Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
7245 jäsentä  •  370715 viestiä  •  18505 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi MAJURI47, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Lihaskrampit ja suola?  (Luettu 5940 kertaa)

Tassut

• Intoilija
Lihaskrampit ja suola?
« : Helmikuu 03, 2008, 11:33:48 ap »

Täällä taas tämä "aloittelija" pohdiskelee...
Monilla diabeetikoilla tuntuu olevan riesana lihaskrampit, "suonenvedot", erityisesti jaloissa - ja muuallakin. Tällä palstalla on ollut useita vinkkejä siitä, että runsas suolan syönti auttaisi asiaan. Hirvittää kyllä kokeilla...Itselläni ovat natrium-arvot hyvin alhaisia, mutta minulle on sanottu että suolaa syömällä ne eivät parane. Millä sitten? Ja miten se liittyy diabetekseen?

Kirjattu

Haimaremppa

• Intoilija
Re: Lihaskrampit ja suola?
« Vastaus #1 : Helmikuu 03, 2008, 15:17:31 ip »

Itse vedän joka aamu 1/4-1/2 teelusikallista aitoa merisuolaa naamaan ja arvatkaa miten kävi. Verenpaine laski entisestään vaikka se ei ollut korkea ennen suolan käyttöä.
Normaali ruokasuola on myrkkyä ihmiselle, koska siitä on poistettu 82 muuta ainetta(kalsium, magnesium ym.ym.)teollisuuden muihin tarpeisiin. Teollinen suola ei poistu elimistöstä kunnolla vaan kerää nestettä. Suolan pitää olla aitoa luonnon merisuolaa(jos purkissa lukee raffinoitu tai puhdistettu älä osta)ja sitä saa maatalouskaupoista halvalla 7€/25kg ja on elintarvikelaatua vaikka säkissä myydäänkin. Oikea suola on hyvää, se on paljon miedompaa kuin ruokasuola.
Semmoinen huomio tuli tehtyä, että enää ei tarvitse syödä erikseen magnesiumia vaikka urheilen kovaa eikä vedä suoni jaloissa. Ennen jos jätti magnesiumin pois ei pystynyt enää juoksemaan, kun meni pohjelihakset kivikoviksi ja sen jälkeen oli kävelykin tuskaa.

Kokeile vaan niin yllätyt  
Kirjattu

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Helmikuu 03, 2008, 18:12:50 ip »

no minä olen sillä tosiaan saanut kramppeja pois.

vähän hiilihydraatteja (eli tässä tapauksessa vähän tai ei lainkaan leipää) ja paljon hikistä liikuntaa -> kramppeja , jotka lisä suola poistaa (minulla)

minä tosin olen käyttänyt ihan tavallista, täytyneepä kokeilla tuota meri sellaista, sitäkin kaapista löytyy.
Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

Aulis

• Jäsen
« Vastaus #3 : Helmikuu 03, 2008, 18:20:35 ip »

Suolaa, suolaa, enemmän suolaa  

Mie ilmoittaudun myös suolan tarvitsijaksi ja käytän nimenomaan merisuolaa. Mutta kyllä mie vetelen vielä ne magnesiumitkin päälle.
Urheilijat neuvovat käyttämään suolaa kramppeihin niin, että ripottaa merisuolaa "peukalopottiin" eli etusormen ja peukalon väliin jäävään poimuun ja nuolaisemaan sen siitä kielelle.
Olen joskus ostanut pikkuruisia piparminttukarkkeja pyöreässä metallirasiassa, joka aukeaa ja sulkeutuu napsahtamalla. Pidän siinä nykyisin karkeaa merisuolaa ja se kulkee aina mukana.

-aulis-
Kirjattu
Luoja anna minulle kärsivällisyyttä - nyt heti!

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Helmikuu 03, 2008, 21:35:24 ip »

Mä pidän helteillä pitkillä lenkeillä (ja tietenkin maratoneilla) suolatabletteja mukana.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Linkkejä