Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6778 jäsentä  •  415443 viestiä  •  19808 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi tuuttina, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Vaikuttaako makean jatkuva syönti unen pituuteen pitkällä tähtäimellä?  (Luettu 773 kertaa)

Essi65

• Vieras

Diabetes todettu 03/2017 (2 h rasituksessa arvo nousi 14:ään), metforminiä aamuin illoin. 05/2017 todettu keskivaikea uniapnea (jo 2009 lievä uniapnea, mutta sitä ei hoidettu!). C-PAP-laite ollut yli vuoden käytössä.

Joskus alkuvuonna vielä vuorokautinen unen määrä ollut 7,2 tuntia, mutta nyt lisääntynyt:
12 kk 7,2 h
6 kk 7,5 h
3 kk 7,9 h
1 kk 8,2 h

Mulla nostettu kilpirauhaslääkitystä helmi- ja maaliskuussa (oli liian alhainen lääkitys 08/2017 lähtien) ja rautainfuusion sain toukokuun alussa. Mietin vaan, että mitä tuossa taustalla mahtaa olla? Selittyykö tarpeellisella määrällä kilpirauhaslääkettä? Onko infuusio vielä lisännyt unen määrää? Ferritiini infuusion vuoksi yhä korkealla (135). Jossain vaiheessa alkuvuonna nuo kaikki keskiarvot olivat 7,2 tuntia... Toisaalta viimeisen runsaan kuukauden ollut mulle epänormaalia unettomuutta ja ajoittaista liikaunisuutta, joten siitä tullee myös epätasaisuutta kuukauden arvoihin, mutta unen tai laitteen käytön määrä on selvästi lisääntynyt pidemmällä ajalla!

Tätä pohtiessa muistin, että viime vuonna tsemppasin ja paino putosi maalis-marraskuu 9 kg, nyt tullut 6 kg takaisin ja marraskuusta lähtien olen syönyt makea lähes päivittäin... Helmikuusta lähtien olen tehnyt töitä sen eteen, että en söisi niin paljon makeaa... Nyt tuli mieleen, että voisiko makean syöminen lisätä yöunien tarvetta??? Tai vuorokausiunien tarvetta (nukun silloin tällöin päivälläkin, en joka päivä)...
Kirjattu

jester

• Veteraani

se  on hyva  jos ei nukuta.      ehtit tekemaan  kaikenlaisia  tekemattomia  hommia
Kirjattu

karhu

• Jäsen

Makean syömisen vaikutusta uneen tai sen laatuun en osaa sanoa, mutta korkeat sokerit noin ylipäätään kyllä väsyttävät.
Diabeetikkona sun, kuten itsekin tiedät, pitäisi vältellä makeaa.
Unimääräsi vaikuttavat ihan normaaleilta.
Kirjattu

Linkkejä