Kohtauspaikka

Kohtauspaikka => Diabetes ja liikunta => Aiheen aloitti: Mauka - Tammikuu 12, 2018, 15:02:50 ip

Otsikko: Liikunnan vaikutus sokereihin
Kirjoitti: Mauka - Tammikuu 12, 2018, 15:02:50 ip
Olen ihan perus-metabolinen Metformiinin purija ja viimeaikoina mittaillut sokereita useaan kertaan ennen ja jälkeen liikunnan. Pyöräily kesällä joka päivä oli hyvä mutta tuo hiihto hämmästyttää: muutaman kilsan jälkeen tänäänkin 6.1 vaikka aamulla huiteli lähempänä kymmentä. Aika rauhallisesti työntelin koska ladulla oli roskia tuulen jäljiltä, eikä suksetkaan ole aivan sopivat tuloksia näkyy.
Hiki kuitenkin pitää tulla teki mitä tahansa :)
Otsikko: Vs: Liikunnan vaikutus sokereihin
Kirjoitti: Tea - Tammikuu 14, 2018, 22:05:11 ip
Joo, itsellä esim. hiihto itsekseen kuluttaa sokeria ihan huikeasti, mutta vedäpä sama lenkki lapsiryhmän kanssa niin on sokerit taivaissa (tarttee olla ihan eri tavalla skarppina eli adrenaliinia pukkaa).

Mutta illan yllätys oli yin-jooga (jeps, tänään meni jooganeitsyys 2h sessiolla) - kesken tunnin tartti ryhtyä riipimään karkkia, kotona vielä enempi tankkausta sisään ennen kuin uskalsi lähtelä koirien kanssa liikkeelle. Varsinaisesti hiki ei tullut missään kohtaa, mutta joko se kuitenkin oli reipasta liikuntaa tai sitten vaikutti stressitasoja laskevasti niin, että meni matalille ja huolella.

Itsellä siis vaikuttaa paljonkin laji/kenen kanssa sitä tekee ja esim. vakkariharrasteeni capoeira nostaa, paitsi että jos treenit kestää pitkään, tulee sitten mukaan jo se laskevakin vaikutus. 
Otsikko: Vs: Liikunnan vaikutus sokereihin
Kirjoitti: äskoo - Tammikuu 14, 2018, 22:13:49 ip
Jooga on mun lajini ja sokerit laskevat lähes aina 1,5 tunnin harjoituksen aikana, vaikka tankkaisi tai laittaisi pumpun basaalin alas etukäteen. Joogan vaikutus on meikäläiselle helposti stressaavalle aika uskomaton. Tekee hyvää kropalle ja mielelle, varsinkin kiireen keskellä. :)
Otsikko: Vs: Liikunnan vaikutus sokereihin
Kirjoitti: Tea - Tammikuu 15, 2018, 17:59:16 ip
Joo, niin sen täytyy olla. Tänään on kiitettävän kipeät ahteri, lonkat & reiden osin, mutta siis en kokenut, että sellaisesta massiivisesta liikuntasuorituksesta kuitenkaan olisi ollut kyse.
Otsikko: Vs: Liikunnan vaikutus sokereihin
Kirjoitti: mmol/L 5.0 - Maaliskuu 06, 2018, 16:25:01 ip
Oma kokemukseni liikunnan vaikutuksesta veren sokereihin:

Tein oman tutkimuksen liikunnan vaikutuksesta aamusokereihin.
1. Läksin aamulenkille heti aamuaskareiden ( ei ruokailua tai juomia). Mittasin sokerit tarkalla omalla mittarillani. Tein noin tunnin reippaan kävelylenkin.
2. En syönyt tai juonut lenkin jälkeen. Rauhoitin hetken ja tein uuden sokerimittauksen. Tulos osoitti, että sokeriarvot tippuivat 0,5- 1,5 mmolia.
3. vasta rämän jälkeen söin aamuaterian: Lesekaurapuuro, mustikoita ja turkkilaista Jogurttia päälle.
Otsikko: Vs: Liikunnan vaikutus sokereihin
Kirjoitti: röllipetteri - Maaliskuu 26, 2018, 13:52:38 ip
Mulla tippuu tunnin kävelyllä 10yksikköä sokrut jos ei säädä pumppua tai ota suojahiilaria ennen. Eilen tuli hiki ja olikin tippunut 13.4 --> 2.7 sokrut tunnin kävelyllä ilman säätöjä. Salilla ei laske koska ei ole sykettä niin paljon vaan enempi intensiteetillä kuin volyymillä ja kunnon lepotauoilla.
Otsikko: Vs: Liikunnan vaikutus sokereihin
Kirjoitti: äskoo - Maaliskuu 26, 2018, 14:19:19 ip
Minullakin just noin: aerobinen liikunta laskee verensoria, mutta anaerobinen saattaa jopa nostaa hetkellisesti. Tosin laskeakseen sitten tuntien jälkeen.
Otsikko: Vs: Liikunnan vaikutus sokereihin
Kirjoitti: HeikkiJ - Toukokuu 04, 2018, 20:09:07 ip
Oon taasen aloittanut kisakauden pyörän päällä ja yllättävän tasaisena pysyneet sokerit. En tiedä kuinka paljon vaikuttaa siirtyminen fiaspiin ja se että ainakin harjoittelu poistaa kertynyttä stressikuormaa kunnolla. Yöllä tuppaa laskeen joten täytyy ruveta vähentään pitkävaikutteista iltasella.