Kohtauspaikka

Kohtauspaikka => Diabetes ja ravinto => Aiheen aloitti: V. Kuutti - Lokakuu 02, 2018, 15:07:14 ip

Otsikko: Täysjyvävilja
Kirjoitti: V. Kuutti - Lokakuu 02, 2018, 15:07:14 ip

Aina vaan lisää tutkimustulosta täysjyväviljojen terveellisyydestä., parantavat insuliinin eritystä ja tehoa. Paljon uutta tietoa, ameriikan kielellä:

https://urly.fi/13Fb
Otsikko: Vs: Täysjyvävilja
Kirjoitti: marvinen - Lokakuu 03, 2018, 09:16:04 ap
 :)

Tosi hyvä.

Muistan omasta nuoruudesta, kun tuli patongit yms "pullajauhoista tehdyt leivät"
markkinoille. Ei paljon täysjyviä ollut vaaleassa leivässä, ruisleivässä kyllä.

Olisi kiva tietää, miten paljon täysjyvän käyttö on lisääntynyt kun sitä käytetään nyt
jo vaaleassakin leivässä.
Otsikko: Vs: Täysjyvävilja
Kirjoitti: jester - Lokakuu 04, 2018, 15:42:23 ip
      leivassa jota tavallisesti  syon    on    5.4 g carb  satassa g         yhtessa  viipaleessa  on 2.5 g  carp        tieto  pitaa paikkansa.         olen  tutkinut  se   mitaamalla  sokerin   nousun  ruokailun  jalkeen             ja  vertailemalla  insulini  annoksia            tavallinen    leipa    nostaa  sokeria  noin  5- 10 kertaa  enempi                 
Otsikko: Vs: Täysjyvävilja
Kirjoitti: 080750 - Lokakuu 04, 2018, 19:00:40 ip
Ei kuitu insuliinin eritystä lisää (huom D1 täysin insuliinista riippuvaiset) mutta hidastaa hiilihydraattien imeytymistä. Lisäksi kuitu lisää ulostemassaa ja lisää vatsan toimintaa hyvään suuntaan. Eli kaikille, terveillekin, täysjyvävilja on terveellistä. Vain joissain sairauksissa pitää olla vähäkuituista ruokaa mutta se asia erikseen.
Otsikko: Vs: Täysjyvävilja
Kirjoitti: V. Kuutti - Lokakuu 05, 2018, 13:38:03 ip
Eipä tietenkään kuitu lisää insuliinintuotantoa, jos sitä ei lainkaan ole. Selvä se.
Toisaalta en usko täysjyväleivän nostavan 10x glukoositasoa verrattuna vähä hiilariseen leipään, siis jos toinen leipä nostais 3mmol/L niin toinen nostaisi 30mmil/L, eheeei, ei mee läpi!
Jester, ei millään.
Otsikko: Vs: Täysjyvävilja
Kirjoitti: jester - Lokakuu 05, 2018, 21:07:48 ip
      hyva  ettet  usko. mutta syoppas  yksi  leipa.        annos  2viipaletta    sisaltaa       5 g    carbohydrade             ja  kuitua 10.7 g
Otsikko: Vs: Täysjyvävilja
Kirjoitti: ERKKU - Lokakuu 06, 2018, 13:32:03 ip
Jesterin syömässä leivässä on 5% hh, kun normaalissa leivässä sitä on 50 % eli kymmenkertaisesti.
Osa ns. kuidusta on sulavaa hh:ta, ehkä noin puolet. Jos halutaan olla tarkkoja, tulisi sille laskea tietty insuliinimäärä. Kuitu on siitä hyvä, että suoli luistaa paremmin.
Kaikki eivät kuitenklaan kestä esim. ruisleivän syöntiä, siitä saa ripulin.
http://www.diabetes-book.com/dietary-fiber/
Otsikko: Vs: Täysjyvävilja
Kirjoitti: jester - Lokakuu 06, 2018, 19:17:18 ip
             syomalla    hitaasti sokeriksi   muuttuvaa  ruokaa              jaa  enempi   aikaa  kuluttaa  sokerin  nousu   liikunnalla
Otsikko: Vs: Täysjyvävilja
Kirjoitti: jester - Heinäkuu 13, 2019, 21:33:34 ip
              ruis leipa  korottaa  sokeri tasoa    noin   puolta  enmpi.     kuin saman  kokoinen  annos      kakkua    pullaa   tai vaaleaa  leipaa.   joten  ruis  leipa  ei  sovi     sokeri tautisen  ruuaksi.         ruisleipa on  tiivista  kovaa  ja   painavaa                 vaalea leipa   on  kevytta  ja  ilmavaa         silli  voileipia   maistellut
Otsikko: Vs: Täysjyvävilja
Kirjoitti: 080750 - Heinäkuu 14, 2019, 07:48:44 ap
Toivottavasti kukaan (ainakaan vastasairastunut) EI USKO jesteriä.
Otsikko: Vs: Täysjyvävilja
Kirjoitti: jester - Heinäkuu 14, 2019, 12:18:43 ip
           parempi ettei  usko  jotain  jesteria taikka  ravinto neuvojaa.....     mittari    tai  sensori  sen  nayttaa    voiko ruis leipaa  syota             ja   kuinka  paljon
Otsikko: Vs: Täysjyvävilja
Kirjoitti: ERKKU - Heinäkuu 16, 2019, 21:48:38 ip
Se miksi Jesper ja minäkin moitimme kokojyväleipää on sen vaikutus veren sokereihin. Olkoot kuidut siinä kuinka terveellisiä ja tarpeellisia tahansa  sokerivaikutus diabeetikolle on merkittävämpi. Jos haluaa, niinkuin me haluamme, pitää sokeriarvon normaalina tai hyvin lähellä, on tuollainen leipä täysin mahdotonta käytännössä syödä. Sokerilla tarkoitan A1c alle 5,5 ( mieluiten alle 5%). Oikea hyvä olisi 4,6 %.
Otsikko: Vs: Täysjyvävilja
Kirjoitti: jester - Heinäkuu 18, 2019, 11:59:33 ap
oikeassa olet   ERKKU.             leipa  viipale tulisi  olemaan   liian  pieni   voileivan  valmistamiseen
Otsikko: Vs: Täysjyvävilja
Kirjoitti: tapsa - Heinäkuu 18, 2019, 15:57:34 ip
Mikähän mahtaa erottaa täysjyväviljan hiilarivaikutuksen muiden ruoka-aineiden hiilarivaikutuksesta? Ainakin minulla verensokeri reagoi hiilihydraatteihin jokseenkin samalla tavalla riippumatta siitä, mistä ne tulevat. Nopeusvaihtelut sekä hiilihydraattien että insuliinin imeytymisessä riippuvat niin monesta tekijästä, että syyllisten etsiminen ei oikein onnistu.
Otsikko: Vs: Täysjyvävilja
Kirjoitti: ERKKU - Heinäkuu 18, 2019, 22:01:51 ip
Olen itse todennut kohdallani, ettei minkään lajin viljatuotteita ole hyväksi. Toisille sopii paremmin kuin toisille. Tavoite kuitenkin pitäisi olla kaikilla normaali sokeri (n. 5%).
Otsikko: Vs: Täysjyvävilja
Kirjoitti: MKo - Heinäkuu 19, 2019, 17:12:53 ip
Itse en oikein tiedä mitä pitäisi syödä jos viljatuotteet pitäisi jättää pois. Niissä kun on kuitenkin proteiiniakin hiilihydraatin lisäksi ja kasvissyöjän voi olla vaikea koostaa tasapainoista ruokavaliota jos tärkein hiilihydraattien ja kuidun lähde jätetään pois.
Otsikko: Vs: Täysjyvävilja
Kirjoitti: jester - Heinäkuu 22, 2019, 09:26:30 ap
              kaiken  sellaisen voi  jattaa pois   joka nostaa  sokeria   nopeasti. on  paljon  ruoka tarvikkeita     jotka  sokeroistuu    hitaasti
Otsikko: Vs: Täysjyvävilja
Kirjoitti: tapsa - Heinäkuu 22, 2019, 19:50:46 ip
              kaiken  sellaisen voi  jattaa pois   joka nostaa  sokeria   nopeasti. on  paljon  ruoka tarvikkeita     jotka  sokeroistuu    hitaasti

Tuo riippuu siitä, millaista insuliinia käytät. Pikainsuliinille sopii yhtä nopeasti imeytyvä hiilihydraattipitoinen ravinto. Jos pärjää pelkällä pitkävaikutteisella (kuten ennen vanhaan täytyi) soveltuu erittäin hitaasti imeytyvä hiilihydraattipitoinen tai sellainen ravinto, jota nykyisin ei lasketa hiilihydraattiannokseen mukaan.

Lisäksi pitää insuliiniannoksen tietysti olla määrältään hiilihydraattiannosta vastaava. Tuli se hiilihydraatti sitten mistä tahansa.
Otsikko: Vs: Täysjyvävilja
Kirjoitti: jester - Heinäkuu 23, 2019, 14:53:35 ip
                          pika insulinit on  liian hitaita    nopeasti   sokeria  nostaville  ruuille.                   sellaisille  kuten     leivat   kakku  pulla    riisi  monet   peruna    valmisteet.             siis parempi   jattaa  syomatta               pillerien  kayttajille    taysin   mahtoton      tapaus.             mutta heti  syonin  loputtua  tekemaan   raskasta tyota    2-4  tuntia   tai  juoksemaan
Otsikko: Vs: Täysjyvävilja
Kirjoitti: tapsa - Heinäkuu 24, 2019, 19:18:15 ip
Jester on oikeilla jäljillä. Pikainsuliinin imeytymisnopeus vaihtelee eri henkilöillä ja eri pistoskohdissa. Ennakko ennen ateriaa auttaa ajoituksen osumisessa paremmin, liikunta aterian jälkeen nopeuttaa imeytymistä. On melkoista taiteilua ajoittaa aterian ja insuliinin vaikutus siten että verensokeri ei nouse eikä laske aterian jälkeen. Kokemuksesta tiedän, että molempia esiintyy.

Hiilihydraattien lähde ei vaikuta sen enempää kuin nuo muutkaan edellä mainitut tekijät.
Otsikko: Vs: Täysjyvävilja
Kirjoitti: jester - Heinäkuu 25, 2019, 23:26:57 ip
                 syomalla  nopeasti sokeriksi  muuttuvaa ruokaa.       tarvittava insulini  annos  saattaa olla   jopa  5   kertaa suurempi      kuin  jos  soisi  hitaasti   sulavaa                    vilja tuotteet  on  parempi   jattaa  sikojen  herkuiksi                     lekkimalla  moninkertaisilla insulini annoksilla     tarkoittaa  hypojen   valmistelua               Hypot  on  niin  hauskoja  huvituksia                On  heppo  pitaa  sokerit   aina     4-7  paikkeilla
Otsikko: Vs: Täysjyvävilja
Kirjoitti: V. Kuutti - Elokuu 25, 2019, 18:07:15 ip
En ymmärrä miksi täysjyvävilja tuotteet pitäisi jättä pois? Ruisleipä on terveystuote, joka sopii diabeetikollekkin. Kunhan ei kokonaista leipää syö. Sama pätee siankinkkuunkin, ei sitä voi erralla koko kinkkua vetää, nousee sokerit taatusti!