Kohtauspaikka

Kohtauspaikka => Diabetes ja ravinto => Aiheen aloitti: V. Kuutti - Huhtikuu 11, 2016, 14:45:11 ip

Otsikko: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: V. Kuutti - Huhtikuu 11, 2016, 14:45:11 ip
Aika vakiona on leivän kulutus pysynyt 2010 luvun, pari kolme siivua päivässä, tummaa kotimaista. Eipä noilla määrillä liho.

http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/102380-suomalainen-syo-40-kiloa-leipaa-vuodessa
Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: mmol/L 5.0 - Huhtikuu 11, 2016, 16:06:53 ip
Hiilarien oikeissa määrissä pitämisen kannalta pari-kolme  tummaa aitoa ruisleipäsiivua on sopiva määrä. Mutta tietenkin ruokavalion muutkin osat vaikuttavat ravintosisällön terveellisyyteen diabeetikolla.
Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: Dad - Huhtikuu 11, 2016, 23:14:53 ip
Aika vakiona on leivän kulutus pysynyt 2010 luvun, pari kolme siivua päivässä, tummaa kotimaista. Eipä noilla määrillä liho.

Ja aivan varmasti leipä lihottaa. Johtopäätöksesi on aivan potaskaa.
(Kolme-neljä siivua sanottiin leipätiedotuksen linkissäsi, miten se nyt sattuikaan taas vähenemään kommentissasi.)

Hiilarien oikeissa määrissä pitämisen kannalta pari-kolme  tummaa aitoa ruisleipäsiivua on sopiva määrä. Mutta tietenkin ruokavalion muutkin osat vaikuttavat ravintosisällön terveellisyyteen diabeetikolla.

Ja hölönpölön.
Ruisleipä on muuten ihan yhtä nopeaa hiilaria kuin valkoinenkin, tai vaikka pottumuusi.
Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: Toukokuu1965 - Huhtikuu 12, 2016, 07:56:49 ap


Ja hölönpölön.
Ruisleipä on muuten ihan yhtä nopeaa hiilaria kuin valkoinenkin, tai vaikka pottumuusi.

Miksi sitten iltapalalla syömäni 2 ruisleipäpalaa pitää sokerit tasaisina koko yön, mutta vaalea leipä tai pottumuusi nostaa ensin korkealle ja sitten tullaan ryminällä alas? Ja tarkoitan nyt siis nimen omaan iltaa ja yötä.

Itselläni ruisleipä ei ole tarpeeksi nopea myöskään hypoissa, mutta sekaleipä tai vehnäleipä on. Tosin syön niitä hyvin harvoin juuri siksi, että ne ovat niin hankalia sokereitten kannalta.

Olen myös sitä mieltä, ettei ainakaan ruisleipä lihota vaan ne väärin valitut leivänpäälliset, leivän määrä, ehkä olut tai kaksi palanpainikkeeksi jne. Ruisleivän hyviä vaikutuksia elimistölle ei voi kiistää silloin kun syöminen pysyy kohtuudessa.
Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: d1-nainen - Huhtikuu 12, 2016, 08:38:52 ap
Jep, ruisleipä nostaa sokerit ja ylös ne myös jää, kun vaalealla leivällä ne laskee takaisin. Toinen sopii paremmin toisiin tilanteisiin, toinen toisiin. Mutta ruisleipä on paremman makuista...ja paaaaaksu voilastu pitää olla päällä...
Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: pæve - Huhtikuu 12, 2016, 08:50:34 ap
Eikös jonkun tutkimuksen mukaan meidän pitäisi syödä kauraleipää. Harmi vain, että lisäävät sitä turskatin vehnäjauhoa siihenkin, mutta onneksi on Semperin kauranäkkäri  8)
Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: mmol/L 5.0 - Huhtikuu 12, 2016, 13:54:56 ip
Jaahas! Tästä tulikin ottelu ruisleipä vastaan vaaleat leivät.

Uskoo kukin mihin uskoo. Mutta minun mielestäni aito ruisleipä (hitaita hiilareita) on minulle terveellisempää.
Minun D-kakkoseni on pysynyt kurissa ja on yksi arvelemani syy on ruokavalio ja hiilareiden kohtuullinen syöminen sen osana.
Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: V. Kuutti - Huhtikuu 12, 2016, 14:40:42 ip
Tarkoitus oli vain kumota täällä sitkeästi elänyt mielikuva, että suomalaiset syövät 8-10 viipaletta ruisleipää, joka olevinaan aiheuttaisi diabetesta. No ei se niin ole.
Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: Toukokuu1965 - Huhtikuu 12, 2016, 15:18:05 ip
Tarkoitus oli vain kumota täällä sitkeästi elänyt mielikuva, että suomalaiset syövät 8-10 viipaletta ruisleipää, joka olevinaan aiheuttaisi diabetesta. No ei se niin ole.

Joo en mäkään tähän usko. Eikä ollut tarkoitus mitään taistelua aloittaa, kunhan omista kokemuksistani kirjoitin.

Mulle riittää 2-3 palaa ruisleipää päivässä hyvin eikä edes jää pala kurkkuun. ;) :)
Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: pæve - Huhtikuu 12, 2016, 15:24:26 ip
Tarkoitus oli vain kumota täällä sitkeästi elänyt mielikuva, että suomalaiset syövät 8-10 viipaletta ruisleipää, joka olevinaan aiheuttaisi diabetesta. No ei se niin ole.

Joo en mäkään tähän usko. Eikä ollut tarkoitus mitään taistelua aloittaa, kunhan omista kokemuksistani kirjoitin.

Mulle riittää 2-3 palaa ruisleipää päivässä hyvin eikä edes jää pala kurkkuun. ;) :)
Mä tasoitan kulutusta, en syö läheskään joka päivä koko leipää.
Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: Jape - Huhtikuu 12, 2016, 16:02:40 ip
Tarkoitus oli vain kumota täällä sitkeästi elänyt mielikuva, että suomalaiset syövät 8-10 viipaletta ruisleipää, joka olevinaan aiheuttaisi diabetesta. No ei se niin ole.

Joo en mäkään tähän usko. Eikä ollut tarkoitus mitään taistelua aloittaa, kunhan omista kokemuksistani kirjoitin.

Mulle riittää 2-3 palaa ruisleipää päivässä hyvin eikä edes jää pala kurkkuun. ;) :)
Mä tasoitan kulutusta, en syö läheskään joka päivä koko leipää.

Minä en syö koskaan koko leipää..... 8)
Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: pæve - Huhtikuu 12, 2016, 16:03:37 ip
Tarkoitus oli vain kumota täällä sitkeästi elänyt mielikuva, että suomalaiset syövät 8-10 viipaletta ruisleipää, joka olevinaan aiheuttaisi diabetesta. No ei se niin ole.

Joo en mäkään tähän usko. Eikä ollut tarkoitus mitään taistelua aloittaa, kunhan omista kokemuksistani kirjoitin.

Mulle riittää 2-3 palaa ruisleipää päivässä hyvin eikä edes jää pala kurkkuun. ;) :)
Mä tasoitan kulutusta, en syö läheskään joka päivä koko leipää.

Minä en syö koskaan koko leipää..... 8)
Rontti 😆  luit tahallas noin 😃
Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: Jape - Huhtikuu 12, 2016, 20:08:13 ip
Oikeasti aika vähän leipää menee. Ehkä 2-3 viipaletta per päivä. Toki jos vastapaistettuja sämpyjä on niin tuleehan niistä...mutta harvoin niitäkään.
Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: V. Kuutti - Huhtikuu 13, 2016, 09:53:31 ap
Olemme siis kohtuukäyttäjiä, mekin!
Jos erilaisia leipiä maistamme, olemmeko silloin myös sekakäyttäjiä?  ;D
Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: mummukka - Huhtikuu 13, 2016, 10:45:20 ap
En voi kehua vähäistä leivän syöntiä jopa puuron kanssa syön leipää .
Hyvin vähän kaupasta ostettua eniten juureen tehtyä hapanleipää täys rukiista.
Eli olen leipäholisti  ;D
Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: ergava - Huhtikuu 13, 2016, 13:32:11 ip
Keliakian toteamisen jälkeen gluteenitonta. Hiilarikarttelun jälkeen en juurikaan syö leipää joka viikko ollenkaan. Joskus ollessani kauppa-autiomaassa töissä on mukana glut porkkana-kaura sämpylä hh 32g/100g. Sekin useimmin jää syömättä mutta pakkasella tai kuumassa säilyy hyvin. Glut mantelileipää tai - siemennäkkäriä teen joskus, kun leipäjuusto aamukahvin kanssa alkaa tympiä.
Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: Kaisa81 - Huhtikuu 13, 2016, 15:02:19 ip
Mä olen vähän samanlainen kuin mummukka. Paljon syön leipää mutta hyvin vähän kaupasta ostettua. Kun leipä on vieläpä gluteenitonta, niin siinä on kyllä sitten hiilareitakin aika tavalla, vaikka välillä toki teen myös vähempihiilarista siemennäkkäriä tai kivikautista leipää. Voisin varmaan elää pelkällä leivällä ja raskaana ollessa olikin sellainen kausi, että vain leipä meni alas.
Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: papelo - Huhtikuu 13, 2016, 20:33:23 ip
En pärjäisi ilman ruisleipää.Se pitää verensokerit melko tasaisina,jos ei en muuta runsaasti hiilareita sisältävää.Vuorokaudessa syön 4-6 viipaletta ruisleipää.Väliilä myös näkkäriä.
Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: Bebe - Huhtikuu 14, 2016, 18:53:27 ip
Meillä tehdään monenlaisia kokeiluja, nyt ollaan rajoitettu gluteenia kuten ei-gluteenirajoitteiset nykyisin mielellään kokeilevat.  :D Mies meillä lukee vakuuttavia oppaita milloin mistäkin  ja innostuu : ja mikäs siinä, se on minusta mukavaa.

Hiilariniukkana henkilönä en ole juurikaan leipää syönyt vuosikausiin.  Mutta nyt tämä gluteenit pois- ajatus poiki meillä mantelileivän, jota mies tekee joka päivä (ja minäkin joskus :D). Helppo ja nopea valmistaa, erittäin maukas, gluteeniton ja yhtä leipää kohden on noin 2 g hh. Sellaisia syön n. yhden päivässä. Taidanpa laittaa reseptin tuonne resepti-osioon, vaikka se löytyy kyllä varmasti googlettamalla muutenkin.
Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: Toukokuu1965 - Huhtikuu 14, 2016, 18:54:59 ip
Bebe, laita ihmeessä se ohje! :)
Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: Bebe - Huhtikuu 14, 2016, 19:10:04 ip
Juu Toukkis, laitoin :)  kiva, että kiinnosti!
Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: julia - Huhtikuu 14, 2016, 19:53:40 ip
Minä syön joka päivä lounaaksi 3 palaa Uotilan maalaisruislimppua. Täyttä ruista, ei mitään vehnäsekoitehöttöä. Verensokeri pysyy tällä leivällä tasaisena nousten vain yhdellä, ei mitään rakettinousuja ja laskuja. Ja vatsa rakastaa näitä kuituja, kun Reissumies saa vaan närästystä ja kurinpito aikaiseksi. Nyt laihduttaessa syön välillä iltapalaksi yhden palan tuota ruisleipää.

Minä en voi syödä mitään vaaleaa leipää, kauraleivästäkin sokerit nousivat hurjasti, joten se siitä gluteenittomasta lounaskokeilusta...
Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: V. Kuutti - Huhtikuu 16, 2016, 11:29:58 ap
Ruisleipä+levite+keittokinkku on oiva yhdistelmä auttamaan aamunkoittoilmiöön,
illalla nautittuna. Tietenkään ei kaikilla toimi.
Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: tapsa - Huhtikuu 17, 2016, 12:02:22 ip
Mulla ruisleipä (Reissumies tai vastaava) ja  Humalog-bolukset synkronoituvat yllättävän hyvin eri aterioilla.
Aamupalaksi 3 siivua höysteineen, lounaalla 2 siivua ja päivällisen korvaan myös 2...3 leipäpalalla. Nuo höysteet ovat kalkkunaleike, juustosiivu, lehtisalaatti ja kurkku- sekä tomaattiviipaleet.
Lounaalla hyvin pieni perunan puolikas (puolen kananmunan kokoinen) ja kanaa tai kalaa sekä salaatteja.

Siis 7...8 viipaletta à 70...100 g hiilareita/vrk leivästä. Loput hedelmistä, maitotuotteista, marjoista, joskus jäätelöstäkin. Yhteensä noin 150 g/vrk.

Vs pysyy erittäin tasaisena, paitsi että liikunta/fyysinen rasitus sotkee kuvion aika totaalisesti. Siis aiheuttaa poikkeamia keskimääräiseen. Samanhan tekee myös inskan imeytymisvaihtelut, stressi jne.
Erot kokojyvä-/sekaleivän ja ruispitoisemman välillä hukkuvat muihin "häiriöihin", puhdasta vaaleaa lepää välttelen.

Leipää eikä muitakaan hiilareita en voi noista vaihteluista syyttää.

Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: d1-nainen - Huhtikuu 17, 2016, 14:43:17 ip
Mulla ruisleipä ei ehdi alkuunkaan humalogin vauhtiin eli ellei sokerit ole korkealla ennen ateriaa, inska pitää ottaa vasta leivän jälkeen.
Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: äskoo - Huhtikuu 17, 2016, 20:51:30 ip
Ostin Helsingin kauppahallista eilen siemenleipää. Hiilarimääriä en huomannut kysyä, mutta onpas "ystävällistä" verensokereille. Se on myös niin jämäkkää rakenteeltaan, että on helppo leikata myös ihan ohuita siivuja.
Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: Toukokuu1965 - Huhtikuu 18, 2016, 08:45:45 ap
Mä tykkään maistella erilaisia ruisleipiä ja ne onkin yleensä hyviä tuliaisia kotiin jos jossakin päin Suomea piipahtelen.

Välillä tulee ylläreitä siinä, miten sokerit käyttäytyy ja siksi iltapalan vakioevääksi onkin jäänyt Puikulat. Ne toimii mulla aina hyvin. :)
Otsikko: Vs: Leivän syöminen vähäistä
Kirjoitti: RAR - Huhtikuu 19, 2016, 16:03:24 ip
Uotilaa ja Jälkiuunipaloja syön itse. Joskus kauraleipää. Mutta sellainen 3-4 palaa päivässä. Aamulla ja illalla. Hyvin pysyy sokerit tasaisena ja etenkin illalla nautittu ruispala pitää aamuun saakka sokerit lähes samana.