Kohtauspaikka

Kohtauspaikka => Diabetes ja liikunta => Aiheen aloitti: pokasaha - Heinäkuu 28, 2017, 11:03:39 ap

Otsikko: Vinkkejä vaellukselle
Kirjoitti: pokasaha - Heinäkuu 28, 2017, 11:03:39 ap
Hei,

Tarkoitus lähteä ensi viikoksi vaeltamaan ja kiipeämään Kebnekaiselle Pohjois-Ruotsiin. Tavoitteena on olla raahaamatta yli 20 kiloista rinkkaa selässä. Onko kenelläkään kokemusta n. viikon vaelluksesta ja siitä, mitä ehdottomasti pitää olla mukana (pumppu, mittari, nopeat hiilarit ym.), mikä on turhaa ja mitä ei kannata ottaa mukaan? Miten jalkojen hiertymät (tuplasukat, rakkolaastarit ym.)?

Jos joku on käynyt Kebnellä, niin olisi mukavaa kuulla siitäkin  ;)
Otsikko: Vs: Vinkkejä vaellukselle
Kirjoitti: mmol/L 5.0 - Joulukuu 11, 2017, 13:07:56 ip
En lähtisi diabeetikkona Kepnekaiselle tai muullekaan rankkaa liikuntaa vaativalle suoritukselle.
Otsikko: Vs: Vinkkejä vaellukselle
Kirjoitti: Taitsa - Joulukuu 11, 2017, 16:43:20 ip
d-1 nainen tietäisi varmaan mitä kannattaisi mukaan ottaa vaellukselle. Hänhän liikkuu maalla, merellä ja ilmassa,koti-ja ulkomailla.
Otsikko: Vs: Vinkkejä vaellukselle
Kirjoitti: Taitsa - Joulukuu 11, 2017, 20:24:56 ip
En lähtisi diabeetikkona Kepnekaiselle tai muullekaan rankkaa liikuntaa vaativalle suoritukselle.

Väärin, älä anna diabeteksen hallita sinua,hallitse itse diabetestäsi. Deen takia ei pidä käpertyä kuoreen,elää pitää täysillä, tavalla tai toisella.
Otsikko: Vs: Vinkkejä vaellukselle
Kirjoitti: synergia - Joulukuu 11, 2017, 22:14:10 ip
Hiertymien ehkäisyyn olen saanut jalkaterapeutilta vinkin laittaa kaksi urheilusukkaa päällekkäin.

Ottaisin mukaan nopeita ja hitaita hiilareita sisältävää evästä sekä glucagen piikin.


Lähetetty minun WAS-LX1 laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Vinkkejä vaellukselle
Kirjoitti: D1-1978 - Joulukuu 11, 2017, 22:36:42 ip
Himalaja, Eurooppa, USA aikanaan, mut ei Kebne. Mittari, tikut sisätaskuun; Glucagen ja varains. ulompaan taskuun, mut siten, että kehon lämpö estää jäätymästä. Glucagen pieninä annoksina ehdoton, jos ei pysty syömään (vatsatauti), mut tärkeämpi kuumassa. SiriPiri hypojen varalle paras kylmässä. Suihkelaastari itsellä; rakkol. ok, mut haavateippiä päälle, muuten kiertyy pois. Untuvapussi ja kunnon alusta. Thermovälivaatteet x2, vaihtosukat x3 ja ainakin parit vaihtovaatteet= kastuvat t. hikoilet märäksi jossain vaiheessa. Mulla oli keveät varusteet aina eli osa kamppeistä jäi aina välimajalle tms. eli huipulle max 15kg (olin 58kg silloin). Toivottavasti vähän apua, pidä hauskaa!
Otsikko: Vs: Vinkkejä vaellukselle
Kirjoitti: D1-1978 - Joulukuu 11, 2017, 22:42:06 ip
Vitsi olen tyhmä: vastasin kk:ia vanhaan viestiin eli Kebnet lienee kivuttu jo ajat sitten... No, ehkä jollekin joskus tarpeen.
Otsikko: Vs: Vinkkejä vaellukselle
Kirjoitti: mjarkko - Joulukuu 17, 2017, 14:43:23 ip
En lähtisi diabeetikkona Kepnekaiselle tai muullekaan rankkaa liikuntaa vaativalle suoritukselle.
Miksi et? Liike on lääke vai miten se meni.
Otsikko: Vs: Vinkkejä vaellukselle
Kirjoitti: mmol/L 5.0 - Joulukuu 17, 2017, 15:23:39 ip
En lähtisi diabeetikkona Kepnekaiselle tai muullekaan rankkaa liikuntaa vaativalle suoritukselle.
Miksi et? Liike on lääke vai miten se meni.

Liikkuminen normaalisti iän ja kunnon mukaan on kaikille hyväksi. Mutta diabeetikolle on Kebnekaiselle kapuaminen, on ainakin minulle riskialtis suoritus.
Otsikko: Vs: Vinkkejä vaellukselle
Kirjoitti: paavok - Joulukuu 18, 2017, 20:03:48 ip
Paljon vaelluksia takana, Etelä-Amerikassa, Uudessa-Seelannissa, Itä-Afrikassa, Alpeilla ja Himalajassa, pisimmät parin-kolmen viikon mittaisia. Riittävän syömisen (sekä nopeasti syötävä hitaammin imeytyvä että nopeasti syötävä nopeasti imeytyvä olennaisia, itsellä kaura-proteiinipatukat ja energiageelit toimivat hyvin aktiiviliikunnan aikana syötäviksi) varaaminen ja insuliinien säilyttäminen järkevässä paikassa (sekä viilennyksen että lämpimänä pysymisen kannalta) ovat avaintekijöitä valmistautumisessa.

Se, mikä vaelluspäivinä on mahtavaa, on se, että rutiinit ovat aika lailla samoja joka päivä ja verensokerien liikkeet myös. Itsellä tuhdin (puuroa & jotain proteiinipitoista) aamiaisen jälkeen sokerit lähtevät varmasti putoamaan ylämäkipäivänä ja jatkavat putoamista, kunnes tankkauksen saa kohdilleen ja sen jälkeen loppupäivä sujuu melko tasaisissa merkeissä. Iltaisin voi syödä huoletta runsaasti eivätkä sokerit lähde seilaamaan ylös. Parina ekana päivänä on helposti vähän heittelyä sen kanssa, kuinka paljon pistää, mutta oikea rytmi ja määrät löytyvät äkkiä. Insuliinin tarve on reippaasti pienempää kuin ei-aktiivisina päivinä ja kun pienillä liikkeillä saa tehtyä tarvittavat korjaukset, ei huimia heilahteluja tapahdu ja tasapaino pysyy paljon parempana.

Varaverensokerimittari on aina myös hyvä idea, mutta itse en ole huomannut minkään muun erityisvarustelun osalta suurta tarvetta. Hyvät sukat ovat toki jokaiselle tärkeät, ja laatuun kannattaa panostaa.
Otsikko: Vs: Vinkkejä vaellukselle
Kirjoitti: mjarkko - Joulukuu 19, 2017, 10:53:28 ap
En lähtisi diabeetikkona Kepnekaiselle tai muullekaan rankkaa liikuntaa vaativalle suoritukselle.
Miksi et? Liike on lääke vai miten se meni.

Liikkuminen normaalisti iän ja kunnon mukaan on kaikille hyväksi. Mutta diabeetikolle on Kebnekaiselle kapuaminen, on ainakin minulle riskialtis suoritus.

Näinhän se on.

Jos tuollaiselle lähtee, oli sitten terve tai diabeetikko, harjoitella pitää.  Ja varustautua pitää tietenkin.

1-tyypin diabeetikko  on esim juossut läpi suomen ja aikoo  juosta Spartatlonin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Spartathlon

Jotkut meistä pysytyvät mihin vain.
Otsikko: Vs: Vinkkejä vaellukselle
Kirjoitti: pokasaha - Maaliskuu 06, 2018, 21:41:29 ip
 8) Kebnekaise valloitettiin oikein hyvällä fiiliksellä. Mitään ongelmia ei esiintynyt reissun aikana. Sensorointi oli päällä ja viimeisen (pitkän) vaelluspäivän aikana oli yksi lievä hypo.

Ei diabetes estä maratoneja, vuorten huiputuksia eikä juuri mitään muutakaan kun valmistautuu hyvin, eikä tee tyhmyyksiä.  ;D