Kohtauspaikka

Kohtauspaikka => Hoitovälineet => Aiheen aloitti: Reiska - Toukokuu 30, 2014, 11:05:14 ap

Otsikko: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: Reiska - Toukokuu 30, 2014, 11:05:14 ap
KP:llä on joskus keskusteltu voisiko painevaihtelut lennon aikana häiritä inskan annostelua. Lopputulokseksi on aiemmin jäänyt (ainakin minulle) että ei ole syytä huoleen. Nyt huomasin kuitenkin aika uuden tutkimuksen (elokuu 2011) jossa on raportoitu merkittäviä annostuspoikkeamia ilmanpaineen laskussa ja nousussa.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3161261/
Results:
During a flight (200 mmHg pressure decrease), excess insulin delivery of 0.623% of the cartridge volume occurred (P < 0.001, Student t test). In hypobaric chamber studies, bubbles developed in the insulin when the pressure decreased and displaced the insulin out of the cartridge. Pre-existing bubbles changed in size consistent with Boyle law. Cartridge plunger movement did not occur in normal flight conditions but did occur when catastrophic plane depressurization was mimicked.

Recommendations:
1.The cartridge should only contain 1.5 mL of insulin.
2.Disconnect the pump before takeoff.
3.At cruising altitude, take the cartridge out of the pump and remove any air bubbles before reconnecting.
4.After the airplane lands, disconnect the pump and prime the line with 2 units. Then reconnect the pump.
5.During flight emergencies involving cabin decompression, disconnect the insulin pump.

Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: E O J - Toukokuu 30, 2014, 11:30:13 ap
    During a flight (200 mmHg pressure decrease), excess insulin delivery of 0.623% of the cartridge volume occurred (P < 0.001, Student t test).

Toisin sanoen:

Jos insuliinia on säiliössä 1,5 mL elikkä 450 yksikköä, niin:

- 1%         tarkoittaa noin 4,5 yksikköä
- 0,623%          "         "   2,8 yksikköä.

Lisäksi jutussa mainitut "pre-existing bubbles" (säiliöstä jo ennen lennon alkua löytyvät kuplat) sekoittavat muutenkin annostelutarkkuutta, koska ne ovat "joustavia" eli painuvat helposti kasaan, jos insuliinin kulussa (huom. erityisesti pitkissä infuusioletkuissa, joihin tietysti mahtuu "paljon" insuliinia ja näinollen myös kuplia) ilmenee pieniäkin häiriöitä...   Muistan joskus maininneeni, että myös tästä syystä luvassa olevat "nanotekniset" pumput olisivat toivottava parannus, koska niissä infuusioletku on lyhyt tai täysin olematon...

Sopii siis pumppailijoiden olla varovaisia, jos matkustavat lentäen pitkiä matkoja...

Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: Reiska - Toukokuu 30, 2014, 11:58:11 ap
Jos insuliinia on säiliössä 1,5 mL elikkä 450 yksikköä, niin:
Tarkoitat varmaankin 150 U.
Joissain pumpuissa on tuo 1,5 ml säiliö ja joissain 3 ml säiliö.
Esim. A-C Spirit/Combossa on 3 ml säiliö mutta tuo ohje kehottaa
täyttämään puolilleen ennen lentomatlkaa.
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: E O J - Toukokuu 30, 2014, 12:29:28 ip
Jos insuliinia on säiliössä 1,5 mL elikkä 450 yksikköä, niin:
Tarkoitat varmaankin 150 U.
Joissain pumpuissa on tuo 1,5 ml säiliö ja joissain 3 ml säiliö.
Esim. A-C Spirit/Combossa on 3 ml säiliö mutta tuo ohje kehottaa
täyttämään puolilleen ennen lentomatlkaa.

Kröhöm, niinhän se tietysti oli tarkoitus olla  :(     Eli 150 yksikköä => noin 1,5 yksikköä => 0,93 yksikköä. Ei siltikään aivan mitätön virhe  ::)

Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: Reiska - Toukokuu 30, 2014, 12:33:21 ip
A-C Spirit/Combon manuaali määrittelee paineen jossa toiminta taataan: 500 to 1060 mbar

Tuossa tutkimuksessa testattiin Animas ja Medtronics pumppuja painevaihtelulla
Lennon nousu: 760 to 560 mmHg -> noin 1.0 ...1.3U ylimääräistä inskaa
Lennon lasku:  560 to 760 mmHg -> noin 0,8 ... 0.6U liian vähän inskaa

.. ja ilmeisesti tekevät aina noin ? 1,7ml ampulli oli käytössä.

Kävisiköhän siinä sitten niin että tuohon ei juurikaan kiinnitetä huomiota koska lyhyemmillä lennoilla
nuo virheet kumoavat toisensa. Onko kukaan havainnut samaa ilmiötä, erityisesti pidemmillä lennoilla ?
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: äskoo - Toukokuu 30, 2014, 13:31:56 ip
Minä en pahemmin muutoksia havaitse, en pitkillä tai lyhyillä lennoilla, joita minulla tulee vähintään 10 vuodessa. Minun kohdallani se johtuu lähinnä siitä, että innostus ( olen matkoilla aina innostunut) nostaa aina verensokeriani.

Täytän ennen lentoa säiliön täyteen ja pitkien lentojen aikana/jälkeen yritän ajaa mahdolliset kuplat pois katetrista. Lisäksi minulla on tuo jatkuva sensorointi myös lentojen aikana käytössä ja se helpottaa huomattavasti säätöä.

Kynäaikoina olin Andeilla, jossa mentiin useamman kerran 0-2500 metriin ja 2500 metristä 4500 metriin ja takaisin + välilentoja oli myös useampia. Silloin huomasi selvästi, jos neula oli unohtunut kynään, että ylöspäin mennessä kynässä oli ilmakuplia ja laskussa insuliinia oli tursunut suojukseen.
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: E O J - Toukokuu 30, 2014, 14:42:33 ip
   Kynäaikoina olin Andeilla, jossa mentiin useamman kerran 0-2500 metriin ja 2500 metristä 4500 metriin ja takaisin + välilentoja oli myös useampia. Silloin huomasi selvästi, jos neula oli unohtunut kynään, että ylöspäin mennessä kynässä oli ilmakuplia ja laskussa insuliinia oli tursunut suojukseen.

Insuliinikynät on paras säilyttää lennon aikana sellaisessa asennossa, että tuollaisten tursuamisten mahdollisuus on pieni. Tarkoittaa käytännössä pystyasennossa, neula ylöspäin. Tietysti neulan voi myös irroittaa täysin kynästä, jos kynäneuloja on reissussa riittävästi  ::)
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: Reiska - Toukokuu 31, 2014, 14:19:08 ip
Kun nyt olen tätä insuliinipumpun ilmanpaineongelmaa netistä kaivellut niin en ole löytänyt yhtään vastaväitettä etteikö tuo ilmiö koneen nousussa ja laskussa tapahtuisi (noin 1U ylimääräistä nousussa ja vastaava määrä vähennystä laskussa jos ampullissa inskaa noin 1,5 ml). Olen hieman yllättynyt, oletin että tähän löytyy yhtä paljon vastaväitteitä ja jotain selityksiä että ei tapahtuisi aina.

Puolustelu mitä olen havainnut
- 1U tuskin merkitsee paljonkaan kun tyypillen päiväannos on noin 60U"
- vs tasot on muutenkin niin korkealla kun lentäminen ja matkustaminen jännittää

En ole itse lentomatkoilla tuota ilmiötä huomannut, päiväannokset olivat varmaankin noin 40U ja varmaankin varoin muutenkin matalia joten peitti tuon ilmiön.

Ilmiö on kuitenkin vaarallinen jos
- insuliini annokset pieniä, selvästi alle 40U/vrk
- insuliiniherkkyys suuri (esim. 1U -> 5 mmol/l)
- lentomatka selvästi pidempi kuin 1h
- ei jännitä lentämistä eikä nosta vs tasoa tarkoituksella ennen lentoa

Onko tosiaan niin että tästä ei yleisesti missään varoiteta, ainoastaan nuo netin jutut kuten
http://www.reuters.com/article/2011/08/19/us-flight-diabetics-idUSTRE77I6EU20110819
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: Reiska - Toukokuu 31, 2014, 14:38:04 ip
Tässä ohjeita joilla välttää nuo paineongelmat
- riski on lentokoneen nousun ja laskun lisäksi korkeille paikoille nousevat hissit (esim. Mont Blanc)
- irrottaa kanyylin katetrista nousun ja laskun ajaksi (käyttää pakkauksessa olevia suojuksia)
- laskun jälkeen työntää katetrin täytöllä 2U inskaa ulos ennenkuin laittaa katetrin kiinni
 
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: äskoo - Toukokuu 31, 2014, 14:40:48 ip
Onko tosiaan niin että tästä ei yleisesti missään varoiteta, ainoastaan nuo netin jutut...

Nainen57, joka asuu Australiassa, on aiemmin jossakin ketjussa kertonut saaneensa Medtronicilta hyvinkin tarkat ohjeet lentomatkoja varten pumpun pysäyttämisestä(?) ja katetrin tarkkailusta. En nyt löytänyt tuota keskusteluketjua...
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: Reiska - Toukokuu 31, 2014, 16:44:18 ip
Onko tosiaan niin että tästä ei yleisesti missään varoiteta, ainoastaan nuo netin jutut...

Nainen57, joka asuu Australiassa, on aiemmin jossakin ketjussa kertonut saaneensa Medtronicilta hyvinkin tarkat ohjeet lentomatkoja varten pumpun pysäyttämisestä(?) ja katetrin tarkkailusta. En nyt löytänyt tuota keskusteluketjua...
http://keskustelu.diabetes.fi/index.php/topic,1874773.msg1926348.html#msg1926348
Ongelmat on ilmeisesti aluksi huomattu Australiassa.

Tuo pumpun "disconnect" on mielestäni syytä tehdä ihan konkreettisesti eikä vain pysäyttää pumppua. Jos katetri kiinni kanyylissä niin nousuvaiheessa pursuaa +1U kudokseen vaikka pumppu olisi stop-tilassa.
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: Reiska - Toukokuu 27, 2015, 19:15:56 ip
Tuolla Facebookin ykköstyyppien ryhmässä kertoivat että hiljattain oli joltain naiselta pumppu tyhjentänyt Espanjan lennon aikana (laskeutumisvaihe ?) koko ampullin kehoon  :-X Onneksi ampullissa oli ollut vain 20 yksikköä mutta vuorokauden annos oli 18 yksikköä joten aikamoinen super-Bolus se on ollut. Asiasta on tehty valitus Valviraan ja asia on tutkittavana.

Tämä ei kuullosta ihan tuolta tiedossa olevalta pieneltä purskeelta (1 U) mistä aiemmin keskusteltiin. Olisikohan pumpussa ollut vika siinä ampullin korkin paineentasausaukoissa. Onko niiden reikien toiminnasta aiempaa keskustelua ?
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: Reiska - Kesäkuu 09, 2015, 10:03:50 ap
Onko tosiaan niin että tästä ei yleisesti missään varoiteta, ainoastaan nuo netin jutut kuten
A-C Combo pumpun manuaalista (Osa 3: Pumppu päivittäisessä käytössä) löytyi sittenkin maininta paineen vaihtelusta lennolla.
Siinä varoitetaan noususta ja laskusta ja vaikutuksesta pumpun annosteluun. Erityisesti kehotetaan poistamaan ilmakuplat.
Siinä ei kehoteta kuitenkaan irroittamaan katetria kanyylistä, vain tarkkailemaan vs tasoa normaalia tiheämmin.

Näyttäisi siltä että basaalin virhe (+ suntan nousussa) johtuu kahdesta asiasta
- jo ennen lentoa ampullissa olevien kuplien laajenemisesta
- paineen laskun synnyttämien uusien kuplien laajenemisesta

Eli siis nousun jälkeen pitäisi katsella minkä verran kuplia on sntynyt ampulliin ja pohtia pitäisikö poistaa.
Kuullostaa aika epämiellyttävältä jutulta tehtäväksi lennolla  :-\
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: hogan - Kesäkuu 12, 2015, 00:02:58 ap
Tuolla Facebookin ykköstyyppien ryhmässä kertoivat että hiljattain oli joltain naiselta pumppu tyhjentänyt Espanjan lennon aikana (laskeutumisvaihe ?) koko ampullin kehoon  :-X Onneksi ampullissa oli ollut vain 20 yksikköä mutta vuorokauden annos oli 18 yksikköä joten aikamoinen super-Bolus se on ollut. Asiasta on tehty valitus Valviraan ja asia on tutkittavana.

Tämä ei kuullosta ihan tuolta tiedossa olevalta pieneltä purskeelta (1 U) mistä aiemmin keskusteltiin. Olisikohan pumpussa ollut vika siinä ampullin korkin paineentasausaukoissa. Onko niiden reikien toiminnasta aiempaa keskustelua ?

Tuntuupa tuo aika erikoiselta tapaukselta. Onko tuo lasketumisvaihe=tieto vai jotain muuta... Käsittääkseni matkustajalennoilla matkustamon ilmanpaine vastaa suurinpiirtein 2000m korkeuden painetta. Taulukon (http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmakeh%C3%A4#/media/File:Atmospheric_Pressure_vs._Altitude.png) mukaan tuossa korkeudessa paine on n. 80kPa (vs. normaali 101,3 kPa). Tässä tarkastelussa voidaan varmaan olettaa ilma ideaalikaasuksi, ja käytetään Boylen lakia: p1V1 = p2V2, eli paineen pienentyessä, suurenee tilavuus vastaavasti... Eli jos ajatellaan pumpun säiliön olleen 80kPa paineessa ja sitten tullaan n.100kPa paineeseen ja paineen tasausreiät olisivat tukossa, tulisi ulkoisen paineen työntää mäntää ulospäin (=siis poispäin annostelusta). Nousun yhteydessä tuo säiliön ylimääräinen tyhjentyminen voisi olla mahdollista (ja on niin tapahtunutkin joskus aikoja sitten ja ehkä tässäkin tapauksessa). Tuo 20 yks. on vajaat 7% koko ampullin tilavuudesta ja vielä pienempi osa koko säiliötilavuudesta (=siis siitä osasta pumppua jossa säiliö sijaitsee). Jos ulkoinenpaine pienenee tuon 20%, tarttee tuon ampulliosaston tilavuuden kasvaa 1,25 kertaiseksi (työntämällä mäntää ja insuliinia ulos) ollakseen samassa paineessa kuin ulkoinen paine, joten helposti sieltä kymmeniä yksikköjä turahtaa. Tosin tuo taitaa ainakin Medtronic-pumpuissa olla estetty sillä, että pumpun moottorin varsi on kierteellä kiinni siinä säiliön männässä, eikä pumpusta tule mitään ulos ellei moottori pyöri ja työnnä mäntää.

Korjatkaa jos olette eri mieltä.
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: d1-nainen - Kesäkuu 12, 2015, 00:15:57 ap
Nyt kun tuossa lentelin kolmekin kertaa peräkkäin lyhyessä ajassa, huomasin, että kyllä jotain vaikutusta on juuri noin, että nousussa tulee vähän inskaa ja laskussa se imee takaisin. En silti jaksanut joka kerta pumppua irrotella, vaan otin asian huomioon muulla tavalla. Myös vesipullo, joka oli koneessa mukanani, muuttui laskun aikana ihan lituskaiseksi, niin että kyllähän se paine muihinkin nestesäiliöihin vaikuttaa, shampoopulloista tursuaa shampoota jne.
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: Reiska - Kesäkuu 12, 2015, 09:59:24 ap
Tuntuupa tuo aika erikoiselta tapaukselta. Onko tuo lasketumisvaihe=tieto vai jotain muuta...
Ei ole vielä tarkenpaa tietoa mitä saatu selville tapauksesta (20U ylimääräistä lennon laskuvaiheessa).
Voi tietysti arvailla kaikenlaista
- se tulikin nousuvaiheessa (mutta miksi niin paljon)
- pumpussa vika (no menee varmasti valmistajalle tutkittavaksi)
- käyttäjä erehtyi havainnossa ja säiliö menikin ihan normaalikäytössä tyhjäksi

Jos ulkoinenpaine pienenee tuon 20%, tarttee tuon ampulliosaston tilavuuden kasvaa 1,25 kertaiseksi (työntämällä mäntää ja insuliinia ulos) ollakseen samassa paineessa kuin ulkoinen paine, joten helposti sieltä kymmeniä yksikköjä turahtaa. Tosin tuo taitaa ainakin Medtronic-pumpuissa olla estetty sillä, että pumpun moottorin varsi on kierteellä kiinni siinä säiliön männässä, eikä pumpusta tule mitään ulos ellei moottori pyöri ja työnnä mäntää.
Se alussa linkkaamani tutkimus selvitti tätä männän mahdollista liikkumista ja havaitsi että ....
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Catastrophic depressurization from 760 to 260 mmHg over 1 min.
All the pumps delivered insulin due to plunger movement ( >8 units delivered).
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Eli jos koneen paineistus katoaa ja ne happinaamarit putoaa alas niin silloin on kiiruusti tehtävä nämä toimenpiteet
- laitettava happinaamari naamalle heti
- otettava heti katetri irti kanyylistä

Raportin mukaan maailmalla tapahtuu vuosittain 40 ... 50 kpl tälläisia nopeita paineen pudotuksia.

Tutkimuksessä käytettiin seuraavia pumppuja
- 5 kpl Animas 2020 (IR1200/2020)
- 5 kpl Medtronic Paradigm
- 1.8mL cartridge with 60-cm infusion system

Se männän liikkuminen tapahtui käsittääkseni kaikilla noilla testatuilla pumpuilla.
Se mäntä on tosiaa lukittu kierteellä tappiin mutta jos se säiliön mäntä on pehmeää kumia niin ....

Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: Reiska - Kesäkuu 12, 2015, 10:58:00 ap
Tässä liitetiedosto tuohon alussa linkkaamani tutkimukseen:
http://care.diabetesjournals.org/content/suppl/2011/08/01/dc11-0139.DC1/DC110139SupplementaryData.pdf

Siinä sanotaan hätätilanteesta (ilmanpaine) ja männän liikkumisesta näin:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
All pumps approved by the FDA have been engineered to prevent plunger movement during
“changes in ambient pressure which would reasonably be expected to be encountered according
to the intended use of the device” [6].

However, the pumps are usually not tested to the pressure changes that may occur during flight emergencies.
Design features of insulin pumps to prevent plunger movement

Insulin pump companies use four common methods to prevent cartridge plunger movement during pressure change:
1. Venting of the cartridge space to stop the pressure difference occurring.
2. Resistance of the cartridge plunger to movement.
3. Fixation of the cartridge plunger to the push rod (which stops the plunger coming away from the push rod).
4. An alarm that sounds when the plunger separates from the push rod to alert the user.

All insulin pumps and patches currently available utilize at least two of these features to
prevent plunger movement with pressure changes. Companies and the FDA have assumed
that the pumps will not be exposed to ambient pressures less than 520 mmHg because
below this pressure, the oxygen partial pressure is too low for efficient oxygen carriage
by hemoglobin and hypoxia occurs.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

No, testissä ne männät kuitenkin liikkui huolimatta noista FDA:n säännöksistä ?
Jos oikein ymmärsin niin FDA:n testeissä ei mennä kuitenkaan niin alas paineessa mitä voi
todellisessa koneen paineistukseen liittyvässä hätätilanteessa sattua.
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: Reiska - Kesäkuu 12, 2015, 10:59:47 ap
Nyt kun tuossa lentelin kolmekin kertaa peräkkäin lyhyessä ajassa, huomasin, että kyllä jotain vaikutusta on juuri noin, että nousussa tulee vähän inskaa ja laskussa se imee takaisin. En silti jaksanut joka kerta pumppua irrotella, vaan otin asian huomioon muulla tavalla. Myös vesipullo, joka oli koneessa mukanani, muuttui laskun aikana ihan lituskaiseksi, niin että kyllähän se paine muihinkin nestesäiliöihin vaikuttaa, shampoopulloista tursuaa shampoota jne.
Huomasitko että säiliöön olisi tullut nousun jälkeen kovasti lisää kuplia ?
Ja hävisivätkö kuplat taas laskun jälkeen ?
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: äskoo - Kesäkuu 12, 2015, 11:55:02 ap
Minä olen kyllä huomannut pieniä kuplia Veon säiliössä nousun jälkeen, mutta en kyllä mitään normaalia suurempia. Joskus ajan ne pois letkun kautta. Täytyypä seuraavalla lennolla oikein ottaa katetri irti ja testata, tapahtuuko mitään dramaattista. Vesipullojen littaantuminen on ihan normaali ilmiö. Kynien kanssa on kyllä käynyt joskus, kun on neula unohtunut kiinni, että siellä on ollut ensin nousun jälkeen vajetta ja laskun jälkeen insuliinia tursunnut ulos useamman yksikön verran. Pumpun kanssa ei mitään noin dramaattista kuitenkaan. Useamman kilometrin korkeudessa vuoristossa nuo muutokset kynien kanssa ovat olleet huomattavasti suurempia kuin lentokoneen matkustamossa.

Tuo 20 yksikköä kuulostaa kyllä oudolta pumpun yhteydessä! Onko tarinan todenperäisyydestä ja jatkotutkinnasta olemassa mitään tietoa?
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: Reiska - Kesäkuu 12, 2015, 12:14:04 ip
Tuo 20 yksikköä kuulostaa kyllä oudolta pumpun yhteydessä! Onko tarinan todenperäisyydestä ja jatkotutkinnasta olemassa mitään tietoa?
Kertomus tapahtumasta on ko. diabeetikon omalla Fb aikajanalla joka oli jaettu D1:n Fb-ryhmän sivulle. Siinä on kerrottu että asia on raportoitu Valviralle (ilmeisesti hoitopaikka raportoinut) ja Valvira tutkii asiaa. Pumppu on ilmeisesti Animas Vibe.

En pääse kommentoimaan ko. henkilön omalle sivulle vaikka haluaisin kyllä kysellä lisää. Uskon kyllä että ko. diabeetikko on itse tuon kokenut mutta mitä siinä todellisuudessa on tapahtunut niin jääköön odottamaan loppuraporttia. Lennolla voi itse kukin sählätä kaikenlaista joten voi tietysti olla väärinkäsityskin.
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: tapsa - Kesäkuu 12, 2015, 12:37:31 ip
Animaksen oppaassa kyllä korostetaan tuon paineentasausaukon tarkkailua ja auki pitämistä.
Pumpun päädyssä on bolusnäppäin. Jos on ottanut sen käyttöön (asetuksista) ja huomaamattaan tökkii sitä joko itse tai jollakin sylissä olevalla, inskaa voi mennä kehoon.
Aika hölmöä, jos itse sohii huolimattomuuttaan. Mutta meitä on moneen junaan (tai lentokoneeseen).

Hyvä kun tuli esille, lisätieto olisi tärkeää.
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: Reiska - Kesäkuu 12, 2015, 12:56:56 ip
Tuolla se juttu on diabeetikon omalla Fb-aikajanalla (21.4.2015), tässä linkki jos teillä on Fb-tunnus:
https://www.facebook.com/oili.trygg?fref=ts
Ei pitäisi olla mitään ongelmaa laittaa linkkiä tänne koska hän nimenomaan kehottaa jakamaan tietoa eteenpäin.
Hän oli muutens saanut juuri sen pumpun. Ei ilmeisesti ollut aiemmin käyttänyt mitään pumppua.
Mahtoi olla järkytys  :o
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: lobo - Kesäkuu 12, 2015, 15:03:09 ip
Epäilen, että ongelma on ollut jossain muualla, kuin lennon aikaisissa paineenvaihteluissa, sillä teoreettisestikaan sen ei pitäisi noin suurta häiriötä aiheuttaa. Missä vika on, niin sitä en osaa sanoa. Ikävimmässä (pumpun valmistajien kannalta) tapauksessa kyse voi olla vain perusliioittelusta "joo koko 20 yksikköä meni!" vaikka oikeasti ei tiedä kuin summittaisesti, että jotain ylimääräistä on pumpusta irronnut.
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: E O J - Kesäkuu 12, 2015, 16:11:58 ip
Olisikohan tämä artikkeli niinsanotusti uusi?   ::)


    Bubble formation in insulin... (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4212562/pdf/bmjdrc-2014-000036.pdf)


Artikkelin päätelmissä todetaan testeissä havaitun, että insuliinipumppujen säiliöissä ja katetrissa oleva insuliini käyttäytyy lentomatkojen nousu- ja laskuvaiheessa eritysesti paineenvaihteluiden johdosta jonkin verran ongelmallisesti. Ensisijainen syy tähän on se, että tavanomaisesta insuliinista löytyy käytännössä aina kaasuja (s.o, ilmaa) nesteeseen liuenneena. Nämä nesteeseen (s.o, insuliiniin) liuenneet kaasut käyttäytyvät jokseenkin ennakoitavasti luonnonlakien sanelemalla tavalla, mikä käytännössä tarkoittaa (insuliipumppujen käyttäjille) seuraavaa:

Kun nesteen ympäristön paine alenee riittävästi (kuten käy lentokoneen noustessa riittävän korkealle), niin ainakin osa nesteeseen liuenneista kaasuista vapautuu. Tästä seuraa, että vapautuneet kaasut ("kuplat") voivat aiheuttaa sekä insuliinisäiliössä että katetrissa lisääntyvää painetta. Silloin on mahdollista, että esimerkiksi insuliinipumppu pyrkii annostelemaan ylimääräistä insuliinia käyttäjäänsä. Tietenkin myös ihmisen omissa kudosnesteissä voi tapahtua "kuplintaa" (kuten esimerkiksi ns. sukeltajantaudissa tapahtuu), mutta onko sillä jonkinlaista kompensoivaa vaikutusta, sitä on vaikea arvioida.

Kun nesteen ympäristön paine (vaikkapa lentokoneen jälleen laskeutuessa) kasvaa riittävästi, niin osa ympäristön kaasuista liukenee nesteeseen. Tästä seuraa, että insuliinisäiliössä tai katetrissa mahdollisesti aiemmin esiintyneet kuplat voivat jopa kadota jäljettömiin. Silloin on luonnollisesti mahdollista, että esimerkiksi insuliinipumppu pyrkii imemään käyttäjästään takaisin osan aiemmin annostellusta insuliinista tai muusta käyttäjästä löytyvästä nesteestä (verestä tai kudosnesteestä). Miten paljon käytännön merkitystä tällä on, sitä en osaa lainkaan arvioida.

Kaikesta tästä on helppo päätellä, että

1) Insuliinipumpusta mahdollisesti löytyvät paineentasausreiät tai vastaavat viritykset ovat tärkeitä, ja niiden esteettömästä toiminnasta on etenkin lentomatkoilla hyvä huolehtia.

2) Lyhyt katetri tuottaa lentomatkoilla arvattavasti vähemmän huolia kuin pitkä.


Samat toteamukset pitävät tietysti paikkansa myös pumppaileville vuorikiipeilijöille, vaikka kenties hieman vähäisemmässä määrin  ::)
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: äskoo - Kesäkuu 12, 2015, 16:38:20 ip
Tarina ei kerro, miten se ylimääräinen 20 yksikköä sitten vaikutti tämän pumppailijan elimistössä, jos normaali vuorokausiannos oli 18 yksikköä?

Toisaalta onni oli, että säiliössä ei ollut kuin se 20 yksikköä, jos se elimistöön meni. Itse en koskaan lähtisi ulkomaille/lennolle niin, että säiliössä olisi vain 20 yksikköä, vaikka se minullakin on lähes vuorokauden kokonaismäärä. Vältän nimittäin koko setin vaihtoa kiireessä/poikkeavissa olosuhteissa.

Jos ko. henkilö oli vasta aloittanut pumppaajana, on tietysti joku käyttövirhekin mahdollinen? Itselleni esim kävi niin ihan ekalla (Spirit-)pumppailuviikolla ajaessani moottoritiellä Helsingistä Lahteen. Olin kiinnittänyt luer-liittimen huonosti ja kun letku tarttui vaihdekeppiin, aukesi säiliön suu ja kaikki insuliinit valuivat syliini. Sen jälkeen muistin kyllä kiristää katetrin kunnolla säiliöön.
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: Reiska - Kesäkuu 12, 2015, 16:45:54 ip
Olisikohan tämä artikkeli niinsanotusti uusi?   ::)
Suurinpiirtein sama porukka kuin aiemmin linkatussa jutussa eli King ja kumppanit, Australiasta.
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: Reiska - Kesäkuu 12, 2015, 16:49:31 ip
2) Lyhyt katetri tuottaa lentomatkoilla arvattavasti vähemmän huolia kuin pitkä.
... ja erityisesti sopivan pieni määrä insuliinia säiliössä koska "laajeneminen" on suhteessa nesteen tilavuuteen.
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: Reiska - Kesäkuu 12, 2015, 19:18:42 ip
Jos ko. henkilö oli vasta aloittanut pumppaajana, on tietysti joku käyttövirhekin mahdollinen?
Tätä minäkin pidän hyvinkin mahdollisena mutta toivottavasti ko. henkilö ei nyt näitä lueskele ja
pahoita mieltänsä kun hänen pumpputaitojaan epäillään  :)

Voisi hyvinkin kuvitella että kun sen pumpun menut ei ole vielä ihan selvillä niin hän on katsonut ja arvioinut
sen inskan määrän väärin ennen matkaa. Todennut että "hyvä juttu, 20U vielä jäljellä, sillä pääsee hyvin perille"
eikä ole osannut laskea mitä kaikkea kuluu ennenkuin Espanjassa on perillä (basaalit, bolukset, korjaukset yms.).
Tai jopa erehtynyt katsoessaan kuinka paljon inskaa säiliössä on,
jos se pumpun laskuri ei ollut synkassa säiliön todelliseen määrään ?

Kun valmistaja tutkii sitä pumppua niin ne todennäköisesti kyllä pystyvät pumpun logista näkemään ja
laskemaan miten inskaa normaalisti kuluisi ja miten sitä on viimeisenä vuorokautena käytetty.

Tuo männän liike myös askarruttaa. Sehän on kait myös Vibessä mahdollista että mäntää työntävää tankoa ei ole oikein
asennettu täyttövaiheessa niin että se ei ole kiertynyt mannän sisään kierteelle. Voisiko silloin, jo lennon nousuvaiheessa, päästä mäntä niin pahasti liikkumaan että 20U hulahtaisi siinä menemään ?

Tarina ei kerro miten hän huomasi että "nyt pumppu hulautti kaikki 20U". Jos siinä jotain itsestään
pumpulle tapahtui ja hän sen jotenkin huomasi niin sitten on jo vakavasti otettava juttu.
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: tapsa - Kesäkuu 12, 2015, 20:51:02 ip
Animas Vibessä ei (eikä muissakaan Animaksissa) säiliön mäntä kiinnity pumpun "työntötappiin".
Kun säiliön poistaa, se ei ole kiinni muussa kuin kitkalla pumpun pesän seinämässä. Asennusvaiheessa pumppu ajaa tuon työntötapin kiinni pumpun säiliön mäntään, mutta mitään kierrettä tai muutakaan lukitusta ei ole.
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: Reiska - Kesäkuu 12, 2015, 21:43:24 ip
Animas Vibessä ei (eikä muissakaan Animaksissa) säiliön mäntä kiinnity pumpun "työntötappiin".
Kun säiliön poistaa, se ei ole kiinni muussa kuin kitkalla pumpun pesän seinämässä. Asennusvaiheessa pumppu ajaa tuon työntötapin kiinni pumpun säiliön mäntään, mutta mitään kierrettä tai muutakaan lukitusta ei ole.
Eli siinä ei männän "karkaamista" estele mikään muu kuin tuo kitka. Voisiko laskuvaiheessa syntyä paine-eroista tilaane (jos venttiilit ei ihan kunnossa) jossa säiliöön syntyy alipainetta ja mäntä työntyisi eteenpäin ?
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: äskoo - Kesäkuu 12, 2015, 22:45:45 ip
Vieläkin jankkaan sitä, että mitä aiheutti se, että elimistöön tuli kerralla enemmän insuliinia kuin normaali vuorokausiannos? Hyvin vakava hypohan siitä pitäsi jo tulla? Puhuttiinko siitä ollenkaan vai vain kadonneesta insuliinista? En onnistunut löytämään kertomusta tuolta Facebookista, vaikka kuulunkin samaan ryhmään...
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: Reiska - Kesäkuu 12, 2015, 23:11:40 ip
Vieläkin jankkaan sitä, että mitä aiheutti se, että elimistöön tuli kerralla enemmän insuliinia kuin normaali vuorokausiannos? Hyvin vakava hypohan siitä pitäsi jo tulla? Puhuttiinko siitä ollenkaan vai vain kadonneesta insuliinista? En onnistunut löytämään kertomusta tuolta Facebookista, vaikka kuulunkin samaan ryhmään...
Ei kerrottu mitä ylimääräinen inska aiheutti.
Siinä kerottiin että oli harkinnut säiliön täyttöä ennen lentoa mutta jättänyt kuitenkin
tekemättä ja onneksi oli vain 20U säiliössä.

Tarina on ko. henkilön omalla Fb-sivulla (aikajana, 21.4.2015)
https://www.facebook.com/oili.trygg?fref=ts

Tähän oli viitattu sen Fb-ryhmän ketjusta jossa ihmeteltiin mitä asioita huomioida kun lennetään pumpun kanssa.

Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: Reiska - Kesäkuu 14, 2015, 11:38:45 ap
Animas Vibessä ei (eikä muissakaan Animaksissa) säiliön mäntä kiinnity pumpun "työntötappiin".
Tapsa, onko Vibessä jokin sensori jolla se pumppu tunnistaa että mäntä on irti tapista ?
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: tapsa - Kesäkuu 14, 2015, 12:30:39 ip
Animas Vibessä ei (eikä muissakaan Animaksissa) säiliön mäntä kiinnity pumpun "työntötappiin".
Tapsa, onko Vibessä jokin sensori jolla se pumppu tunnistaa että mäntä on irti tapista ?

Ei ole näkö- eikä muutakaan dokumenttihavaintoa. Mutta pumpun täyttö on nelivaiheinen pumpun ohjelmalla. Ensin pitää tosin manuaalisesti täyttää säiliö ampullista ja kiinnittää letku siihen, ja poistaa ilmat säiliön suulta. Loput vaiheet pumpun ohjelmalla ovat.
-palauta mäntä
-aseta säiliö (pumppu ajaa työntötapin kiinni säiliön mäntään)
-täytä katedri
-täytä kanyyli

Säiliö siis asetetaan käsin mäntäelin edellä pumppuun ja pumppu sitten ajaa sen työntävän "tapin" kiinni mäntään, ja tunnistaa, kun on osunut mäntään. Sitä ei pääse mistään näkemään, pitää vain luottaa. Ja tuntuu tomivan.
Pumppu ei siis osaa imeä, siis vetää mäntää takaisin päin, ainoastaan työntää insuliinia letkuun.

Insuliinimäärä säiliössä voi olla mikä vain maksimin (200 yks.) alapuolella, itse käytän noin 130 yks./täyttö. Silloin penfill-ampullista tulee sopivasti kaksi täyttökertaa.
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: hogan - Kesäkuu 15, 2015, 13:19:25 ip
Animas Vibessä ei (eikä muissakaan Animaksissa) säiliön mäntä kiinnity pumpun "työntötappiin".
Kun säiliön poistaa, se ei ole kiinni muussa kuin kitkalla pumpun pesän seinämässä. Asennusvaiheessa pumppu ajaa tuon työntötapin kiinni pumpun säiliön mäntään, mutta mitään kierrettä tai muutakaan lukitusta ei ole.
Eli siinä ei männän "karkaamista" estele mikään muu kuin tuo kitka. Voisiko laskuvaiheessa syntyä paine-eroista tilaane (jos venttiilit ei ihan kunnossa) jossa säiliöön syntyy alipainetta ja mäntä työntyisi eteenpäin ?

Tuo männän kiinnittymättömyys varteen selittänee paineenvaihtelun ajaman inskan, jos paineentasausreiät ovat tukossa. Sellaisissa pumpuissa, joissa mäntä ja varsi ovat kierteellä toisissaan kiinni, ei tuollaisia annoksia voi vahingossa tulla. Ja teoriassa sitä insuliinia voi tulla vaikka 75IU, jos männän takana oleva ilmatilavuus on esim 3ml ja paine muuttuu tuon 80kPa --> 100kPa (eli sieltä n.2000m:stä maanpinnalle).

Sitten tuosta mahdollisesta happinaamareiden esilleputkahtamisesta hiukan OT-asiaa. Jos käy niin, että tulee dramaattinen paineenlasku koneessa, on henkilöillä tehokasta peliaikaa naamarien saamiseksi paikalleen alle 10s. Se mitä lentoemot siellä esittelevät ja sanovat, että välittömästi naamari omille kasvoille, tarkoittaa todella sitä. Jos naamarin laitossa epäonnistuu tuon n.10s kuluessa, ei sitä enää hypoksiahumalan seurauksena pysty laittamaan itselleen tai muille. Ja ne kaikki muut jotka ovat siellä tolkuissaan, ovat sidottuja omille istumapaikoilleen omine naamareineen, eivätkä voi tulla auttamaan muita. Ensin itselle, sitten vieressä istuvalle lapselle ja jos hyvin käy, kerkeää auttamaan vielä toisella puolella olevaa lasta ja toivomaan, että lentäjät ovat saaneet naamarit itselleen (ohjaamossa ei ole katosta putkahtavia maskeja, vaan jokaisella on oma pullo/naamari) ja että pystyvät tuomaan hallitusti koneen alas alle 10000 jalkaan.
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: Reiska - Kesäkuu 15, 2015, 13:33:58 ip
Joo, toivottavasti ne 40 ... 50 tapausta vuosittain ei ole kaikki niin dramaattisen nopeita paineenlaskuja että yli 10s reagointi merkitsee epäonnistumista  ???
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: hogan - Kesäkuu 15, 2015, 21:23:24 ip
Joo, toivottavasti ne 40 ... 50 tapausta vuosittain ei ole kaikki niin dramaattisen nopeita paineenlaskuja että yli 10s reagointi merkitsee epäonnistumista  ???

Niin noi normaalit nousujen paineenlaskuthan tapahtuu varsin hitaasti... tai siis minuuttien kuluessa. Itselläni isona ja insuliiniresistenttinä miehenä muutamat kuplien aiheuttamat lisäannokset eivät ole koskaan vaikuttaneet merittävästi. Insuliinille herkät t. lapset kärsivät näistä ilmiöistä varmasti enemmän.Ja jJoo... sen naamarin kanssa on kiire, inskakatedrin kerkee sitten repimään irti tosiaan seuraavana toimenpiteenä, jos paniikilta muistaa. Mielestäni tämä on tärkeä keskustelu, vaikka erittäin harvinaisia tapahtumiahan nuo ovatkin. Ja pieni mentaaliharjoittelu voi olla tarpeen.
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: Reiska - Kesäkuu 16, 2015, 10:17:53 ap
Ihan noita normaalien lentojen nousujen ja laskujen yhteydessä tehtyjä katetrin irroittamisia on tietysti vähän jokaisen tarkkaan harkita koska jo 0,5h irroitus pitäisi korvata lisäboluksella. Jos sen katetrin unohtaa laittaa takaisin pidemmäksi aikaa niin sitten tulee jo paljon haittaa.

Melkeimpä itse irroittaisin vain nousun yhteydessä ja niin ajoitettuna että katkosta tulee korkeintaan 15 min eli irti vasta siinä vaiheessa kun kone kiihdyttää nousuun ja takaisin jossain sopivassa ajassa kun lento tasaantunut, kait siihen 15 min riittää.

Laskussa kun jättää kiinni niin sitten laskun jälkeen vain tarkistaa katetrin ja puskee mahdollisen tyhjän pois katetrista (irroitus ja kanyylin täyttö). Näin basaalin katkoksen kesto minimoituu eikä ole unohduksenkaan vaaraa.

Hankalalta kuullostaa tuo mahdollinen kuplien muodostuminen nousun jälkeen. Itse en hevillä lähde lennon aikana mihinkään kuplanpoisto operaatioihin.
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: E O J - Kesäkuu 16, 2015, 11:03:27 ap
    Mielestäni tämä on tärkeä keskustelu, vaikka erittäin harvinaisia tapahtumiahan nuo ovatkin.

Kyllä, sitä tärkeämmäksi tämä(kin) keskustelu voi käytännössä jollekin (epäonniselle) osoittautua  ;)    Tietohan on valtaa  ;D

Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: Toukokuu1965 - Kesäkuu 17, 2015, 15:10:19 ip
Kysyin tänään Medtronicin pumppuedustajalta kuinka on mahdollista, että laskeutumisen aikana mun pumpun katetriin tuli ilmaa? Ei sen pitäisikään olla mahdolista, sillä Veon pumppuampullissa on kiinteä paineentasaaja jonka pitäisi taata turvalliset olosuhteet pumpun kanssa myös lentokoneessa.

Ilmeisesti tässä mun tapauksessa ampullissa on ollut vikaa koska paineentasaus ei onnistunut.

Edustaja lupasi selvitellä asiaa...
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: Reiska - Kesäkuu 17, 2015, 16:40:20 ip
Kysyin tänään Medtronicin pumppuedustajalta kuinka on mahdollista, että laskeutumisen aikana mun pumpun katetriin tuli ilmaa? Ei sen pitäisikään olla mahdolista, sillä Veon pumppuampullissa on kiinteä paineentasaaja jonka pitäisi taata turvalliset olosuhteet pumpun kanssa myös lentokoneessa.
Olen ymmärtänyt tämän "nesteiden fysiikan" niin että kun pumppu ja paineentasaus on kunnossa niin
siitä huolimatta se noin 1U tulee ulos nousussa ja vastaava määrä imetään sisään laskussa (varmaankin yleensä ilmaa).

Tämä siis silloin kun säiliössä noin 150U inskaa eli iso säiliö noin puolillaan.
Määrä on siis suorassa suhteessa säiliössä olevan inskan määrään.
1U vastaa katerissa noin 5 ..6 cm.

Jos se paineentasausreiät ei ole kunnossa niin silloin voi tapahtua jotain vielä oudompaa mutta
siitä ei ole oikein selkeitä kuvauksia.
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: hogan - Kesäkuu 18, 2015, 01:23:33 ap
Kysyin tänään Medtronicin pumppuedustajalta kuinka on mahdollista, että laskeutumisen aikana mun pumpun katetriin tuli ilmaa? Ei sen pitäisikään olla mahdolista, sillä Veon pumppuampullissa on kiinteä paineentasaaja jonka pitäisi taata turvalliset olosuhteet pumpun kanssa myös lentokoneessa.

Ilmeisesti tässä mun tapauksessa ampullissa on ollut vikaa koska paineentasaus ei onnistunut.

Edustaja lupasi selvitellä asiaa...

Reiska mainitsi tuossa tuosta 1U vaikutuksesta. Epäilisin sen olevan syynä tuohon katedriin ilmenneeseen ilmaan. Ilmiö varmaan on verrattavissa vaikka vissypulloon. Kun pullon avaa, niin paine pullon sisällä pienenee ja silloin nesteeseen liuennut kaasu muodostaa kuplia. Vissyn kanssa toi ilmiö on suurempi, koska hiilidioksidi 'liukenee' huomattavasti enemmän veteen kuin ilma (jossa typpeä ja happea pääasiassa). Pumpussa olevaan insuliini-nesteeseen on liennut ilmaa, joka sitten muodostaa enemmän tilaa vieviä kuplia ulkoisen paineen laskiessa ja insuliinia annostuu.
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: Toukokuu1965 - Kesäkuu 18, 2015, 08:21:54 ap
Selvennyksenä siis vielä, että katetri oli täysin tyhjä insuliinista. Ei ollut kuplan kuplaa, vain pelkkää tyhjää.
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: äskoo - Kesäkuu 18, 2015, 08:26:22 ap
Selvennyksenä siis vielä, että katetri oli täysin tyhjä insuliinista. Ei ollut kuplan kuplaa, vain pelkkää tyhjää.

Kokonainen katetrillinenhan on monta yksikköä!?
Mulla ei oo koskaan ollut mitään tollasta, vaikka saattaa olla kolmekin lentoa putkeen. Joskus minimaalisen pieniä kuplia ja nekin yleensä säiliössä.
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: Reiska - Kesäkuu 18, 2015, 09:22:12 ap
Selvennyksenä siis vielä, että katetri oli täysin tyhjä insuliinista. Ei ollut kuplan kuplaa, vain pelkkää tyhjää.
Viittaa tosiaan poikkeukselliseen ongelmaan, ei normaaliin 1U:n ilmiöön.
60 cm katetri on noin 10U.

Veossa ne paineentasausreiät on kait säiliön päässä, siinä johon kierretään katetri kiinni.
Siitä kohdasta on ollut aiemmin kait varoituksia ja jonkin toimituserän takaisinveto.
Niitä aukkoja ei saisi päästää kostumaan inskasta kun säiliötä täytetään.
Ne voivat tukkeutua inskasta ja paineen tasaus ei toimi kunnolla.
Jos se tekee noin laskussa niin yhtä hyvin se tekee sen toisinpäin nousussa.
Otsikko: Vs: Lennon nousujen ja laskujen vaikutus pumpun annosteluun
Kirjoitti: Reiska - Kesäkuu 18, 2015, 11:17:13 ap
Selvennyksenä siis vielä, että katetri oli täysin tyhjä insuliinista. Ei ollut kuplan kuplaa, vain pelkkää tyhjää.

Kokonainen katetrillinenhan on monta yksikköä!?
Mulla ei oo koskaan ollut mitään tollasta, vaikka saattaa olla kolmekin lentoa putkeen. Joskus minimaalisen pieniä kuplia ja nekin yleensä säiliössä.
Vaikka ne lennon nousun aiheuttamat kuplat ovatkin pieniä niin ne noudattavat kuitenkin fysiikan lakeja niin että aiheuttavat laajetessaan sen 1U:n ilmiön. Samalla tavalla laajenevat myös ne kuplat jotka oli jo ennen nousua, oli sitten pieniä tai isoja joten kuplien poistolla ennen nousua on vaikutusta tuohon ylimääräiseen annokseen.

Sensijaaan kuplien poiston hyödyistä lennon aikana en ole varma ellei ne kuplat sitten lähde jo katetriin seikkailemaan.

Laskun jälkeen näyttäisi sitten olevan katetrissa mitä sattuu, ilman ja kudosnesteen väliltä (oli kateri irti tai kiinni) joten laskun jälkeen olisi varmaankin hyvä tehdä katetrin täydellinen täyttö.