Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Accu-Chek Spirit Combo ampullin vajaatäyttö - ongelma  (Luettu 1834 kertaa)

kaali

• Matkailija
Accu-Chek Spirit Combo ampullin vajaatäyttö - ongelma
« : Joulukuu 31, 2012, 20:39:56 ip »

Täytin ampulliin 260 yksikköä (silmämääräinen arvioni) ja laitoin ampullin pumppuun kiinni. Bolusnäppäimillä naputtelin 315:sta 260:ä kohti, mutta insuliinia alkoi tulla ampullista jo ennen kuin saavutin 260. Nyt pari tuntia myöhemmin pumppu sanoo, että jäljellä 248 ja silmämääräisesti jäljellä on vain noin 225 yksikköä. Aiemmin pumpun arvio ja oma arvioni ovat olleet kohdillaan. Nyt luulen itse olevani oikeassa ja pumppu väärässä. Tein tosin vaihdon niin nopeasti kuin osasin, unohdinko jotain? Missä vika?

Unohdin ainakin se, että olisin voinut laittaa katetrin jo valmiiksi kiinni ampulliin, niin insuliini olisi täyttänyt katetria.

Etsin vastausta tähän kysymykseen, mutta löysin vuodelta 2010 keskustelun, josta opin sen, että ensi kerralla naputtelenkin bolusnapeilla insuliinimäärä n. 10 yksikköä oikeaa määrää pienemmäksi, niin saan samalla täytettyä katetrin :)

Hyvää Uutta Vuotta kaikille!
Kirjattu
- muista unelmoida, sillä unelmasi voivat toteutua -

AC-Spirit Combo + Humalog 5/2012

BlueDeath

• Vieras
Vs: Accu-Chek Spirit Combo ampullin vajaatäyttö - ongelma
« Vastaus #1 : Tammikuu 01, 2013, 01:51:35 ap »

En osaa sanoa tuohon mitään, mutta onhan pumpun männänvarren päätelevy (se taisi olla se hieno nimi, ohjekirjankin mukaan ::) , siis se musta pyöreä osa) kiinni ampullin männässä? Ja tuleehan katetrin päästä inskaa jos teet katetrin täyttöä? Olet varmaan jo nuo tarkistanutkin, kunhan varmistan ::)

Ja mä en ole tiennytkään, että ampullin saa laittaa pumppuun kiinni ennen kuin arvioi määrän!  :o Paljon helpompaa olisi. Mutta kai tässäkin on eri tapoja eikä yhtä oikeaa ole olemassa.
Kirjattu

kaali

• Matkailija
« Vastaus #2 : Tammikuu 01, 2013, 02:17:35 ap »

En osaa sanoa tuohon mitään, mutta onhan pumpun männänvarren päätelevy (se taisi olla se hieno nimi, ohjekirjankin mukaan ::) , siis se musta pyöreä osa) kiinni ampullin männässä? Ja tuleehan katetrin päästä inskaa jos teet katetrin täyttöä? Olet varmaan jo nuo tarkistanutkin, kunhan varmistan ::)
En tietenkään mitään tarkistanut, kun yritin nopea olla.  :-[ Nyt tarkistin: männänvarren ja ampullin männän normaaliasentoa en muistanut, en osannut sitä arvioida. Otin katetrin irti ja inskaa tuli bolustamalla.
Ja mä en ole tiennytkään, että ampullin saa laittaa pumppuun kiinni ennen kuin arvioi määrän!
Eipä taida saadakaan. Teinpä siis uudelleen: otin ampullin irti ja tein pumpulle katetrin ja ampullin vaihdon, 315 => 220 yksikköä säätö, SEN JÄLKEEN ampullin kiinnitys pumppuun ja katetrin täyttö. Homma kunnossa: pumppu näyttää insuliinimääräksi saman minkä voin arvioida ampullin mitta-asteikolta.

Kiitos Pake  :D

Tarinan opetus: älä hötkyile ja tee vaihdot ajoissa eikä vasta seuraavana päivänä. Ja ensin mäntä oikeaan kohtaan ja sitten vasta ampulli pumppuun kiinni (miten tämän muistan?)

Ilmeisesti pumpun männän siirto bolusnapilla (yksi yksikkö kerrallaan) on sen verran epätarkkaa, että siinä vaiheessa ampulli ei saa olla pumpussa kiinni (kuten Pake tiesi). Näin kun tein, pumpun mäntä ei ehkä ollut ihan kohdallaan ampullin kanssa ja heittoa ampullin inskamäärässä noin 20 i.u. Kun ampulli on pumpussa normaalitilanteessa, silloin pumppu siirtää mäntää vain 0.1 yksikköä kerrallaan.
Kirjattu

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #3 : Tammikuu 01, 2013, 02:37:05 ap »

Joo, varmaan noin oli. Mulla tehtiin yksi ampullinvaihto sairaalassa ja siellä katetrista tuli inskaa mutta pumpun mäntä ei ollut kiertynyt kokonaan ampullin männän sisään. Tehtiin sitten vaihto uudelleen. Varmaan samasta sullakin oli kyse, en vaan ensin muistanut.

Ja muistaakseni ohjekirjan virallinen ohjeistus on tuo, että ensin yhdistäjä ja katetri ampulliin kiinni (edustaja antoi hyvän muistisäännön: riippuva joulukoriste ;) ), sitten arvioidaan inskamäärä ja näpytellään pumppuun ja ampulli pumppuun.

Ja muutenkin tuossa, että laittaa ampullin pumppuun kiinni ennen määrän arviointia kuluu kai myös paljon inskaa: sitä mäntäähän pitää varmaan työntää aika kauan, että se pumpun osa ruuvautuu paikoilleen kunnolla ::)

Tämän ei siis ollut tarkoitus mitenkään syyllistää sua, mietin vaan näitä vaihtoehtoja :D

Ehdin muuten ihmetellä jo aika lailla, että samassa kaupungissa jaellaan eri ohjeistuksia ;)

Mutta kiva, että asia selvisi!
Kirjattu

kaali

• Matkailija
« Vastaus #4 : Tammikuu 01, 2013, 02:46:24 ap »

Mulla tehtiin yksi ampullinvaihto sairaalassa ja siellä katetrista tuli inskaa mutta pumpun mäntä ei ollut kiertynyt kokonaan ampullin männän sisään.
Ehdin muuten ihmetellä jo aika lailla, että samassa kaupungissa jaellaan eri ohjeistuksia ;)
Tietenkin pumpun mäntä _kiertyy_ ampulliin kiinni! Samalla tavalla kuin ampullin mukana tuleva muovimäntä, jota käsitäytössä käytän. Nyt minä ihan oikeasti ymmärrän :)
Pake, elä höpsi, en minä nyt voi siitä syyllistyä, jos saan omista mokista hyvia ja vielä hyviä neuvoja!  ;D Kiitos sen sijaan asiantuntemuksestasi ja pikaisista vastauksista. Ja en minä muistanut mitään ohjeistuksia, nyt yritän muistaa joulukoristeen :) Mukavaa, samassa kaupungissa.

tv. kaupunkilainen jo kolmatta tuntia!
Kirjattu

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #5 : Tammikuu 01, 2013, 02:51:33 ap »

Nyt meni kyllä ohi tuo kaupunkilainen kolmatta tuntia, mutta menkööt ;) Väsyttää jo. Hyvää yötä kaikille KP:laisille.

Ja kiitos vaan sinulle annex kun sain neuvoa ;)
Kirjattu

Linkkejä