Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6923 jäsentä  •  417252 viestiä  •  19944 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi MikeSix, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes  (Luettu 676 kertaa)

Nimeton

  • Aloittelija
  • Viestejä: 26
Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes
« : Marraskuu 04, 2019, 15:51:24 ip »

Terve,

hyvin on juttua 1 tyypin diabeteksen matkustamisesta netissä, mutta minulla kävi niin onnellisesti, että vastaan tuli mielenkiintoinen työ jossa saa/joutuu matkustamaan melko paljon. Mitään varmaa ei vielä ole, mutta puhutaan jostakin n. 10 reissua vuodessa pääasiassa Kiina, Intia, Japani, Etelä-Afrikka.

Reissut ei sinällään pitkiä ole. Pääasiassa viikko tai kaksi. Onko täällä henkilöitä jotka reissaavat työn puolesta tai sitten muuten vain paljon? Oletteko hommanneet jotain erillistä laukkua lääkkeille vai onko vain minigrip pussissa ja siitä esille? Suositus tuntuu olevan, että parissa eri paikassa olisi varkauden/muuten häviämisen takia. Jos kuitenkin kaikki tarpeet on käsimatkatavaroissa niin miten sen jälkeen jaatte tavaranne ja minne?

Toinen asia sitten. Tämä aikavyöhykkeiden ylitys. Se tietysti on kovin yksilöllistä miten siihen reagoi, mutta mukava olisi kuulla kokemuksia siitä. Teorian tasolla asia on selvä, mutta se miten elimistö/sokeritasapaino käytännössä reagoi tuohon aikaero hommaan kiinnostaa.

Kolmantena. Kuulin, että insuliinipumppu voisi olla hyvä tässä tapauksessa niin ei tarvitsisi laskea edestakaisin pistoksia ja muutenkin hoitotasapaino olisi mahdollista saada paremmin kohdalleen. Nyt pyörii pitkä sokeri siellä 8% pintaan. Osaisiko joku antaa vinkkiä mikä näistä pumpuista olisi se tämän päivän Rolls Royce mitä kannattaisi yrittää saada?

Kiitokset!
Kirjattu
D1 8/2014, Lantus, Humalog

pake10

  • Jäsen
  • Viestejä: 108
Vs: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes
« Vastaus #1 : Marraskuu 10, 2019, 01:49:26 ap »

Matkustamisesta ei juuri ole kokemusta, mutta tuohon pumppuasiaan osaan kommentoida.  :)

Monien mielestä se nykypumppujen "mersu" on Medtronicin MiniMed 670G. Käytetään glukoosisensorin kanssa, jolloin pumppu säätelee ns. automaattitilassa itse insuliiniannoksia verensokeritason muaan.  :) En tiedä, oletko vielä tutustunut pumpputermistöön, mutta 670G:ssäkin "ruokainsuliinit" (=bolukset) on laitettava itse. Pumppuun syötetään hiilihydraatit, jolloin annosopas laskee insuliiniannoksen. Ainakin itselläni on vähentänyt hoidosta aiheutuvaa kuormitusta, mutta asiaa toki kannattaa punnita myös huonojen puolien näkökulmasta: pumppu voi vaatia kohtalaisen paljon huomiota (matalien ja korkeiden hälytykset, sensorin kalibrointi VS-mittauksilla) ja ongelmatilanteitakin esiintyy, kun. esim sensorit toimivat joillakin huonommin, toisilla paremmin. Lisäksi juuri matkustaessa mukana raahattavan tavaran määrä kasvaa rajusti: mukana on oltava ainakin infuusiosettejä, sensoreita, sensorin asetin, sensorin lähettimen laturi, sensorin teippejä, varaparistoja, insuliinisäilöitä, ... . Runsaasti siis kaikenlaista "pikkusälää" tulee nykyisen päälle, joka kulkee sitten varajärjestelmänä.

Jos taas sensoria ei pysty/halua käyttää, on tarjolla ainakin Accu-Chekin (viimeisimpänä Insight) pumppuja ja Omnipod. Accu-Chekissä ei varsinaisesti mitään ihmeellistä ole, sillä tavalla poikkeaa Medtronicin pumpuista, että siinä on monitoimintoinen, kosketusnäytöllinen "kauko-ohjain", joka toimii myös VS-mittarina. Pumppua ei siis tarvitse kaivaa esiin esim. vaatteiden alta. Medtronicin pumpussa tämä taas on usein välttämättömyys, sillä annosopas toimii itse pumpussa. Omnipod taas poikkeaa muista siten, että se on letkuton. Kyseessä on siis yksi "mötikkä", joka on kertakäyttöinen. Monille sopii, mutta itse en Omnipodista pitäisi: jos esim. kanyyli menee huonosti paikalleen, menee hukkaan koko pumppu ja sen mukana insuliini. Lisäksi käyttö onnistuu vain kauko-ohjaimen avulla.

Kannattaa kysellä hoitopaikasta, mitä olisi saatavilla ja pohtia, mikä sopisi parhaiten omiin tarpeisiin. Itselläni tämä 670G on toinen pumppuni, ensimmäisellä pumpulla HbA1c juuri tuota 8 %:n luokkaa. Nyt se on hyvää vauhtia putomassa kohti kuutta prosenttia.  :) 670G:n kanssa täytyy toki huomioida myös se, että pumpun algoritmi perustuu oppimiseen. Se arvioi yksilöllistä insuliinintarvetta ja hyödyntää laskelmiaan insuliinin annostelussa. Aikaeron kanssa saattaisi siis tulla "hämmennystä", mutta toisaalta annostelu perustuu toki sensorin lukemaan (=insuliinin annostelua vähennetään tai se pysäytetään hetkeksi, jos VS uhkaa pudota). Ainakin itselläni automatiikka on hyvä hypojen välttämisessä.
Kirjattu
DM I vuodesta 2005
Accu-Chek Spirit Combo 12/2012
Medtronic MiniMed 670G 6/2019 →
Fiasp

D1-1978

  • Veteraani
  • Viestejä: 1760
  • Levemir, Humalog, D1
Vs: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes
« Vastaus #2 : Marraskuu 10, 2019, 09:16:43 ap »

Matkustin aiemmin paljon, nyt enää ollut muutama. Kynät: Minigrip 1l x2. Käsimatkatv:hin normimäärät x 2 ja varaksi pidän matkalaukkuun 1 kynä molempia thermopakkaukseen (oma tapani, ruumaan ei saisi ikinä laittaa, mutta JOS kässärille käy jtn). Reissut muuten yleensä pitenevät suunnitellusta, parin kerran näet, miten omassa työssäsi. Apteekista saa kylmäpakkauksia, jos tulee >1kk reissuja. SiriPiriä saa viedä aina lentokoneeseen varaksi, Aasian koneisiin tripeistä pitää joskus olla D-todistuksessa maininta (olen ostanut silloin lentoaseman kaupasta; omassani lukee vain D-tarvikkeet). Työpaikan kautta oleva matkavakuutuskortti ja puh.nro aina mukana (kattanut myös D:n hätätapaukset minulla, mutta en ole koskaan tarvinnut).

Aikavyöhykeylityksistä on D-liiton sivuilla paras ohje. Itse menen suoraan kohdemaan aikaan ja korjaan tarvittaessa pikalla (helpointa). Mutta en ole aikaerolle herkkä matkustaessa eli yksilöllistä. Hauskalle työlle vaikuttaa; nauti!!!

Edit: Liitto käsittääkseni suosittelee kylmäpkk lyhyillekin matkoille, itsellä teho vähentynyt vasta +35°C 2kk jälkeen, eli laiskasti olen mennyt Minigripeillä. Älä laita jääkaappiin puolikalliissa hotellissakaan testaamatta: helposti jäätyy eli 1.yö limsaplo kaapin takaosaan ja ks aamulla, onko jäätynyt. Sähköpiikit aiheuttavat jäätymistä eli testauksesta huolimatta voi jäätyä, itse vältän jk kehittyvissä maissa, ellei >2kk reissu.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 10, 2019, 09:27:09 ap kirjoittanut D1-1978 »
Kirjattu

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3050
Vs: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes
« Vastaus #3 : Marraskuu 10, 2019, 10:55:38 ap »

Toinen asia sitten. Tämä aikavyöhykkeiden ylitys. Se tietysti on kovin yksilöllistä miten siihen reagoi, mutta mukava olisi kuulla kokemuksia siitä. Teorian tasolla asia on selvä, mutta se miten elimistö/sokeritasapaino käytännössä reagoi tuohon aikaero hommaan kiinnostaa.
Itse aikoinaan tein aika paljon työmatkoja ja ne joissa matkusti Eurooppaan ja kello siirtyi vain korkeintaan pari tuntia niin ei ollut ongelmia. Sensisaan jotain 8h hyppy länteen päin siirryttäessä ei mennyt putkeen koskaan. Itäänpäin oli jostain syystä helpompi siirtyä. Minulla ainakin meni monta vuorokautta ennenkuin sisäinen kello siirtyi uuteen paikalliseen aikaan jos hyppy oli tuollaista 8h luokkaa. Ei saa nukuttua oikeaan aikaan ja taas nukuttaa kun on iltapäivä ... ilta ja vs tasot menee sitten sekaisin. Sitten kun alkaa tottua uuteen aikaan niin palataan taas takaisin Suomeen. Tämä on tietysti yksilöllistä. Pumpun basaalin avulla on kyllä helpompi säätää jos tarvitsee perusinsuliinia esim. yöllä vähemmän kuin päivällä mutta ongelma tosiaan voi olla että oma elimistö on eri mieltä siitä milloin on yö.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 10, 2019, 10:57:57 ap kirjoittanut Reiska »
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

Nimeton

  • Aloittelija
  • Viestejä: 26
Vs: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes
« Vastaus #4 : Marraskuu 12, 2019, 08:30:45 ap »

Kovasti kiitoksia ajatuksista.

Pumppu hommassa on tosiaan tuo, että tavaraa tarvitsee todella paljon enemmän mukaan kuin pelkällä piikillä, mutta se hoito itsessään olisi sitten varmasti helpompaa varsinkin tuolla sensoroivalla pumpulla. Reissut nyt ei kuitenkaan olisi pääasiassa kuin se viikko tai kaksi niin ihan mahdottomasti ei sitä "romua" tarvitsisi aina yhteen reissuun, mutta onhan sitä kuitenkin. Osaisiko joku arvioida miten iso paketti tiiviisti pakattuna olisi joku tuollainen 2vko paketti varatarvikkeiden kanssa?

Aikaero homma vähän mietityttää kun en ole kuin kerran Japanissa käynyt. Silloin en vielä ollut diabeetikko. Sinne mennessä ei tuntunut miltään aikaero homma. Voihan se olla, että sitä oli sen verran kierroksilla reissulla ja muutenkin, mutta pois tullessa oli aivan kauhea. Siis kello oli 17 ja väsymys oli aivan ylitse pääsemätön ja tämä jatkui monta päivää. Tästä on aikaa n. 12v niin toivottavasti tilanne olisi vähän helpottunut.

Hyvä ajatus sinulla D1-1978, että laittaa vielä yhdet kynät tuonne matkalaukkuun thermopakettiin kun sitä tosiaan mietin, että mitä jos käsimatkatavarat häviää tai varastetaan.

Kyllähän se vain tahtoo vielä oman lisänsä tuoda tämä 1tyyppi tähän matkustus hommaan varsinkin näihin ei niin loma kohteena oleville reissuille.

Syöminen reissussa tuli vielä mieleen. Oletteko miten siihen kiinnittäneet erikoista huomiota? Melko iso huolen aihe minulla on tuo jos ja kun siellä saa voimakkaan turistiripulin? Oletteko siihen miten varautuneet?
Kirjattu
D1 8/2014, Lantus, Humalog

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3050
Vs: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes
« Vastaus #5 : Marraskuu 12, 2019, 13:59:57 ip »

Sellainen muistutus pumpun kanssa lentämisestä että ihan fysiikan lakien mukaan niin siitä tulee noin 1 U ylimääräistä koneen
nousussa. Se johtuu ilmanpaineen muutoksesta joka kokneissa säätyy automaattisesti vastaamaan noin 3000 m korkeutta.
Tuo 1 U tulee muistaakseni täydellä 3 ml (300 U) säiliöllä. Siksi kannattaa yrittää ajoittaa säiliön täyttö niin että se ei ole ihan täysi kun lähtee lennolle. Tuo 1 U ei kuitenkaan kaikilla tunnu missään kun lentämiseeen liittyvä hässäkkä kohottaa muutenkin vs tasoa.
Asia kannattaa kuitenkin pitää mielessä ja tarkistaa lennon aikana noin 1 .. 2h päästä vs taso tai jos sensori niin vielä helpompi vahtia.

Sitten vastaavasti lennon laskussa inska vetäytyy takaisin vastaavan määrän katetriin ja sinne tulee todennäköisesti ilmaa kanyylin puoleiseen päähän. Laskun jälkeen kannattaa tuo tarkistaa ja tarvittaessa irroittaa katetri kanyylistä ja pumpata ilmat pois katetrista.

Aikoinaan kun paljon matkustin niin en tiennyt näistä mitään enkä kyllä huomannut ongelmia, on se sen verran sähläämistä se lentomatkustaminen. Näistä on ollut kirjoituksia ja varoituksia vasta ehkä viimeisten 10 vuoden aikana.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3050
Vs: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes
« Vastaus #6 : Marraskuu 12, 2019, 14:08:37 ip »

Kuulin, että insuliinipumppu voisi olla hyvä tässä tapauksessa niin ei tarvitsisi laskea edestakaisin pistoksia ja muutenkin hoitotasapaino olisi mahdollista saada paremmin kohdalleen. Nyt pyörii pitkä sokeri siellä 8% pintaan. Osaisiko joku antaa vinkkiä mikä näistä pumpuista olisi se tämän päivän Rolls Royce mitä kannattaisi yrittää saada?
Jokaisella pumpulla on hyvät ja huonot puolensa.

Ominaisuuksien suhteen Medtronicin uusimmat eli 640G ja 670G (keinohaima) ovat tavallaan Rolls Royce tyylisiä.
Niihin liitetään Medtronicin oma sensori ja pumppu toimii sensorin vastaanottimena.

Sitten on ns. letkuton pumppu Omnipod joka on kertakäyttötavaraa. Liimataan suoraan iholle ja vaihdetaan 2 .. 3 vrk välein.
Jotkut tykkää siitä kun letku ei ole tiellä tarttumassa ties mihin.

Kestävin pumppu on todennäköisesti Accu Chekin vanhempi malli Combo. Siitä on myös uudempi malli Insight.

Noissa kaikissa on mukana jossain muodossa ns. annosopas jonka avulla bolukset lasketaan ja pidetään kirjaa kaikesta.

Jotta ei tulisi niin irveästi pohdittavaa valinnan suhteen niin kannattaa selvittää mikä on pumppuvalikoima sinun hoitopaikassa.
Yleeensä se on rajattu vain ihan muutamaan pumppumalliin koska välinejakelun pitää varata myös pumppuun välineitä (setit, paristot, sensorit yms.).
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 12, 2019, 14:10:23 ip kirjoittanut Reiska »
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.
 

Linkkejä