Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6896 jäsentä  •  416894 viestiä  •  19920 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Amatööridiabentti, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: diformin & metformiini  (Luettu 1254 kertaa)

nallehylje

• Vieras
diformin & metformiini
« : Elokuu 01, 2019, 13:18:24 ip »

Nallehylje täällä, hei! Toivotan kaikille hyvää alkanutta elokuuta! Onneksi on viileämpää ja sydämen jaksamisen kannaltakin parempaa. Luonnostaan on valuvika eli kammioväliseinäaukko ollut viimeiset 45 vuotta ja iän myötä tullut myös läppävuoto. Mutta paremmin tuntuu pärjäävän ilman lääkitystä - omalla tavallaan.

Mutta lääkityksestä piti kirjoittamanikin. Olin uudessa sokerirasitustestissä ja lähtöarvo oli 6.0 mutta 2 tuntia sokerirasituksen jälkeen oli arvo 18. Lääkäri halusi aloittaa Diformin Retard 750 mg. Normisti paastosokerit on 5.5-6.0. Ja aamupala ( salaattia, kinkkua, juustoa, keitetty kananmuna, kasviksia ) laskee verensokereita. Jostain syystä Diformin pyrkii nostamaan verensokeriarvoja. En tiedä miksi. Ruokailu on kuitenkin niukkahiilihydraattista. Syön päivittäin lihaa ja kasviksia. Nyt kun on tullut mukavasti kantarelleja, on ollut myös sienikeittoa. Mitään marjoja en ole syönyt, en viljatuotteita, en riisiä, pastaa tai perunaakaan. Välipalalla otan vain vettä.
Otin kokeeksi Diforminin kanssa Metformin 500 mg ja nyt alkaa hieman laskea verensokerit. Kertokaapa viisaammat, käytetäänkö Diforminia ja Metformiinia yhdessä? Sama vaikuttava aine niissä on. Annostus on 2 tablettia päivässä sitä Diformin 750 mg. Mitään haittoja ei ole niistä tullut.

Jäätelöäkään ei ole uskaltanut ottaa. Joten joskus herkuttelen kreikkalaisella jugurtilla. Onko diabeetikolle, jolla ei ole insuliinihoitoa, jäätelö tai suklaakaan ( taloussuklaa ) sallittu?

Hyvää syyskesää! terveisin NalleHylje
Kirjattu

pakertaja

• Vieras
Vs: diformin & metformiini
« Vastaus #1 : Elokuu 01, 2019, 19:28:58 ip »

"Heti yhteys diabeteshoitajaan" :)  Lääkityksesi ei toimi.
Parisen vuotta sitten itselläni muiden verikokeiden yhteydessä ns. pitkä sokeri oli jatkuvasti yli sopivan arvon, vaikka paastoarvot olivat terveen lukemissa. Rasituskokeessa  totuus paljastui. Kaksi tuntia  aterian jälkeen olisi pitänyt olla alle kymmenen, mutta viikonkin  mittaisen seurannan jälkeen lukema oli viittätoista -pahimmillaan yli kaksikymmentä. Aloitettiin metforem 500 lääkitys - kaksi/pv - sitten kolme/pv -  insuliiniakin kokeiltiin lisäksi. Tuli hankaliakin sivuoireita. Diabeteshoitaja sitten ehdotti kokeiltavaksi uutta Jardiance lääkettä - olin heti valmis, vaikkakin hän samalla mainitsi, ettei sekään välttämättä kaikilla toimi. ( yksi Metforem 500 ja Jardiance 25 aamulla ). MUTTA minulla se toimi ja vaikutus näkyi muistaakseni jo viikossa Alun toista vuotta siitä on ja paastoarvot ovat 4.5 - 5,3 ja pitkäsokeri on pysynyt reilusti alle ylärajan. En ole mikään vegetaristi vaan ruokavalioni on "suomalaisen miehen" oluineen ja lonkeroineen - toki koko ajan "järki mukana" ja liikuntaakin kohtuudella.
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #2 : Elokuu 02, 2019, 12:20:01 ip »

niita on  paljon.    tavallisia tyhmia  suomalaisia       miehia.   Metformin ja     Kaljan  yhtistemaa   nautitaan
Kirjattu

MKo

• Aloittelija
« Vastaus #3 : Elokuu 02, 2019, 13:07:11 ip »

Oluessa on paljon erilaisia sokereita, lonkerossa on sitten jo ihan ehtaa sakkaroosia. Alkoholikin sisältää paljon energiaa ja lisäksi kuivattaa kehoa että nestetasapaino häiriintyy. Jos noita juomia vähentäisi niin verensokerikin saattaisi käyttäytyä maltillisemmin.
Kirjattu

pakertaja

• Vieras
« Vastaus #4 : Elokuu 02, 2019, 20:10:49 ip »

niita on  paljon.    tavallisia tyhmia  suomalaisia       miehia.   Metformin ja     Kaljan  yhtistemaa   nautitaan

Kiitos "sivistyneestä kommentistasi" vaikka et tiedä taustoista hölynpölyä.  En peru mitään sanomastani, eikä se ole ohje tai suositus kenellekään toiselle.  Jokaisella on vastuu itsestään, ja näissä lääke-, ravinto- ja alkoholiasioissa lääkäritkään eivät ole yksimielisiä kuin ongelmatapauksien kohdalla.  Puhumattakaan näistä  "musta tuntuu asiantuntijoista" , joiden tavoitteet ovat ihan muualla.  Elämä on elämistä varten, ja se riittää minulle.
Kirjattu

MKo

• Aloittelija
« Vastaus #5 : Elokuu 05, 2019, 11:43:35 ap »

Elämä on elämistä varten, ja se riittää minulle.

Tässä olen samaa mieltä. Aika kuivaa olis elämä jos ei mitään herkkuja saisi syödä tai juoda. Ei se jäätelö tai satunnainen tuoppi ketään tapa, mut yllä mainitussahan puhittiinkin kohtuudesta.
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #6 : Elokuu 05, 2019, 18:23:04 ip »

ryyppy kaverit on  loppuneet. kuolleet  kaikki pois.   6 kappaletta  vuoten aikana           70- 80  vuotisia.        pullo koskenkorvaa  ja  sitten  ei  muista  mitaan.    se on  hauskaa  elamaa.       herkuttelu  on varmaan sokeripala  suussa.            insulini,    metformin tilalle
Kirjattu

MKo

• Aloittelija
« Vastaus #7 : Elokuu 07, 2019, 17:37:03 ip »

Pidetään keskustelu asiallisena, kun aloitus ja ensimmäiset kommentitkin sitä olivat. Itse joudun käyttämään insuliinia Metforminin kanssa, koska verensokeri ei pysy ilman insuliinia normaalina. Varmaan haiman insuliinituotanto on heikentynyt jonkin verran sillä insuliiniannokset ovat todella pieniä. Luulen että ketjun aloittajan kannattaisi kysellä hoitomahdollisuuksista, sillä kakkostyypin diabeteksen hoitoon on paljon eri lääkkeitä toisin kuin vielä oman ikäni alkutaipaleilla 70-luvulla jolloin esimerkiksi D2:ta sairastanut isoäitini joutui todella kituselle dieetille. Nykyisin kakkosetkin voivat syödä mitä haluavat, mutta jos sokerit huitelee kymmenessä niin valitettavasti insuliini on silloin metformiinin lisäksi ehkä paras vaihtoehto. Jos on insuliiniresistentti taudin muoto, niin metformiini on insuliiniresistenssin hoitoon tärkeä pistetyn insuliinin ohella.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 07, 2019, 17:40:08 ip kirjoittanut MKo »
Kirjattu

pakertaja

• Vieras
« Vastaus #8 : Elokuu 07, 2019, 23:44:24 ip »

Pidetään keskustelu asiallisena.

Nimenomaan - vakavalla asialla ei kannata leikkiä. Jos tarvitsee revittelyä, niin vapaa sana kaiketi on sitä varten. Aika hiljaista sielläkin tuntuu olevan, Mutta asiaan: Minuakin kiinnostaa tietää miten ketjun aloittajalla on asia edennyt. Nimittäin tunnen muutaman henkilön, jotka ottavat lääkärin määräämät pillerit ja se siitä. Omien sanojensa mukaan mittaamiset joskus kerran viikossa tai kahdessa!! Pitäneekö paikkaansa. Pään pensaaseen panossa itse varmasti jää häviölle, ja jos tai kun oireiden takia on lähdettävä lääkärin puheille, on vahinko jo tapahtunut. :o
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #9 : Elokuu 08, 2019, 07:27:52 ap »

totta  turisette.      jos  ei halua surittaa  oma hoitoa. ei  sille mitaan  voi               lisaksi  elake  laitos  rahoittaa  hoitoa  huonontavia   elaman tapoja        kuinka sellaiset  selviaa  tyopaikalla
Kirjattu

nallehylje

• Vieras
« Vastaus #10 : Elokuu 15, 2019, 14:12:23 ip »

Kiitos, MKo ja Pakertaja. Minulla on sellainen tilanne, että toistaiseksi olen Diformin Retardilla ( 750 mg aamuin illoin ) ja Metformin 500 mg iltaisin. Minulle on annettu ohjeeksi mitata sokerit pari kertaa viikossa. Nyt ne on olleet vaihtelevasti tasoilla 5.8 - 6.2 ja ruokailun jälkeen laskee ( aamupalana salaattia, keitetty kananmuna, kinkkua, arkijuustosiivuja ja keitettyjä kasviksia tai voissa haudutettua kaalia ) . Päivällä olen satunnaisesti mitannut muutaman kerran verensokereita ja ne on olleet 4 ja sitten 5.6 eli ihan hyvät. Ilmeisesti lääkkeet tehoaa jollain viiveellä. Joskus olen syönyt pullan tai betavivo - kaurasydämiä jotka laittaa mahan toimimaan ja ilmeisesti tasaa verensokereita? Joskus tulee vain makeanhimo vaikka mitä tekisi sen estämiseksi!

En tiedä toisilla mutta itselläni tulee herkästi toistuvia virtsatieinfektioita. Antibioottikuuri oli vasta heinäkuun lopulla ja olisi jälleen sille tarvetta. Toistokatetroin 6 - 8 kertaa päivässä ja juon vettä tai suolatonta kivennäisvettä.

Syyskuun alkupuolella on uusi sokerirasituskoe. Kun sairaalan puolesta ne ei suostu määräämään sokerirasitusta, menen itsemaksavana sairaalalle yksityislääkärin lähetteellä. Viimeksi oli c - peptidi ( oma insuliini ) 1.9 eli oikein hyvä. Nyt sitä ei mitata.

Tuntuu että on aika surffailua ja hukassa oloa tämän 2 tyypin diabeteksen kanssa. Mutta aion kysyä lääkäriltä kun hän soittaa arvoista, että voisiko kokeilla jotain tehokkaampaa lääkettä. Ja toivottavasti ei tarvitsisi siirtyä insuliiniin.

Olen piikkikammoinen ( verensokerin mittaaminen on ok, mutta muut piikitykset pelottaa ) . Lääkäri puhui että tarvittaessa alkaa ateriainsuliini. Laitetaanko se mahanahkaan jollain insuliinikynällä vai miten? Ja siinä tietysti pitää laskea ne hiilihydraatit jotka on niukat muutenkin.

Kun nyt on tullut kotihalmeesta uusia perunoita niin sotkeeko yksi peruna paljon verensokereita vai voiko syödä yhden perunan huoletta? Muistan kuinka hyvää oli ennen voiperuna!

terveisin, Nallehylje
Kirjattu

MKo

• Aloittelija
« Vastaus #11 : Elokuu 15, 2019, 15:27:20 ip »

Koitan kirjoittaa lyhyesti, mutta nuo verensokerit 4-5.6 kuulostavat minun mielestäni jo lähes ihanteellisilta. Itselläni on aterioiden jälkeen ollut ennen insuliinin käyttöä lukemat 8-12 välillä, ja metforminia menee 2x500mg kahdesti päivässä. Itselläni on käytössä vain perusinsuliini ja sen kanssa ruoan jälkeiset lukemat ovat olleet 6-8 välillä. Eli saattaisi olla tarvetta joko perusinsuliinin säätämiselle tai sitten ateriainsuliinin käyttöönotto. Itse olen ollut tämän pistettävän lääkkeen suhteen melko nuuka, ja olen pyytänyt sitä perinteisessä ampullissa ja ruiskussa vaikka kynäampullissa ja kertakäyttökynässä sitä saisi mutta kynästä menee 2 yksikköä aina 'hukkaan' kun pitää testata että neulasta tulee tavaraa ulos ja tavalliset ampullit ovat hiukan halvempiakin. Etenkin kun annokset ovat aika pieniä niin kynästä menee melkein kymmenesosa hukkaan. Kun ei tarvi pistää kuin kotona niin en ole katsonut tarpeelliseksi käyttää kynää. Rasvakudokseen lääkäri minulle on käskenyt pistää ja mahanahan alla sitä mulla on eniten.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Elokuu 16, 2019, 09:59:45 ap »

Me Kohtauspaikan veteraanit tiedämme, että jester (suom. narri, ilveilijä) on trolli, jonka kommenteista ei kannata nostatella niskakarvojaan.  ;)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #13 : Elokuu 16, 2019, 19:40:13 ip »

MKo:lle. Kannattaa hankkia ampulleja varten ns. lasten kynä, jossa on 0,5 yksikön jako. Lisäksi 0,5 yksikköä riittää insuliinin tulon varmistamiseksi, 2 yksikköä on liikaa. Itse käytän kaikissa insuliineissa noita 0,5 yksikön annostavia kyniä, eli sillä saa pistettyä pieniä annoksia.
Kirjattu

pakertaja

• Vieras
« Vastaus #14 : Elokuu 16, 2019, 23:15:20 ip »

Minun D-kakkonen taitaa olla vielä alkuvaiheessa, koska en todellakaan laske syömisiäni käytännössä ollenkaan. Mm. uudet perunat ovat todella suussa sulavia  ;), ja niitä tulee popsittua koosta riippuen vähintään kaksi ateriaa kohti.  Toistaiseksi ei ole ilmaantunut muita seuraamuksia, joista voisin  syyttää vaivaani, koska sehän se kumminkin on. Todistettu ihan tieteellisesti tämänpäiväisen yliopistotutkimusuutisen  mukaan.  :-\
Kirjattu

Linkkejä