaa. Ei saa nukuttua oikeaan aikaan ja taas nukuttaa kun on iltapäivä ... ilta ja vs tasot menee sitten sekaisin. Sitten kun alkaa tottua uuteen aikaan niin palataan taas takaisin Suomeen. Tämä on tietysti yksilöllistä. Pumpun basaalin avulla on kyllä helpompi säätää jos tarvitsee perusinsuliinia esim. yöllä vähemmän kuin päivällä mutta ongelma tosiaan voi olla että oma elimistö on eri mieltä siitä milloin on yö.
Otsikko: Vs: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes
Kirjoitti: Nimeton - Marraskuu 12, 2019, 08:30:45 ap
Kovasti kiitoksia ajatuksista.

Pumppu hommassa on tosiaan tuo, että tavaraa tarvitsee todella paljon enemmän mukaan kuin pelkällä piikillä, mutta se hoito itsessään olisi sitten varmasti helpompaa varsinkin tuolla sensoroivalla pumpulla. Reissut nyt ei kuitenkaan olisi pääasiassa kuin se viikko tai kaksi niin ihan mahdottomasti ei sitä "romua" tarvitsisi aina yhteen reissuun, mutta onhan sitä kuitenkin. Osaisiko joku arvioida miten iso paketti tiiviisti pakattuna olisi joku tuollainen 2vko paketti varatarvikkeiden kanssa?

Aikaero homma vähän mietityttää kun en ole kuin kerran Japanissa käynyt. Silloin en vielä ollut diabeetikko. Sinne mennessä ei tuntunut miltään aikaero homma. Voihan se olla, että sitä oli sen verran kierroksilla reissulla ja muutenkin, mutta pois tullessa oli aivan kauhea. Siis kello oli 17 ja väsymys oli aivan ylitse pääsemätön ja tämä jatkui monta päivää. Tästä on aikaa n. 12v niin toivottavasti tilanne olisi vähän helpottunut.

Hyvä ajatus sinulla D1-1978, että laittaa vielä yhdet kynät tuonne matkalaukkuun thermopakettiin kun sitä tosiaan mietin, että mitä jos käsimatkatavarat häviää tai varastetaan.

Kyllähän se vain tahtoo vielä oman lisänsä tuoda tämä 1tyyppi tähän matkustus hommaan varsinkin näihin ei niin loma kohteena oleville reissuille.

Syöminen reissussa tuli vielä mieleen. Oletteko miten siihen kiinnittäneet erikoista huomiota? Melko iso huolen aihe minulla on tuo jos ja kun siellä saa voimakkaan turistiripulin? Oletteko siihen miten varautuneet?
Otsikko: Vs: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes
Kirjoitti: Reiska - Marraskuu 12, 2019, 13:59:57 ip
Sellainen muistutus pumpun kanssa lentämisestä että ihan fysiikan lakien mukaan niin siitä tulee noin 1 U ylimääräistä koneen
nousussa. Se johtuu ilmanpaineen muutoksesta joka kokneissa säätyy automaattisesti vastaamaan noin 3000 m korkeutta.
Tuo 1 U tulee muistaakseni täydellä 3 ml (300 U) säiliöllä. Siksi kannattaa yrittää ajoittaa säiliön täyttö niin että se ei ole ihan täysi kun lähtee lennolle. Tuo 1 U ei kuitenkaan kaikilla tunnu missään kun lentämiseeen liittyvä hässäkkä kohottaa muutenkin vs tasoa.
Asia kannattaa kuitenkin pitää mielessä ja tarkistaa lennon aikana noin 1 .. 2h päästä vs taso tai jos sensori niin vielä helpompi vahtia.

Sitten vastaavasti lennon laskussa inska vetäytyy takaisin vastaavan määrän katetriin ja sinne tulee todennäköisesti ilmaa kanyylin puoleiseen päähän. Laskun jälkeen kannattaa tuo tarkistaa ja tarvittaessa irroittaa katetri kanyylistä ja pumpata ilmat pois katetrista.

Aikoinaan kun paljon matkustin niin en tiennyt näistä mitään enkä kyllä huomannut ongelmia, on se sen verran sähläämistä se lentomatkustaminen. Näistä on ollut kirjoituksia ja varoituksia vasta ehkä viimeisten 10 vuoden aikana.
Otsikko: Vs: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes
Kirjoitti: Reiska - Marraskuu 12, 2019, 14:08:37 ip
Kuulin, että insuliinipumppu voisi olla hyvä tässä tapauksessa niin ei tarvitsisi laskea edestakaisin pistoksia ja muutenkin hoitotasapaino olisi mahdollista saada paremmin kohdalleen. Nyt pyörii pitkä sokeri siellä 8% pintaan. Osaisiko joku antaa vinkkiä mikä näistä pumpuista olisi se tämän päivän Rolls Royce mitä kannattaisi yrittää saada?
Jokaisella pumpulla on hyvät ja huonot puolensa.

Ominaisuuksien suhteen Medtronicin uusimmat eli 640G ja 670G (keinohaima) ovat tavallaan Rolls Royce tyylisiä.
Niihin liitetään Medtronicin oma sensori ja pumppu toimii sensorin vastaanottimena.

Sitten on ns. letkuton pumppu Omnipod joka on kertakäyttötavaraa. Liimataan suoraan iholle ja vaihdetaan 2 .. 3 vrk välein.
Jotkut tykkää siitä kun letku ei ole tiellä tarttumassa ties mihin.

Kestävin pumppu on todennäköisesti Accu Chekin vanhempi malli Combo. Siitä on myös uudempi malli Insight.

Noissa kaikissa on mukana jossain muodossa ns. annosopas jonka avulla bolukset lasketaan ja pidetään kirjaa kaikesta.

Jotta ei tulisi niin irveästi pohdittavaa valinnan suhteen niin kannattaa selvittää mikä on pumppuvalikoima sinun hoitopaikassa.
Yleeensä se on rajattu vain ihan muutamaan pumppumalliin koska välinejakelun pitää varata myös pumppuun välineitä (setit, paristot, sensorit yms.).
Otsikko: Vs: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes
Kirjoitti: Miika - Marraskuu 24, 2019, 00:08:35 ap
Työmatkalainen ilmoittautuu. Viimeiset 17v on enemmän tai vähemmän reissuhommia ollut. Aiemmin suurin osa aasiaan, nykyään suurin osa eurooppaan mutta myös Aasiat ja ameriikat on käyty tänäkin vuonna jo muutamaan kertaan.

Aiemmin noin 80 matkapäivää/vuosi mutta viimeiset 3-vuotta ollut sen 130 matkapäivää. Matkat toistaiseksi max 7vk. (nykyään lyhyitä max 2vk).
Koko työurani ajan (19v) on käytössä ollut insuliinipumppu (25v) ja sitä vahvasti suosittelen. Sensoroiva pumppu ollut kohta jo 8v ja se on auttanut edelleen hoitoa huomattavasti.

Matkalle ottamani lääkkeet: Pitkälle matkalle laitoin 50% ruumaan ja 50% käsimatkatavaroihin.
Nykyään kaikki käsimatkatavaroissa FRIO kylmäpussissa. Oikeastihan se kylmäpussi ei kylmennä tuotteita juurikaan mutta pitää ne kuumassakin alle 30 astetta C (vai oliko 25 astetta).

Pumpulla ja sensoroinnilla on helppo hoitaa myös aikavaihdokset. Vaihtaa vain kellonajan pumpusta niin basal eli perusinsuliinin annostelu kääntyy oikeaan aikaan. Lentokoneessa istuessa insuliinintarve muutenkin lisääntyy kun ei liikuntaa ole ja siksi vs. mittaus/sensorointi on tärkeää. Kuten myös muutenkin aikavyöhykkeenvaihdossa/ huonolla nukkumisella voi olla sokerit vähän sekaisin. Itselläni ei ikinä ole kummoisia ongelmia ollut aikavyöhykesurffauksessa.

Otsikko: Vs: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes
Kirjoitti: Nimeton - Joulukuu 02, 2019, 11:38:43 ap
Kiitokset Miika kokemuksistasi.

Onko sinulla mikä pumppu käytössä? Miten iso osa käsimatkatavaroista on sinulla sitten hoitotarvikkeita jos kaikki siellä? Vai tarkoititko, että lääkkeet on siellä, mutta muut tarvikkeet sitten suurelta osalta ruumassa? Tosiaan osaatko arvioida millaisen tilan tämä 2vko paketti varatarvikkeineen vie?

Minua kun vielä jännittää vähän lähteä tuonne Kiina/Intia reissulle tässä ajassa, mutta on se ollut 17v sitten vielä vähän eksoottisempaa...

Tuleeko mieleen mitään hankaluuksia/vaaran paikkoja reissuiltasi? Laukku häveyksissä, pumppu ei toimi, jotain unohtunut matkasta? Sairaalaa vaativaa mahatautia?

Jotain vinkkiä syömisen suhteen Kiina, Intia sektorilla? Pelaatko varman päälle ruuan suhteen?
Otsikko: Vs: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes
Kirjoitti: Reiska - Joulukuu 02, 2019, 12:02:45 ip
Tuleeko mieleen mitään hankaluuksia/vaaran paikkoja reissuiltasi? Laukku häveyksissä, pumppu ei toimi, ....
Varasysteemi (insuliinikynät) on syytä olla aina matkalla mukana niin olo turvallisempi tapahtui pumpulle mitä tahansa.
Kannattaa sitä varasysteemiä vähän virkistää myös silloin tällöin niin perusinsuliinin annokset suurinpiirtein tiedossa.
Otsikko: Vs: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes
Kirjoitti: Loogi - Joulukuu 12, 2019, 15:34:35 ip
Minua pumppuhoitoisten diabeteshoitaja neuvoi että Medtronicin uusin 670G sopii niille jotka eivät ihan niin paljon jaksa itse säädellä lääkitystä. Siinä voi olla haasteena esim.sensorin jälkijättöisyys kuten joku mainitsi.Sen sijaan aktiiviselle säätelijälle vanhempi 640G voi olla toimiva (sekin mm. pysäyttää pumpun hypossa).
Olen matkustanut jonkin verran myös kehitysmaissa.
Pumppu-, insuliini, verensokerimittari, vara- ym.tarvikkeet (aina) käsimatkatavaroissa vievät pienen kassillisen noin 6 litraa verran tilaa parin viikon matkalle. Kannan aina Siripirejä. Esim. USA:ssa sisäiselle lennolle piti tehdä nopea sormen hipaisukosketus-testi pumpun vuoksi (ns.vaaralliset aineet?), Tansanian rajalla halusivat nähdä pumpun kiinni ihossa paidan alla. Säädän basaalit asteittain kohdeaikaan niin itään kuin länteen päin, 2-3h kerrallaan pumpun kellomuutos/vrk. Turistiripuleilta olen säästynyt, mutta lääkkeitä pitää olla, esim. käsidesi, hyttysmyrkky& voide hyttysten aiheuttamaan ihoärsytykseen kaupungeissakin ym.

Lähetetty minun Nokia 7 plus laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes
Kirjoitti: Miika - Joulukuu 19, 2019, 17:34:27 ip
Kiitokset Miika kokemuksistasi.

Onko sinulla mikä pumppu käytössä? Miten iso osa käsimatkatavaroista on sinulla sitten hoitotarvikkeita jos kaikki siellä? Vai tarkoititko, että lääkkeet on siellä, mutta muut tarvikkeet sitten suurelta osalta ruumassa? Tosiaan osaatko arvioida millaisen tilan tämä 2vko paketti varatarvikkeineen vie?

Minua kun vielä jännittää vähän lähteä tuonne Kiina/Intia reissulle tässä ajassa, mutta on se ollut 17v sitten vielä vähän eksoottisempaa...

Tuleeko mieleen mitään hankaluuksia/vaaran paikkoja reissuiltasi? Laukku häveyksissä, pumppu ei toimi, jotain unohtunut matkasta? Sairaalaa vaativaa mahatautia?

Jotain vinkkiä syömisen suhteen Kiina, Intia sektorilla? Pelaatko varman päälle ruuan suhteen?

Pumppuna minulla Medtronic 640G. Aiemmin Medtronic Paradigm VEO

Kaikki lääkkeet repussa (käsimatkatavaroissa), Muutama kanyyli/katetrisetti, pari vara ampullia ja mittari varaliuskoineen.
Muut tarvikkeet ruumassa:
Varmaan suunnilleen niin voisi laskea, että kanyyli/2 päivää. Oikeasti ei kulu niin paljon mutta helpompi varautua. Säiliöitä esim 4-5 riitäisi (itse täytän suunnilleen 5vrk annoksen ampulliin).
Sensoreita otan nykyään aika vähän kun ne ei ole vikaantuneet vielä kuin kerran pari. Ainahan sitä voi toki osua johonkin ja sensori irtoaa joten esim 3 varasensoria riittäisi itselleni helposti (käytän sensoria yliajalla kun se on mahdollista eli kun sensorin 6vrk käyttöikä on mennyt lähetin ladataan ja sama sensori käynnistetään uutena. Toimii yleensä noin 11 vrk yhteensä/sensori).
Paristoja muutama pumpulle ja senrorilähettimelle ja liuskoja pari pakettia mittarille.

Intiassa en ole vielä joutunut käymään mutta hyvin kypsennetty on hyvä ja varmaan käsidesi olis kätevää. Kiinassa ja oikeastaan koko työmatkailussa on vain yksi vatsatauti tullut ja siitä selviää samoin kuin kotimaassa. Lääkäriltä piti kyllä hakea troppia ja onneksi oli silloin matkalääkepakkauksessa joku perus antibiootti mukana. Nykyään on vissiin hankalampi saada ilman sairautta niitä varalle.

Kiinassa on usein suht riisipitoista pöperöä joten insuliinia saa laittaa.
Syön suunnilleen kaikkea joten ei ongelmia siinä.
Löytyy sieltäkin mäkkärit KFC:t ja muut joskaan ei nyt ihan pienimmistä paikoista.
Karamellia (tms sokeria) kannattaa tietenkin olla aina mukana jos hypo yllättää työmaalla ja myös vapaalla.

Pumppu ei ole vikaantunut muuta kuin paluumatkalla tuli joku nappijumi kerran autossa kotiin menossa. Silloin mietin jotta hyvä ettei maailmalla oireillut se laite. En nyt muista korjaantuiko tämä sitten nopeastikin mutta lienee johtui siitä painevaihtelusta lentokoneen ja maankamaran välillä.

Ne varainsuliinit kynissä täytyy siksi olla aina varalta siellä hotellilla. Saattaa olla että otin aikanaan parikin settiä kyniä mukaan pitkille reissuille. Kerran jouduin ostamaan insuliinia euroopassa apteekista kun hotellin jääkaappi oli jäädyttänyt insuliinit mukaanlukien varainsuliinit. Se jääkaapin/minibaarin lämpötila kannattaa tarkistella varsinkin jos se ei ole seinässä ja itse laitat sen seinään huoneelle tullessasi. Jääkaappi oli tietysti täysillä ja jäihin meni...

Joskus on sitten taas venynyt reissu niin, että on meinannut lääkkeet loppua kun 2vk reissussa meni melkein 4 viikkoa.
Joskus on kollega tuonut lisälääkkeet ja tarvikkeet kiinaan tullessa kun viikon reissun jälkeen tuli 4vk komennus toiselle työmaalle.

Ruumalaukku voi toki hävitä tai toki useimmiten vain myöhästyä joten siksi on siellä käsimatkatavarassa oltava akuutit tavarat. Toki käsimatkatavaratkin voidaan varastaa tai ne voi johonkin unohtaa mutta se on harvinaisempaa ja siihen voi omilla toimilla vaikuttaa. Toki ne englanniksi tulostetut reseptit vois olla hyvät mukana mutta itse olen mennyt toistaiseksi suomenkielisillä Kannasta tulostetuilla printeillä. Synkän viidakon matkoja en odota innolla koska jos insuliinit katoaaja pumppu hajoaa niin sitten olisi oikeasti kiire. Vielä en ole joutunut kieltäytymään mistään ja varmaan pyydän varovasti kollegaa ottamaan synkimmät matkat jos sellaisia tulee.

Otsikko: Vs: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes
Kirjoitti: Nainen57 - Joulukuu 20, 2019, 08:41:45 ap
Muutama neuvo:

1) Minä otan infuusio settejä (Mio ja säiliöt) mukaan 2 kertainen määrä ainakin, sillä niitä ei saa mistään vaikka kuinka yrittäisi (kokemusta on). Nopeammin tulee jos kaveri lähetttää DHL'llä kotoa. Insuliinia kyllä saa.

2) Lithium AA pattereita (vara patteri joka ei ole pumpun sisällä) ei Helsingissä saa olla matkalaukussa. Ne otetaan pois, heillä lienee joku lithium patteri skannari  matkalaukkuja varten. Minulle kävi näin kuukausi sitten kun lensin Suomesta Australiaan. Huomasin perillä, että matkalaukusta oli kaivettu kaikki matkalaukussa olevat pumpun lithium varapatterit pois ja jätetty kirje tilalle "Lithium AA Energizer batteries removed. Loose lithium batteries are forbidden in hold luggage".

3) Useamman kerran olen matkalla unohtanut hotellin jääkaappiin laittamani insuliinit. Erityisesti silloin kun kyseessä on vain lyhyt stop-over, suomen ja australian välillä. Nykyisin minulla on matkalaukun sisällä iso A4 kokoinen lappu, jossa lukee "Muista ottaa Insuliinit jääkaapista".

4) Minulla mukana myös kynät siltä varalta jos pumppu pettää. Usein mukana myös Medtronicin antama varapumppu.  Kumpaakaan en ole vielä tarvinnut. Varasysteemi on kuin sateenvarjo, jos se on mukana ei sada.
Otsikko: Vs: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes
Kirjoitti: Neurokipu - Helmikuu 06, 2020, 17:19:25 ip
Ok kaikissa pumpuissa se 3 päivän neulan vaihto pakko.
Otsikko: Vs: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes
Kirjoitti: jester - Helmikuu 08, 2020, 19:01:14 ip
             jos  satutte  leikkimaan      rutto tautisten  seurassa.   mita  silloin tapahtuu
Otsikko: Vs: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes
Kirjoitti: Miika - Helmikuu 11, 2020, 12:03:31 ip
             jos  satutte  leikkimaan      rutto tautisten  seurassa.   mita  silloin tapahtuu

Jesteri on nyt ymmärtänyt työmatkailun väärin.
Ei työmatkalla leikitä vaan työskennellään. Sitäpaitsi ruttopotilaita on käsittääkseni lähes mahdotonta löytää. Jokunen epäilty tapaus taisi kiinassa olla jokin aika sitten mutta lienee hyvin kadonnut tauti.

Ei siis millään tavalla mitenkään päin relevantti kysymys minkään asian kannalta.
Otsikko: Vs: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes
Kirjoitti: Annu-80 - Helmikuu 12, 2020, 18:48:55 ip
Matkustan itse vain vapaa-ajalla, mutta reissattua on tullut niin itään kuin länteen päin. Aikaeroista on siis kokemusta. Minulla kroppa "vaihtaa" uuteen vuorokausiaikaan vasta noin viikon oleskelun jälkeen. Tämä vaikuttaa niin, etten esim. voi reissussa pistää samalla tavalla aamuinsuliinia ja yöinsuliinia kuin kotona. Täytyy miettiä aina ennen pistämistä mitä kello on kotona sillä hetkellä ja miettiä inskamäärät sen mukaan. Paitsi pitkän, myös pikainskan kohdalla näin. Esim. kun itse tarvitsen Suomessa aamupalalle tuplamäärän pikaa muihin ruoka-aikoihin verrattuna, on Thaimaan suunnalla tämä pitänyt ottaa huomioon lounasaikaan (kello siellä 5 h enemmän kuin Suomessa). Ja toisaalta, aamupalalle ei ole voinut pistää paljoa ilman hypoja, koska aamupala-aikaan on Suomessa vielä yö. USA:n länsirannikolle asti matkustaessa oli ehkä hankalinta jaksaa aina laskea ja miettiä. Alkupäivinä ihmettelin, kun tuli hypoja ihme aikoihin ja taas korkeita myös, kunnes tajusin miettiä aikaeroa. Pitkän reissun (minulla koskee siis yli viikon reissuja) pitää sitten mitata ahkerasti ja huomata, milloin oman kehon kello on vaihtanut paikalliseen aikaan. Kun sitten alkaa taas tarvita aamupalalle enemmän insuliinia jne. Pitkältä reissulta paluu Suomeen ja kehon kellon palautuminen kotiaikaan kestää myös, mutta jostain syystä lyhyemmän aikaa. On tainnut pari-kolme päivää mennä ja ollaan taas oltu takaisin koti-normaalissa. Aikaeroväsyminen on sitten oma juttunsa...

Todella pitkiä lentoja ja isoja aikaerovaihteluja varten (juurikin USAn länsirannikko) tein aikajanan paperille. Milloin lento lähtee, mitä kello on silloin missäkin, milloin pitää pistää pitkää, monelta ollaan perillä missäkin ajassa ja milloin taas pitäisi muistaa pistää pitkää ja mitä määrää. Myös muille pitkille lennoille (9-18 tuntia vaihtoineen) olen etukäteen miettinyt pitkän pistämisen paikat ja ajat (mikä lentokenttä, mitä lentoa mennyt mitenkin pitkään). Olen siis kynillä. Kun pakolliset perusasiat pohtii kuntoon etukäteen, ei unohda niin helposti ja sitten on helpompi muutenkin keskittyä säätäämään syömisellä ja pikalla muita eteen tulevia tilanteita.

Insuliinit olen kuljettanut aina vain ja ainoastaan käsimatkatavarassa. Liuskoja ja neuloja on ollut lisäksi matkalaukussa. Itse en ole enää pitkään aikaan reissannut yksin, jolloin olemme välillä turvatarkastuksen jälkeen jakaneet insuliineja eri käsimatkatavaroihin matkakumppanin kanssa. Lähinnä tuota varkaus-mahdollisuutta ajatellen. Mutta kyllähän siitä omasta käsimatkatavarastaan tulee jo aika vaistomaisesti pidettyä tarkkaa huolta, kun siellä pakolliset hoitovälineet on. :)

Minulta ei ole ikinä (kopkop) kysytty reseptiä tai lääkärintodistusta tms. Thaimaasta pois lähtiessä on mukana olevat insuliinit manuaalisesti laskettu ja merkattu kynällä johonkin kirjaan. Egyptistä pois lähtiessä joutui myös näyttämään turvatarkastuksen läpivalaisun jälkeen insuliinit erikseen. Pillimehua on joutunut selittämään eniten ja olenkin niistä luopunut vaihtaen suosiolla siripireihin ja karkkipussiin.

Tsemppiä uuteen työhön! Diabetes on sen verran yleinen vaiva ympäri maailmaa, että jotain insuliinia mitä todennäköisimmin löytyy paikasta kuin paikasta ja jonkinlaisia pistovälineitä myös. Eli kyllä sitä hätäavun saa ja työnantajan kanssa varmasti mahdollista myös ennalta keskustella läpi toimintatavat mitä tehdään, jos on pakko ottaa aikaisempi paluulento kotiin diabeteksen takia.
Otsikko: Vs: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes
Kirjoitti: jester - Helmikuu 13, 2020, 04:02:19 ap
          rutto tauti   on  vahentanyt,   pysayttanyt  lentoja  moneen   paikkaan             jos  huonosti  kay    eivat   paasta   etes  lentokentalle