Kohtauspaikka

Kohtauspaikka => Diabetes ja liikunta => Aiheen aloitti: Vompatti - Helmikuu 25, 2014, 22:18:11 ip

Otsikko: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: Vompatti - Helmikuu 25, 2014, 22:18:11 ip
Moikka,

Tässä vuoden alusta lähti liikkeelle terveellisemmät elämäntavat ja painonhallinta ja koska liikunnallisia tavoitteita täytyy olla niin löysinpä tuon Pirkan lenkin "Klassikon" 134 km jonne pitäis nyt treenata. Onko täällä kokemuksia pitkän matkan polkemisesta ja verensokerin käyttäytymisestä ja vinkkejä harjoitteluun?

Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: kivitatti - Helmikuu 25, 2014, 22:32:40 ip
Pisimmät lenkit yhtä soittoa 150km, pisin muutaman päivän aikana yht 350km. 100km lenkkejä tulee ajettua useitakin kesässä.

Laskeehan ne sokerit pitkällä lenkillä. Takatasku vaan täyteen nopsaa hiilaria ja baanalle. :)

Suurempana ongelmana näen suolatasojen laskun. Mulla alkaa 80-100km jälkeen kramppailemaan pohkeet ja takareidet. Vettä tulee juotua paljon, mikä laimentaa suoloja ja hikoillessa suoloja vielä poistuu lisää, niin ne loppuu aika äkkiä. Eli suolaa kannattaa tankata pari päivää ennen lenkkiä ja ottaa jotain suolaista mukaan.
Keskimmäiseen takataskuun sokerimittari. Toiseen reunataskuun suolaa ja toiseen sokeria. ;D

Harjoitteluun vinkkejä.. No siinähän lähdetään siitä että mikä on sun lähtötaso? Paljonko olet tähän mennessä liikkunut?
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: Vompatti - Helmikuu 26, 2014, 13:24:26 ip
Kiitos vastauksista, kivitatti!

Tällä hetkellä liikkumiset jota kuinkin 2 x vko spinning, 1 x body pump, 1 x ratsastus sekä tämän lisäksi vaunulenkkejä kävellen. Eli ei nyt ihan nollasta lähetä mutta kokemus tosiaan tollasesta pidemmästä urakasta puuttuu. Polkemista on tarkoitus lisätä ja kunhan kelit sallii niin tien päälle ois tarkoitus lähteä polkemaan. Tavoitteena olisi ennen kesäkuuta tehdä ainakin yksi pidempi 80-100 km lenkki jottei tulisi sitten lähdettyä ihan "soitellen sotaan"! Saako vielä esittää "tyhmän" kysymyksen, missä muodossa sitä suolaa ja sokeria kannattaa ottaa lenkille mukaan? Joku suositteli magnesiumtabletteja noiden kramppien välttämiseksi?

Vastauksista kiitollinen :)
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: Mika Haulo - Helmikuu 26, 2014, 14:02:59 ip
Saako vielä esittää "tyhmän" kysymyksen, missä muodossa sitä suolaa ja sokeria kannattaa ottaa lenkille mukaan?

Pirkan pyöräilyssä on hyvät huoltopisteet matkan varrella (tarjolla on myös esim. suolakurkkuja), joten mitään mahdottomia määriä ei omia eväitä tarvi kuljettaa mukana. Sopiva määrä hypoeväitä totta kai, jotta on aina jotain hätävaraa nopeasti popsittavaksi.

Hiilihydraattilähteistä geelit ovat hyvä valinta, kunhan on riittävästi vettä mukana. Ne menevät pieneen tilaan, imeytyvät nopeasti ja ovat helppoja niellä, vaikka vähän hengästyttäisikin.

Geeleissä on myös se hyvä puoli, että niiden kanssa voi vapaasti valita, milloin ottaa hiilaritäydennystä. Jos juomapulloon sekoittaa suoraan mehua tai energiajuomaa, tulisi sokeria litkittyä silloinkin, kun sitä ei tarvisi tai haluaisi.

Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: mjarkko - Helmikuu 28, 2014, 08:49:37 ap
Itsekin haaveilen tuosta Pirkan pyöräilystä. Ainakin pääsee ajoissa treenaamaan kun talvi on  jo ohi.

Miten mittaaminen ajaessa onnistuu? Energiaa saa helpoiten juomalla.
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: vivianv - Toukokuu 25, 2014, 16:23:43 ip
Mun pyöräily on paljon vaatimattomammalla tasolla kuin teidän muiden. Olen hyötypyöräillyt lapsesta saakka paljon, mutta mitään kuntolenkkejä en ole harrastanut. Nyt pyörä on ollut varmaan 7-8 vuotta telakalla odottamassa että ensin jäätyy, leikataan ja paranee toinen olkapää ja sitten toinen. Pyöräily on tätä aikana ollut aivan mahdotonta, kokeillut olen pariin kertaan. Joko käsi on liian kipeä itse toimintaan tai sitten se kipeytyy käytön jälkeen. Näillä helteillä olen nyt vihdoin tehnyt varovaisia parin kilsan lenkkejä, ja ylläri pylläri, olat eivät ole tulleet kipeiksi lainkaan mutta pehva ja reidet kyllä antavat joitain signaaleita.

Jännintä on, että osaan edelleen ajaa pyörällä näinkin pitkän tauon jälkeen. Mun liikkuvuus ja koordinaatio yleensäkin on kärsinyt pitkän kipukauden jälkeen huomattavasti, mutta ensimmäisen vähän hoipertelevan lenkin jälkeen homma tuntuu sujuvan kuin ennen, paitsi tietysti pyöräilykunnon osalta, jonka toivon paranevan nyt nopeasti.
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: tapsa - Toukokuu 25, 2014, 18:08:56 ip
Minullakin pyörälenkit ovat vain 5...10 km kerrallaan, mutta useitakin päivässä ja osa niistä ns. hyötyajoa.
Pyörän säädöt, lähinnä ajoasento on tärkeä olkapääongelmien kannalta. Ainakaan mulla ne ei tykkää staattisesta nojaamisesta ajaessa. Kun ajaa "veto päällä", niin kädet pääsevät helpommalla.
Pyöräily on hauskaa, matkat ja vauhti kunnon mukaan.
Kovaa ajavat eivät kai tykkää pyöräilystä, kun haluavat päästä nopeasti ajosta eroon.
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: kivitatti - Toukokuu 25, 2014, 21:17:58 ip
Pyöräily on hauskaa, matkat ja vauhti kunnon mukaan.
Kovaa ajavat eivät kai tykkää pyöräilystä, kun haluavat päästä nopeasti ajosta eroon.
;D
Pyöräilyssä, kuten muussakin urheilussa, treenien kestoa ja intensiteettiä tulee vaihdella. Välillä pitkiä ja kevyitä treenejä, välillä lyhyitä ja kovia treenejä.

On ollut vähän kiire kevät. Ei oo vielä ehtinyt kertaakaan pyörän päälle. :o Torstaina loppuu koulu, niin jos sitä sitten ehtis ajelemaan. :) Mut ei se mitään. En aio ressata siitä. Ajelen just sen verran mitä ehtii ja huvittaa. :)
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: Miika - Kesäkuu 12, 2014, 22:46:38 ip
Voi jehna.
Innostuin tarjouksesta ja kävin uuden pyörän.
Hiilikuitua on melkeen kaikki ja vähän meni myös rahnaa.

Edellinen fillari oli teräsrunkoinen ja vanha ja liian pieni, joten uuden ostaminen on ollut mielessä. Eipä tarvia uutta hommata ennenkuin jotakin hajoaa tai hulluus iskee. Ei ole ainakaan enään kalustosta kiinni polkupyöräily. Tämänkin asian huomasin kun kävin kokeilemassa uutta pyörää. Lujaa sen uudenkin pyörän polkimia on sotkettava, että sillä lujaa pääsee. Kyllä se vaan taitaa niin näyttää olevan, että vauhti ja kestävyys on ihan polkijasta kiinni. Olihan se toki mukavampi ajaa kun on oikean kokoinen kevyt pyörä joka toimii hyvin.

Reenattava on, jotta näkee mihin tuolla pyörällä pystyy. Josko sitä 50km työmatkaa rupeaisi ravaamaan edes sillointällöin pyörällä.
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: kivitatti - Kesäkuu 13, 2014, 00:20:47 ap
Me katellaan ukon kanssa maastopyöriä. :) Ainut vaan että kun ensin kattoo jotain 700€ pyörää ja sitten tossa ois 150€ kalliimpi mutta paljon parempi, no tuo on melkein saman hintainen, no pari sataa lisää niin sais ton ja toi on kyllä jo hyvä! Yhtäkkiä ne mitä viittii edes kattoo onkin 1300€ pyöriä.... ;D
Vaikea määritellä minkä hintainen pyörä itselle riittää, näin niinkuin laadun ja ominaisuuksien puolesta. Mikä ois sellainen edullinen mutta silti riittävän hyvä polku-maasto-ajoon.
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: Miika - Kesäkuu 13, 2014, 12:49:14 ip
Me katellaan ukon kanssa maastopyöriä. :) Ainut vaan että kun ensin kattoo jotain 700€ pyörää ja sitten tossa ois 150€ kalliimpi mutta paljon parempi, no tuo on melkein saman hintainen, no pari sataa lisää niin sais ton ja toi on kyllä jo hyvä! Yhtäkkiä ne mitä viittii edes kattoo onkin 1300€ pyöriä.... ;D
Vaikea määritellä minkä hintainen pyörä itselle riittää, näin niinkuin laadun ja ominaisuuksien puolesta. Mikä ois sellainen edullinen mutta silti riittävän hyvä polku-maasto-ajoon.

:D

Toi on kyllä niin totta.
"Tuo vähän kalliimpi on nyt tolkuttomassa tarjouksessa ja painaa ainakin kilon vähemmän ja myyjän mukaan se on monta luokkaa parempi."
Näinhän se menee (ja meni).

Samalla myydään mukaan niitä pakollisia lisävarusteita, joista tulee taas usean sadan lisäkulu muttakun ne nyt on vaan niin pakko olla.
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: d1-nainen - Kesäkuu 13, 2014, 17:16:30 ip
Hih, ihan päinvastoin, mulle riittää, kun pyörässä on jalkajarru (käsijarrua ei todellakaan tarvi, mutta jalkajarru on ihan pakko), tarpeeksi leveä satula (ei mitään istumakepakko) ja jalustin. No, noitakaan ei taida hienoimmissa pyörissä olla  :o vaan satasella saa ihan passelin noilla ominaisuuksilla.
Otsikko: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: D1-1978 - Kesäkuu 14, 2014, 08:30:57 ap
Ranteet (ja selkä) ei meinaa kestää maastopyörän asentoa (ahdas hermoväylä, jota sokeri pienentää lisää), jossa osa painosta tulee käsille. Juuri sain huollettua, mutta ajaminen on ranteille hankalaa rannetuesta huolimatta. Pyörähuollossa tarjottiin pidennettyä ohjaustankoa, mutta se nostaa vain 4cm (ei riitä, pitää saada asento suht suoraksi, kuten 70-luvun Helkamalla).

Saako maastopyörään (=ultakevyt, siksi en vaihda) korkeamman ohjaustangon muuten? Mummopyörän tangon halkaisija on liian iso, ei pysty liittämään. Satulaa ei pysty siirtämään edemmäs (harmi). Auttaako stemmin vaihto (luin fillaripalstalta)? Jalat on pitkät, siksi satulan madaltaminen ei onnistu; yltävät nytkin maahan.
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: Tea - Kesäkuu 14, 2014, 20:40:53 ip
Joo, kukin ajelkoot sellaisella mikä itselle parhaiten sopii.

Tuosta maastopyörän ajoasennosta tuli mieleen sellainenkin, että kun on ajanut pidempää matkaa, saattaa tosiaan ranteissa tuntua. Tuo oli tosin korjattavissa ihan helpolla kikalla eli otin toisenlaisen otteen käsillä (ranteet täysin suorassa, ei taivutettuna siihen perinteiseen 45-60 asteen kulmaan). Eikä ole haitannut sittemmin pidemmilläkään matkoilla...

Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: Miika - Kesäkuu 14, 2014, 21:06:42 ip
Oikean kokoinen runko on tietysti ensimmäinen avain mukavaan ajeluun.
Pari vuotta ajelin liian pienellä maantiepyörällä ja kipeäksihän siinä paikat tulee pidemmän päälle.

Esimerkiksi tässä jonkun pyöräkaupan kokotaulukko. (Googlaaamalla löytyy useampiakin)
http://www.bikeshop.fi/index.php?type=0&id=6
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: Miika - Kesäkuu 27, 2014, 07:47:28 ap
Työmatkan pidennyttyä on tuo työmatkailuun käytettävä aika jo melko pitkä.
vajaa 2h matka + suihku päälle / suunta. Ei ihan joka päivä viitti mennä -> 48km/siivu.

Pitäisi vaan muistaa sinne työpaikallekin viedä syötävää jota ottaa ennen kotiinlähtöä. Koti-työpaikka menee reilun aamupalan voimin.
Eilen meni loppumatka vähän sumussa mutta jatkoin vaan matkaa vaikka tunnistin tilanteen. Syyt: reilumpi sokeritankkaus 45min aiemmin ja toive/usko maksan apuun jossain vaiheessa. Tämä maksan apu on kaiketi aika ennalta arvaamaton auttaja ja ilmeisesti pelkän sokerin apu on melko pian käytetty.
Pitää vaan oikeasti alkaa ottaa siihen juomapulloon mehua ja ehkä vesi toiseen jos muistaa/jaksaa.
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: 080750 - Heinäkuu 06, 2014, 19:47:03 ip
Samoin kuin vivianv tuolla kirjoitti on minunkin matkani aika kohtuullisia. Nilkkamurtuman jälkeen talvipyöräily jäi täysin ja enää ei nastarenkaita edes ole. Nyt pisimmät matkat päivässä ovat noin 70km ja tosi harvoin. Tänään pyöräilin vähän yli 50km joten terveisiä Yyteristä. Autojono sinne oli katkeamaton.
tietenkin matkani ovat vuosikymmenten aikana lyhentyneet mutta pitää ottaa huomioon ikä (64v).
Kyllähän lenkit sokereita laskee mutta siiten pitää vain varautua.
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: Miika - Elokuu 12, 2014, 10:11:37 ap
Hyvin olen saanut pitettyä itseni ruodussa ja pyörään kilometrejä.
Pitkiä lenkkejä en ole vielä testaillut ja pisin on 90km.

Työmatkapyöräilystä tulee parhaat kilsat kun n.50km on matkaa/ suunta. Tätä tosin vain 2-3x/vk.
Aamut on kyllä sokerihuollon kannalta inhoittavia ja muutenkin väsyttää. Paljon ei tarvia tankata kun sokerit nousee humisten. Ajoittain ne nousee koko matkan, jos ei insuliinia laita lisää vähän reilummin.

Päivällä takaisintullessa mennään taas matalille kohtuu helposti ja keskimäärin aina. Silloin pitää eväitä (mehu, sokeri tms) nauttia matkalla.
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: Tuukka - Tammikuu 01, 2015, 13:54:09 ip
Joskus harvakseltaan tulee pyöräiltyä, ja silloinkin kuntoon nähden ihan liian pitkiä reissuja. Pisin reissu oli 70km, mutta siitä on vuosia ja siihenkin meni 3½ tuntia, kun tyypilliseen tapaani eksyin matkalla.

Nyt vaivaa polvi, joka tulee esiin erityisesti polkiessa. Silloin tällöin kesällä tulee vedettyä vielä se 40km. Yleensä mulla on mukana vain jotain juotavaa ja vähän glukoosia.

Kerran kävi niinkin nolosti, että piti pysähtyä R:llä ostamassa hiilareita ja vettä kesken matkan. Onneksi olin päättänyt polkea keskustaan päin, etten jäänyt maantielle ja onneksi olin ottanut lompakon mukaan.
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: kivitatti - Tammikuu 04, 2015, 15:28:21 ip
Eihän siinä ole mitään noloa että joutuu hakemaan evästä kaupasta kesken reissun! Mä joudun harva se kerta käymään kaupassa fillarilenkillä. Nippu lakuja ja/tai jäätelö toimii oikein hyvin. Se on vaikea saada se sokerit pysymään kohdallaan pitkän lenkin ajan.
Ja mä olen kerran joutunut soittamaan kyydin kotiin, kun tuli sellainen hypo että vedin 100g hiilareita täristen, enkä jaksanut enää ajaa kotiin, kun oli niin heikko olo
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: Tuukka - Tammikuu 04, 2015, 16:15:35 ip
Niin no.. Noloa oli se, että en ollut muistanut ottaa edes siripirejä mukaan.. koskaan ennen unohtanut tolla tavalla. Sanovat, että sokerinen kokis imeytyisi tuossa tilanteessa parhaiten, mutta enpä ole kokeillut.

Viimeksi kun jouduin soittamaan kyydin kotiin, niin se johtui ihan eksymisestä ja tuhottoman kipeästä polvesta. Ensin poljin 20 kilometriä läheisellä luontopolulle kamerarepun kanssa. Ei vielä mitään ja kävelin sen 5km maastossa. Sitten kotimatkalle, mutta olikin jo pimeä. Missasin yhden risteyksen paluumatkalla ja löysin itseni jostain kaukaa Malmin lentokentän itäpuolelta, kun kuvittelin olevani sen länsipuolella. Ai kun kiva... Kyllä tunsin että sokerit tippuu ja olin jo syönyt kaikki eväät ja siripirit, joten oli pakko soittaa apua. Kännykän akkukin melkein loppu, mutta selvisin.

No, ihan 100 grammaa hiilareita mulla ei kuitenkaan koskaan ole ollut mukana. Tuolla jälkimmäisellä matkalla oli vain pari leipää, juomapullo, ja glukoosia.
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: kivitatti - Tammikuu 04, 2015, 23:54:11 ip
Mulla on tapana heittää pyörän penkin alla olevaan pikkuiseen "laukkuun" aina muutama täytelakupatukka (säilyvät pitkään, kestävät sadetta, helppo syödä vauhdissa), niin niitä sinne aina vähän kertyy... Ja vaikka mulla ois siellä 10 lakua, niin otan silti siripiritkin mukaan. Eli evästä löytyy ja paljon. ;D

Sokerikokis ois varmaan ihan jees, mutta mä en pysty juomaan niin hapokasta niin nopeasti! Puoli litraa mehua menee parilla nielaisulla, kokista sais juoda aika paljon kauemmin.
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: HeikkiJ - Kesäkuu 14, 2015, 22:29:48 ip
Laitetaan tänne vaikka vähän erilaisesta pyöräilystä onkin kyse. Kävin ajamassa reising bmx kisoissa ja yllättävän hyvin meni. Luokassa oli kuusi kuskia ja olin jokaisessa lähdössä viides. Tavotteena oli pysyä edes joukon mukana. Sekin oli positiivinen yllätys että vauhti on enemmän kiinni ajotekniikasta kuin fysiikka puolelta.
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: Taitsa - Lokakuu 30, 2015, 22:26:19 ip
Onko tuttu tuo Insera Wampa Fat Bike, 20-V?  Pystyykö todella ajamaan suolla jne.,no onhan siinä todella leveät renkaat, 4" ;).
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: peeve - Lokakuu 30, 2015, 22:46:38 ip
Onko tuttu tuo Insera Wampa Fat Bike, 20-V?  Pystyykö todella ajamaan suolla jne.,no onhan siinä todella leveät renkaat, 4" ;).
Lapissa väki ajaa noilla tunturien rinteitä alas.
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: Taitsa - Lokakuu 31, 2015, 10:45:25 ap
Onko tuttu tuo Insera Wampa Fat Bike, 20-V?  Pystyykö todella ajamaan suolla jne.,no onhan siinä todella leveät renkaat, 4" ;).
Lapissa väki ajaa noilla tunturien rinteitä alas.

No,millä ne ajaa tunturia ylös,poroilla? ;). Vai kulkeeko ne aina alamäkeen? :)
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: peeve - Lokakuu 31, 2015, 11:03:36 ap
Onko tuttu tuo Insera Wampa Fat Bike, 20-V?  Pystyykö todella ajamaan suolla jne.,no onhan siinä todella leveät renkaat, 4" ;).
Lapissa väki ajaa noilla tunturien rinteitä alas.

No,millä ne ajaa tunturia ylös,poroilla? ;). Vai kulkeeko ne aina alamäkeen? :)
Näkyivät menevän hissillä ylös ja pyörällä alas. Oli mielenkiintoista seurata kuinka jotkut omasivat aivot ja taktiikan, toisilla ei ollut sitten mitään itsesuojeluvaistoa touhussa.
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: HeikkiJ - Lokakuu 31, 2015, 15:58:35 ip
Fat bicet on mun ymmärtääkseni tarkoitettu lähinnä retkeilyyn/yleispyöräksi. Ei 4tuumasella renkaalla vielä ihmeisiin pysty mutta huomattavasti pehmeämmässä pystyy ajaan. En oo raaskinu itelle vielä ostaa, jutellu semmosella ajavan kanssa. Polkupyörä vaelluksia jos joskus rupeis tekeen.
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: peeve - Lokakuu 31, 2015, 16:30:34 ip
Kun mistään en mitään tiedä, niin ainakin tälläisiä siellä näkyy:

://www.levi.fi/fi/viihdy-levilla/activity-park/alamakipyoraily.html

Toki eri merkkiä kun Taitsa mainitsi. Vieressä seistessä rengas on leveydeltään mopon pyörän näköinen ja juomuinen. Sitten oli enempi sellaisia tavisrenkaan levyisiä, mutta rouhean juomuisia, myös pyörän runko oli bmx-tyylinen. Mutta kuten sanottu, en tiedä enempää kun mitä näin hississä kattella.
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: Taitsa - Lokakuu 31, 2015, 17:00:07 ip
mopon pyörän näköinen ja juomuinen,..

Jaa,oiksko kyseessä juomunäkkirengas kyseessä ;) ;D

Ok.siis retkeily ja normikäyttöön. Mä mitään alamäkipyöräilyä harrasta,allelaskua joskus babyna oon harrastanut  ;)
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: HeikkiJ - Lokakuu 31, 2015, 18:27:08 ip
Alamäessä ajetaan lähinnä alamäki ja enduropyörillä. Toki läskipyörällä ja tavan maastopyörälläkin voi varmaankin mennä ajaan alamäkeä, jos ei nopeudella ole niin väliä.

Sen verran riskialtis laji et jätän väliin. Vaikka on niitä onnettomuuksia sattunu racing bmx radallakin.
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: peeve - Lokakuu 31, 2015, 19:16:19 ip
mopon pyörän näköinen ja juomuinen,..

Jaa,oiksko kyseessä juomunäkkirengas kyseessä ;) ;D

Ok.siis retkeily ja normikäyttöön. Mä mitään alamäkipyöräilyä harrasta,allelaskua joskus babyna oon harrastanut  ;)
Joo, enpä enää tunnistanut, mutta nyt kun sanot :)

Noita pyöriä oli muuten lappi pinkeenä myös myynnissä. Hinta näky olevan 1199 kaikkialla. Mut niitä saa esim Äkäslompolosta Levin lisäks. Levillä tietty ne rakennetut reitit. Ajattelen lähinnä luontoa, joten mieluummin reiteillä kun kaikkialla oman pään mukaan. Ylläksellä oli naftimmasti, mut on kuitenkin.
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: peeve - Lokakuu 31, 2015, 19:17:13 ip
Alamäessä ajetaan lähinnä alamäki ja enduropyörillä. Toki läskipyörällä ja tavan maastopyörälläkin voi varmaankin mennä ajaan alamäkeä, jos ei nopeudella ole niin väliä.

Sen verran riskialtis laji et jätän väliin. Vaikka on niitä onnettomuuksia sattunu racing bmx radallakin.
Ilman riskiä voi ehkä ajaa kuntopyörää sisällä, mut siihen voi vaik kompastua.
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: HeikkiJ - Lokakuu 31, 2015, 20:15:47 ip
Alamäessä ajetaan lähinnä alamäki ja enduropyörillä. Toki läskipyörällä ja tavan maastopyörälläkin voi varmaankin mennä ajaan alamäkeä, jos ei nopeudella ole niin väliä.

Sen verran riskialtis laji et jätän väliin. Vaikka on niitä onnettomuuksia sattunu racing bmx radallakin.
Ilman riskiä voi ehkä ajaa kuntopyörää sisällä, mut siihen voi vaik kompastua.

Harrastan nykyään hiukan sellaista riskien hallintaa. Tykkään kovasti mun luistani, varsinkin ehjänä. Rikoin nuorempana oikean nilkkani ja sitä on särkenyt n.15v 10kk. En kaipaa lisää kolotuksia.
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: peeve - Lokakuu 31, 2015, 20:27:45 ip
Alamäessä ajetaan lähinnä alamäki ja enduropyörillä. Toki läskipyörällä ja tavan maastopyörälläkin voi varmaankin mennä ajaan alamäkeä, jos ei nopeudella ole niin väliä.

Sen verran riskialtis laji et jätän väliin. Vaikka on niitä onnettomuuksia sattunu racing bmx radallakin.
Ilman riskiä voi ehkä ajaa kuntopyörää sisällä, mut siihen voi vaik kompastua.

Harrastan nykyään hiukan sellaista riskien hallintaa. Tykkään kovasti mun luistani, varsinkin ehjänä. Rikoin nuorempana oikean nilkkani ja sitä on särkenyt n.15v 10kk. En kaipaa lisää kolotuksia.
Mulla ei oo enää muita ehjää kun maksa ja munuaiset, joten niitä suojellessa voi laittaa loput peliin :) Siks toisekseen viimeks katkoin luuni siivotessa :) eli siivoominen on vaarallista :D

Nii ja näihin kroonisiin särkyihin muuten tottuu. Älytöntä sinänsä, mut jos mua ei joskus satu ni tairan olla kuallu :D
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: Miika - Elokuu 29, 2016, 14:14:16 ip
Helsinki Velotourilla käyty 150 km matka.
Kunnossa on kyllä petraamista.

Lähdin 36kmh keskinopeusryhmään mukaan. Ryhmässäajokokemusta ei vielä niin valtavasti ole, että tuli roikuttua peräjoukoissa ja ajoittain tuli jätettyä aivan liikaa väliä seuraavaan. Perälläolo aiheuttaa letkan jojoilusta johtuvaa lisäkiusaa ja liika välimatka edessäajavaan aiheuttaa lisää ilmanvastusta (huonontunut peesihyöty).
Sensorointi kertoi sokeritasot ja ne olivat suht ok, eli hieman koholla lähes koko matkan. Keskisyke tälle alkumatkalle oli 163, joten ei ihme, että virta loppui.

70km kohdalla loppuivat meikäläiseltä voimat. Hetken pysähdys ja matelu 80km kohdalla olevalle levähdyspaikalle. Siellä hieman lisävirtaa ja mukaan 33kmh keskinopeusryhmään. Jalat kramppasi jo pahasti ja tangolle ei voinut nousta kun kramppi olisi jäänyt päälle ja kipu oli kohtuu kova. Ylämäet olivat haastavia.
Loppukiri koitui taas kohtalokseni ja tipahdin lopulta kyydistä noin 8km ennen maalia.
Hetken kun nojasi bussipysäkillä tankoon niin tuntui, että uni tulee heti. Voimat oli tosiaan käytetty. Loppumatka maaliin taas matelua.

https://www.polarpersonaltrainer.com/shared/exercise.ftl?shareTag=c0f8018d5e4c6823ff2fb458f244103b

Seuraavalla kerralla taas vähän viisaampana aiheesta ja rohkeammin lähemmäs kärkeä.
Toisaalta pitänee (siis pitäisi) pudottaa vähän ylimääräisiä kiloja jotta ajaminen olisi kevyempää. ja kilometrejä ja järkevää harjoittalua pitäisi olla enemmän.
Työmatkat haittaa harrastuksia välillä vähän liikaa.
Otsikko: Vs: Pyöräily ja dm1
Kirjoitti: PasiV - Lokakuu 05, 2016, 08:28:52 ap
Harmi, että alkaa olla pyöräilykausi takana justiinsa kun sai uuden fillarin. Ostin vielä pojallekin oman potkupyörän (http://www.pikkufillari.fi/category/7/potkupyorat) niin pääsee sillä huristelemaan vierellä ensi kesänä.