Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418361 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Diabetes ja lasik tai femtolasik -leikkaus?  (Luettu 16860 kertaa)

Jalari

• Vanha tekijä
Diabetes ja lasik tai femtolasik -leikkaus?
« : Toukokuu 11, 2010, 20:51:58 ip »

Mitäs tietoa tai kokemusta aiheesta on? Netistä ei oikein vaikuta löytyvän muuta kuin että joojoojos-sanoi-firman-setä, mutta onko oikeasti ketään jolta olisi kielletty tai joku kenelle olisi tehty?

Mullakin noita "roskia" silmissä leijalee - eli lasiaissamentumia, ja silmälääkäri näkee kuvista että diabetesta on 30-vuotta takana, vaikka mitään uudissuonikasvistoa ei ole huomattu eikä mitään laseroitu. Joku pieni vuoto on ollut. Että mahtaako vaikuttaa tai olla este.

Olisi vaan vähän haaveissa tommonen... Operaatiohan on vaan silmän pinnassa suunnilleen, eli minnekään syvälle ei mennä. Hmm..
Kirjattu

Kanerva*

• Aktiivinen
Re: Diabetes ja lasik tai femtolasik -leikkaus?
« Vastaus #1 : Toukokuu 12, 2010, 12:41:28 ip »

Minulla ei ole tuohon lasik -leikkaukseen tietoa. Mutta noista silmissä leijuvista roskista haluaisin sanoa, että niillä EI VÄLTTÄMÄTTÄ ole mitään tekemistä diabeteksen kanssa. Niitä tulee usein likinäköisille, kun lasiaiskalvo kuorituu irti ja se on vaaratonta (joskus harvoin siihen voi liittyä verkkokalvon irtauma, joka sitten vaatii hoitoa).

Itselläni näitä leijuvia roskia ilmaantui silmiin nyt talvella ja kävin viime viikolla silmäklinikalla tutkimuksissa. Silmälääkäri totesi juuri tuon lasiaiskalvon irtauman ja korosti, että se on likinäköisyyteen liittyvä ongelma, ei diabeteksen aiheuttama. Minulla on ihan lähipiirissä kaksi ei-diabeetikko likinäköistä, joilla on myös näitä leijuvia roskia silmissä. Toiselle heistä on tehty lasik-leikkaus, kun hänellä silmissä oli myös jatkuvia tulehduksia. Yleensä diabetikoille ei ole suositeltu lasik yms. leikkauksia, mutta en tiedä onko suositukset muuttuneet viime vuosina.
Kirjattu

Bebe

• Veteraani
« Vastaus #2 : Toukokuu 12, 2010, 12:57:34 ip »

Lainaus:

Yleensä diabetikoille ei ole suositeltu lasik yms. leikkauksia, mutta en tiedä onko suositukset muuttuneet viime vuosina.

Minä harkitsin lasik-leikkausta jokunen vuosi sitten. Diabetologi oli kysyessäni sitä mieltä, ettei normaalissa hoitotasapainossa olevalla ykkösellä ole leikkaukselle mitään estettä.
Ja mahdolliset myöhemmät laseroinnit voidaan tehdä ongelmitta.
Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970
Tresiba kokeilussa + Humalog 1-5 kY / vrk 
ja liikuntaa niin paljon kuin ehtii. Ja  ruokatarkkuus

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #3 : Toukokuu 12, 2010, 17:20:33 ip »

Siis mahtavaa! Onko totta? Olen koko ajan ollut siinä luulossa, että diabeetikoille ei missään tapauksessa tehdä mitään korjausleikkauksia silmiin... Uskaltaisikohan sitä alkaa unelmoimaan, että nämä pullonpohjarillit vielä joskus olisivat historiaa... Piilaritkaan kun eivät enää oikein käy, kun silmät ovat nykyisin melko kuivat vuosikausien homesairastelun seurauksena.
Kirjattu
DM1, pumppailija, kilppari sökö

Bebe

• Veteraani
« Vastaus #4 : Toukokuu 12, 2010, 18:16:09 ip »

Juu, ihan huoleti voit alkaa suunnitella pullonpohjista luopumista. Iso Dee ei estä.  
Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970
Tresiba kokeilussa + Humalog 1-5 kY / vrk 
ja liikuntaa niin paljon kuin ehtii. Ja  ruokatarkkuus

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #5 : Toukokuu 12, 2010, 18:17:34 ip »

Kolme haavetta   Saunominen+uiminen mokkiolosuhteissa rilleittä, aamuherääminen ilman rillienhakuilua, moottoripyöräily iolman huuruisia rillejä. No on niitä muitakin. Laskin just että kolmet lasit tarttis olla: siviililasit, aurinkolasit ja urheiluun rällästyslasit.
Kirjattu

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #6 : Toukokuu 19, 2010, 15:55:01 ip »

Minä olen kysellyt asiasta silmälääkäreiltä, diabeteslääkäreiltä ja suoraa estettä ei ole. Hyvä tasapaino auttaa. Itselläni ei ole muutoksia silmissä, joten siltä kannalta en asiaa tiedustellut. Silmälääkärit ovat jopa minun tapauksessani (-10) suositelleet operaatiota.

Jotenkin vaan itseäni se jännittää kovin, sillä kun tiedän millaista on, kun ei näe. Niin mitä jos jotain menee pieleen ja sitten ei piilarit/rillitkään enää auta .
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #7 : Toukokuu 20, 2010, 09:07:51 ap »

Oon ymmärtänyt että tuskin se näkön tarkkuus ainakaan huonompaan suuntaan menee, vajaaksi voi kai jäädä, tai mennä yli..? Just meillä voimakasrilleillä kun ilman laseja ei voi tehdä mitään mitä ei tehdä silmätr kiinni, niin vaikka sellainenkin kävis että tarttis lasit (joskus) niin ilmankin taatusti näkisi sentään jotain verrattuna nykyilmanrillejä-tilaan.
Kirjattu

Tiolli

• Matkailija
« Vastaus #8 : Kesäkuu 01, 2010, 22:17:23 ip »

Otsikon leikkauksista en tiedä mitään, mutta kerronpahan vaan, että minulla on menossa kolmannet sarveiskalvot kummassakin silmässä.  Kolme viikkoa sitten tehtiin pieni laser korjaus leikkaus ja kahden viikon päästä tehdään toinen.  Ja syksyllä on tulossa kaihileikkaus.  Ei minun D2 ole vaikuttanut mitään leikkauksiin.

Ennen ensimmäistä siirtoa käytin laseja +13,5/+15,2.  Nykyään en käytä ollenkaan laseja.
Kirjattu
# Elämä, on se hauska juttu, joka tapahtui matkalla kalmistoon #

Nelmeri

• Vieras
Vs: Diabetes ja lasik tai femtolasik -leikkaus?
« Vastaus #9 : Heinäkuu 28, 2010, 15:16:20 ip »

Mulle on tehty Femto-Zyoptix Lasik reilu vuosi sitten. Tuolloin oli elämää DM1:n kanssa takana 36 vuotta. Hoitotasapainosta ne vaan kyseli ja kun kerroin, että se on hyvä, sanoivat että "ei siinä sitten mitään". Kukaan ei tarkistanut tai kysynyt pitkäaikaissokereita eikä mitään muutakaan. Sanottiin, että Lasik on ainoa menetelmä, jonka diabeetikolle voi tehdä. Näkö oli ennen leikkausta n. -4,5/-5,5. Nyt en tarvi rillejä, paitsi aivan pienelle präntille lukulasit (ikänäkö). Silmälääkäri sanoi vielä, että tämä leikkaus on sellainen, että se ei häiritse mahd. myöhemmin tarvittavia kaihileikkauksia tai laserointeja.
Kirjattu

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #10 : Helmikuu 06, 2012, 09:46:26 ap »

Tässä aihetta taas mietiskellyt ja lueskellut, niin olen oppinut sen verran jotta näissä femtolasik-leikkauksissakin olisi paremmansorttista tekniikkaa ja vanhemmansorttista, eli "normaalissa" femtolasik-laitteessa tehtäessä sarveiskalvon läppää, painetaan silmää "lituskaiseksi" ja siinä silmän paineen noustessa estyy silmän verenkierto hetkeksi ja silmä on sokea jonkin aikaa (20-30 sekuntia???). Ei oikein diabeetikkoa innosta ajatus...  :(

Mutta sitten on uudempia Carl Zeissin VisuMax femtolaser-laitteita, jossa se sarveiskalvon läppä tehdään silmämunaa myötäilevän kuperan linssin avulla, jolloin silmän painetta ei tarvitse nostaa paljoa ja silmässä verenkierto säilyy eikä näkö mene silmästä hetkeksi. Tämä kuulostaa diabeetikosta jo paljon paremmalta. Näitä VisuMax femtolasereita olen netistä hakemalla löytänyt Helsingistä eräästä paikkaa (en nyt muista nimeä) ja sitten toinen olisi Tartossa Virossa. Suomessa hintataso noin kaksinkertainen.
Kirjattu

mopo81

• Vieras
« Vastaus #11 : Helmikuu 07, 2012, 23:09:51 ip »

Moi, en halua lannistaa ja jännä huomata että joku jopa oli päässyt leikkaukseen. Itse kysyin, en muista mikä silmäleikkaus versio oli, pari vuotta sitten ja mulle taas sanottiin ettei niitä tehdä diabeetikoille koska sokerit vaihtelee pitkin päivää niin paljon. Toivon mukaan onnistut ja toisaalta olen huomannut että joskus asian läpisaaminen vaatii vain oikean vastahenkilön ja tarvittaessa itseltä lujaa tahtoa jotta pääsee esteiden yli. Eli itse sain kieltävän vastauksen mutta tsemppiä! Enkä itsekään vielä ihan ole luopunut toivosta. Huomenna olisi optikko että kuulee kuinka sokea lepakko sitä taas on (miinusta suht vähän, hajataittoa enempi, haittaa urheilua)

Kirjattu
D2
Sitä päivää odotellessa että aurinko paistaisi tähänkin risukasaan

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #12 : Helmikuu 10, 2012, 09:58:14 ap »

Edellissyyskuussa operoitiin silmät lasik-leikkauksella Eirassa. Diabetesta takana melkein 20 vuotta. Silmissä ollut vähäistä tai kohtalaista taustaretinopatiaa. Verensokeritasapaino hba1 välillä 7-7,5. Ennen leikkausta näkö oli n. -10.75 molemmissa silmissä. Mietin asiaa yli kymmenen vuotta ennenkuin päätin leikkauksesta. Vuosien varrella olin kysellyt asiasta sekä diabeteslääkäreiltä että silmälääkäreiltä. Kukaan ei kieltänyt , jotkut jopa suosittelivat, mutta korostivat, että hyvä verensokeritasapaino kannattaa olla. Esiselvityksessä selvisi, että minulla oli tarpeeksi paksuutta silmissä operointia varten. Näön ollessa noin huono kuin minulla oli, olisi ollut mahdollista myös että operaatio ei olisi tullut kysymykseen, jos ei olisi ollut mistä leikata.

Itse operaatio kesti max. 5 minuuttia. Ensin läpän teko, jossa silmässä tuntui kova paine. Tämä kesti 20 sekuntia. Sen jälkeen laseroitiin 36 sekuntia. Ja sitten sama toiseen silmään. Heti noustuani laitteesta näin edessäni seisovan hoitajan rinnuksessa olevan nimikyltin, mikä oli aika huikea tunne. Toki silmät olivat siinä vaiheessa hyvin sumuiset. klo 15 tehtyä operaatiota seurasi minulle epämiellyttävät muutama tuntia, jolloin silmät kirvelsivät ja oli roskan tunnetta ja kyyneleet vaan valuivat. Illalla aloin laittamaan silmiin kostutustippoja ja iltaan mennessä olo oli jo lähes normaali ja samoin näkö - katsoin sujuvasti telkkaria. Seuraavana päivänä olo oli normaali. Antibioottitippoja tiputtelin pari vkoa ja kostutustippoja muistaakseni kuukauden verran.

Sen jälkeen en ole tarvinnut mitään, näkö on pysynyt hyvänä. Lisäksi näen paremmin pimeällä, minkä huomaan autoa ajaessani. Minulla leikkaus onnistui paremmin kuin hyvin ja olen siihen äärettömän tyytyväinen. Pistä vaikka viestiä, jos haluat kysellä lisää.
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Liprolog, D1
« Vastaus #13 : Helmikuu 10, 2012, 11:34:36 ap »

Ihanaa, ellinoora, että leikkaus auttoi noin hyvin! Minulle (-6) sanottiin esitarkastuksessa, että paksuus riittää. Kysellessäni kuulin, että yli -6 näkö ei välttämättä korjaudu kokonaan eli mahdollisesti joutuu silti käyttämään laseja leikkauksen jälkeen. Riippuu ilmeisesti sarveiskalvon paksuudesta (=paljonko pystyy ohentamaan läpän alta). Oletko huomannut, onko hämäränäkö huonontunut? Sen takia jätin itse leikkauksen tekemättä (+ pari harrastusta on jäänyt pois, missä piilolaseista oli haittaa). Parilla tutullani hämäränäkö huononi merkittävästi ja eivät pysty ajamaan autoa yöllä, hämärässä tai kirkkaassa aurigonpaisteessa (aurinkolasit eivät auta tarpeeksi eli häikäisee aurinkolaseista huolimatta; en tiedä liittyykö oikeasti laserleikkaukseen vai onko tullut siitä huolimatta erillisoireena).
Kirjattu

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #14 : Helmikuu 12, 2012, 09:55:50 ap »

Sain sähköpostia jossa toivotettiin tervetulleeksi esitutkimukseen, riski liittyisi infektioherkkyyteen ja haavan huonon parantumisen vaaraan.
Kirjattu

Linkkejä