Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
7221 jäsentä  •  368398 viestiä  •  18443 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi talipossu, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Rannekkeet & riipukset  (Luettu 7438 kertaa)

Riksu

• Vanha tekijä
Re: Rannekkeet & riipukset
« Vastaus #45 : Marraskuu 29, 2003, 19:43:00 ip »

TAUTI ranteessa riittää oikein mukavasti.
Kirjattu
Riksu
D1 v:sta 1978, Accu-Chek Spirit Combo + humalog. Pumpulla vuodesta 1994

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #46 : Marraskuu 29, 2003, 19:59:00 ip »

luojan kiitos että Suomi on vapaa maa, ja saa itse valita mitä ranteeseensa laittaa.

Tämä riittää minun osaltani tästä asiasta tällä saitilla. Aion yhä edelleen liitolle ehdottaa asiaa.
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

peppi

• Intoilija
« Vastaus #47 : Marraskuu 29, 2003, 20:27:00 ip »

Aloin miettiä tuota Antsu1:n kommenttia...

Diabeetikko on mielestäni aivan suomenkielinen sana, vierasta alkuperää tosin, mutta vakiintunut suomenkieleen samoin kuin keliaakikko ja astmaatikko.

Koska näitäkään ei suomenneta, keliaakikko - vilja-allerginen, astmaatikko -"hengenahdistustautinen"(?), niin tätä mukaellen olisin minäkin mieluummin vaan diabeetikko kuin sokeritautinen.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #48 : Marraskuu 29, 2003, 23:13:00 ip »

Niinpä niin...Joku asia nyt vaan sattuu olemaan omasta mielestä tärkeä ja sitten taas jonkun toisen mielestä samantekevä.Ajattelen asiaa ennenkaikkea niin,että ei nuori ihminen halua kulkea tautilaatan kanssa,se on leimaavaa.
Kyllähän näistä viesteistä jo asian pointti on selvinnyt,:että kauniimmalle rannekkeelle jossa lukee ainoastaan diabetes, olisi jo ostajia pilvinpimein!
Kirjattu

utri

• Aloittelija
« Vastaus #49 : Marraskuu 30, 2003, 02:44:00 ap »

Suomen kansan suussa diebeetikko kulkee vielä pitkän aikaa " sokeritaudin " nimellä. Ranneke tms
tunniste ( misä muodossa tahansa , miehenä itse käytän paksua hopea rannerengasta ja sen seurana hopeista db rengasta jossa on ns. risti joka kertoo maailmalla jo paljon ) pitäisi mielestäni
pitää sisällä ko; sana.

Utri
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #50 : Marraskuu 30, 2003, 15:37:00 ip »

Laatta on ollut samannäköinen jo 1970-luvulta lähtien. Joskus käytin nuorena riipusta, mutta kyllähän sen kaikki lukivat ja sain myötätuntoisia tai kummastelevia katseita. Useimmat nuoret eivät varmasti halua kulkea tautilaatan kanssa.

Pelastussysteemitkin ovat kehittyneet huimasti 1970-luvulta lähtien, joten apukin tulee paikalle nopeasti asutulla alueella. En luota ohikulkijoiden apuun muuten jos jotain sattuu, toivon vain että joku tilaa ambulanssin. (Ihmiset luulevat, että tajuttomalle diabeetikolle pitää pistää insuliinia tms. Jos joku on joskus kuullut että ohikulkija on osannut etsiä taskuista Siripiriä ja syöttää sitä, kertokaa ihmeessä tällä palstalla meille muillekin!)
Kirjattu

bittersweet

• Matkailija
« Vastaus #51 : Marraskuu 30, 2003, 16:30:00 ip »

Työturvallisuuden takia en ole käyttänyt metallista ranneketta,koska se johtaa sähköä,voi tarttua johonkin.Rahapussissa minulla on KELA-kortti,jossa on diabeteksen tautimääritys YE 103.Olen varmaan ainut duunari-diabeetikko tässä maassa.
Kirjattu

puunukke

• Aktiivinen
« Vastaus #52 : Marraskuu 30, 2003, 17:05:00 ip »

Tuli mieleeni tästä keskustelusta, että olen törmännyt outoon ilmiöön... vanhemmat ihmiset joita tunnen, puhuvat diabeteksesta, mutta monet nuoret sokeritaudista... hassua etten sanois =O
Kirjattu
dm1 vm.-95, humalog ja lantus
pojat 6/05, 11/07 ja 11/09

puunukke

• Aktiivinen
« Vastaus #53 : Marraskuu 30, 2003, 17:09:00 ip »

Ainiin, ja vielä että eikö se nyt ole ihan yhtä turvallista jos tunnuksessa lukee vain diabetes, kun eivät ne ihmisten ensiaputaidot parane siitä jos siinä lukee sokeritauti. Ammattilaiset tietävät varmasti että mikä diabetes on, mutta liian monet maallikot eivät osaa tehdä mitään tajuttomalle diabeetikolle. Yleensä soitetaan ambulanssi jos löydetään joku tajuton, luki tämän tunnuksessa sitten diabetes, epilepsia tai SOS. Että ottakaa se sokeritauti sieltä tunnuksista hemmettiin. Eihän epilepsia tunnuksissakaan lue kaatumatauti, vaikka siitäkin monet vanhemmat ihmiset vielä puhuvat.
Kirjattu
dm1 vm.-95, humalog ja lantus
pojat 6/05, 11/07 ja 11/09

merian

• Vieras
« Vastaus #54 : Joulukuu 01, 2003, 11:11:00 ap »

Mielenkiintoista keskustelua aiheesta.Tiedän että joku on teettänyt itselleen rannekkeen koska ei pitänyt tästä tavanomaisesta. Joten kyllä liiton pitäisi tajuta asia ihan jo siksi että nuoret ja lapset kantaisivat varmaan moderninpaa merkkiä. Muistan itsekkin sairastuessani, etten halunnut ko. laattaa. Voisihan laattaa olla sellainenkin tekstitönkin malli johon itse voi tilata kaiverruksen sos-tunnuksen ynnä muuta tarpeellista. Olen muuten itse DIABEETIKKO en sokeritautinen.
Laittakaa kilpailu merkin suunnittelusta!
Kirjattu

Sailor

• Jäsen
« Vastaus #55 : Joulukuu 04, 2003, 17:04:00 ip »

Sokeritautiliiton perustelut ontuvat pahasti. Niin kuin joku muukin jo totesi, ei epileptikonkaan tunnuksessa lue kaatumatauti, miksi siis meidän pitää edelleen olla tautisia. Itse en nykyisiä tunnuksia voisi kuvitellakaan käyttäväni. Jos liitto ei kerran vastaa kysyntään, taitaa ainoana vaihtoehtona olla kaiverruttaa kultasepällä oma ranneke. Tätä olen miettinyt jo pitkään.
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #56 : Joulukuu 05, 2003, 12:44:00 ip »

Mielenkiintoista keskustelua...Olisi mukava lukea jonkun liiton edustajan kommentti tälle sokeritauti-sanalle tunnuksissa.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #57 : Joulukuu 05, 2003, 18:28:00 ip »

Saa kai Suomessa käyttää ulkomailta ostettua tunnusta, kotimaiset kun ovat..no, ovat mitä ovat, mutta esim. netistä saa tilattua ihan kivoja tunnuksia oman turvallisuutensa pitämiseksi.
Pari linkkiä:
 http://www.diabetesnet.com/ishop/default.php?cPath=47
 http://www.medids.com/order.html
Kirjattu

upi

• Veteraani
« Vastaus #58 : Joulukuu 07, 2003, 13:43:00 ip »

No voihan Paavin pallit!

Kaikesta sitä kädenvääntöä riittääkin.
Melko "tautista" on koko keskustelu.

Sokeritautinen Diabeetikko
upi
Kirjattu
..niin se käy..

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #59 : Joulukuu 07, 2003, 13:46:00 ip »

Vielä rannekkeiden kestävyydestä. Minulla on käytössä noin viisitoista vuotta vanha teräksinen ranneke, koska se on ainoa joka on pysynyt ehjänä. Miksi näitä ei enää valmisteta? Hopeiset katkeilevat tämän tästä, riittää kun ne tarttuvat johonkin, niin naps! Sterling-hopea on liian pehmeää, ja sitä paitsi olen allerginen hopealle, kultaista en halua, ja perlonrannekkeet ovat rumia. Kai sitä valikoimaa voisi vähän laajentaa, kun meitä diabeetikoita on niin paljon. Ja se Sokeritauti pois siitä! En ole mikään tautinen, se kuullostaa tarttuvalta!
Kirjattu

Linkkejä

Puheenvuorot uudistui Blogikirjaksi

Julkaistu 16.09.2014 | 08:09

Stipendirahastosta tukea opinnäytetöihin

Julkaistu 15.09.2014 | 00:15