Kohtauspaikka

Kohtauspaikka => Diabetes ja liikunta => Aiheen aloitti: pokasaha - Kesäkuu 02, 2014, 15:57:32 ip

Otsikko: Hiilareita liikunnan aikana
Kirjoitti: pokasaha - Kesäkuu 02, 2014, 15:57:32 ip
Hei,

Jonkinmoinen ongelma käsissä kun eräs M-kirjaimella alkava urheilugeelien valmistaja on ilmeisesti muuttanut energiageelien koostumusta niin, että hiilareiden määrä on suorastaan romahtanut pakkauksissa. Aikaisemmin n. 75 hh joista sokereita reilusti yli 50. Nyt sekaan on tungettu maltodekstriiniä ym. jolloin verensokeria ei saa nopeasti nostettua.

Kysymys siis kuuluukin, mitä ihmettä tilalle pitkiin urheilusuorituksiin? Onko sellaisia energiageelejä, joilla saa nostettua vs:n todella nopeasti vai pitääkö palata perinteisiin siripireihin ym. aineisiin, jotka liikkuessa eivät todellakaan ole sieltä kätevimmästä päästä. Ostaisin mielelläni pieniin pakkauksiin pakattua hunajaa, mutta normimarketista sellaistakaan ei tahdo löytää. Jotenkin tämä hiilariongelma lenkkien aikana pitäisi ratkaista. Palasokeripakkausko reppuun?  :o
Otsikko: Vs: Hiilareita liikunnan aikana
Kirjoitti: Taitsa - Kesäkuu 02, 2014, 16:23:55 ip
Hunajatikku? 8g annoskoko http://www.erimenu.fi > tuotteet>hunajatikku hakukenttään
Otsikko: Vs: Hiilareita liikunnan aikana
Kirjoitti: d1-nainen - Kesäkuu 02, 2014, 17:54:04 ip
Pehmeä laku  8) ainoa mikä menee alas "pitkässä juoksussa".
Otsikko: Vs: Hiilareita liikunnan aikana
Kirjoitti: Miika - Kesäkuu 02, 2014, 22:08:36 ip
Sokerinpaloja pidän itse mukana. Hiilarisisältö 100% ja sulaa suussa riittävän nopeasti.
Otsikko: Vs: Hiilareita liikunnan aikana
Kirjoitti: Ruiskaunokki - Kesäkuu 02, 2014, 22:26:06 ip
Pitkänmatkanjuoksijoiden suosimat pehmeät hedelmäkarkit (täällä päin maailmaa "jelly babies",en tiedä onko tarkkaa vastinetta Suomessa?) toimii mulla hyvin, geelien mausta ja koostumuksesta kun en tykkää muutenkaan. Karkit on helppo pitää juoksupaidan taskussa,ja noissa mun käyttämissä on 2,5g hh per karkki,Eli esim puolimaratonilla nappasin 2 suuhuni 5 kilsan välein,yht. 20 g hh. Jos on tarpeeksi pehmeä karkki niin sitä ei paljon tarvitse pureskella. Mulla nuo toimii - tietty Jos tarvii isompaa hiilaritankkausta kerralla,noi voi olla liian pieniä.
Otsikko: Vs: Hiilareita liikunnan aikana
Kirjoitti: VAK - Kesäkuu 03, 2014, 11:01:14 ap
mulla on hankala ongelma pitää verensokeri kurissa liikunnan aikana. Tänä aamuna aloitin klo 6:00 lähtiessä vs. oli 8.0. Reippaan tunnin päästä 19 siitä parin kierroksen jälkeen reilu 20 ja lopulta 27,8. Lyhyttä laitoin muutaman yksikön tuossa mitattailun yhteydessä. Kovin paljoa en uskalla korjata, kun joskus tulee rytinällä alas. Ennen lähtöä söin puuroa ~20hhg ja pari ruispalaa. Lääkäriltäkin kysyin asiasta. Räväkkä liikunta kuulemma nostaa verensokeria. Adrenaliini myös nostaa verensokeria, saattaa vähän johtua siitäkin.

Tosin useimmiten saa syödä melko reippaasti pidemmillä seteillä.

Enduroajossa syke on suunnilleen 160 - 190 kiemuroissa koko ajan.
Otsikko: Vs: Hiilareita liikunnan aikana
Kirjoitti: Mika Haulo - Kesäkuu 03, 2014, 23:59:44 ip
Jonkinmoinen ongelma käsissä kun eräs M-kirjaimella alkava urheilugeelien valmistaja on ilmeisesti muuttanut energiageelien koostumusta niin, että hiilareiden määrä on suorastaan romahtanut pakkauksissa. Aikaisemmin n. 75 hh joista sokereita reilusti yli 50. Nyt sekaan on tungettu maltodekstriiniä ym. jolloin verensokeria ei saa nopeasti nostettua.

Kysymys siis kuuluukin, mitä ihmettä tilalle pitkiin urheilusuorituksiin? Onko sellaisia energiageelejä, joilla saa nostettua vs:n todella nopeasti vai pitääkö palata perinteisiin siripireihin ym. aineisiin, jotka liikkuessa eivät todellakaan ole sieltä kätevimmästä päästä. Ostaisin mielelläni pieniin pakkauksiin pakattua hunajaa, mutta normimarketista sellaistakaan ei tahdo löytää. Jotenkin tämä hiilariongelma lenkkien aikana pitäisi ratkaista. Palasokeripakkausko reppuun?  :o

Viittaat kaiketi Maxim-geeleihin.

Ethän vain sekoita tuota tavallista geeliä Maximin geelijuomaan (http://www.maximsports.fi/tuote/maxim-energy-gel-drink/), jossa geeli on valmiiksi sekoitettu veteen? Siksi siinä on huomattavasti vähemmän hiilihydraattia (36 g / 100 g).

Maximim perusgeeleissä (http://www.maximsports.fi/tuote/maxim-energy-gel-40g/) on tuotesivun mukaan edelleen 75 grammaa hiilihydraatteja sadassa grammassa geeliä.

Toisaalta en nyt aivan ymmärrä, miksi maltodekstriini olisi jotenkin huono juttu. Se nimittäin on glykeemisen indeksinsä perusteella oikeastaan nopeinta mahdollista hiilihydraattia (ks. http://www.sugar-and-sweetener-guide.com/glycemic-index-for-sweeteners.html).

Nopeutensa lisäksi urheiluravinteissa tyypillisesti käytettävät maltodekstriini ja dekstroosi pieksevät pöytäsokerin myös vatsaystävällisyydessään ja maussaan - ne eivät ole ällömakeita eivätkä aiheuta helposti vatsanväänteitä suurillakaan annoksilla.

Disclaimer: Minulla ei ole taloudellisia kytköksiä Maximiin. Mainitsin tuotteet, ettei viestini jäisi liian epämääräiseksi. 
Otsikko: Vs: Hiilareita liikunnan aikana
Kirjoitti: pokasaha - Kesäkuu 04, 2014, 00:06:27 ap
Tänään tuli testattua kuuden tunnin tunturijuoksussa kaikkea mahdollista syömistä. Kiitoksia erittäin hyvistä vinkeistä. Testin perusteella:

- uusi Maximin geeli toimi ihan hyvin
- laku upposi aivan loistavasti ja nosti sokruja sopivasti
- rusina-pähkinä sekoitus ihan jees, mutta en syönyt niitä kovin paljon
- pari rieskaleipää piti vs:n melko tasaisena
- perinteinen siripirikään ei ollut mikään huono, söin vajaan pötkylän kun vs alkoi reippaamin laskemaan

Tein aika radikaalin kokeilun kun pistin pitkävaikutteisen inskan ennen starttia ja nappasin lyhyttä 4 yksikköä siinä vaiheessa kun maali jo häämötti. Perillä sokerti 3,7 ja nyt pitää vaan huolehtia ettei tule mitään jälkihypoja. Sitä on torjuttu jo reippaan kokoisella hampurilaisella  :)
Otsikko: Vs: Hiilareita liikunnan aikana
Kirjoitti: d1-nainen - Kesäkuu 04, 2014, 07:44:07 ap
- laku upposi aivan loistavasti ja nosti sokruja sopivasti

Hyvä homma ja hieno kokeilu muutenkin  :) Lakussa on sekin etu, että jos verenpaineet meinaa laskea liikaa juoksussa, kuten ainakin itselläni tekee, lakusta voisi olla hyötyä siihenkin.
Otsikko: Vs: Hiilareita liikunnan aikana
Kirjoitti: mjarkko - Kesäkuu 26, 2014, 10:31:21 ap
Jotain geeliä olen joskus lenkillä ottanut, mutta muuten mennään ilman mitään.

Juhannuksena juoksin 2x23km eli mökille  ja takaisin. Ilman mitään ja sokerit laskivat 3.x- tasolle. Tämä ehkä selittää miksi veto oli lopussa.
Otsikko: Vs: Hiilareita liikunnan aikana
Kirjoitti: pokasaha - Kesäkuu 26, 2014, 15:52:28 ip
Jotain geeliä olen joskus lenkillä ottanut, mutta muuten mennään ilman mitään.

Juhannuksena juoksin 2x23km eli mökille  ja takaisin. Ilman mitään ja sokerit laskivat 3.x- tasolle. Tämä ehkä selittää miksi veto oli lopussa.

En kyllä uskalla lähteä kuin ihan lyhyelle lenkille ilman sokeria tai muuta evästä. Taas meinasi käydä tiistain iltarasteilla köpelösti kun sokerit laski niin alas että juuri ja juuri erotin kumpi puoli kartasta on kuvapuoli. Suunnista siinä sitten. Onneksi oli rypälesokeria pari pötköä ja niillä selvittiin pitkästä radasta. Kaikki rastitkin löytyi  ;D
Otsikko: Vs: Hiilareita liikunnan aikana
Kirjoitti: Maj - Heinäkuu 29, 2014, 14:33:48 ip
Mä tykkään Gu chomps nimisistä energiakarkeista - ei maistu niin pahalta kun geelit. Ulkomaisista nettikaupoista olen tilannu aina ison laatikon, niin hetkeksi riittää.  :)
Otsikko: Vs: Hiilareita liikunnan aikana
Kirjoitti: kivitatti - Heinäkuu 30, 2014, 00:00:04 ap
Juhannuksena juoksin 2x23km eli mökille  ja takaisin. Ilman mitään ja sokerit laskivat 3.x- tasolle. Tämä ehkä selittää miksi veto oli lopussa.
En kyllä uskalla lähteä kuin ihan lyhyelle lenkille ilman sokeria tai muuta evästä.
Mä en uskalla lähteä lyhyellekään lenkille ilman evästä. Käyn usein aamulla 30min kävelyllä, ja silloinkin mulla on siripirit mukana.
Aina mukaan hiilareita, mittari ja puhelin. Aivan sama minne menee, niin aina.
Pidemmällä lenkillä (esim 2h pyöräily) mulla on mukana vähintään 50ghh, usein jopa 100ghh.
Otsikko: Vs: Hiilareita liikunnan aikana
Kirjoitti: kivitatti - Heinäkuu 30, 2014, 00:03:52 ap
Mä tykkään Gu chomps nimisistä energiakarkeista - ei maistu niin pahalta kun geelit. Ulkomaisista nettikaupoista olen tilannu aina ison laatikon, niin hetkeksi riittää.  :)
Mun siskolla oli vissiin jotain vastaavia. Vois olla hyvä hypoeväs. Ja menis reenikassissa pitkän aikaa, toisin kuin pillimehut, jotka vie tilaa, painaa paljon ja hajoaa ajan myötä.
Mistä oot tilannut ja mihin hintaan?
Otsikko: Vs: Hiilareita liikunnan aikana
Kirjoitti: rasvis - Heinäkuu 30, 2014, 10:14:36 ap
Ei liity tähän mitenkään, mutta söin  jokatapauksessa eilen ison pussin (oliko jopa 440g) Estrella suolapähkinöitä. Nää on kyllä hyviä, Taffelin skeidat vois lailla poistaa markkinoilta. Pirkat on myös Ok.
Otsikko: Vs: Hiilareita liikunnan aikana
Kirjoitti: pokasaha - Heinäkuu 30, 2014, 10:19:46 ap
Eilen oli kovan treenin aikana taas sellaista hiilarimättöä ettei mitään rajaa  :o Vajaan kahden tunnin aikana upposi kaksi pötköllistä glukoositabletteja ja pari geeliä. Alla oli suunnistusta ja inskojakin pistin turhan reippaasti kun treenien välissä ehdin syömään
Otsikko: Vs: Hiilareita liikunnan aikana
Kirjoitti: Kide - Heinäkuu 30, 2014, 15:34:38 ip
Vajaan kahden tunnin aikana upposi kaksi pötköllistä glukoositabletteja ja pari geeliä.

Yöks. Ei ole kiva tilanne ei.   :-\
Otsikko: Vs: Hiilareita liikunnan aikana
Kirjoitti: pokasaha - Heinäkuu 30, 2014, 22:33:35 ip
Vajaan kahden tunnin aikana upposi kaksi pötköllistä glukoositabletteja ja pari geeliä.

Yöks. Ei ole kiva tilanne ei.   :-\

Eihän se kivaa ollut, mutta tuolla satsilla sain nostettua sokerit sille tasolle, että pystyin jatkamaan treeniä. Liikkuessa minulla on joskus normaalia hankalampaa tunnistaa hypon oireita kun ei erota mitään vapinaa tai muita matalan sokerin oireita liikunnan aiheuttamista jutuista. Yleensä huomaan matalan vasta sitten kun näkö alkaa jollakin tavalla hämärtymään ja tulee "nukahtamisen" tunne. Silloin on yleensä jo aika kiire syödä jotakin nopeavaikutteista, yleensä geeliä tai glukoositabletteja. Niin kuin moni liikkuja tietää, niin siinä helposti vetää överit kun sokerit ei ala heti nousemaan. Haittavaikutuksena myös pakki voi mennä sekaisin ja nesteen imeytyminen heikkenee, tästäkin on valitettavia kokemuksia

Onneksi nuo siripirit maistuu suht hyvältä geelimömmöihin verrattuna  :P
Otsikko: Vs: Hiilareita liikunnan aikana
Kirjoitti: Kide - Heinäkuu 30, 2014, 23:21:24 ip
Liikkuessa minulla on joskus normaalia hankalampaa tunnistaa hypon oireita kun ei erota mitään vapinaa tai muita matalan sokerin oireita liikunnan aiheuttamista jutuista.

Näinhän se usein menee.
Otsikko: Vs: Hiilareita liikunnan aikana
Kirjoitti: Odd - Syyskuu 03, 2014, 22:56:34 ip
Mä löysin itselleni toistaiseksi ainakin hyväksi havaitun "tankkauskeinon" ennen salitreeniä. Syön kaurapuuroa tai "jätkänvelliä" (=sokeri, ja kaurahiutaleet) ja melko heti lähden salille. Ennen treeniä mittaan vielä sokerit. Jos se on alle kuusi otan 5-8siripiriä. Näillä jaksan n. Tunnin ja sit otan lisää siripirejä tarvittaessa. Salitreenin jälkeen sitten kunnon monipuolinen päivällinen (sis. Mm. Pastaa) Ja olo on hyvä :) olen huomannut, että mun keho käyttää tosi paljon tosi lyhyessä ajassa hiilareita! Mä vaan tarvin niitä.
Otsikko: Vs: Hiilareita liikunnan aikana
Kirjoitti: Jalari - Lokakuu 15, 2014, 21:58:58 ip
Eilen oli kovan treenin aikana taas sellaista hiilarimättöä ettei mitään rajaa  :o Vajaan kahden tunnin aikana upposi kaksi pötköllistä glukoositabletteja ja pari geeliä. Alla oli suunnistusta ja inskojakin pistin turhan reippaasti kun treenien välissä ehdin syömään
Ilmeisesti pumppu ei ole vaihtoehto, vai? Mulla liikunta nyt on maltillista ja säännösteltyä yks kerta päivässä, mutta ei tarvi liikunnan aikana tankata kun ruuan ateriainsuliinin ottamisen jälkeen vetää 4,5 tunniksi perusinsuliinin 1/4:aan normaalista, sitten kolmen tunnin kuluttua kun ateriainsiuliini on poistunut kropasta ja perusinsuliinitaso on alhaalla, mennään vaikka salille tai lenkille tunniksi-puoleksitoista tunniksi. Sitten liikunnan jälkeen pari yksikköä inskaa korvaamaan matalaa insuliinitasoa. Kaikki hyvin näin.
Otsikko: Vs: Hiilareita liikunnan aikana
Kirjoitti: pokasaha - Lokakuu 16, 2014, 22:44:32 ip
Pumppujonossa ollaan ja sensoroinnista olen suorastaan innostunut  ;D Välillä vaan vähän ennakointi pettää...
Otsikko: Vs: Hiilareita liikunnan aikana
Kirjoitti: jester - Marraskuu 23, 2014, 21:17:28 ip
         kuinka paljon  mittari nayttaa,   15  ja  30  minuttia  treenin  jalkeen eiko tarkoitus ole  pysytella   4.0 ja  6.0  paikkeilla