Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Kelakorvattavien lääkkeiden 45 euron uusi kertaomavastuu  (Luettu 12195 kertaa)

Jape

• Lentävä kynä
Vs: Kelakorvattavien lääkkeiden 45 euron uusi kertaomavastuu
« Vastaus #30 : Maaliskuu 21, 2015, 16:29:26 ip »

Diabeteksen hoito, lääkkeet, lääkärikulut ja kaikki liitännäiskustannukset maksavat valtiolle aivan valtavasti. Mielestäni Suomessa kaikki em. asiat on upeasti hoidettu ilman, että yksilölle tulee suoria kuluja juuri mitään. Maksan mielelläni tuon 45 euroa.

Komppaan tuota. Toki ymmärrän tuon toisenkin puolen asiassa..... :-[
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

mattiyy

• Intoilija
« Vastaus #31 : Maaliskuu 21, 2015, 18:16:08 ip »

Ei taida muita juurikaan kiinnostaa nämä palstat.Joku ottaa tosissaan,
nämä jutut,palstalainen.Ei taida olla kovin moni tyytyväinen jatkuvaan,
P-Aahaan.sairaudet huomioonottamisiin.
Monesti vertaillaan muihin pohjoismaihin,niin kyllä täällä ollaan kehitysmaassa.
Kirjattu
jep

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #32 : Maaliskuu 21, 2015, 18:24:47 ip »

Jos olet hyvin vähävarainen, suosittelen hakemaan sossusta tukea tuohon vuoden ekaan satsiin jo etukäteen. Tämän takia ei pidä kenenkään kuolla ja olla hakematta inskoja. Se 45€ on todellakin vähävaraisen maksukyvystä todella suuri raha, mutta tosiaan sossusta täytyy tuollaiseen saada jeesiä. Itse toki joutuu olemaan enemmän aloitteellinen ja ennakoimaan.
Teen itse duunia sosiaalisen kuntoutuksen puolella hyvin monialaisesti vaikeissa tilanteissa olevien ihmisten kanssa, heille tällainen voi olla aivan kynnyskysymys eikä ennakointi onnistu  :(
Ongelmia tuokin tilanne, jossa ei ole oikeutettu toimeentulotukeen, muttei ole tulojakaan, eikä omaisuuttakaan voi realisoida rahaksi.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Maaliskuu 22, 2015, 09:23:25 ap »

Hajanaisia kommentteja:

Monella on myös sellainen ote elämään, että mitään ei tarvitse tehdä eikä yrittää itse kun rahan saa kuitenkin sossusta.  >:(

Tuo on kyllä aivan totta. Samoin on totta, että moni kokematon nuori uskoo, että heillä(kin) on oikeus kaikkeen  >:( Onneksi löytyy sentään kohtuullisen paljon niitäkin, jotka ymmärtävät olevansa (ainakin osittain) itse vastuussa varojensa riittävyydestä.

Toki on paljon niitäkin, jotka tosissaan yrittävät tulla toimeen pienillä rahoilla ja pärjäävät hienosti.

Kokemusta kyllä löytyy, eikä kaikilla todellakaan ole varaa ostaa mielihalujensa mukaan esimerkiksi upouusia vaelluskenkiä...  ;D

Mua nyt vaan sattuu tällä hetkellä ärsyttämään suunnattomasti se, että kaikki pitäisi saada ilmaiseksi ja mieluummin heti.

Kuten esimerkiksi sensoreita?   ;D

Vitsit vitseinä - vakavasti ottaen näiden insuliinin omavastuuosuuksien käyttöönoton sisltämä riski on siinä, että pahimmassa tapauksessa päättäjät toteavat myöhemmin, että hyvinhän tämä meni, kun kukaan ei sittenkään menehtynyt insuliinin puutteeseen - siispä kasvattakaamme tuota omavastuuosuutta... Ja lopulta kaikki diabeetikot kenties joutuvat maksamaan kaikki diabeteksen hoitoon tarvittavat insuliinit itse   >:(

Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Maaliskuu 22, 2015, 11:14:54 ap »

Minä olen kyllä pystynyt ostamaan itselleni uudet vaelluskengät ihan silloinkin, kun elin pienimmällä työttömyyskorvauksella, minkä tässä maassa voi saada. Eli paljon on kiinni siitä, mihin ja miten ne rahansa laittaa. Tuttavapiirissäni on paljon suurituloisia ihmisiä, joilla on jatkuvasti tili tyhjänä ja itselläni taas on niin pienet tulot edelleenkin, että moni pyörtyisi, jos tietäisi. Mutta se riittää kaikkeen, mitä tarvitsen, ja pystyisin kyllä tuon 45 euroakin maksamaan, mutta en silti kannata tuota. 
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Maaliskuu 22, 2015, 11:25:30 ap »

Mua nyt vaan sattuu tällä hetkellä ärsyttämään suunnattomasti se, että kaikki pitäisi saada ilmaiseksi ja mieluummin heti.

Vakavasti ottaen olen valmis maksamaan sensoreistani mikäli siihen päädytään. Voin kyllä säästää rahat sensoreihin esim. jättämällä "saunajuomat" ostamatta. Enhän ole niitä tähänkään asti tarvinnut.  ;)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #36 : Maaliskuu 22, 2015, 12:09:21 ip »

Ite, ku en hoida raha-asioitani nii saan vaan tietyn määrän viikkoo kohti ja sillä pitäs ostaa kaikki tarpeellinen.. vaatetta myöten..
Kirjattu

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #37 : Maaliskuu 23, 2015, 11:08:29 ap »

Ite, ku en hoida raha-asioitani nii saan vaan tietyn määrän viikkoo kohti ja sillä pitäs ostaa kaikki tarpeellinen.. vaatetta myöten..
Niinpä. Kun tilanteita on niin erilaisia. Minä en tiedä mistä saan joka kk lääkkerahani, ehkäpä sitten joku päivä täytyy todeta kuten eräs ulosottomies: Istuthan pankin päällä. Nimimerkillä älkää perustako koskaan yritystä, jos voitte sairastua. Yrittäjät eivät ole saikkarilla, ne joko lopettaa tai kuolee.
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Maaliskuu 23, 2015, 12:21:59 ip »

Tero Kankaalta kirjoitus tästä Helsingin Sanomien yleisönosastopalstalla tämän päivän lehdessä.
Kirjattu

Miika

• Intoilija
« Vastaus #39 : Maaliskuu 23, 2015, 12:35:28 ip »

Vakavasti ottaen olen valmis maksamaan sensoreistani mikäli siihen päädytään. Voin kyllä säästää rahat sensoreihin esim. jättämällä "saunajuomat" ostamatta. Enhän ole niitä tähänkään asti tarvinnut.  ;)

Asiasta seinään.
Itse saan myös valtion kustantamat sensorit pumput ja härpäkkeet ja olenkin tyytyväinen vallitsevaan tilaan. Itse olen saanut hyvää hoitoa ja saan olla iloinen siitä että lääkäri suositteli ko. ratkaisua minulle. Saan täten edes osan maksamistani veroista takaisin.
Taannoin palstalla oli linkki tutkimukseen jossa hoitomuotojen hyötyjä (hintalaatu) oli vertailtu ja kun keskivertohintoja katsoo niin ei tarvitse ihmetellä mitä varten ei jokaiselle diabeetikolle automaattisesti suositella edes pumppua.
Kun taas valtio nipistää niin kait se sitten on itse alettava ne ostamaan sensorit jotta valtio saa käyttää nekin rahat johonkin tärkeämpään. En ehdointahdoin halua lisää maksaa mutta tällaisten etujen saajana en pidä maksunkorotuksia pahana.
Kirjattu
D1 muistaakseni vuodesta 1983
Pumppu noin vuodesta 1993
Paradigm VEO sensoroinnilla 2012 alusta
640G sensoroinnilla 2016 ->

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Maaliskuu 23, 2015, 12:55:24 ip »

Tero Kankaalta kirjoitus tästä Helsingin Sanomien yleisönosastopalstalla tämän päivän lehdessä.

Löytyy täältä ja on ehdottomasti lukemisen arvoinen!
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #41 : Maaliskuu 23, 2015, 13:13:58 ip »

Kiitos E O J linkistä!

Olipa kerran lääkäri, joka ymmärsi mistä on kyse. Ja tuo perusturva kun ei kata köyhää, jolla on rikas puoliso, ilman yhteistä rahaa.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 23, 2015, 13:31:21 ip kirjoittanut sokerpalanen »
Kirjattu

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Maaliskuu 23, 2015, 13:28:48 ip »

Tosin : "Nykymuodossaan lainmuutos uhkaa kaikkien maamme noin 50 000 insuliininpuutosdiabeetikon elämää"  Ei se nyt kyllä rehellisyyden nimissä niin ole......vaikken kannatakaan asiaa.
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Maaliskuu 23, 2015, 13:48:03 ip »

Tosin : "Nykymuodossaan lainmuutos uhkaa kaikkien maamme noin 50 000 insuliininpuutosdiabeetikon elämää"  Ei se nyt kyllä rehellisyyden nimissä niin ole......vaikken kannatakaan asiaa.

Mielestäni koko tämä insuliinien vaivihkaa maksullisiksi muuttaminen uhkaa nimenomaan kaikkien maamme noin 50 000 insuliininpuutosdiabeetikon elinehtoja, koska - kuten jo aiemmin viittasin - tällaisilla pikku muutoksilla on kiusallinen taipumus kehittyä niin, että alun perin mitättömältä tuntunut muutos muodostuu lopulta (ainakin osalle insuliininpuutosdiabeetikoista) sietämättömän isoksi taloudelliseksi taakaksi  :(
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Maaliskuu 23, 2015, 15:02:35 ip »

Mitäh? Ei tosiaan ole sit varaa jatkossa ostaa tarpeeksi insuliineja  :o Nytkin lääkkeet maksaa yli 3sataa kerta.
Eikös siitä tule lääkekatto täyteen kahden kerran jälkeen? Sehän on n. 600€?
Sen jälkeen maksetaan vain 1,50€ ostokerta. Näin ainakin itselläni.

Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59