Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6506 jäsentä  •  411765 viestiä  •  19541 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi klonkku, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Viisauden hampaasta  (Luettu 6017 kertaa)

Rasitusvamma

• Jäsen
Viisauden hampaasta
« : Huhtikuu 22, 2016, 20:22:13 ip »

Tää nyt ei liity diabetekseen, mutta siis...

Multa on poistettu ylhäältä molemmat viisurit, alhaalla vasen on tunnut hiukan esille ja oikean puoleisesta ei vielä tietoakaan.

Mun pitäis vissiin päästä poistattaa tuo pienesti kasvanut kun se ei oikein mahdu kasvamaan ja välillä muistuttaa olemassa olostaan. Kuitenkin askarruttaa kun sen vierus toveri on hiukan haljennut siten, että ylä reuna on ihan ehjä ja alareunassa siis se lohkeama ja huomasin että viisuri kasvaa osittain vierustoverinsa "sisällä".

Voiko toi viisuri olla vain raivannut ittelleen tilaa vai onkohan se ottanut omaa tilaansa vasta mahdollisen lohkeamisen jälkeen? Ja välillä tuntuu kuin tuo "osittain sisällä" kasvava viisuri painaisi sitä toista hammasta.

Varaan ensi viikolla aikaa hammaslekurille ja toivon, että saisin jan tuon viisurin poistoon, mutta joudutaankohan tuo vierustoveri poistamaan kun voi varmaan olla vaikeaa poistaa viisuria joka kasvaa puoliksi toisen hampaan sisällä. :/ Viimeksi kun kävin ennen muuttoani toiselle paikkakunnalle puhuttiin kirurgisesta poistosta, mutta asia jäi siihen.

Niin ja saa toki kertoa omia kokemuksia viisureista ja niiden poistosta. :)
Kirjattu
"This world gives birth to infinite possibilities.
I am not one. If you are a possibility, then I'm an improbability, so I must be erased from the past and vanish from the future."

pæve

• Vanha tekijä
Vs: Viisauden hampaasta
« Vastaus #1 : Huhtikuu 23, 2016, 08:21:45 ap »

Juuri keskusteltiin viisureista junnun oikomishoidossa. Annetaan ensin puhjeta kunnolla, ja jos tulee yhtään ahtautta, otetaan pois, sillä ne ruuhkauttaa muut painaessaan niitä eteenpäin.

Itsellä otettu pois kuusi kpl. Alhaalle tuli kahdet, joita ensin luultiin haljenneiksi. Ylhäältä myös poistettu. Täytyy sanoa, että kaikki on mennyt hyvin, pienillä jälkikivuilla, kuten operaatioissa nyt yleensäkin, siellähän on avohaava. Suun ulkoisesti parannuttua on ihanan helppoa pitää puhtaana 😊
Kirjattu
Karjalasta kajahtaa :)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Huhtikuu 23, 2016, 10:24:32 ap »

Rasitusvamma, mene ihmeessä hammaslääkäriin äläkä pitkitä asiaa.

Mulla oli vastaava tilanne, alhaalla viisurin juuret kasvoivat kiinni viereisen hampaan juuriin eikä hammaslääkäri (kunnallinen) uskaltanut poistaa niitä. Sain lähetteen keskussairaalan hammaspolille ja kaikki viisurit poistettiin sitten kerralla nukutuksessa.

Toivuin nopsaan, ompeleet poistettiin terveyskeskuksessa ja homma oli hoidettu. Laskukin oli vain päiväkirurginen maksu.

Suosittelen. :)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Huhtikuu 23, 2016, 15:22:08 ip »

Minulta myös kaikki viisaudenhampaat poistettu. Silloin hammalääkäri sanoi, että noilla hampailla pitää aina olla pari (siis ylhäällä ja alhaalla viisuri) ja ne kaikki pitää olla ehjiä, jos jätetään paikalleen. Muussa tapauksessa poistetaan.
Minulla oli ehjät, mutta vaivasivat muuten, niin poistettiin sitten kaikki.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Huhtikuu 23, 2016, 15:59:50 ip »

Mulle ei ole noita ikinä tullutkaan (ilmankos tässä onkin vähän...), mutta en ookaan kysynyt lapsilta, onko heille tullut, täytyykin kysyä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Huhtis91

• Aktiivinen
« Vastaus #5 : Huhtikuu 23, 2016, 16:42:00 ip »

Mulle tuli kaikki 4 viisaudenhammasta ja ne poisti ihan suukirurgi hammashoitolassa. Oli nii isoja, ettei meinannu oikein mahtua.
Kirjattu
1tyypin diabetes vuodesta -04
Lantus ja Apidra

"Hyvin menee, mut menköön"

Rasitusvamma

• Jäsen
« Vastaus #6 : Huhtikuu 23, 2016, 20:12:54 ip »

Maanantai aamuna ajattelin soittaa ja jänskättää ihan sikana. :0 Edelliset poistot ei oo vaivannu niin et ois saikkuu tarvinnu, mutta jos kirurgisesti poistetaan niin mahtaako tarvita? Ja pystyykö sen jälkeen syömään melko pian normaalisti?
Kirjattu
I am not one. If you are a possibility, then I'm an improbability, so I must be erased from the past and vanish from the future."

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Huhtikuu 23, 2016, 21:23:52 ip »

Saattaa tarvita saikkua päivän, pari. Riippuu tapauksesta ja ylipäätään siitä, miten hyvin haavat yleensä paranee. Sokerit kannattaa pitää tasaisina ja hyvinä jo ennen operaatiota, sen aikana ja jälkeen. Tämä ehkäisee infektioita ja nopeuttaa toipumista.

Mulla siis oli ompeleet alhaalla molemmin puolin ja koska kaikki viisurit lähtivät kerralla,niin olihan mun naama pikkasen tufvonnut. Muistutti palloa. :D

Syöminen oli parina päivänä vähän hankalaa, mutta olin varautunut kiisselein, mehukeitoin, jätskein ja sosekeitoin. Pärjäsi  eikä kipuläkettäkään tarvinnut ottaa kuin yksi. Kylmäpussi on myös hyvä olla kotona, se auttaa turvotukseen ja mahdolliseen operaation jälkeiseen kipuun.

En enää muista, sainko antibioottikuurin, mutta suuta purskuteltiin Corsodyl- liuoksella useasti päivässä. Hampaita ei pystynyt kunnolla pesemään muutamaan päivään.

Ompeleet kiristivät hieman, mutta niittenkään poistaminen ei sattunut.

Rohkeesti vaan hammaslääkärin juttusille! On suuri helpotus kun viisurit on pois! :)
Kirjattu

pæve

• Vanha tekijä
« Vastaus #8 : Huhtikuu 23, 2016, 22:03:47 ip »

Mulla suun operaatiot kaikki (muut kun poistot tk-hl) hoidettu sulavin tikein, ja Toukkiksen mainitsemin litkuin.
Kirjattu
Karjalasta kajahtaa :)

kt11118

• Jäsen
« Vastaus #9 : Huhtikuu 23, 2016, 22:21:24 ip »

Mulla on sikäli erikoinen leukaperä, että kaikki neljä viisuria mahtuu tulemaan, ja olemaankin. Toinen alaviisuri on jopa paikattu kertaalleen   ;D

Mutta sitten sitä olisi pitänyt paikata uudestaan, niin hammaslääkärini ehdotti että nyppästään pois. Sovittiin, että varataan aikan ja napataan poies vaan.

Itse poisto meni todella nopsasti, 10 minuuttia ja hammas nökötti lautasella.
Mutta sitten se alkoi...leukaluuhun jysähti joku tulehdus, jonka takia kävin kolmesti hammaslääkärissä, jossa viisurin jättämään monttuun laitettiin jotain lääkeainetyynyjä jotka maistui aivan k a r m e a l l e!!! Leukaa jäyti ja kivisti liki pari viikkoa, särkylääkkeiden voimalla mentiin.

Mutta viisurin monttu parani hyvin, ja tuon leukaluun tulehduksen jälkeen kaikki parantui entiselleen. Nyt on toinen alaviisuri vielä paikallaan, ja ylhäällä odottavat puhkeamistaan.
Kirjattu
-Täysillä sisään!...ja vaikka paareilla ulos!

Rasitusvamma

• Jäsen
« Vastaus #10 : Huhtikuu 25, 2016, 15:20:46 ip »

Vielä aamulla olin varma etten saa tänäänkään soitettua, se kun on aika ylitsepääsemätöntä joissakin asioissa ja tää vuosi mitä oon tääl paikkakunnalla oon asunu nii nyt vasta. En tiiä voinko olla itestäni ylpee et otin itteäni vihdoin niskasta kiinni vai pitäisikö enemmän hävetä etten oo aikasemmin tätä saanu tehtyä. Mutta oon iloinen sitte ku tuo pirulainen napataan pois tavalla tai toisella. :)
Kirjattu

d1247

• Aktiivinen
« Vastaus #11 : Huhtikuu 27, 2016, 19:17:19 ip »

Mulla yläviisurien poistossa ei ollu sen kummempaa ongelmaa, mutta toisen alaviisurin kanssa piti taistella ja poiston jälkeen käydä pari kertaa hammaslääkärissä uusiks. Antibioottikuuri ja koska olin töissä ja kivulias niin pari päivää taisin olla pois töistä.
Kirjattu
D1

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Huhtikuu 27, 2016, 20:59:06 ip »

Rasitusvamma, ole vaan ylpeä itsestäsi, hyvä suoritus! :)

Kun mä menin 10 vuoden tauon jälkeen hammaslääkärille housut tutisten ja ääni väristen pelosta, niin hammaslääkäri sanoi, että olen jo ottanut ison askeleen voittaakseni pelkoni. Niin moni varaa sen ajan, mutta jättääkin sitten menemättä.

Kyllä sä hyvin selviät! :)
Kirjattu

Rasitusvamma

• Jäsen
« Vastaus #13 : Huhtikuu 30, 2016, 19:44:19 ip »

Hermostuneena odotan sitä. :D Moni aina pelottelee.
Kirjattu

mummukka

• Vanha tekijä
« Vastaus #14 : Toukokuu 01, 2016, 08:41:24 ap »

Hermostuneena odotan sitä. :D Moni aina pelottelee.

Joillakin ihmisillä on vaan halu dramatisoida hammaslääkäri  käyntiä .
Hyvin se menee .
Täällä myös revitty paljon muitakin viisauden hampaiden lisäksi laitettu myös nuo sulavat tikit jotka paranee yllättävän hyvin suussa
Kirjattu

Linkkejä