Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
7172 jäsentä  •  364857 viestiä  •  18356 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi D1-00, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: metforem annostus?  (Luettu 5024 kertaa)

hanokko

• Jäsen
metforem annostus?
« : Heinäkuu 10, 2005, 23:45:00 ip »

Mulle lääkäri määräsi metforemin 500mg/1 tabletti 2,STI päivässä 2 viikon ajaksi.Ja jos aamusokerit ei laske 5,5 annosta nostetaan  750mg.
eikä ne siihen ole laskeneet...paras arvo on ollut jotain 6.8
Joten nyt sitten on haettava apteekista tuo 750mg tabletit....
Ja tekoaako sekään...ja millasia sivuoireita taas tulee....
Onko muilla kokemuksia tällaisesta annostelukäytännöstä?
Kirjattu

Kerttuli

• Veteraani
Re: metforem annostus?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 11, 2005, 11:11:00 ap »

Hei!
Minulla nostettiin myös 750mgx2/vrk.
Tuo on kuulemma metformiinin maksimiannostus. Oireilu oli alkuun vatsan vetisyyttä, muttei se kestänyt kauaa. Jollei tämä annostus auta, täytyy turvautua toisiin lääkkeisiin.
Henkilökohtaisesti olen huomannut, että liikunta illalla vaikuttaa aika dramaattisesti aamun sokereihin. Samoin se mitä syön klo 18 jälkeen.
"Parhaimmat" arvot saan, kun syön illalla salaattia ja porkkanaa, joskus raejuuston (rasvaton) kera.
Kirjattu
Mikä ei tapa - se vahvistaa.

Kerttuli

• Veteraani
« Vastaus #2 : Heinäkuu 11, 2005, 11:13:00 ap »

Hups, jäi yksi kakkonen pois.
Eli annostukseni on 2x750mgx2/vrk
Kirjattu
Mikä ei tapa - se vahvistaa.

Konrad

• Vieras
« Vastaus #3 : Heinäkuu 11, 2005, 11:33:00 ap »

Kerttuli tuossa jo ehtikin vastaamaan. Metformiinin (mm. Metforem) maksimiannos/vrk on 3 g. On aivan normaalikäytäntö lisätä annostusta vähitellen, jotta vatsa tottuu lääkitykseen. Usein mainitaan, että metformiinin tehokas annostus on 2-3 g/vrk.

Paastosokerin arvo 5,5 on tosi kunnianhimoinen tavoite. Yleensä pidetään 6,0 tavoitteena tai jopa 6,5 lääkäristä ja diabeetkosta riippuen. Toisaalta lääkärisi on ottanut tavotteekseen saada verensokerisi terveen ihmisen tasolle, mikä kyllä herättää luottamusta.
Kirjattu

päivikki

• Aktiivinen
« Vastaus #4 : Heinäkuu 11, 2005, 12:26:00 ip »

Maksimiannostus menee minullakin: 2x750 mg x2/pv. Aloitettiin elokuussa 04. Kuukausi meni ennen kuin elimistö alkoi sietää lääkettä, mutta olin sitkeä ja lisäsin vaan annostusta vähitellen maksimiin ajoittaisesta ripulista huolimatta.

Vatsavaivat ovat muutenkin minulle tuttuja - olen herkkä reagoimaan kaikkeen, mm. stressiin, vatsallani. Ripulia on usein myös laktoosivaivojen takia, kun kaikki vähälaktoosisetkaan tuotteet eivät sovi.

En ollut viime syksynä kuitenkaan niistä vatsavaivoista niin kovin pahoillani, kun ne auttoivat painonhallintaprojektissani mukavasti     Sain tosi hyvän startin ja nyt on 20 kiloa historiassa - ja sama suunta jatkuu.

Paastoarvoani en vaan ole saanut tyydyttäväksi - mielestäni. Lääkäri ja d-hoitaja tykkäävät kuitenkin kumpikin ettei sillä olekaan niin väliä, kun pitkä sokeri on kuitenkin kohdallaan, juuri sain tuloksen: 6,3.

Itse haluaisin kuitekin saada tuon aamuarvonkin aisoihin, mutta millä konstilla? Syömälläkö pitkin yötä? Mitä vähempi otan iltapalalla hiilareita sitä varmemmin paasto näyttää olevan yli 8:n! Lääkkeet otan mahdollisimman myöhään: klo 21-23 pienen iltapalan kera.

Olisiko apua siitä että ottaisin lääkkeet aiemmin? Vai pitääkö vaan tyytyä siihen, että maksa hätäilee aamun pelättävissä olevan energiapulan takia ja alkaa pukkaamaan sokeria vereen ennen ylösnousua? Toki minulla on vielä tuota rasvavarastoa käytettävissä mistä pukata... eikä se ihan vähään aikaan ole loppumassa - siksiköhän lääkärikin katsoo tuota aamuarvoa vähän 'sormien välistä'.
Kirjattu

hanokko

• Jäsen
« Vastaus #5 : Heinäkuu 11, 2005, 15:30:00 ip »

Nyt sitten aloitan huomenna tuon 750mg metforemin mutta vain 1 tab/ 2kertaa päivässä. Kauanko tuolla annostuksella "kokeillaan" ???en saanut ohjeita eteenpäin? Labraan mulla on meno heinäkuun lopussa ja sitten diabeteshoitajalle 1.8 aika varattu.
Eli siihen asti kai sitten jatkan annostusta tuolla 2 kertaa /päivässä tää 750mg.
Olisihan se mahtava saada aamusokerit sinne vaikka 6 et oisi vähän virkeämpi aamusta,kun muuten olen ennen ollut aamuvirkku aina ja nyt nukun makeasti aamusin...
Oisihan se mukavampi kun työt alkaa 16.8. nousta vähän virkeimmissä mielialoissa...
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #6 : Heinäkuu 11, 2005, 19:39:00 ip »

Hanokko,
Teet, niinkuin määrättiin. Pari viikkoa korotetulla annostuksella ja mittaus kertoo paljon.

Tietysti voisit pyytää terveyskeskuksesta mittarin ja liuskoja, että voisit itsekin todeta lääkityksen muutoksen vaikutuksen ja esittää tuloksia lääkärille/hoitajalle.
Kirjattu

hanokko

• Jäsen
« Vastaus #7 : Heinäkuu 11, 2005, 22:06:00 ip »

mulla on kyllä oma mittari ja liuskojakin.
joten seuraan verensokeriani.ainakin aamuisin muistan mitata,päivällä tuppaa unohtumaan...mutta lääkärin mielestä paastoarvo onkin tärkein.
Kirjattu

Linkkejä