Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6799 jäsentä  •  415655 viestiä  •  19836 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Orvokki66, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Muutama epätietoisen kysymys  (Luettu 3665 kertaa)

Hannes-1973

• Vieras
  • D2 vuoden 2000 lopusta. Lantus ja Fiasp lääkkeenä.
Muutama epätietoisen kysymys
« : Elokuu 07, 2018, 08:52:03 ap »

Muutama kovasti häiritsevä asia mun diabeteksessa, johon toivon asiallisia vastauksia.
1. Onko normaalia että suihkussa ja perus kaupassa käynti pudottaa sokereita 3-4 mmol?
2. Onko ohje että aterian jälkeen sokeri saa nousta 2-3 mmol oikein, kun lekuri sanoo että pitäisi olla ihan tasainen, tulee aina ongelmia jos tekee jotain muuta kuin telkkarin katselu?
3. Miten Lantuksen oikea annos määritellään? Ei viitsisi viettää koko päivää syöden välipaloja ja ennakoida joka tekemistä.

Olisi kiva elää edes jotenkin suht normaalia elämää tämän taudin kanssa.
Kirjattu
D2, ei omaa tuotantoa enää. Lantus ja Fiasp lääkkeenä.

Reiska

• Lentävä kynä
Vs: Muutama epätietoisen kysymys
« Vastaus #1 : Elokuu 07, 2018, 11:34:08 ap »

1: Voi lämmin suihku vaikuttaa tietysti inskan imeytymistä nopeuttavasti mutta oudon paljon tuo 3 .. 4 mmol/l on ?

2: Tämä voi riippua sinun omasta insuliinin tuotannosta ja siitä millaisen ateriat syöt (nopet vai hitaat hiilarit).
    Jois joudut pistämään pikainskaa ja syöt ns. normaalisti ja et ota pidempiä ennakoita pikainskan pistämisessä niin on  mahdotonta päästä tasaiseen käyrään eli aluksi tulee nousu ja sitten pitäisi laskea lähtötasoon siinä ajassa mitä pikainska sinulla vaikuttaa eli yleensä 4 h. Jos aterian jälkeinen nousu (1 ..2h kohta) nousee kovin korkealle niin silloin pitäisi ottaa pikainskalle enemmän ennakkoa.

3: Pitkävaikutteisen oikea taso testataan niin että esim. yön yli vs taso ei nouse tai laske liikaa eli vs käyrä suht tasainen. Samanlaisia testejä voi tehdä päivisin jättämällä aterioita väliin jolloin ei tule pikainskaa häiritsemään.

Jos liikunta yms. tuntuu kovin äkäisesti vs tasoa laskevan niin se viittaa joko kohonneeseen insuliiniresitenssiin ja/tai liian suureen pitkävaikutteisen määrään.

Vastauksissa oletettu että tarvitset pikainskaa vaikka oletkin D2. Jos et tarvitse niin silloin ehkä eri tilanne.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012

marvinen

• Aktiivinen
  • D2 vuodesta 02
« Vastaus #2 : Elokuu 07, 2018, 14:22:19 ip »

1. toki myös stressitaso vaikuttaa, eli kun suihkussa stressitaso laskee, voi samalla laskea myös sokereita. Kaupassa käynti käy myös
liikunasta, jos olet näissä hypermarketeissa, missä maitopurkin takia on marssittava puoli kilometriä että löytyy hylly..

2. ihan turvallisesti sokrut voi ja saa nousta aterian jälkeen. Perustaso kuitenkin on se mikä ratkaisee. Riippuen, mitä syöt mutta
tuossa on kyllä Fiasp -annos just kohdallaan.

3. Juu, perustaso on saatava kohdalleen Lantuksella. Valitettavasti kun päivät ei ole kaksosia keskenään, niin Lantus on välillä vähän "jäykkää"
Itse koetan titrailla sitä senverran kun arvelen liikkuvani/istuvani seuraavana päivänä.

Jopa diabeteksen kanssa voi elää melkein normielämää. Kokeile, kysele, testaa, kyseenalaista, tutki, (pidä aina järki päässä)
ja hetken kuluttua olet takuulla oman diabeteksesi maailman paras asiantuntija ! Tsemppiä!

Kirjattu
Know why the nightingale sings
Is the answer to everything

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #3 : Elokuu 07, 2018, 15:37:20 ip »

Kohtiin 1 ja 2 sanoisin, että johtuu "jojo" -ilmiöstä.
Perusinsuliinin tarve on n. 0,22 yksikköä painokiloa kohti. Jos omaa tuotantoa on sitten pistetään vähemmän. Lantusta ehdottomasti kaksi kertaa vrk:ssa, jopa kolmekin.
C-peptiidikoe olisi tehtävä jokaiselle diabeetikolle diagnoosivaiheessa. Paljon turhaa puhetta jäisi pois. 
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #4 : Elokuu 07, 2018, 19:07:52 ip »

Lantus mitataan yolla 3ja4 valilla.  kun  ei  tieteta aamunkoitto  ilmiosta.  jos ruokailut on oikein.  pitaisi  mittariin saata lukema  5.5-6.5    insulinia  lisataan tai vahennetaan  yksikko kerrallaan.     tata jatketaan  pari   kolme  viikkoa                  ja sitten koko loppu  elamasi ajan
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #5 : Elokuu 07, 2018, 19:13:29 ip »

lantus  annos  saattaa pysya  samana pitkia  aikoja.   vuosia
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Elokuu 07, 2018, 19:46:04 ip »

Perusinsuliinin tarve on n. 0,22 yksikköä painokiloa kohti.
Sanoisin että pikemminkin 0,203 U/kg/vrk :)
No totta puhuen siinä on hirveästi yksilöllistä vaihtelua. Varmasti löytyy ainakin väliltä 0,15 .... 1,0 U/kg/vrk.
Kirjattu

marvinen

• Aktiivinen
  • D2 vuodesta 02
« Vastaus #7 : Elokuu 09, 2018, 13:10:41 ip »

No totta puhuen siinä on hirveästi yksilöllistä vaihtelua. Varmasti löytyy ainakin väliltä 0,15 .... 1,0 U/kg/vrk.

Juuri näin, minulla se on 0,6 U/Kg/Vrk
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2018, 13:12:31 ip kirjoittanut marvinen »
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Elokuu 10, 2018, 12:00:05 ip »

Vaihtelua on jopa yksilön kohdallakin. Minulla vaihtelee vuoden aikana basaali välillä 9...12 yks. Ja lisäksi tilapäiset basaalit sekä alas- että ylöspäin. Ja paino n. 60 kg.

Mutta kannattaisi varmaan käsitellä 1- ja 2-tyypit erikseen vertaillessa.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 12 v ja nykyisin Humalog:lla

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Elokuu 10, 2018, 19:32:04 ip »

Vaihtelua on jopa yksilön kohdallakin. Minulla vaihtelee vuoden aikana basaali välillä 9...12 yks. Ja lisäksi tilapäiset basaalit sekä alas- että ylöspäin. Ja paino n. 60 kg.

Mutta kannattaisi varmaan käsitellä 1- ja 2-tyypit erikseen vertaillessa.
Minulla perusinsuliini on vaihdellut tämän vuoden aikana välillä 15,7 ... 17,8 U/vrk ja painoa noin 77 kg.
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #10 : Elokuu 10, 2018, 22:42:11 ip »

vaihtelut on hyvin pienia.    silti kannattaa  suorittaa   Basal testi joka viikko
Kirjattu

karhu

• Jäsen
« Vastaus #11 : Elokuu 12, 2018, 11:57:47 ap »

Olen itse D1, mutta:
1. Lämmin suihku itsellänikin laskee sokeria, mutta kuten Reiska kirjoitti  3-4 mmol lasku on turhan suuri, kuten myös kaupassa käynnin yhteydessä. Siinä on jo hypon vaara lähellä ja kannattaa varalta pitää mukana pikasokeria. Muutenkin liikkuessa varalta pikasokeria mukaan, ettei  ainakaan nuudu matkalle. Täältä palstalta voi lukea vinkiksi mitä pikasokeria muut mukanaan pitävät.
2. Ruokailun jälkeinen nousu ei enää pari tuntia ruokailun jälkeen pitäisi olla noin iso.
3. Lantuksen määrän ainakin itse aloitin suht alhaalta ja kokeilemalla ja melko tiuhaan mittaamalla sain sen sopivaksi, eikä sitä ole tarvinnut neljään vuoteen muuttaa, vaikka painoakin on tullut muutama kilo lisää.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 12, 2018, 12:14:14 ip kirjoittanut karhu »
Kirjattu

marvinen

• Aktiivinen
  • D2 vuodesta 02
« Vastaus #12 : Elokuu 14, 2018, 10:18:41 ap »

2. Ruokailun jälkeinen nousu ei enää pari tuntia ruokailun jälkeen pitäisi olla noin iso.

Tuo on kakkosille ihan normaali ja sallittu aterian jälkeinen nousu.

Kirjattu

Diapekka

• Jäsen
« Vastaus #13 : Elokuu 15, 2018, 16:35:55 ip »

Saisiko tässä yhteydessä kysyä, olen kuullut mutta unohtanut, mikä on oikea pikainksan annostus. Olen laittanut 4 yksikköä jos sokerit vaikka 12 eikä ole syömässä tai suuremmin liikkumassa. On tietysti yksilöllistä.
Kirjattu
Sekundaaridiabetes 5/2007 alkaen
Levemir aamulla 40, illalla 30, Novorapidia tarpeen mukaan

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Elokuu 15, 2018, 17:01:29 ip »

Saisiko tässä yhteydessä kysyä, olen kuullut mutta unohtanut, mikä on oikea pikainksan annostus. Olen laittanut 4 yksikköä jos sokerit vaikka 12 eikä ole syömässä tai suuremmin liikkumassa. On tietysti yksilöllistä.
Kyse siis vs korjauksen annoksesta eli insuliiniherkkyyden parametrista niinkuin sitä kutsutaan annosoppaissa.
Tämä vaihtelee tietysti sen mukaan miten paljon on insuliiniresistenssiä ja taitaa siihen painokin vaikuttaa.
Arvelisin että aika helposti löytyy arvoja väliltä 1 U -> 1 ... 6 mmol/l.
Minulla 1U laskee vs tasoa noin 4 mmol/l siinä ajassa kun pikainska imeytyy eli noin 4 h.
Annosoppaissahan ei käytetä noin isoja korjauskynnyksiä ja minulla pumpun annosopas on asetettu
korjaamsaan jos mennään yli tavoite alueen ylärajan 9 mmol/l ja korjaus tähtää haluttuun tavoitetasoon
mikä minulla nykyisin on 6,5 mmol/l. Usein niissä on myös logiikka että jos annosta ollaan laskemassa ateriaboluksen yhteydessä niin korjausbolus lasketaan oli vs mitä tahansa yli tavoitetason (ei käytetä tuota alueen ylärajaa). Voi noita annoslaskelmia tietysti tehdä päässäkin jos ei ole pumppua ja annosopasta.
Kirjattu

Linkkejä

Insuliini ei lopu, vaikka kysyntä kasvaa

Julkaistu 29.11.2018 | 07:50