Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6506 jäsentä  •  411765 viestiä  •  19541 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi klonkku, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Koira/lemmikki viestiketju  (Luettu 200826 kertaa)

RAR

• Lentävä kynä
Koira/lemmikki viestiketju
« : Lokakuu 28, 2011, 12:57:00 ip »

Ainakin itse tulee kerrottua aika paljon omasta koirastaan, joten aloirin nyt sitten tällaisen ketjun niille, jotka lemmikkejä omistavat tai muuten vain ovat kiinnostuneita.

Meillä 3-vuotias harlekiini kääpiövillakoira Ralli (narttu) siis tällä hetkellä. Tämä koira on meidän neljäs villakoiramme. Ralli-nimi juontaa juurensa siitä, että olemme autourheilusta kiinnostuneita ja koirahan on muutenkin ihan ruutulipun värinen. Miksi päädyimme tähän rotuun? No, se on valitettavasti ainoa koira, jolle en ole allerginen. Ja mielestäni villis on fiksu ja iloinen koira. Siitä ei myöskään lähde karvaa kuin trimmaamalla.

Pennutus on tarkoitus tehdä lähitulevaisuudessa vaikka Suomen Villakoirakerho ei tätä värimuunnosta vielä hyväksykään kuten monessa muussa maassa. Koira on siis Kennelliiton erikoisrekkareissa ja tulevat pennut ovat sitten EJ-rekkarissa elikkä ei jalostukseen. Mutta en ole koskaan leikannutkaan koiriani typeriin pimpula-pampula-lookiin, jota näyttelyissä vaaditaan, vaan ovat sporttisia kotikoiria; terveitä ja iloisia ilman näyttelylakkauksia yms.
Ja vielä sen verran että MiNiMi ja Antsu1 ovat Rallin "koirakummeja".  ;D

Kertokaapa omista lemmikeistänne ja muutenkin niiden kuulumisia tänne kun niitä ilmaantuu.
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
Vs: Koira/lemmikki viestiketju
« Vastaus #1 : Lokakuu 28, 2011, 13:44:45 ip »

Meillä on kaksi koiraa. Yami / Jamppa / James / Juniori, on 5-vuotias englanninvinttikoira(greyhound) uros. Simo / Helmi / Vanhus on 8-vuotias narttu whippet. Oikea nimi on Helmi, mutta se näyttää ihan Leijonakuninkaan 'Timon'-magnustilta, niin siitä on sitten tullut Simo. :D
Vinttikoirat on mukavuudenhaluisia köllöttelijöitä. Kotona ne pääasiassa syö, nukkuu ja pieree. :D Leikkimään ne innostuu myös helposti, mutta harvemmin oma-aloitteisesti riehuvat sisällä. Metsässä niistä kuoriutuu ihan eri persoonia. Ne riehuu, juoksee ja jahtaa toisiaan ja kaikkea mikä liikkuu. Meillä on jahdattu pupuja, myyriä, sammakoita, metsäkanalintuja, joutsenia ja hirviä. ::) Englanninvinttikoirien nopeus voi ylittää radalla jopa 80km/h, meidän poika juossee 60-70km/h näin 'treenaamattomana'. Whippet on hieman hitaampi. Kestävyysurheilijoita ne ei ole, vaan sprinttereitä, ja pitkällä remmilenkillä niitä saakin puolet matkasta vetää perässään. Parempi mennä metsäpolulle/pururadalle missä itse voi juosta tasaiseen tahtiin ja koirat saa spurttailla irti.
Ruoan persoja ne molemmat on. Makkara, nakit, leikkeleet, juusto, makaronilaatikko, kaikki uppoaa. Whippet söi viime joulun alla lautasellisen pipareita ja pähkinöitä... Onneksi se oma ruokakin maistuu. Napuja ja raakaa lihaa.

Puhuttiin nuista sairastapauksista, niin vähän innostuin kirjoittamaan... ::)
Kyllä oikeasti vanhan koiran kanssa varmasti tulee monella puntaroitua hintaa ja ikää. Jos sillä 2000€:lla saa vain kuukausia lisäaikaa, niin pistäähän se miettimään kannattaako se. Ja aina vanha koira ei edes selviä isoista operaatioista. Meidän sekarotuisella 14-vuotiaalla murtui reisiluu onnettomuudessa(vuosia sitten), niin lääkäri sanoi että ei se parane enää ikinä. Tuskaisia olisi olleet viimeiset kuukaudet. Se oli kova paikka kaikille kun oli niin ihana ja lämminsydäminen koira, ja joutui poistumaan nuin yllättäin.
• Meillä vanhus ei saanut vakuutusta enää, mutta juniorilla kyllä on. On sen verran tapaturma-alttiita kun ovat niin kovia juoksemaan, että parempi olla vakuutus. Kerran-pari vuoteen sitä kyllä hyödynnetäänkin, kun millon irtoaa kynsi lenkillä, vääntyy varvas, repeää kannus, tökkää oksa juostessa kylkeen(ja tulee ammottava aukko kun on niin ohut nahka), amppari pistää kiveksiin ja vaikka mitä muuta! :o :D Suurin osa - varsinkin haavoista - saadaan kyllä hoidettua kotona, mutta ulospäin näkymättömät aristukset, ne pitää viedä aina lääkäriin.
• Kerran Jami vähän oikaisi pihalla riehuessaan ja törmäsi parkkeeratun auton puskurin kulmaan. Hirveä huuto tuli, mutta ei sitten mitään kuitenkaan sen kummemin vaan leikki jatkui. Sitten se aristi etujalkaa muutaman päivän, niin vietiin lääkäriin. Lääkäri käänteli ja väänteli ja kiskoi jalkaa ja *PAUM!* olkapää loksahti koloonsa! Oli törmäyksessä tippunut olkanivel paikoiltaan!! Jalka parani heti, ei aristanut sitä enää ja lääkärireissukin oli edullinen. :D
• Simo karkasi tuossa vuosi sitten kesän alussa, kun ukko lähti ajamaan mönkijällä. Lähti kauheaa kyytiä perään, tuli mutkassa mönkijä vastaan ja kolarihan siitä tuli. :o Sillon säikähdettiin aika pahasti! Sillä meni kylki ja maha ihan mustaksi ja se oli Niin kipeä. Käytiin lääkärissä oitis ja ultrattiin ja röntgenissä katottiin, mutta ei onneksi ollut mikään paikka rikki. Lihasruhjeita ja pehmytkudosvaurioita vain. Taisi olla ihan tosissaan kipeä kun melkein puri yhtä kaveria, joka sitä vahingossa kylkeen tönäisi muutaman päivän päästä! :o Viikon se oli tosi kipeänä ja useampi viikko meni kokonaan toipumiseen.

Tammikuussa mun 13-vuotias undulaatti kuoli. Päivän se oli hiljainen ja tökkyräinen, seuraavana päivänä se olikin jo kokonaan hiljaa. Siinä ei paljoa ehtinyt tehdä. Mutta olikin se jo vanha. Yleensä ne elää 10-vuotiaiksi. Suunnitelmissa on hankkia uusi lintu, tässä joskus.. ::) Haaveissa on siniotsa-amatsoni, tai harmaapapukaija. Joku kakadukin se voisi olla, mutta iso ja pitkäikäinen lintu on tarkoitus hankkia. Kunhan on ensin töitä ja rahaa. Ei ole ihan halpoja ne. Häkki 500, lintu 1500... Pikkuhiljaa oon hankkinut muita varusteita, eli juomapullo, ruokakuppeja, leluja ja valjaat löytyy jo. Lähinnä enää häkki, lintu ja ruoat puuttuu. :)
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

MiniMi

• Veteraani
« Vastaus #2 : Lokakuu 28, 2011, 17:07:05 ip »

Tämähän on kiva viestiketju :D Kiitti Keiju.
Meillä liki 8-vuotias  Pohanpystykorva-uros  Ukko, joka on mun vauveli, seuralainen ja lenkkikaveri ja miehelleni rakas metsästyskaveri. Vaikka Ukko on pystykoira se ei oo mikään piharäksy, vaan hyvin hiljanen kaveri. Mun lalnkokin kysyi männävuonna, että osaako Ukko ees haukku aku se ei ikinä ollu sitä kuullu. Se on kyllä Pohjiksille ominainen piirre, ettei ne hauku muuta kuin "töissä", eli rotumäärityksessä lukee "haukkuuva lintukoira". Tosin Ukko ei oikeen oo omaksunu tuota sen työnkuvaa vasta kuin tänä syksynä. Ennen, ja varsinkin alkuvuosina mies uhkasi monesti tehdä Ukosta kinttaat, kun se ei haukkunu muuta kuin myyriä ja oravia.
Ukko on aivan miellettömän kitti koira. Lapset rakastaa sitä, sillä se ei ikinä ärise tai murise kun pikkulapset sitä "hellii" hieman liian kovakourasestikin, vaan kattoo vaan mua surullisesti ikään kuin sanoen:"Onks mun ihan pakko kestää tätä. Voisitsä tehä jotain....." Kyllähän mä Ukkoa hemmottelen ja ostan sille maksalaatikkoa ja muita herkkuja kaupasta, annan sen nukkua sängyssä ja kaikilla huonekaluilla ja rpsutan sitä niin pitkään ku se sitä haluu (mikä on aikas pitkään).
Ennen Ukkoa mulla oli todellla rakas sekarotunen Remus sekä 1,5 metrinen Kunningasboa Ralph. Niistä tuonnempana ;D.......
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

Philomela

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Lokakuu 28, 2011, 17:41:00 ip »

Pakko vastata. Kasvatan kissoja.  Tosin olen 15 vuoden jälkeen pikkuhiljaa lopettelemassa eikä kotona enää asu kuin 12-vuotias ikäneito.  Elellään tässä hissukseen  :)

Aikaisemmin oli lintuja, seeprapeippoja josta toisesta tuli varsin kesy ennen kuin se kuoli 12-vuotiaana.  Sitten olikin kissojen aika.  Tulevaisuudesta en tiedä. Pystynkö edes elämään ilman elukoita? 
Kirjattu

Santtu79

• Intoilija
« Vastaus #4 : Lokakuu 28, 2011, 18:46:16 ip »

Villakoiraihmisiä täälläkin  :) Tällä hetkellä on 12-vuotias vanha herra Juuso, musta kääpiö. Mä itse olen näkövammainen ja Juusoakin on muutaman vuoden vaivannut kaihi? Päivät kuluu rattoisasti palloa heitellen, tosin suurin osa ajasta meillä kuluu siihen ku yritetään löytää se nakattu pallo  ;D Villakoiraan päädyttiin meidän perheessä aikoinaan allergian takia, Juuso on jo kolmas villakoira meidän perheessä.
Kirjattu

santsu.

• Veteraani
« Vastaus #5 : Lokakuu 28, 2011, 21:42:27 ip »

Loistava ketju   :D

Meillä asustelee Englanninbuldoggi ,Paavo nimeltään.Tällä hetkellä hän on 3-vuotias.
Paavo on todella mukavuudenhaluinen.Oma sänky olohuoneessa on sen lemppari paikka.

Lenkkeilystä Paavo ei juuri välitä.Hän ei haistele toisten merkkauksia ja lenkillä useasti pissaa vain kerran,meidän postilaatikon alle   ;D

Paavo kyllä jaksaa kävellä pitkiäkin matkoja,mutta se alku on aina hieman kankeaa.
Meidän läheellä on loistavia metsäpolkuja joilla Paavo tykkää kirmata.

Paavoa ennen meillä oli Saksanpaimenkoira Udo.Mulla on vieläkin kova ikävä sitä.Mä otin udon 16-vuotiaana ja kuljin sen kanssa junalla opiskelukaupunkiin ja viikonlopuksi takaisinpäin kotikonnuille.

Koira on kyllä ihmisen paras ystävä-Tassuterapeutti.
Kirjattu
*Saat sen mistä luovut*

binjaur

• Vieras
« Vastaus #6 : Lokakuu 29, 2011, 00:38:28 ap »

Pitää kai se minunkin ilmottautua, kolmen ison rontin, sekarotusen, omistajaksi..
Siis koiria on ollut 2 x spk, kultsu, am.cockeri, ja nyt nämä kolme tuolta lahden toiselta puolen  :). Ja sieltä tulen varmaan hamassa tulevaisuudessa koirani hommaamaan..
Olen jollain tapaa mukana yhdistystoiminnassa, nyttemmin vähemmän kun muutettiin pois pk-seudulta.

Harrastuksia meillä ei sen kummempia ole, lenkkeilyä ja pihalla touhuamista. Ja harjottelua, jotta oma kunto kestäis lenkkeillä..

Nää on kyllä niin rakkaita, etten tiedä mitä tekisin ilman heitä   :D.
Kirjattu

Nuuna

• Matkailija
« Vastaus #7 : Lokakuu 29, 2011, 02:42:44 ap »

Kiitos kivasta ketjusta :) Lemmikeistä voisi höpistä vaikka kuinka paljon.
Meillä on 2 koiraa 12 ja 5 vuotiaat ja sitten 3 kissaa, joiden ikiä en tiedä, kun on kaikki otettu rescue-tapauksissa. Kissat on kaikki supersylikissoja eli melkein koko ajan saisi olla pitämässä sylissä ja silittämässä, se on kyllä ihan hyvä, koska kissat on pitkäkarvaisia niin harjaaminenkin onnistuu sitten hyvin.
Koirista toinen on karhukoiran ja kultaisennoutajan risteytys, mutta käytännössä on ihan kuin karhukoira. Vanhempi taas on koko ikänsä potkuria ja rekeä vetänyt huskypoika, jolla energiaa riittää metsässä juoksemiseen vielä tuossakin iässä..Tosin muutama viikko sitten saimme tietää, että vanhuksella on aivoissa jotain vikaa, ehkä jopa kasvain eli tässä mennään nyt päivä kerrallaan ja tavallaan jätetään pitkiä jäähyväisiä, koska mitään raskaita hoitoja tms. en halua enää koiran kiusaksi laittaa..
Miulle on joskus joku hoitaja sanonut, että koirat on hyviä deen hoitajia, kun niiden kanssa on pakko ainakin vähän liikkua ja se on kyllä totta, itse ei ainakaan tulisi juuri liikuttua, ellei olisi koiria joiden kanssa lähteä ulos..ja nämä meidän pojat ainakin jaksaa lenkkeillä ihan loputtomiin :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1995
Pumppu ja humalog menossa mukana

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Lokakuu 29, 2011, 19:27:01 ip »

Ihana ketju!  :D

Meillä on kaksi koiraa tällä hetkellä.

Vanhempi koira on Tuisku 10v., sekarotuinen narttu. Tuiskussa on saksanpaimenkoiraa ja sileäkarvaista noutajaa ja Tuisku on kyllä sileäkarvaisen noutajan näköinen enemmän. Eläinlääkärikin kerran erehtyi...  ;) Iästään huolimatta Tuisku on pirteä ja iloinen, tosin kankeus vaivaa jo sitäkin niin kuin emäntäänsä. Uiminen ja lumessa peuhaaminen ovat Tuiskun lempilajeja ja se rakastaa yli kaiken autossa matkustamista. Auton takaosan ikkunat ovat aina täynnä Tuiskun nenänjälkiä!  ;D

Tarmo on 4v. valkoinenpaimenkoira ja kuten nimikin jo sanoo, uros. Iso, villi ja ihana! Tarmo on enemmän "äitin" koira kun taas Tuisku on isännän perään. Tarmon on päästävä joka aamu viideksi minuutiksi äidin viereen ennen kuin päivä pääsee kummaltakaan käyntiin! Kaikki mikä vähänkin liittyy liikuntaan on Tarmolle mieleen. Jalkapalloa se pelaa välillä yksinkin pihanurmikolla ja jahtaa Tuiskua loputtomiin niin että pihapuskat saavat kyytiä. Lenkille lähdettäessä Tarmo on niin intoa täynnä, että se hyppää vaikka pöydälle jos käsketään...  ;) ;D

Koirien kanssa on kiva elellä ja ovathan ne hyviä talonvahtejakin. samoin pimeällä ei pelota yhtään kun Tarmo ja Tuisku ovat mukana, on ne semmoisia epeleitä ja pitävät omistaan huolta!  :)

Meillä ei varmaan koskaan enää olla ilman koiraa. Ne ovat valloittaneet sydämemme täydellisesti!

(Tkkään kissoistakin, mutta talon isäntä on niille allerginen. Olen siis jättänyt suosiolla kissanhankkimissuunnitelmat väliin. Luopuminen eläimestä on niin vaikeaa).
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Lokakuu 29, 2011, 20:26:14 ip »

Onpa kiva kun muutama vähemmän palstalla äänessä olevaakin on uskaltautunut mukaan. :)

Nuunalla on husky! Oivoivoi! Siinä on sellainen rotu joka on minun sydämeeni tehnyt lähtemättömän jäljen. Meillä on ollut kolme huskyä. Yksi oli musta-valkoinen, yksi harmaa-valkoinen ja yksi punaruskea-valkoinen. Kaikilla siniset silmät. :) Tuo punaruskea oli yhdenlainen 'pelastuskoira'. Isä meni katsomaan kun jollakin oli tietokone myytävänä, ja takaisin se tuli koiran kanssa. Oli ilmeisen huonosti pidetty ja omistaja rahapulassa, niin osti sen siltä pois. Se oli tosi laiha ja perääntyi kun nosti kättä silittääkseen. Aluksi se ei edes häntää heiluttanut, eikä syönyt ruokaansa jos joku oli näköpiirissä. Onneksi se ajan myötä oppi, että me ei haluttu sille mitään pahaa ja muuttui sosiaaliseksi ja iloiseksi, kun ei tarvinnut pelätä enää.

Minkä värinen Nuunan husky on? Toivottavasti kasvain ei aiheuta kipuja ja lähtö on lempeä, kun sen aika koittaa. Meilläkin kahdella huskyllä oli kasvaimia, mutta vain toisella se koitui kohtaloksi.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

vuodesta_63

• Intoilija
« Vastaus #10 : Lokakuu 30, 2011, 12:14:15 ip »

Minulla on  vuoden ikäinen norfolkin terrieri Roosa. Joskus ihmettelen, miten niin mahtava persoona on saatu sovitettua niin pieneen koiraan. sitäpaitsi Roosa hoitaa hommansa - eli ulkoiluttaa minut uskollsesti vähintään kolme-neljä kertaa päivässä  :D
Kirjattu
-Sick of pricks. Cure type 1 diabetes!-

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Lokakuu 30, 2011, 15:22:04 ip »

Terrierit on ihania!  :D Olen hulluna myös kääpiömäyräkoiriin ja dalmatialaisiin ja kultaisiin noutajiin ja...ja... No, kaikkiin koiriin!  :D
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Lokakuu 30, 2011, 16:44:35 ip »

Mulla on 5-vuotias suklaanruskea labradorinnoutajapoika Peksu. Aivan ihana koira, jonka vanhemmat on lähes omineet itselleen. Tällä hetkellä meillä taitaa olla jonkinlainen yhteishuoltajuus. Osan ajasta Peksu on mun ja avomiehen luona ja osan ajasta vanhempien luona. Tällä hetkellä Peksu on laihdutúskuurillla. Painoa oli kuurin alkaessa lähes 49 kg ja tavoitteena olisi 43 kg. Aika rankkaa pitää sellaista herkkusuuta dieetillä.
Kirjattu

SatuSinikka

• Jäsen
« Vastaus #13 : Lokakuu 30, 2011, 19:00:27 ip »

Meillä on ensimmäisen kerran kaksi koiraa yhtä aikaa! Rotu on borderterrieri. Vanhempi narttu on nyt reilut 3 vuotta ja pentu on 8 kk. Loistavia pakkoliikuttajia, harrastan vanhemman koiran kanssa agilitya. Koirat on mun henkireikiä ja akunlataajia  ;D

Aiemmin on ollut amerikancockereita, mutta turkin hoidon takia en enää sitä rotua meille ottanut.

Olen oppinut eniten koirista mitä ikinä näiden borderterriereiden aikana. Päätin mennä niiden kanssa koirakouluun ja se on kannattanut. Terrieri voi olla voimakastahtoinen, joten koulutus on hyvä aloittaa ajoissa ja vaatii johdonmukaisuutta. Nyt olenkin pennun kanssa pärjännyt vielä paremmin kun on rotutuntemusta takana ja vanhemman koiran koulutuksesta niin vähän aikaa.  ;)

Nää meidän borderit on kilttejä, mutta tosi vauhdikkaita tapauksia  :)

Satu Sinikka
Kirjattu
Keskustelemassa diabeetikon äitinä

TheBun

• Intoilija
« Vastaus #14 : Lokakuu 30, 2011, 21:17:45 ip »

Ihan huippu ketju! :)

Miulla on valkoinen kääpiösnäutseri narttu Lumi :) neitillä on ikää 1 v 8 kk
Virtaa pienessä neitissä löytyy paljon ja on muuten harvinaisen kovapäinen kaveri :D On myös elämän iloa monta kiloa.
Tämä on ensimmäinen oma koira, mutta koko iän olen ollut tekemisissä koirien kanssa, kun äitillä ja isällä on koiria ollut. Neitillä on kaverina myös 2 kissaa. ja kyllähän tuo akvaariokin nurkasta löytyy :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
Insuliinipumppu Accu-Check Spirit (1.9.2012-24.9.2013)
Insuliinipumppu Paradigm Veo (24.9.2013 alkaen) Humalogilla
Nivelreuma vuodesta 2011

Linkkejä