Kohtauspaikka

Kohtauspaikka => Hoitovälineet => Aiheen aloitti: Uljas - Syyskuu 04, 2013, 09:11:44 ap

Otsikko: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Uljas - Syyskuu 04, 2013, 09:11:44 ap
Olen tässä parikin kuukautta jo kärsinyt aivan mystisistä korkeista! Basaalit ovat olleet samaa luokkaa "vuosia" viime viikolla nostin ihan skidisti kun alkoi hirvittää aamusokrut.. Usein käy niin että menen nukkumaan sokrujen ollessa 6-9, ysiä saatan tiputtaa alemmas vaikka 0,3 boluksella mutten aina. Sitten mä herään aamulla ihan kauhulukemiin!!! Esimerkkinä eilinen, vs ennen iltapalaa 6,3. Iltapalaksi vain 1,5dl turkkijugua josta kokonaishiilarit jää noin 5g. en bolustanu, tunnustan, tuntui että sokrut oli laskusuunnassa ennen syömistä. No nukkumaan mentiin pari tuntia myöhemmin, vs. 9,0. Bolustin tässä vaiheessa 0,3. Ennen tätä olin huomaanyt keskellä piuhaa pienen kuplan ja aloin ajaa sitä pois letkusta ettei tuu taas ylläriä yöllä. Ihmetyksekseni katetrin täyttö menossa jo 7ky:ssä, kupla ei liiku vieläkään eikä ulos tule insuliinia. Koitin 3 kertaa katetrin täyttöä ja kolmannella kerralla lähti kupla eteneen  :o Luulin sen olleen joku tilapäinen sekoilu ja tilanne korjattu kun taas inska kulkee. Ja sitten maate, bolustin siis tuon yllämainitus 0,3:n tämän jälkeen. Ja tiedin että aamulla vs pitäisi olla 8. Ja kuinkas taas kävikään... 19,5!! Olo on taas sen mukainen, taas aamu jolloin ei tarvi syödä. Ja ties kuinka mones! Ajatukset meni tuohon outoon eilis illan kuplan häätöön.. ONKO MUN PUMPPU RIKKI???? Tämä kyllä selittäisi kaikki ihmeelliset korkeat. Mulla on oikeesti ollut ihan hyvä tasapaino hobis ollut 6,5-7,0 välillä. Nyt oon ihan ilman syytä mittaillut päivittäin 15-20 lukemia. Silmänpohjista löytyi 2kk:n korkeiden jälkeen muutoksia, on varmaan sattumaa, mut paniikki on aika megalomaaninen. Pitkää varainskaa ei ole, enkä ehkä uskaltais laittaakaan, humalog kynä on ollut ahkerassa käytössä pari kk, koska pumpulla tehdyt korjaukset vaikuttaa niin hitaasti että korjaan aina kynällä katastrofit jotta ne jäis parin tunnin eikä kokopäivän mittaisiksi. Huoh.. mut mitäs nyt teen..? Enhän mä voi varmasti tietää onko se rikki, mut mitä jos on???
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Mini - Syyskuu 04, 2013, 09:34:06 ap
Huijjuij!  :o
Kyllä mä soittaisin omaan hoitopaikkaan ja varmaan pumppufirmaan, kai se pitäis jotenkin saada tarkistettua kun ei tuo tosiaan normaalilta kyllä kuulosta!

Tsemppiä Uljas!  :-*
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Uljas - Syyskuu 04, 2013, 10:11:50 ap
Kiitos mini :)

Soitin d-polille, automaatti sanoi ettei tartte soitella ennen klo 13 :D Eli ei apuja sieltä. Sitten rohkaistuin ja soitin accucheckille, käskivät vaan vaihtaa kaikki osat ja menivät sanattomaksi kun kerroin että vuosi tai pari sitten ne on vissiin vaihdettu.. kuulemma 2kk välein pitäisi! Mä oon saanu alotuspakkauksen kun sain pumpun ja kerran extra setin kun tuli jotain elektronista häiriöö. Nyt täytyy soitella edustajalle ja pyytää uusia alotuspakkauksia. Siis kuulemma pattereitakaan ei tarvis ikinä ostaa :o Montakohan vuotta oon niitäkin kaupasta raijannut.... No toivotaan nyt että tuo auttaa! Jotenkin en usko siihen mutta ei voi muuta kun koittaa. Rupee nää hirmusokrut jo todellakin kypsyttään :(
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Mini - Syyskuu 04, 2013, 10:35:03 ap
Uhh! Vähän useammin juu!  ;)

Saatko tarvikejakelusta jutut vai just edustajalta? Kaikki pitäis kyllä saada ja siinä tarvikepakkauksessa on tosiaan myös pattereita!  :)

Jotenkin en kyllä jaksais uskoa että kyse on nyt parista osasta jos tolla lailla tökkii? Toivotaan, että kumminkin auttais, muutoin ota uudestaan taas yhteyttä!  :)

Ja tee nyt vielä se pumpun oma toimintatesti minkä se suorittaa kun vaihdat patteria!

Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Reiska - Syyskuu 04, 2013, 10:41:53 ap
Ennen tätä olin huomaanyt keskellä piuhaa pienen kuplan ja aloin ajaa sitä pois letkusta ettei tuu taas ylläriä yöllä. Ihmetyksekseni katetrin täyttö menossa jo 7ky:ssä, kupla ei liiku vieläkään eikä ulos tule insuliinia. Koitin 3 kertaa katetrin täyttöä ja kolmannella kerralla lähti kupla eteneen  :o
Kun tarkistit noin (katetrin täytöllä) niin eikö sieltä letkun päästä sitten tullut inskaa yhtään tai hyvin hävän ?
Itse tarkistan pelkästään antamalla 0,5 IU:ta boluksella ja katsomalla irroitetun katetrin päästä että ilmestyy isohko tippa. Katerin täytöllähän sitä pitäisi tulla aika runsaasti.
Jos inskaa ei tule niin tuolla tavalla kokeiltuna niin sitten on jokin pielessä.

Yksi mahdollinen vuotokohta on se katetrin ja ampullin liitos, se Luer-kanta jolla kateri kierretään kiinni voi murtua niin että halkeamaa ei helposti huomaa.
Jos vuotaa niin kanta pitäisi tulla kosteaksi ja tuntua se kirpeä inskan haju kun on bolustanut (ja mennyt harakoille).
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Toukokuu1965 - Syyskuu 04, 2013, 10:59:29 ap
Kysyn vaan että onko sun kohdalla käynyt niin, että pumppualoituksen teki d-hoitaja ilman pumppuedustajaa/opetushoitajaa? Vähän on retuperälle jäänyt opastus.

Toivottavasti vika selviää pian ja sokerit tasaantuu!  :)

Ja hätätilanteessa mä oon soittanut suoraan pumppufirman päivystykseen. Sieltä on neuvo tullut joka kerta, myös illalla kun d-hoitaja ei tietenkään puhelimeen vastaa.

(Ennen A-C Spirit, nyt Medtronic)
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Uljas - Syyskuu 04, 2013, 11:24:52 ap
Eka keskustelin teknisen tuen kanssa joka oli sitä mieltä että homma korjaantuu jos vaihdan ne osat ja se ettei inska liikkunut mihinkään johtuu siitä että ampullista oli tulossa iso kupla. No ei kyl ollut ja toisekseen jos olis niin kyllä se ilmakin on mulla edennyt siellä letkussa! Kehoitti viel soittaan edustajalle et saan niitä alotuspaketteja. Edustaja oli saksassa mutta yhdellä puhelulla sai mulle pikapaketin lähtemään, tulee huomenna kotiin :) Välinejakeluun sain lähetteen että mulle tilataan 3kk välein se tarvikepakkaus :) Ja tulipa samalla sellainen tieto että pumpussa ei edes saisi käyttää kaupan pattereita kun hätätapauksessa!! No just.. monta vuotta on menty kaupan pattereilla... niissä on jotain jännite-eroja jotka voi haitata pumpun toimintaa.

Reiska: Ei tullut letkusta insuliinia ulos eikä se kupla liikkunut. Kolmannella yrittämällä sitten lähti mömmöt eteenpäin normaalisti ja huom! sieltä EI tullut uutta kuplaa, joten tekninen tuki on kyllä vähän hakoteillä..

Toukkis: AC spirit alotettiin niin että oli edustajakin. Tunnin siellä kökötin mutta toki keskityin eniten siihen, mitä nappia kuuluu painaa joten en tiedä onko silloin mainittu jotain vaihtoväliä. Epäilen kyllä, koska kaikki on ollut uutta niin olisin varmasti pannut johkin ylös että ne pitää vaihtaa. AC Combo vaihto: ei tainnut olla edustaja paikalla. D-hoitaja vaan joka nyt on jo eläkkeellä.
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Toukokuu1965 - Syyskuu 04, 2013, 11:41:01 ap
Sehän voi sitten hyvinkin olla syy niissä kaupan pattereissa? Toivotaan näin!
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Reiska - Syyskuu 04, 2013, 11:52:43 ap
Sehän voi sitten hyvinkin olla syy niissä kaupan pattereissa? Toivotaan näin!
Jos se pumppu on reagoinut normaalisti ja moottori "sätkättänyt" kun bolustanut niin tuskin johtuu patterista.

Liikkuiko se mäntä ja pyörikö sitä mäntää työntävä "ruuvi" kun teit sen testin.
Tee seuraavalla kerralla testi niin että anna katetrin täytön juosta reilusti ja tarkkaile liikkuuko mäntä. Tuo takkuilu saattaa olla sitten ajoittaista ja voisit ajaa nykyisen ampullin tyhjäksi tekemällä sitä testiä ja tarkkailemalla että mäntä liikkuu joka kerralla ja se ruuvi pyörii. Jos takertelee välillä niin sitten se pumppu pitää huoltaa tai vaihtaa.
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Uljas - Syyskuu 04, 2013, 16:55:35 ip
Juu kyllä pumppu tsuksutteli mutten osaa sanoa pyörikö se ruuvi vai ei. Edellisellä kerralla ampullia vaihtaessa tuli elektroninen häiriö. Täytyy alkaa kohta tekemään testejä! Päivän olin liikenteessä ihan varakynää käyttäen, pumppu on huilimassa nyt..
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Reiska - Syyskuu 04, 2013, 18:46:28 ip
Edellisellä kerralla ampullia vaihtaessa tuli elektroninen häiriö.
Tuo error kuullostaa huolestuttavalta. Ei ole minulla tullu koskaan. Teitkö nämä manuualissa kerrotut toimenpiteet ?
-----------------------------------------------------------------------------------------
The self-test is not completed correctly (after an Error E7: ELECTRONIC ERROR):
Remove the battery, wait a few seconds, and insert it again. If the self-test is still not completed correctly, contact your local pump support (details on inside back cover).
------------------------------------------------------------------------------------------
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Reiska - Syyskuu 04, 2013, 19:01:46 ip
Ja tulipa samalla sellainen tieto että pumpussa ei edes saisi käyttää kaupan pattereita kun hätätapauksessa!! No just.. monta vuotta on menty kaupan pattereilla... niissä on jotain jännite-eroja jotka voi haitata pumpun toimintaa.
Oletko valinnut sen paristotyypin oikein. Valinta tehdään muistaakseni selftestin jälkeen kun paristo on vaihdettu (NiMH,Lithium/Alkaline).
Ne tarvikepakkauksen paristot on ihan tavallisia alkaaliparistoja merkiltään "power one". Se jännite-ero liittyyn noihin ladattaviin akkuhin (NiMH) mutta pumpun pitäisi toimia myös niillä kunhan valitsee tuon tyypin oikein (en ole itse koskaan kokeillut).
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Reiska - Syyskuu 04, 2013, 19:20:02 ip
Olisiko käynyt tuo liitekuvan kohdassa 16 esitetty tilanne jossa mäntä ei ole kunnolla asettunut ampullissa ja aiheuttanut klappia ja mäntä ei aina edennyt kun pumppu "ajoi kiinni" tuon klapin.

Itsekkään en ole tuota koskaan muistanut tarkistaa mutta täytän aina täyteen (3.15 ml) jolloin tuota ei ehkä pääse syntymään.
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: dadda - Syyskuu 04, 2013, 22:33:41 ip
Uljas, mua oli sama tilanne pari päivää takaperin, että kupla ei liikkunut eikä päästä tullut inskaa,kuin vasta kolmannella täyttöyrityksellä. Syytä ei löytynyt.

Mut hei, ne ei tosiaan ole mitään ALOITUSpakkauksia. Tarvikepakkauksia joita käytetään jatkuvasti normaalikäytössä, ja jotka löytyy hoitotarvikelähetteestä. Jos ei niin sut on TODELLA jätetty heitteille!!

Ja kiva kun taas kirjoittelet!
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Reiska - Syyskuu 05, 2013, 09:03:01 ap
Uljas, mua oli sama tilanne pari päivää takaperin, että kupla ei liikkunut eikä päästä tullut inskaa,kuin vasta kolmannella täyttöyrityksellä. Syytä ei löytynyt.
Ei voi olla totta, toivottavasti tämä on jokin väärinkäsitys  :-\
Dadda, oliko kyse ampullin täytön/vaihdon jälkeinen tilanne vai samanlainen testitilanne liittyen pumpun syöttöongelmaan mitä Uljaksella ?

Ampullin vaihdon jälkeenhän kun aloitetaan katetrin täyttö niin voi kestää tovin ennenkuin se mäntä ja ruuvi on ajanut välykset pois ja inska ja kuplat alkaa kunnolla liikkumaan. Jos se ruuvi joka työntää mäntää jää tuon liittämäni kuvan mukaisesti ulos kolosta niin voi tapahtua kaikenlaista epämääräistä ainakin siinä aloitustilanteessa. Toivottavasti ei kuitenkaan myöhemmässä käytössä.
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Uljas - Syyskuu 05, 2013, 10:01:08 ap
Mä tosiaan huomasin tuon ihan sattumalta, ampulli oli ollut käytössä jo ainakin 1 vrk. Sitten bongasin kuplan letkusta, inskaa oli tietty molemmin puolin sitä kuplaa ja lähdin tätä ajamaan pois koska olin menossa nukkumaan. Oikeesti, vaikka tulossa olisi uusi kupla niin kyllä se työntää inskaa/ilmaa ulos. Näin mulla on toiminut aina! Eli siitä olen erimieltä kyllä teknisen tuen kanssa. Ja toisekseen, olisihan näkyviin tullut uusi kupla letkuun koska inskaa kulki edellä! Ei tullut, eikä ampullissa edes ollut kuplia. Kävikö sulle just näin dadda? Mulle on käynyt itseasiassa tätä joskus ennenkin, nyt tuli mieleen.. luulin että piuhassa oli vika ja vaihdoin sen. Ei sitten välttämättä ollutkaan..?

Nyt kun olen saanut tutkailtua pumppua ja Reiskan linkittämää kuvaa (kiitos!!!) niin kappas vaan mulla on tilanne 16!!! Eli mitäs tuossa niinkun käytännön tasolla tapahtuu? Auttaa kun vaihtaa ampullin uudestaan, sen hokasin mutta sitä en että miten tuo vaikuttaa insuliinin syöttöön vai vaikuttaako? Ja miten on mahdollista että suora mäntä+suora ampulli eivät kohtaa vaan menee noin kun kuvassa 16? Onko tohon syynä huono adapteri vai eikö muka mäntä olekaan suorassa?
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Uljas - Syyskuu 05, 2013, 10:08:36 ap
Vaihdoin ampullin (taas :D) ja tilanne 16 säilyy! Mitäs pirua mä nyt teen..? Tänään saapuu uus adapteri jos se ei korjaa tota niin sittenhän mä oon aika kiipelissä :(
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Reiska - Syyskuu 05, 2013, 10:28:18 ap
Vaihdoin ampullin (taas :D) ja tilanne 16 säilyy! Mitäs pirua mä nyt teen..? Tänään saapuu uus adapteri jos se ei korjaa tota niin sittenhän mä oon aika kiipelissä :(
Teetkö ampullin täytön niin että jätät sen vajaaksi (< 3.15 ml) ? Vajaatäytössä sitä männänvartta pitää ensiksi ajaa ylemmäs jotta männänvarren tappi asettuu valmiiksi siihen ampullin männän koloseen jo ennenkuin aloitat katerin täytön. Lue se katetrin täytön kohta manuaalista, siinä kerrotaan miten männänvartta ajetaan ylöspäin.
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Reiska - Syyskuu 05, 2013, 11:21:06 ap
Ja miten on mahdollista että suora mäntä+suora ampulli eivät kohtaa vaan menee noin kun kuvassa 16? Onko tohon syynä huono adapteri vai eikö muka mäntä olekaan suorassa?
Ilmeisesti voi käydä niin että kun katetrin täytön avulla ajaa männänvartta ylös ja se saavuttaa ampullin männän niin se ei aina osu niin tarkasti keskelle kolosta etteikö mäntä hieman liikkuisi ja ajaisi inskaa jo siinä vaiheessa katetriin vaikka männänvarressa on vielä paljon väljää jäljellä. Jos tuota ei osaa varoa niin saattaa näyttää siltä että kateri tuli täyteen ja tulee otettua pumppu siinä vaiheessa käyttöön. Nyt kun se sitten alkaa hissukseen basaalilla ja boluksilla mäntää työntämään niin välillä ampullin mäntä liikkuu ja välillä männävarsi uppoaa enemmän koloseen -> Inskan syöttö epätasaista. Tilannehan on tietysti paha ja vaarallinen niin kauan kun sitä välystä on mutta tasaantuu sitten.

Ilmeisesti näin on tapahtunut muuallakin kun ovat noinkin paljon tuosta manuaalissa varoittaneet.

Kuten aiemmin kerroin niin itse en ole tähän törmännyt koska olen aina täyttänyt ampullin täyteen (3.15 ml) mikä vastaa sitä männänvarren aloituskohtaa ja minun ei ole tarvinnut mittailla silmämääräisesti mihin kohtaan männänvartta pitäisi ajaa.

Pitää kuitenkin jatkossa tuota männännänvartta tarkkailla koska voisihan siinä minullakin käydä niin että kun ampulli työnnetään pumppuun ja kierretään korkki kiinni niin varsi jää kolosesta hieman ulos (työntää tietysti hemmetisti inskaa ulos jo siinä vaiheessa) ja voi aiheuttaa ainakin epätasaista syöttöä aluksi.

Eli vielä kerran: Männänvarsi pitää tarkistaa että on kokonaan kolosen sisällä ennenkuin aloitetaan katetrin täyttö. Jos ei ole niin ampulli irroitettava ja tehtävä uusi mittailu ja varren ylöpäin ajo. 
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: dadda - Syyskuu 05, 2013, 11:27:30 ap
Ei ollut täytön jälkeen vaan kesken ampullin, kun huomasin kuplan. Ja on mulle käynyt sitäkin että ruuttaa sinne välin, mutta sen kyllä huomaa silminnähden ampullin ikkunasta ja varsinkin siitä hajusta, tarkistin ja ei sinne väliin ollut mennyt mitään. Mutta mulla ei ole ollut mystisiä korkeita, eli muuten syöttää normaalisti inskaa. Ite ajattelin että vois olla just mitä tuki sanoi että oli isompi kupla tulossa, siis kun siinä liittimessä on se "kuplasieppari". Ei kyllä tullut isompaa kuplaa mutta ehkä se hajosi/siirtyi siinä naputellessa. Ja käytin siis "täytä katetri" - toimintoa.
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: dadda - Syyskuu 05, 2013, 11:33:07 ap
Tosta männänvarresta, mulle neuvottiin (edustaja vai olikohan äskoo...) että siinä täytön yhteydessä kun tulee näkyviin se lukema "315" niin nuolinäppäimellä ajetaan se luku AINA pienemmäksi kuin todellinen määrä. Tai sitten ylitäytän ampullin että siinä on enemmän kuin se 315. Joka tapauksessa että näytön luku on pienempi kuin ampullissa on oikeasti inskaa. Eli sitten kun kierrän ampullin kiinni, mäntä menee varmasti pohjaan ja ruuttaa jo inskaa voimalla letkuun, ja ajaa pahimmat kuplat pois. Ikinä en oo täyttänyt niin että mäntä jäisi vajaaksi ja pitäisi ajaa ampullin laiton jälkeen, tullut mieleenkään että niin voisi käydä...
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Reiska - Syyskuu 05, 2013, 11:36:23 ap
Ite ajattelin että vois olla just mitä tuki sanoi että oli isompi kupla tulossa, siis kun siinä liittimessä on se "kuplasieppari".
Onkohan minun käsitykseni aineiden käyttäytymisestä puutteellinen kun en ymmärrä miten ilmakupla, oli suuri tai pieni, voi aiheuttaa tukoksen  :)

Minun mielestä ilmakuplat aiheuttavat vain epätarkkuutta (pienentävät) insuliinin annostelua.
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Reiska - Syyskuu 05, 2013, 11:40:28 ap
Tosta männänvarresta, mulle neuvottiin (edustaja vai olikohan äskoo...) että siinä täytön yhteydessä kun tulee näkyviin se lukema "315" niin nuolinäppäimellä ajetaan se luku AINA pienemmäksi kuin todellinen määrä
Joo, siinä manuaalissa kehotetaan ajamaan 315 -> 310. Itse en ole noin tehnyt mutta minulla lienee aina hieman yli sen 3.15 ml:n. Ei minun näkötarkkuudella noita niin tarkasti mittailla  :)
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: dadda - Syyskuu 05, 2013, 11:44:33 ap
:)

Ei se letkussa aiheutakaan, vaan siellä liittimen "kuplasiepparissa" - katso suurennuslasilla vaikka. Eli jos ampullista on vielä tulossa ilmaa, se kertyy ensin tuohon liittimen laajempaan osaa ennenkuin menee itse letkuosaan liittimen kapeamman osan kautta. Ja siihen kun kertyy niin täytössä estää edellä olevaa inskaa liikkumasta eteenpäin. Siksi sitä naputellaan täyttäessä, että ne kuplat menisivät tuosta kavennuskohdasta eteenpäin. Liekö kuplien pintajännitys joka niitä siinä suulla pitää, kunnes männän paine ne letkuun pakottaa..? Olen pikku päässäni päätellyt, että tuo kavennuskohta on nimenomaan siksi, että isommat kuplat eivät normaalikäytössä pääsisi liian helposti letkuun vaan pilkkoutuisivat...
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Reiska - Syyskuu 05, 2013, 11:49:36 ap
:)

Ei se letkussa aiheutakaan, vaan siellä liittimen "kuplasiepparissa" - katso suurennuslasilla vaikka. Eli jos ampullista on vielä tulossa ilmaa, se kertyy ensin tuohon liittimen laajempaan osaa ennenkuin menee itse letkuosaan liittimen kapeamman osan kautta. Ja siihen kun kertyy niin täytössä estää edellä olevaa inskaa liikkumasta eteenpäin. Siksi sitä naputellaan täyttäessä, että ne kuplat menisivät tuosta kavennuskohdasta eteenpäin. Liekö kuplien pintajännitys joka niitä siinä suulla pitää, kunnes männän paine ne letkuun pakottaa..? Olen pikku päässäni päätellyt, että tuo kavennuskohta on nimenomaan siksi, että isommat kuplat eivät normaalikäytössä pääsisi liian helposti letkuun vaan pilkkoutuisivat...
Väitän että ei voi olla merkittä este. Sinne letkuun menee kuplia jos sieppariin kertyy tarpeeksi kuplia mutta ei pysty merkittävästi aiheuttamaan painetta.
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Uljas - Syyskuu 05, 2013, 12:03:51 ip
Heh, kyllä mä luulin oikeesti et se on aloituspakkaus.. no anyway nyt tuli uudet osat. Taas ampullin täyttö ja siellähän se kuva 16 taas komeilee. Ei se me sinne pohjaan saakka. Aivan mystisiä korkeita on päivittäin.. just näitä nukkuun mennessä vs 7, aamulla 20 tyylisiä... vaikka basaalia on nostettu! Ja mä en käytä täysiä ampulleja oikeestaan koskaan. Inskaa menee sen verran vähän että täysi ampulli riittää niin kauaksi aikaa että inskan tehot alkaa hiipuun viimeisinä päivinä ja se taas aiheuttaa korkeita tietenkin. Tosin ei epätasasesti vaan koko ajan..

Kysymys kuuluukin, mitäs nyt? Mä koitan vissiin vielä kerran vaihtaa ampullin ja vetää sen lukeman pienemmäksi kun mitä ampulli näyttää. Oon meinaan yleensä tähdänny lähes samoihin. Yleensä jää hitusen vajaaksi ja katetrin täytöllä teen loput.
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Reiska - Syyskuu 05, 2013, 12:41:02 ip
Kysymys kuuluukin, mitäs nyt? Mä koitan vissiin vielä kerran vaihtaa ampullin ja vetää sen lukeman pienemmäksi kun mitä ampulli näyttää. Oon meinaan yleensä tähdänny lähes samoihin. Yleensä jää hitusen vajaaksi ja katetrin täytöllä teen loput.
Irroita se nykyinen ampulli ja tee aloitus uudelleen.

Se menee oikein silloin kun ampullin takaisinlaiton jälkeen se männänvarsi on täysin siellä ampullin kolosen sisällä. Siinä männänvarren tapissa taitaa olla vielä kierre (en pääse nyt omastani tarkistamaan) eli jos se ei mene aluksi täysin sisääsn niin ei taida se katetrin täyttökään sitä loppuun asti työntää.
Ideana kait on että kun sitä ampullia laitetaan pumppuun siitä korkista kiertämällä niin ampullin männän kolonen kiertyy kierteen avulla siihen männäntappiin.

Minulle on kyllä yllätys jos kuvaamasi ongelma pääsee syntymään tilanteessa kun männätappi on kyllä osittain kiertynyt sisään muttei kokonaan. Ajattelin että ongelma olisi kun se tappi ei ole ollenkaan siellä kolossa ja alkaa siitä sitten hiljalleen hakeutumaan paikkaansa kun kateria täytetään.

Täytyy tutkia nuo tapit ja kierteet tarkemmin kun itse seuraavan kerran ampullin vaihdan.
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Deippa - Syyskuu 05, 2013, 13:27:06 ip
Minä kans kerran tutkailin tuota asiaa, niin näytti siltä että siinä pumpun tapissa/säiliön männässä olis kierrettä. Eli tosiaan pumpusta sen tapin pitäisi olla riittävän ulkona että säiliöta paikoilleen kierrettäessä mäntä varmasti pohjaa. Muistelen että kerran mullekin olis käyny noin että jätti jotenkin menemättä siihen pohjaan saakka ja mahto muuten olla että sattui vajaatäytön kanssa. (oli jostain syystä vajaa täyttö, vaikka en yleensä harrasta). Huomasin asian kun olin kiertänyt säiliön paikolleen heti ja inskaa alkoi tulla letkusta ennen kuin tuo yksikkölukema oli edes lähelläkään todellista määrää.

Minusta tuo on aika riskaabelia että sen tarvii kiertyä toimiakseen varmasti. Eihän sitä inskaa kuitenkaan mikään voima ime sieltä letkusta alipaineella että sen männän tarvitsisi olla "lukittuna" männänvarteen. Eikä varsi pakita koskaan käytössä.

Tässäkin on vielä eroa AC:n ja VEOn välillä. Veossa nimittäin tehdään pojalle aina vajaa täyttö ja pumpun ohjeistus siinä ruudullakin käskee nimenomaan ensin laittamaan säiliön paikolleen ja sitten aletaan ajamaan tyhjiä pois. Siinähän ei tuommoista 315 yksikön lukemia edes näy.
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Reiska - Syyskuu 05, 2013, 13:38:14 ip
On tärkeää että kun se ampulli laitetaan pumppuun niin se KIERRETÄÄN siitä korkista eikä työnnetä. Jos työntää niin se männänpää ei tietenkään kierry siihen männäntapin kierteeseen vaan työntää reilusti inskaa jo siinä vaiheessa katetriin.

Operaation jälkeen tarkistetaan että ne osat asettuivat tarpeeksi hyvin toisiinsa sen kuvan mukaisesti.

Kannattaa lukea tarkkaan ne ohjeet ampullin vaihdosta siitä manuaalista.
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Reiska - Syyskuu 05, 2013, 13:52:07 ip
Minusta tuo on aika riskaabelia että sen tarvii kiertyä toimiakseen varmasti. Eihän sitä inskaa kuitenkaan mikään voima ime sieltä letkusta alipaineella että sen männän tarvitsisi olla "lukittuna" männänvarteen. Eikä varsi pakita koskaan käytössä.

En ole kyllä nyt aivan varma että tämä on se tilanne joka aiheutti alkuperäisen kysyjän ongelman, ainakin jos se männänvarsi on kuitenkin osittain kiertynyt sisään muttei kokonaan. Voisiko siinä sitten käydä niin että kun se männäntappi etenee niin se kiertyy samalla ja pääse osittain työntymään lisää ampullin männän kierteeseen ja aiheuttamaan sillä tavalla vajausta insuliinin syötössä tai ajoittain jopa pysäyttämään ampullin männän etenemisen.

Paljon vaarallisemmalta kuulostaa tilanne jos ei tee sitä ampullin kiertämistä vaan vain työntää sen sisään ja männänvarren tappi jää siihen ampullin männän päähän epämääräisesti kantamaan. Siinä voi pumpun käynnistyksen jälkeen tapahtua pitkään epämääräistä syöttöä kun se männän tapin kierre hakee ensimmäiset kontaktit ampullin männän kierteistä.
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Deippa - Syyskuu 05, 2013, 14:47:04 ip
Paljon vaarallisemmalta kuulostaa tilanne jos ei tee sitä ampullin kiertämistä vaan vain työntää sen sisään ja männänvarren tappi jää siihen ampullin männän päähän epämääräisesti kantamaan.

Niinpä! Eli siinä ei sais olla sitä kiertämistarvetta, jotta vajaa täyttäjilläkään ei tulis moista ongelmaa
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Reiska - Syyskuu 05, 2013, 14:57:04 ip
Paljon vaarallisemmalta kuulostaa tilanne jos ei tee sitä ampullin kiertämistä vaan vain työntää sen sisään ja männänvarren tappi jää siihen ampullin männän päähän epämääräisesti kantamaan.

Niinpä! Eli siinä ei sais olla sitä kiertämistarvetta, jotta vajaa täyttäjilläkään ei tulis moista ongelmaa
Niin, täytyy se ampullin päässä oleva korkki viimevaiheessa kiertää kiinni ja tuskin keneltäkään unohtuu mutta jos sitä ennen työntää ampullia sisään niin että ampullin mäntä painuu sisemmäs niin ehkä se männän kierre ei sitten enää siinä korkin kiertovaiheessa kierry kokonaan sisään.

Pitäisi oikein kokeilla ja katsoa miten tappi ja ampullin mäntä käyttäytyvät tuossa tilanteessa kun vain osittain sisäkkäin.
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Reiska - Syyskuu 05, 2013, 16:53:07 ip
Tuolla on viime vuoden joulukuussa keskusteltu ilmeisesti tästä samasta Spirit pumpun männän kikoista, erityisesti kun on kyseessä vajaatäyttö:
http://keskustelu.diabetes.fi/index.php/topic,1875516.msg1951035.html#msg1951035

Kiinitin erityisesti huomiota tuohon kommenttiin pake10:ltä:
---------------------------------------------------------------------------------------------
Joo, varmaan noin oli. Mulla tehtiin yksi ampullinvaihto sairaalassa ja siellä katetrista tuli inskaa mutta pumpun mäntä ei ollut kiertynyt kokonaan ampullin männän sisään. Tehtiin sitten vaihto uudelleen.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Uljas - Syyskuu 06, 2013, 10:15:27 ap
AC edustaja soitti mulle eilen iltapäivästä, sanoi että niin jäi vaivaamaan se mun kertomus ettei usko että uudet adapterit ym auttaa. Sitten mä selvitin, että nyt tiedänkin mikä on vialla, kiitos reiskan laittaman kuvan :) Edustaja oli sitä mieltä että vaihdetaan se pumppu vaikka sanoinkin et nyt mäntä on saatu paikalleen. Viikonloppu jää tylsästi väliin joten pumppu tulee sitten maanantai aamuna. Edustajaa asuu lähimmässä isossa kaupungissa joten jos tulee katastrofi niin saan sieltä heti hätävarapumpun. Kyllä mä vakuutin tällä pärjääväni ainakin tän ampullin loppuun kun mäntä on nyt siellä missä pitääkin :) Josko sokrut alkais kohta tasaantuun ;) Eilinen iltapv menikin jo kokoajan vs 7. Tosin sitten pamahti silmä :( :( :( Yöllä oli taas jotain häikkää mutta saattaa johtua ihan vaan tästä silmäjutusta, juoksin päivystyksessä ym..
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Reiska - Syyskuu 06, 2013, 14:21:37 ip
Sitten mä selvitin, että nyt tiedänkin mikä on vialla, kiitos reiskan laittaman kuvan :) Edustaja oli sitä mieltä että vaihdetaan se pumppu vaikka sanoinkin et nyt mäntä on saatu paikalleen.
Kommentoiko hän tuota havaitsemaasi mäntä-ongelmaa, että onko selvää että voisi aiheuttaa sen havaitsemasi insuliinin syötön takertelun ? Kysy sitä jossain vaiheessa jos ei ollut vielä esillä.
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: dadda - Syyskuu 06, 2013, 14:36:35 ip
Hyvä että saat uuden pumpun!

Jep en meinannut että se kuplajuttu olisi koko pussukan ongelmaa aiheuttanut, mäntäselitys kuulostaa uskottavalta varsinkin kun se on silminnähtävä. Tarkoitin vain tuota omaa kertaani, ehkä se kuplahomma riitti tuohon että vasta kolmannella yrityksellä kupla lähti liikkeelle (en käyttänyt koko katetrin täytön onko se 25ky, vaan keskeytin jossain kympin kohdalla kun liikettä ei tullut).
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Uljas - Syyskuu 06, 2013, 18:42:16 ip
Puhelun perusteella tossa mäntä hommassa on siis juurikin nuo seuraukset + vielä ne kaupan patterit vuosien käytössä, oli sitä mieltä ettei kannata riskeerata, vaihdetaan vaan pumppu.
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: dadda - Syyskuu 11, 2013, 10:01:47 ap
Jes! Ota vanhasta asetukset talteen ;)
Otsikko: Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
Kirjoitti: Mimosar - Syyskuu 19, 2013, 09:47:35 ap
Pumpun käytön aloitukseen sen verran omalta kohdaltani, että meitä oli 3 aloittajaa yhtäaikaa. Saimme ensin omassa kotona alkuinfon ja tietoa luettavaksi pumpusta ennen kuin lopullinen päätös tehtiin. Sitten meille kolmelle oli oysissa yhteinen pumpun aloitusaika, jossa maahantuojan edustaja kädestä pitäen neuvoi saamiemme pumppujen kanssa käyttöä ja ongelmatilanteita. Siinä käytiin kyllä yksityiskohtaisesti ihan kaikki läpi ja mitä kaikkea tarvikejakelusta pumppuun liittyen saa.

Paljon tuli asiaa kerralla ja silloin reippaana kirjailin niitä ylöskin  :) harjoittelu tekee mestarin lopulta ja ylitsepääsemättömissä ongelmissa soitto edustajalle yleensä auttaa tilanteessa.